728 x 90

قیام آتشین آبان۹۸، قیامی تا پیروزی (۱)

قیام آبان۹۸
قیام آبان۹۸

مقدمه

یک سال از قیام آتشین و برق‌آسای مردم ایران در آبان۹۸ گذشت.

قیامی که خلق ستم‌دیده و محروم در اعتراض به رژیم فاسد و غارتگر آخوندی، در بیش از ۲۰۰شهر و ۸۰۰نقطه از میهن در بند، حاکمیت پلید آخوندهای جنایتکار را به چالش سرنگونی کشاند.

«آبان ۹۸» قدرت و خشم فروخفته چند دهه مردم ایران در رویارویی با دیکتاتوری مذهبی ولایت فقیه را با سیلی محکمی بر بناگوش خامنه‌ای و شلاقی بر پیکر تمامیت نظام به نمایش گذاشت.

پیشتازان این قیام، بنا به‌گفته عوامل حکومتی، زنان و جوانان شورشی بودند که به خیابان‌ها آمدند و برای به زیر کشیدن دیکتاتور، از جان خویش گذشتند.

با گرامی‌داشت یاد هزاران شهید و زندانی آبان ۹۸، سازمان مجاهدین خلق ایران در آذر۹۸ طی اطلاعیه‌یی کشتار مردم را «جنایت علیه بشریت» خواند و اعلام کرد: «تاکنون سازمان مجاهدین خلق ایران بیش از ۱۵۰۰تن از شهیدان قیام مردم ایران را در شهرهای مختلف کشور ثبت کرده است. شمار بازداشت شدگان از ابتدای قیام تاکنون از مرز ۱۲۰۰۰تن گذشته است»(اطلاعیه شورای ملی مقاومت ـ قیام ایران ـ شماره ۵۵ ـ۲۴آذر۱۳۹۸)

شهدای آبان ۹۸ـ کشتار کودکان و نوجوانان توسط خامنه‌ای جنایت‌پیشه

شهدای آبان ۹۸ـ کشتار کودکان و نوجوانان توسط خامنه‌ای جنایت‌پیشه

اعتراضات سراسری آبان ۹۸ در یک نگاه

قیام شکوهمند و آتشین آبان۹۸ در حالی شکل گرفت که توده‌های به جان‌آمده از ستم و تبعیض و گرانی در دیماه۹۶ و در ادامه آن در مرداد۹۷، در پاسخ به افزایش ناگهانی قیمت بنزین در آبان ۹۸ به اعتراض برخاستند و ضربات جبران‌ناپذیری به رژیم پوسیده ولایت فقیه وارد کردند.

قدرت، سرعت، و شدت تخریب خشم انفجاری مردم و جوانان شورشی بر ارگانهای سرکوب و نهادهای وابسته به ولی‌فقیه ارتجاع آن‌قدر بالا بود که در فاصله ۲۴ تا ۳۰آبان بیش از ۹۰۰نقطه ایران صحنه خون و آتش و انفجار بود.

در بیش از ده شهر درگیری مسلحانه رخ داد، بیش از ۱۵۰۰تن کشته و هزاران نفر بازداشت و روانه شکنجه‌گاهها شدند.

توفان قیام، روز ۲۶آبان دو روز پس از انفجار نفرت مردم، خامنه‌ای آدمکش را برای دستور قتل‌عام و حمایت از گرانی بنزین سراسیمه به صحنه آورد.

خامنه‌ای بی‌شرمانه مردم را «اشرار» نامید و گفت: «در این کار سررشته زیاد ندارم و نظرات کارشناسی نیز متفاوت است اما گفته بودم اگر سران سه‌قوه تصمیم بگیرند از آن حمایت می‌کنم... . . ناامنی بزرگترین مصیبت برای هر کشوری است. . ». . (روزنامه سازندگی ۲۷آبان۹۸)

به این ترتیب موج عظیمی از قتل‌عام و کشتار آغاز شد.

قیام ۹۸ ترسیمی از خشم ارتش گرسنگان

در پاسخ به چهار دهه جنایت و فساد آخوندی، در مدت زمانی کوتاه صدهاهزار نفر در شهرهای کوچک و بزرگ به خیابان سرازیر شدند و زلزله‌ای از خشم و نفرت بر پیکر خامنه‌ای و نظامش وارد کردند.

آخوند حامد کاشانی ترس و وحشت رژیم را از خشم مردم این‌طور نشان داد: «بعضی وقتها فکر می‌کنم بمب اتم خطرناک است... اتفاقی که این چند روز افتاد از نظر من مثل بمب اتم می‌ماند» (تلویزیون افق رژیم ۲۸آبان۹۸).

آخوند جنایتکار شکرالله بهرامی، رئیس قضایی نیروهای مسلح خامنه‌ای گفت: «در شهر صدرای شیراز یک بانک باقی نمانده است؛ در غرب تهران نیز آسیب‌های بسیاری وارد شده است» (سایت انتخاب رژیم ۳آذر۹۸).

در وحشت از دریافت ضربات برق‌آسا و آتشین مردم از قیام، آخوند علیرضا ادیانی، رئیس عقیدتی سیاسی نیروی سرکوبگر انتظامی گفت: «تنها در یک روز در ۱۶۵شهر و ۹۰۰نقطه کشور ناآرامی به‌وجود آمد حوادث این چند روز اخیر در کشور پیچیده‌تر از حوادث سال‌های ۷۸، ۸۸ و ۹۶ بود» (سایت حکومتی رویداد، ۳۰آبان۹۸).

قطع اینترنت، کشتار در خاموشی ۲۵آبان۹۸

رژیم وحشت‌زده از گسترش این خیزش، از عصر روز شنبه ۲۵آبان با تصمیم خامنه‌ای و تصویب شورای امنیت رژیم جهت قطع ارتباطات قیام‌کنندگان و زمینه‌سازی برای کشتار، اینترنت را به‌طور کامل قطع کرد. علاوه بر این شبکه تلفن «همراه اول»، «رایتل» و «ایران‌سل» را قطع کرد تا از این طریق نیز مانع دسترسی به شبکه اینترنت و هماهنگی قیام‌کنندگان بشود.

آلپ تاکر، مدیر سایت نت بلاکس گفت: «قطعی شبکه اینترنت در ایران با بیش از ۳۰۰شبکه‌ای که مختل شد یکی از پیچیده‌ترین مواردی است که ما ردیابی کردیم». (توئیتر آلپ تاکر، مدیر سایت نت بلاکس ۱۶نوامبر ۲۰۱۹)

داگ مادوری، کارشناس گروه اوراکل گفت: «کاری که حکومت ایران در این مدت انجام داد، با توجه به گستردگی و پیچیدگی آن، یک [خاموشی تاریخی] است» (سایت رادیو فرانسه، ۲۹آذر ۹۸).

گاهشمار قیام سراسری آبان، اعتراضات سراسری ۲۴آبان ۹۸

از نیمه‌شب و روز جمعه ۲۴آبان۹۸ مردم محروم نسبت به گرانی قیمت بنزین دست به اعتراض زدند و اعتراضات به‌سرعت در ۷۵شهر گسترش یافت.

در شهرهای قلعه‌حسن‌خان (شهر قدس) و شهریار در استان تهران و شهرهایی در غرب کشور خصوصاً استان خوزستان، تجمعات اعتراضی از بعدازظهر جمعه با شدت بیشتری شکل گرفت.

مردم در شهرهای اهواز، ماهشهر، امیدیه، و بهبهان با آتش زدن عکس خامنه‌ای و سر دادن شعارهایی از جمله: «بنزین گران‌تر شده، فقیر فقیرتر شده»، «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران» دست به تجمع اعتراضی زدند.

در اهواز مردم شعار می‌دادند: «اهوازی باغیرت، حمایت حمایت»، «اهوازی باغیرت، ماشینتو خاموش کن». در بهبهان مردم شعار می‌دادند: «ایرانی می‌میرد، ذلت نمی‌پذیرد» و چند بانک را به آتش کشیدند.

در اهواز نیروی سرکوبگر انتظامی به مردم معترض حمله‌ور شده و شیشه‌های شماری از خودروهای آنان را خرد کردند

زنان و جوانان شورشگر جاده‌های اهواز ـ اندیمشک و شوشتر ـ دزفول را با آتش زدن لاستیک مسدود کردند.

در مشهد از شامگاه همان روز مردم در بزرگراه وکیل‌آباد تجمع بزرگی بپا کردند و با خاموش کردن خودروها‌یشان بزرگراه را مسدود کردند.

در شیراز، کرج، سیرجان، تهران، رباط کریم، هشتگرد، شهریار، شیراز، اصفهان، تبریز، پاکدشت، شهرک قدس، گرگان، ساری، کرمانشاه، جوانرود، مریوان، سنندج، ساوه، فردیس، رشت و... در اعتراض به افزایش قیمت بنزین مردم با خاموش کردن خودروهایشان به خیابان‌ها آمدند و دست به اعتراض زدند.

با یورش نیروهای گارد ویژه چندین نفر از جمله در سیرجان، بهبهان و ماهشهر به شهادت رسیدند.

در قیام مردم سیرجان روح‌الله نظری فتح‌آباد، ۳۷ساله، به شهادت رسید و شمار زیادی از قیام‌کنندگان مجروح شدند.

اعتراضات سراسری ۲۵آبان ۹۸

قیام مردم از صبح ۲۵آبان دست‌کم به ۲۵استان کشور گسترش یافت. در بسیاری از شهرها، مراکز سرکوب و غارت از جمله مراکز بسیج و بانک‌های حکومتی به آتش کشیده شد.

عکسهای خمینی و خامنه‌ای و نماد بزرگ انگشتر خمینی ملعون در شهریار در جنوب غرب تهران به آتش کشیده شد. در تهران، به‌رغم بارش برف، مردم خودروهای خود را در اتوبانها خاموش کرده و شعار «مرگ بر دیکتاتور» «ایرانی باغیرت، حمایت، حمایت» سر دادند. در فلکه دوم آریاشهر، مردم با شعار «مرگ بر دیکتاتور»، با نیروهای سرکوبگر درگیر شدند

در بهبهان مردم دلیر جمعه‌شب و روز شنبه بسیاری از مراکز حکومتی از جمله بانکها و چند کلانتری را به آتش کشیدند. مردم در حالی‌که شعار «مرگ بر خامنه‌ای» سر می‌دادند، با گله‌های نیروی انتظامی سرکوبگر به مقابله پرداختند.

نیروی لباس‌شخصی و پاسداران جنایتکاری که به کمک آنها رفته بودند به مردم حمله‌ور شدند. سه تن از جوانان قیام‌آفرین در اثر شلیک نیروهای سرکوبگر به‌شهادت رسیدند و شمار بیشتری مجروح شدند. درگیری به بسیاری از نقاط شهر گسترش یافت. مردم بسیاری از مراکز حکومتی از جمله بانک ملی را به آتش کشیدند (اطلاعیه شماره ۴ شورای ملی مقاومت ایران ۲۵آبان ۹۸).

در سیرجان پاسداران جنایتکار به‌دستور شخص خامنه‌ای به‌روی تظاهر کنندگان آتش گشوده و جوانان را هدف دادند. مردم خشمگین یکی از پمپ بنزینهای سیرجان را به آتش کشیدند.

حداقل ۸تن از جوانان قیام‌آفرین به‌دست پاسداران در سیرجان، بهبهان (۳تن)، کرج، شیراز، خرمشهر و مریوان به ضرب گلوله پاسداران جان باختند (اطلاعیه شماره۶ شورای ملی مقاومت ایران ۲۵آبان۹۸).

رژیم آخوندی در وحشت از گسترش قیام از روز ۲۵آبان مدارس را در شیراز، اصفهان و تهران تعطیل کرد.

در شیراز مردم در چهارراه زندان و در شهرکهای صنعتی کشن، معالی‌آباد، عفیف آباد، ملاصدرا و زند تجمع کرده و کمربندی شهرک صنعتی شیراز را بستند و مراکز غارت و چپاول آخوندی و دو مرکز بسیج را به آتش کشیدند.

در نورآباد ممسنی نیز مردم به خیابان‌ها آمده و علیه رژیم شعار دادند.

در اصفهان، مردم خودروهای خود را در اتوبانها و خیابانهای اصلی شهر خاموش کرده و دست به اعتراض زدند، و چند بانک را به آتش کشیدند.

در بوشهر، کرمانشاه و سنندج، مردم خودروهای خود در خیابان‌ها خاموش کرده و شعارهای ضدحکومتی می‌دهند. موتورسواران نیروهای سرکوبگر به تظاهر کنندگان حمله‌ور شده و شماری از آنان را مجروح کردند.

در جوانرود، جوانان به‌طور دستجمعی در خیابانهای روی زمین نشسته‌اند.

در چابهار، ساری و گرگان مردم با بستن خیابان‌ها و آتش زدن لاستیک علیه سران حکومتی شعار دادند.

مردم بیرجند و به‌ویژه جوانان این شهر دست به یک تظاهرات ضدحکومتی زده و شعار می‌دادند، «ایرانی بس دیگه، غیرتتو نشون بده»، «نترسید، نترسید، ما همه با هم هستیم».

در ماهشهر، جوانان جاده ماهشهر به خورموسی را با آتش زدن لاستیک‌ها مسدود کردند (اطلاعیه شماره۶، ۷ و ۸ شورای ملی مقاومت ایران ۲۵آبان۹۸).

خبرگزاری ایرناـ ۲۵آبان۹۸ نوشت: «فرماندار شهریار، از مجروح شدن "بین ۶۰ تا ۷۰نفر" در جریان اعتراضهای شنبه خبر داد. شهروندان یاسوجی صبح شنبه با تجمع اعتراضی در پی گران شدن بنزین به خیابان‌ها آمدند».

خبرگزاری حکومتی ایسنا در ۲۵‌آبان نوشت: «در جلسه سران سه‌قوه که توسط (آخوند روحانی، لاریجانی و رئیسی جلاد) برگزار شد بر اجرای طرح افزایش قیمت بنزین تأکید کردند».

قیام آبان۹۸‌ـ وحشت سپاه پاسداران از قدرت و خشم ارتش گرسنگان

قیام آبان۹۸‌ـ وحشت سپاه پاسداران از قدرت و خشم ارتش گرسنگان

قلعه حسن خان (شهرقدس) کانون شورش

به گزارش یکی از کانون‌های شورشی از قلعه‌حسن‌خان (شهرقدس) که در شبکه مجازی و اخبار سیمای آزادی ۸ آذر۹۸ منتشر شد، آمده است:

قلعه‌حسن‌خان، رکوردار سوزاندن بانک در یک شب در دنیا شد. تمام بانکها بدون استثنا در آتش خشم مردم سوختند. حدود ۳۰ تا ۳۵ بانک آتش زده شد. در حال حاضر ساختمان شهرداری و فرمانداری تمام ساختمانهای دولتی درهایشان بسته است. مردم در روزهای اول قیام به آتش‌نشانی اجازه ندادند که شهرداری را خاموش کند.

مردم و جوانان دسته‌جمعی به سمت مراکز حکومتی هجوم آورده و آتش زدند. جلودار این حرکتها جوانان بین ۱۶ تا ۲۲ساله بودند و بقیه مردم هم پشت سرشان حرکت می‌کردند.

بانک به بانک جلو می‌رفتند. بانک‌های قوامین، ملی، آینده، تجارت، پاسارگاد، اقتصاد، مهر، کشاورزی، رفاه، صادرات، پارسیان، سپه و مسکن، ساختمان نظام مهندسی، فرمانداری و شهرداری، ساختمان آگاهی، تخریب و آتش زده شد.

سخنگوی سازمان مجاهدین خلق ایران با درود به مردم بپا خاسته و جوانان شورشی و با درود به شهیدان سرفراز قیام، گفت: «زمین زیر پای آخوندها و پاسداران از بیروت تا بغداد و اکنون تهران همه جا سست و لرزان است. از افسران و سربازان و پرسنل مردمی در ارتش خواست صفوف رژیم را ترک و به جبهه مردم و قیام بپیوندند». (اطلاعیه شماره ۳ شورای ملی مقاومت ایران ۲۵آبان ۹۸)

محکومیت گزارشگر ویژه نسبت به قطع اینترنت

گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد «دیوید کی» از همه دولتهای جهان خواست تا از رژیم ایران بخواهند دسترسی کامل به اینترنت را برای مردم ایران فراهم کند. رژیم ایران دسترسی به اینترنت ۹۵درصد از کشور را قطع کرده است. (توئیتر ـ گزارشگر ویژه در امور قطع اینترنت در ایران ۱۹‌نوامبر ۲۰۱۹)

روزنامه حکومتی جهان صنعت از قطع اینترنت نوشت: «به کره شمالی خوش آمدید، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری همواره دم از حق‌الناس می‌زد، ادعا می‌کرد که از حق و حقوق مردم دفاع می‌کند... یکی از حقوق‌بشر حق‌الناس مردم و کاربران دسترسی آزادانه به اینترنت است». (روزنامه جهان صنعت رژیم ۲۷آبان۹۸)

نگرانی از عقب‌نشینی در برابر قیام‌آفرینان و سیلاب تند عصیان

روزنامه حکومتی رسالت در ۲۷ آبان۹۸ طرح مجلس ارتجاع نسبت به عقب‌نشینی دولت روحانی از افزایش قیمت بنزین را با جام‌زهر خمینی در پایان جنگ مقایسه کرد و نوشت: «[خمینی] که در ماجرای پایان جنگ، تمام تبعات و مسئولیت پایان جنگ را شخصاً پذیرفت و جام‌زهر نوشید، اینک خلفی دارد... معلوم است که اگر دولت با مشاهده ناآرامی‌ها، از تصمیم خود عقب‌نشینی کند، پیام بزرگی به بدخواهان [نظام] مبنی بر ضعف نظام در برابر اغتشاش خواهد داد و این یعنی این کشور دیگر رنگ آرامش را نخواهد دید، چرا که هر تصمیمی از سوی حاکمیت، با اردوکشی خیابانی مواجه خواهد شد».

هم‌چنین روزنامه ایران۲۷آبان۹۸ نوشت: «ممکن است که در جایی برای حفظ منافع عمومی (بخوانید حفظ نظام ولایت فقیه) نیروی انتظامی و یا مأمور امنیتی هم دچار مشکل شوند، آسیب ببینند یا توهین بشنوند اما اگر در چنین مواقعی بخواهند عنان اختیار از دست بدهند و یا یکدفعه سراغ آخرین حوزه تصمیم‌سازی که اعمال خشونت مستقیم است بروند، خیلی به نفع کشور نخواهد بود».

روزنامه ابتکار۳ آذر۹۸نسبت به سیلاب تند عصیان هشدار داد و نوشت: «وجهی دیگر از ناآرامی‏ها به توده‌های متراکم از نارضایتی بر‏می‏گردد که سال‏های متمادی در جامعه جمع شده است و در مواقع احساسی و هیجانی به سیلاب تند عصیان تبدیل می‏شود».

وقتی عمامه‌ها طناب دار می‌شوند

روزنامه حکومتی جمهوری در ۱۴آذر۹۸در مطلبی با عنوان «تجمع درد، آه و اعتراض» در نگاهی به خاستگاه اعتراضات آبان۹۸ نوشت: «دولت گفت اعتراضات آبان ۹۸ بیشتر از ۵۰درصد در مناطق حاشیه‌ای بود؛ کارشناسان هم خاستگاه اعتراضات را همین طبقه دانسته‌اند. حاشیه‌نشینی به‌معنای سکونت در حاشیه مناطق رسمی حتی در مرکز شهر است، نه لزوماً سکونت در حاشیه شهر.

مطالبات حاشیه‌نشینان از نیازهای اولیه زندگی فراتر نمی‌رود؛ آنها نه شغل مناسب دارند نه سطح درآمدی قابل قبول... تا قبل از بهبود اوضاع اقتصادی در سطح کلان کشور، همواره طبقه‌ای ناراضی با زمینه اعتراض باقی خواهد ماند».

در سالگرد قیام درخشان۹۸، آخوندها و پاسداران جنایتکار خامنه‌ای از قیام گرسنگان چنین تصویری ارائه می‌دهند:

آخوند زائری: «من زمانیکه خواستم عمامه بگذارم سرم نشستم با خودم فکر کردم گفتم ... بدترین اتفاق ممکن این است که یک روز تو این خیابانهای تهران من را بگیرند عمامه‌ام را باز کنند دور گردنم تو جوی خیابان بکشند تف بیندازند تو صورتم». (شبکه چهار رژیم‌ ۸آبان۹۹)

ادامه دارد

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0056fb31-763f-42d8-b131-4e0e47e60321"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات