728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی – یکشنبه ۱۳آبان ۹۷

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی امروز ۱۳آبان بیشترین عنوانها و مطالب خودشون را به دود و دم در مورد ۱۳آبان و درشت نمایی حرفهای خامنه‌ای در این مورد اختصاص داده‌اند.

مطالب اصلی روزنامه‌های هر دو باند حاکم هم به «امید درمانی» در مورد «بی اثری تحریم‌ها» و «شکست آمریکا» اختصاص یافته است. ابراز نگرانی از بسته اروپا و حملات باندی حول آن به دولت روحانی از دیگر مطالب روزنامه‌های امروز است.

بازگشت تحریم‌های آمریکا موضوع حملات دلواپسان به باند روحانی است.

در مورد بیانیهٔ وزارت‌خارجه رژیم به تحریم‌ها، وطن امروز نوشته است«ادبیات به‌کار رفته در این بیانیه، بر نگرانی‌ها پیرامون نوع نگاه حاکم بر دستگاه سیاست خارجی در قبال دشمنی‌های آمریکا افزوده است. در این بیانیه بارها و بارها از عبارت «رژیم ترامپ» به‌عنوان عامل دشمنی‌ها علیه ایران استفاده شده و نه حاکمیت آمریکا». این روزنامه در ادامه افزوده است« محدود کردن دشمنی‌های آمریکا علیه ایران به یک گروه خاص و اقلیت در آمریکا...گویای این واقعیت است که دستگاه محمدجواد ظریف هنوز و هم‌چنان دل در گرو آمریکا و کدخدای جهان داشته و امیدوار است با «استثناسازی از ترامپ» و تیم او، هم‌چنان بستر رابطه با دولتی غیر از ترامپ را از دست ندهد».

کیهان خامنه‌ای هم در همین مورد نوشته است« وزارت‌خارجه در اقدامی تأمل برانگیز از تعبیر رژیم ترامپ به‌جای دولت آمریکا استفاده کرده است. این رویکرد منفعلانه در حقیقت بزک چهره کریه استکبار و ایجاد دوگانه دروغین «آمریکای خوب- ترامپ بد» است.

 

در مورد«بسته اروپا» و موضع اروپا در مقابل تحریم‌های آمریکا روزنامه‌های باند خامنه‌ای ابراز ناامیدی کرده‌اند:

کیهان نوشته است« اروپا در اقدامی مسبوق به سابقه در مقابل تحریم‌های ضدایرانی آمریکا صرفاً به ابراز تأسف بسنده نموده است. با این وصف و به طریق اولی، انتظار مقابله عملی با تحریم‌های آمریکا کاملا بیهوده است».کیهان افزوده است« چندی پیش موگرینی صراحتاً اعلام کرد که «منافع اروپا در حفظ برجام همراستا با منافع آمریکاست». موگرینی همچنین در اظهارنظری دیگر تأکید کرد که «در موضوع موشکی و قدرت منطقه‌یی ایران، با آمریکا هم‌نظر هستیم». این اظهارات در کنار دیگر اظهارات مقامات اروپایی در خصوص عدم تضمین به ایران در خصوص اجرای تعهدات برجامی، نشان‌دهنده این است که اروپا در کنار آمریکا تصمیم دارد تا با مذاکرات فرسایشی و طولانی‌مدت، ضمن تعلیق اقتصاد ایران،- به خیال خام خود- برجام‌های بعدی (در حوزه موشکی، منطقه‌ای، حقوق‌بشر و...) را نیز کلید بزند».

 

در روزنامه‌های باند روحانی به لاعلاجی نظام در برابر پذیرش رفتار اروپا و بسته‌اش به هر صورت، اذعان شده است.

آرمان نوشته است« افرادی که این موضوع را مطرح می‎کنند که این بسته ممکن است کارساز نباشد یا این‌که می‎توان بسته بهتری از سوی اروپا ارائه شود تا حدودی سخنان آنها درست است، اما نکته اصلی این است که بدیلی نیز ارائه نمی‎دهند، یعنی اگر این بسته ارائه نشود امکان ارائه بسته بهتری نیز وجود ندارد».

 

در روزنامه‌های همسو با روحانی برخلاف تبلیغات رسمی حکومتی به کارآمدی تحریم‌ها اذعان شده است:

جهان صنعت نوشته است« آمریکا شرایط اقتصادی و نوع تصمیم‌گیریها در کشور را به‌خوبی رصد کرده و بر همین اساس نسبت به دولتی بودن اقتصاد کشور آگاهی کامل دارد‌. به واقع همین موضوع نیز تبدیل به پاشنه آشیلی شده که با توجه به آن اقدام به برنامه‌ریزیهای هدفمند علیه ایران می‌کند»‌.

آرمان هم از بلوغ رویارویی آمریکا با نظام ابراز نگرانی کرده و از جمله نوشته است« ایالات متحده آمریکا تلاش دارد زمینه‌هایی را ایجاد کند تا بتواند با شیفت یا جابه‌جایی پارادایمی معنادار زمینه‌های تغییر و تحول در نگاه بین‌المللی علیه ایران را فراهم سازد. به‌گونه‌یی که بتواند محدودسازی همکاری بین‌المللی با ایران و محاصره منطقه‌یی تهران را فراهم آورد تا بعد از آن وارد دوره فروریزش شود».

ایران ارگان دولت روحانی هم از آمادگی رژیم برای «هرنوع مذاکره»یی در صورت ابقای نظام خبر داده است« توهم به زانو درآوردن ایران را باید به پایان برد. ولی ایران می‌تواند پس از گذشت از این مرحله از موضع مسئولانه و برابر پای میز هر نوع مذاکره‌ای بنشیند، هم‌چنان که در زمان باراک اوباما چنین کرد. این دیگر یک رؤیا نیست، یک واقعیت است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/81bcd57b-b062-4129-bcd0-0cb634e6069c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات