728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی – دوشنبه ۱۹شهریور۹۷

مروری بر رسانه‌های حکومتی – دوشنبه ۱۹شهریور۹۷
مروری بر رسانه‌های حکومتی – دوشنبه ۱۹شهریور۹۷

روزنامه‌های حکومتی در روز دوشنبه ۱۹شهریور مهم‌ترین عنوان خود را به دود و دمهای خامنه‌ای در پایگاه دریایی نو شهر اختصاص داده‌اند. در کنار آن قدرت‌نمایی پوشالی سپاه در شلیک ۷موشک به احزاب کردی در خاک عراق با عکس و تفصیلات از نیاز این رژیم برای قدرت‌نمایی و ایجاد ارعاب خبر می‌دهد.

خبرهای ضد و نقیض در مورد اف.ای.تی.اف هم از موضوعات مشترک روزنامه هاست:

قانون نوشته: «سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس از بررسی دوباره لایحه سی تی اف در خانه ملت خبر داد- مبارزه با تروریسم در صحن علنی»

قدس هم تیتر زده: مجمع تشخیص، لایحه مبارزه با پولشویی را مغایر سیاست‌های کلی نظام اعلام کرد؛ فرمان ایست به دومین لایحه اف.ای.تی.اف

اعتماد دو تیتر ضد و نقیض داره. در یک تیتر نوشته: «تلاش برای پایان خوش سریال اف.ای.تی.اف – آیا نامه ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام به دبیر شورای نگهبان اتفاق خوبی است؟ - مجمع تشخیص مصلحت نظام اصلاح قانون پولشویی را مغایر با سیاست‌های کلی اعلام کرد – محمود صادقی نماینده اصلاح‌طلب از نظر مثبت مقامات ارشد کشور با تصویب این لایحه خبر داده است»

و در تیتر دیگری نوشته: «اجماع برای خروج از اف.ای.تی.اف» که در ادامه این مطلب با ابراز امیدواری آورده است:« به‌نظر می‌رسد با توجه به اجماع مثبتی که میان ٣قوه مجریه، مقننه و قضاییه به وجود آمده، با همراهی بیش‌ از‌ پیش مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای نگهبان شاهد تصویب هر چه سریع‌تر این لوایح و در نتیجه خروج از فهرست سیاه FATF باشیم. طبیعتاًً در صورت عدم تصویب این لوایح چهارگانه، بار دیگر بهانه‌یی جدید در اختیار آمریکا قرار می‌گیرد و ممکن است مشکلات بیشتری برای کشور مان ایجاد کنند. طبیعتاًً پیش‌بینی آینده و سرنوشت لوایح چهارگانه از هم‌اکنون ممکن و منطقی نیست اما امیدواریم همان‌طور که توانستیم با تمام مشکلات بخشی از کار را در مجلس به انجام برسانیم، ادامه مسیر در شورای نگهبان و در صورت لزوم مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با همین روند پیش رود و در آینده نزدیک شاهد خروج نام کشور مان از فهرست سیاه FATF و متعاقباً تسهیل روابط پولی و بانکی‌مان در عرصه بین‌المللی باشیم».

موضوع اجلاس شورای امنیت سازمان ملل به ریاست رئیس‌جمهور آمریکا و شرکت کردن یا شرکت نکردن رژیم در آن موضوع روزنامه‌های هر دو باند حاکم است. روزنامه‌های باند خامنه‌ای هم در بیانی مبهم تمایل خود برای شرکت روحانی در این اجلاس را ابراز کرده‌اند:

افکار: «کیش و مات شدن ترامپ - حضور روحانی در نشست شورای امنیت فرصت یا تهدید؟ جایی که ایران می‌تواند با درایت ترامپ را کیش و مات کند»

رسالت: «فواد ایزدی با اشاره به طراحی نشست شورای امنیت و مسائلی که باید مطرح کنیم، تصریح کرد: ضرورت دارد این نشست را به‌خوبی و با دقت طراحی کرده و مشخص کنیم که دقیقاً باید چه کاری انجام دهیم».

روزنامه آرمان هم ملاقات روحانی با ترامپ را زیر دود و دود و دمهایی با ادبیات باند رقیب مجاز کرده و نوشته است« روحانی باید با قدرت تمام از نوع نگرش کشور و مطالبات ایران از دیگر کشورها پافشاری کند. او باید به‌گونه‌یی در این مجمع حاضر شود که از اولین لحظه ورود تا پایان مأموریت حساسی که برعهده‌دارد، به تمامی نشان‌دهنده قدرت و قابلیت کشور باشد. در این بین اگر مواجهه‌ای هم با دیگر رهبران کشورهای اتفاق افتد چه باک؟ مواجهه قدرتمند با سران کشورها –هرکس که باشد- یادآور سخنان رهبر انقلاب است که گفتند: «اگر در مقابل دشمنان بایستیم، مجبور به عقب‌نشینی خواهند بود».

اذعان به شکاف میان ملت و نظام ولایت موضوع گفتگویی در روزنامه آرمان است که در آن از جمله آمده است« شکاف دولت- ملت در ایران به‌صورت مزمن وجود داشت. پس از پیروزی انقلاب نیز نتوانستیم این شکاف را کاهش بدهیم، بلکه به شکل‌های مختلف آن را تشدید کردیم». این مطلب در ادامه برای از دست رفتن زمان «پوست انداختن»نظام ابراز تأسف کرده و نوشته است« در شرایط کنونی نظام سیاسی به یک«دیگری» برای مردم تبدیل شده است. به همین دلیل نیز مردم در بسیاری از تصمیمات جمعی مشارکت نمی‌کنند. این مسأله از نظر امنیت ملی برای یک جامعه خطرناک است. جامعه ایران در بهترین موقعیت برای پوست اندازی، به بلوغ رسیدن و بزرگ شدن قرار گرفته بود. در این شرایط جامعه می‌توانست موازنه برابری با قدرت ایجاد کند و بتواند با قدرت گفتگو کند. متأسفانه شکست دیپلوماسی این فرصت را از جامعه ایران گرفت. تنها منشأ امید که ایران بتواند از طریق رشد اقتصادی، اجتماعی و مدنی پوست اندازی کند به شکل مبهمی از بین رفت».

بحرانهای اجتماعی اقتصادی و اعتراف به رانت‌خواری هم مضمون مشترک عنوانهای روزنامه‌های هر دو باند است:

آفتاب یزد: آذری جهرمی: خود من نتوانستم ارز ۴۲۰۰تومانی برای اپراتورها بگیرم اینها با کدام رانت گرفتند؟

ابرار: اژه ای: درباره مسائل بانک مرکزی از رئیس سابق بانک مرکزی تحقیق شد – فساد وجود دارد

ابرار اقتصادی: رئیس سابق بانک مرکزی مورد تحقیق قرار گرفت؛ رد پای مدیران بانک مرکزی و وزارت صنعت در مشکلات ارزی

افکار: فلاحت پیشه: برخی از بی‌سامانی مرزها به ثروت و قدرت رسیده‌اند

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/cf449921-fe36-4f03-88f0-5ec5d31cac15"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات