728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی – چهارشنبه نوزدهم اردیبهشت 97

گزیده روزنامه های حکومتی
گزیده روزنامه های حکومتی

تیترهای یک تا چهار اغلب روزنامه‌های حکومتی در روز چهارشنبه 19اردیبهشت به خروج آمریکا از برجام و واکنشهای داخلی و جهانی به آن اختصاص یافته است. روزنامه‌های باند روحانی و همسو با او منطبق بر حرفهای روحانی به باقیماندن رژیم در برجام و مواضع اتحادیه اروپا تأکید کرده‌اند و در مواردی باند خامنه‌ای و دلواپسان را مورد حمله قرار داده و به ندرت آمریکا را مورد حمله قرارداده‌اند:

آرمان: موگرینی: در برجام می‌مانیم – اروپا از نتایج مثبت برجام و منافع اروپا حمایت می‌کند – دلواپسان و کاسبان تحریم همنوا با ترامپ جشن گرفتند... همنوایی دلواپسان و کاسبان تحریم با ترامپ

در مقابل همه مخالفتها با خروج آمریکا از برجام عجیب این است که دلواپسان و کاسبان تحریم در مشهد با ترامپ همنوا شده و خروج آمریکا از برجام را جشن گرفتند.

آفتاب یزد:  تصمیم منطقی تهران 

ابتکار:با خروج رسمی ایالات متحده از توافق هسته‌ای، ایران پایبندی خود به  برجام را مشروط کرد-  برجام منهای آمریکا

اعتماد: خروج مزاحم از برجام ـ رئیس‌جمهور ایران برجام را توافقی بین‌المللی خواند

ایران:  روحانی در واکنش به تصمیم ترامپ در خروج از توافق هسته‌یی تأکید کرد: برجام بدون مزاحم

جمهوری اسلامی: برجام بدون آمریکا ادامه می‌یابد، موجود مزاحم خارج شد

جهان صنعت: رویارویی تهران – واشینگتن ادامه دارد

همدلی:  کودتای مجنون، ترامپ با حمله تند به برجام و خروج از آن یکی از بزرگترین پیمان‌شکنیهای تاریخ را به ثبت رساند

 

در روزنامه‌های دلواپسان خامنه‌ای در رویکردی ضدونقیض هم تلاش کرده‌اند خامنه‌ای را از این ماجرا در ببرند و هم  با یادآوری حرف خامنه‌ای که اگر آنها برجام را پاره کنند ما آتش می‌زنیم نظام را به بی‌عملی متهم کرده و به باند روحانی حمله کرده و تلویحا عزل روحانی را مطرح کرده‌اند:

کیهان: بعد از مکیدن تمام امتیازات ترامپ برجام را پاره کرد نوبت آتش زدن است

کیهان: مجلس با تصویب لایحه خود تحریمی از ترامپ سبقت گرفت – نام نمایندگانی را که به این لایحه رأی داده‌اند منتشر کنید

کیهان: حسین شریعتمداری: ترامپ تفاله برجام را پاره کرد!...  یادآوری این ماجرا به یقین برای برخی از دوستان تلخ و ناگوار است. دوستانی که به‌رغم هشدار‌های پی‌در‌پی دلسوزان، به آمریکا اعتماد کرده و امتیازات فراوانی را

بر سر این اعتماد بی‌جا، به دشمن تابلو‌دار مردم این مرز و بوم واگذار کرده بودند، اما یادآوری این نکته از آن جهت ضروری است که شاید- فقط شاید- برای این دوستان عبرت‌انگیز و درس‌آموز باشد.

روز دوم فروردین‌ماه ۱۳۹۴، رهبر معظم انقلاب در سخنان نوروزی خود در حرم رضوی علیه‌السلام هشدار دادند که: «فریب لبخند طرف مقابل را نخورید، به وعده‌یی که می‌دهد اعتماد نکنید، چون وقتی خرش از پل گذشت بر‌می‌گردد و به ریش شما می‌خندد. اینها این‌قدر وقیح‌اند».

دیشب ترامپ برجام را پاره کرد! اما نه این‌که به نقطه قبل از برجام بازگردد! بلکه آمریکا در حالی از برجام خارج می‌شود که دهها امتیاز نقد از ایران گرفته است، برنامه هسته‌یی کشورمان را نابود کرده است و نه فقط به هیچیک از تعهدات خود در برجام عمل نکرده و تحریم‌ها را که لغو آن موضوع مذاکرات بود لغو نکرده است، بلکه دهها تحریم جدید هم به آن افزوده است. و به‌وضوح می‌توان دید که هیچیک از امتیازاتی که داده‌ایم قابل برگشت نیست و یا این‌که بازگشت آنها با دشواری و صرف هزینه‌های فراوان همراه است. به بیان دیگر، آمریکا شیره برجام را تا آخرین قطره مکیده است و حالا تفاله آن را دور می‌اندازد!

حالا جای این سؤال است که آیا می‌توان انکار کرد، امروز که آمریکا خرش از پل گذشته است، برگشته و دارد به ریش ما می‌خندد؟!

آقای روحانی بعد از سخنان ترامپ و در واکنش به خروج آمریکا از برجام گفته است که برجام را بدون حضور آمریکا ادامه می‌دهیم! و این پرسش را بی‌پاسخ گذاشته‌اند که مگر تحریم‌ها که موضوع اصلی برجام بوده و هست، برخاسته از تحریم‌های ثانویه آمریکا-Secendary Sanction- نیست و مگر نه این‌که کشورهای دیگر از ترس جریمه و تحریم‌های آمریکا حاضر به روابط تجاری با ما نبوده و نیستند؟!

و بالاخره، قرار بود اگر ترامپ برجام را پاره کرد، ما آن را آتش بزنیم.

کیهان: ابراهیم کارخانه ای: شکست توافق با شیطان بزرگ از قبل کاملاً قابل پیش‌بینی بود در ذیل با برشمردن 49بند به علل ناکارآمدی و غروب برجام که ریشه در ساده‌انگاریها و غفلت‌های فراوان دارد به‌طور مختصر پرداخته می‌شود:

1- ورود عجولانه به حل موضوع هسته‌یی به گمان رفع سریع تحریم‌ها.

2- اعتماد به آمریکا و غرب و غفلت از شمشیر خدعه و خیانت آنها.

3- بی‌توجهی به سوابق و تلاش‌های تیم مذاکره‌کننده قبلی و نادیده گرفتن نتایج ارزشمند آنها.

4- ضعیف شمردن توان داخلی

- غفلت از هشدار مهم رهبری معظم انقلاب مبنی بر «توافق نکردن بهتر از توافق بد است».

6- ناچیز شمردن صنعت هسته‌یی و معاوله سخاوتمندانه

7- ضعیف بودن پشتوانه کارشناسی و ناکافی بودن توان تخصصی تیم مذاکره‌کننده به‌ویژه در حوزه اقتصادی و عدم تسلط آنها بر پازل پیچیده رفع تحریم‌ها

8- نفوذ عوامل جاسوسی در تیم مذاکره‌کننده و هدایت مفاد توافق در جهت خواست دشمن...

رسالت: توطئه آمریکایی‌ها را می‌توان با آتش زدن برجام و خروج از «ان پی تی» خنثی کرد اما سوءمدیریت مسئولان دولتی مستلزم تغییر نگرش اقتصادی دولت و مدیریت کشور بر اساس سیاست‌های کلی و نیز اجرای اقتصاد مقاومتی است.

دولت چاق و فربه توان تحرک بیش از این را ندارد. باید مسئولان دلسوز با اراده جهادی به میدان بیایند تا این مشکل حل شود.

 

در روزنامه‌های باند روحانی به دلواپسان خامنه‌ای حمله شده و ضمن یادآوری نقش خامنه‌ای در امضای برجام، از باقی ماندن در برجام دفاع کرده‌اند:

ابتکار: مخالفان داخلی و خارجی برجام برای شکست دولت اعتدال، همسوتر از گذشته عمل می‌کنند. آنان علاوه‌ بر همه تلاش‌های سال‌های اخیر در ناکام کردن دولت و به تبع آن مردم از بهره‌مندی از پیامدهای برجام، اکنون با تشدید اقدام‌های ایذایی و تهدیدها علیه برجام، ریزش از شمار هواداران دولت منتخب را در دستور کار قرار داده‌اند.

دولت ترامپ،... از یک‌سو و مخالفان تندرو داخلی از سوی دیگر، یک هدف معلوم را دنبال می‌کنند؛ شکست دولت اعتدال...آنان که از ابتدا ناکام کردن دولت را در اجرای شعارهای انتخاباتی‌اش در دستور کار داشته‌اند، حالا با مغتنم شمردن دشمنی‌های واشینگتن با برجام، به تضعیف اعتبار و مشروعیت دولت سرعت بیشتری داده‌اند... اما یا نمی‌دانند و یا ناآگاهند که شکست دولت در اجرای شعارهای انتخاباتی‌‌اش، الزاماً به‌معنی اقبال مردم به سوی آنان نیست.

شرق: حسین مرعشی: این‌که ترامپ با عصبانیت کم‌نظیری ادعا می‌کند این قرارداد منافع ایران را افزایش داده و دسترسی ایران به منابع مالی را تسهیل کرده است، حاکی از دقت تدوین‌کنندگان و تأییدکنندگان برجام در صیانت از منافع ملی ایران است. همه اینها با نظارت مقام معظم رهبری به نتیجه رسید که با ایده نرمش قهرمانه، راه مذاکرات را هموار کردند و بر مراحل مختلف آن اشراف داشتند...نباید فضای سیاسی داخلی شاهد ادامه کشمکش‌هایی باشد که دولتمردان را تضعیف کند... می‌توان به تداوم استفاده از مزیت‌های برجام امیدوار بود.... به‌دلیل اشتباهاتی که در اطلاع‌رسانی در کشور وجود دارد و نداشتن رسانه ملی جامع، برخی ادعاهای خارجی با هدف تأثیرگذاشتن بر مردم ایران مطرح می‌شود

آرمان: علی خرم: آنچه خانم موگرنیی گفت که در کنار مردم ایران هستیم و با هم علیه خروج از برجام کار کنیم، حرفی است که به دل مردم می‌نشیند و فکر می‌کنم ایران باید جدیت و همیّت بیشتری به کار ببرد که در دیپلوماسی با اروپایی‌ها موفق شود و اروپاییان را در کنار خودش نگه دارد.

 

هشدار به فروپاشی نظام موضوع مشترک روزنامه‌های هر دو باند حاکم است:

جوان: تلاش برای تولید ادراک فروپاشی نظام

غرب در راهبرد جدید خود اصطلاحاً سوراخ دعا را یافته و خوب می‌داند که توطئه‌ها و نقشه‌هایش علیه ایران زمانی اثربخش خواهد بود که فروپاشی نظام در اندیشه مردم ایران شکل گرفته و مردم در حوزه خیال و فکر منتظر فروریختن حکومت باشند.

غرب در برنامه فروپاشی در اندیشه انجام مراحل زیر را در دستور کار قرار دارد: ۱- لجام‌گسیختگی امور اقتصادی. ۲- به‌دست گرفتن مدیریت رسانه فضای مجازی کشور و انجام عملیات روانی هماهنگ و پرحجم. ۳- تحکیم بخشی و ترویج لیبرال سرمایه‌داری و برپایی مسابقه اشرافیت. ٤- بزرگنمایی و تصویرسازی و گسترش تنفر مردم از بی‌عدالتی و تبعیض و نظام طبقاتی توسط دولتمردان. ۵- تصویرسازی و بزرگنمایی ناتوانی و سوء مدیریت دولتمردان و مسئولان در حل مشکلات و معضلات کشور و مردم. ۶- ناامید کردن مردم نسبت به آینده و تخریب باورها و ایمان مردم. ۷- ترویج بی‌اعتمادی مردم نسبت به نظام و تحقق دوقطبی «مردم/نظام». ۸- تحقق پروژه پشیمان سازی از وقوع انقلاب اسلامی ۹- سکولاریزه کردن افکار عمومی و ایجاد موج تنفر از دین و آرزوی منجی از جنس رضاخان قلدر. ۱۰- تحقق پروژه فروپاشی در اندیشه همراه با جسارت مبارزه، نافرمانی مدنی، اعتراض، اغتشاش و شورش.

دولتمردان و مسئولان نظام باید بدانند که: ۱- هیچ حکومتی در جهان فرو نخواهد پاشید مگر آن که در اندیشه مردم آن کشور حکومت فروپاشیده باشد. ۲- هیچ حکومتی در اندیشه مردم فرو نخواهد پاشید مگر آن که مردم نسبت به‌عملکرد دولتمردان و مسئولان در نظام به هر دلیلی بی‌اعتماد شده باشند. ۳- ریشه بی‌اعتمادی مردم را باید در درون همان کشور و عملکرد دولتمردان و مسئولان جست‌وجو کرد و عامل خارجی به‌عنوان علت ممده از نقص‌ها و ضعف عملکرد و سوء مدیریت مسئولان کشور در راستای اهداف استعماری خود استفاده می‌کنند. ٤- فرجام و میوه تلخ بی‌اعتمادی مردم به حکومت قبول بن‌بست و ناامیدی و مأیوس شدن از مسئولان در اصلاح امور و حل مشکلات و معضلات کشور است. ۵- شرط موفقیت جریان برانداز عقیم کردن و از اعتبار و اقتدار ساقط کردن ارکان مقوم امنیت و آرامش: «قوه قضاییه»، «نیروی انتظامی»، «دستگاه اطلاعاتی»، «رسانه ملی» و «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» است.

اعتماد: شعبده ترامپ

رسانه‌های درون ایران به جای این‌که یک میدان قوی درست کنند و متحد و یکپارچه سناریویی را طراحی کنیم که آمریکا، اسراییل و عربستان مجبور شوند در این میدان بازی کنند، بر عکس این ما هستیم که به جان هم افتاده‌ایم، عده‌یی موافق و عده‌یی مخالف، عده‌یی نگران و عده‌یی امیدوار، عده‌یی سینه‌چاک و عده‌یی متنفر.

اما باید حواس‌مان باشد که چه می‌کنیم، در مقابل چه کسی بازی می‌کنیم، باید بدانیم در کدامین میدان بازی می‌کنیم، نباید فراموش کنیم که طراحی میدانی که در آن بازی می‌کنیم در اختیار دیگرانی است که از شکاف و دودستگی میان ما استقبال می‌کنند. امروز مختصات این میدان در اختیار آمریکا و تیم رسانه‌یی ترامپ است،...به جای این‌که اسیر بازی ترامپ شویم باید متناسب با تصمیمی که مسئولان کشور گرفته‌اند و اقداماتی که انجام می‌دهند، رسانه‌های ما گرایش‌های جناحی را کنار بگذارند و بر اساس تشخیص صحیح اقتدار ملی و وحدت ملی عمل کنند. هدف نهایی ترامپ، ارتباطی با برنامه هسته‌یی ایران ندارد، هدف نهایی ترامپ این است که ما ایرانیان را بشکند و به جان هم بیندازد، هدف این است که نگرانی و ناامیدی را در میان افکار عمومی ایران گسترش دهد، این‌که یک عده به فکر قیمت ارز، عده‌یی به فکر قیمت طلا، عده‌یی مسکن و خودرو و موبایل و غیره باشند و از منافع ملی غافل شوند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f7148aef-fe8d-473c-83b3-98a32b36c118"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات