728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی - دوشنبه ۱۳آبان۹۸

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی در روز ۱۳آبان، آینهٔ بحرانهای داخلی، منطقه‌یی و بین‌المللی نظام هستند. در صفحات اول روزنامه‌ها دود و دمهای مربوط به ۱۳آبان و رد مذاکره با آمریکا توسط خامنه‌ای به کنار رفته کشمکشها بر سر fatf، برجام، مذاکره با آمریکا و نگرانی‌ها از تحولات منطقه جای آنرا گرفته است.

روزنامه‌های هر دو باند حاکم در ادامهٔ تلاش برای منسوب کردن قیامهای مردم عراق و لبنان به کشورهای خارجی، نتوانسته‌اند وحشت خود را از قطع دست رژیم و ایادیش از این کشورها و سرایت آتش قیام به دامان نظام پنهان کنند.

ستاره صبح: در نگاهی وسیع‌تر به تظاهرات در عراق و لبنان نکته کلیدی و مهم در نظر گرفتن راهبرد آمریکا در قبال کشورهای محور مقاومت و پیش از همه سوریه، لبنان و عراق است. آمریکا در این کشورها به‌دنبال خلأ حاکمیتی و مدیریتی است و بر این اساس موضوع استعفای نخست‌وزیر عراق مطرح شد و در لبنان نیز عملاً این گزینه تحقق یافت.

آرمان: احمد دستمالچیان سفیر پیشین در لبنان و اردن: با بررسی وقایع سال‌های گذشته در ایران و هم‌چنین حوادث عراق و لبنان مشابهت‌هایی را در زمینه نفوذ خارجی مشاهده می‌کنیم از جمله آن که آنها سعی داشتند تا شعارها را منحرف نمایند هم‌چنین ضمن ایجاد ناامنی و بی‌ثباتی به مراکز خدماتی هم‌چون بانکها، مغازه‌ها و اتوبوس‌ها را به آتش کشیدند. از سوی دیگر... آنها در پی برهم زدن ساختار حاکم به‌منظور اهداف شوم خودشان بودند... با بررسی این تحولات و سیر حوادث مطالبات مشروع مردمی و موجی که ایجاد شد یک عده از نفوذی‌ها و عناصر وابسته بر روی این موج سوار شدند. تا بدین وسیله هم کشورهایی که تحت تاثیر مقاومت بودند تحت تاثیر قرار گیرند و هم اگر بتوانند ساختار شکنی نمایند و کشورهای عراق و لبنان را به محاق آینده مبهم و نامعلوم ببرند. از آنجایی که در لبنان ساختار طایفی است هر آن ممکن است که همانند یک بشکه باروت به مرحله انفجار برسد

کیهان: اگر اتفاقات مهم عراق و لبنان در سال ۹۸را در سر رسید فتنه‌های ده ساله ۷۸و ۸۸و در ادامه آنها بدانیم باید گفت...به فکر بازوهای نظام افتادند و با پروژه «ناجنبش‌ها» و ایجاد ناامنی و در نهایت «بی‌دولت‌سازی» به‌دنبال ایجاد جنگ داخلی در عراق و لبنان هستند

جوان:‌ این فتنه در عراق و لبنان، یک تمرین برای تکرار پروژه‌یی بزرگ در ایران و انتخابات پارلمانی است.

 

در روزنامه‌های هر دو باند حاکم اعتراف به شکاف در نظام در نمایش استکبار ستیزی دیده می‌شود:

جوان: (خامنه‌ای) روز دانش‌آموز و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی، در دیدار... دانش‌آموزان و دانشجویان فرمودند: «۷۰جلد کتاب از اسناد لانه جاسوسی منتشر شده است؛ چرا هیچ نشانه‌ای از این کتاب‌ها در مدارس و دانشگاهها نیست؟»... از آن زمان تاکنون حتی سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش و پرورش که مغز متفکر پیکره آموزش و پرورش کشور است در این زمینه اقدام جدی انجام نداده و خروجی درخور بررسی در این زمینه نداشته است. حتی دانشگاههایی که در حوزه علوم انسانی پیشرو هستند هم در زمینه پژوهش در حوزه ۱۳آبان فعالیت چشم‌گیری نداشته‌اند.

ستاره صبح: یکی از رهبران دانشجویی ایرانی در تصرف سفارت آمریکا در سال ۱۹۷۹می‌گوید اکنون از اشغال مجتمع دیپلماتیک آمریکا و بحران گروگان‌گیری ۴۴۴روزه متعاقب آن پشیمان است.

 

بحران درونی رژیم بر سر لوایح FATF در روزنامه‌های هم‌سو با باند روحانی دیده می‌شود:

جمهوری اسلامی: عضو هیأت‌رئیسه مجلس گفت: مجمع تشخیص مصلحت نظام بایستی به سکوت خود در قبال لوایح "سی اف تی" و پالرمو پایان دهد و اگر هم با این لوایح مخالفت کرد بایستی کل عواقب آن را بپذیرد.

ستاره صبح: جلال ساداتیان عضو پیشین مجلس: پرسش این است که چرا بررسی و تصویب لوایح چهارگانه FATF در مجمع تشخیص مصلحت نظام این‌قدر طولانی شده است... خوب است که اعضای مجمع نیز نظرات خود را به‌صورت شفاف و با بحث و ارائه استدلال برای مردم و رسانه‌ها بیان کنند تا مشخص شود که دلایل مخالفت با این لوایح چیست.

جهان صنعت: تصمیمات اقتصادی کشور محصور در نگاه جناحی و سیاسی مسئولان کشوری است که مانعی جدی در پیش بردن اهداف کلی اقتصادی محسوب می‌شود. این موضوع موجب شده تصویب لوایح CFT و پالرمو چشم‌انتظار تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام باشد.

آرمان: تصمیمات اقتصادی کشور محصور در نگاه جناحی و سیاسی مسئولان کشوری است که مانعی جدی در پیش بردن اهداف کلی اقتصادی محسوب می‌شود. این موضوع موجب شده تصویب لوایح CFT و پالرمو چشم‌انتظار تصمیم مجمع تشخیص مصلحت نظام باشد.

 

گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌یی موضوع حمله به باند روحانی در روزنامه‌های باند خامنه‌ای است

کیهان: رئیس کمیسیون امنیت مجلس گفت: گام‌ چهارم کاهش تعهدات برجامی ‌باید محکمتر و مؤثرتر از دفعات قبل باشد... اقدامات تدریجی دولت در کاهش تعهدات برجامی ‌فرصت‌سوزی است و راه به جایی نمی‌برد چرا که کاملاً مشخص است اروپایی‌ها اراده‌ اقدام برای برجام را ندارند و تحت تأثیر آمریکا هستند.

رسالت: رئیس سابق سازمان انرژی اتمی معتقد است: « اگر ایران گام اول، دوم و حتی دهم را هم بردارد این دولت نمی‌تواند کاری انجام دهد، چرا که تمام هم وغم آنها گفتگو با اروپایی‌هاست».

 

برخی از سایر بحرانهای رژیم در عنوانهای روزنامه‌ها دیده می‌شود:

آفتاب اقتصادی: عضو اتاق بازرگانی: توهم توطئه مانع از پیوستن ایران به سازمانهای بین‌المللی شده‌است

آفتاب اقتصادی: عضو شورای عالی کار مطرح کرد: فاصله ۷۰درصدی کارگران تا یک زندگی آرام و متعادل

ثروت: ظریف: اگر پولشویی نداریم چرا سلطان سکه را اعدام کردیم

جوان: دلار ۴۲۰۰تومانی کار خود رئیس بود!

رسالت: توکلی: فساد و ناتوانی برخی مسئولان وضعیت اقتصاد را اسف‌بار کرده است

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/852af2c4-b44c-4eca-b9ef-d6bb5c936372"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات