728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی – سه‌شنبه ۱۸تیر۹۸

گزیده روزنامه‌های  حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی در روز سه‌شنبه هجدهم تیرماه اطلاعیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد عبور رژیم از حد مجاز غنی‌سازی و واکنش‌های جهانی به آن را مسکوت گذاشته و مهم‌ترین مطالب خود را به سیاست‌های رژیم در خروج از برجام اختصاص داده‌اند و مسائل جانبی آن از جمله مذاکره با آمریکا و اروپا، اینس‌تکس و ماجرای توقیف نفتکش رژیم توسط دولت انگلستان، سایر مطالب و عنوانها را به خود اختصاص داده‌اند.

 

بحرانهای اقتصادی اجتماعی بخش قابل توجهی از مطالب روزنامه‌های سه‌شنبه است. برخی روزنامه‌ها به آثار تحریم‌ها اشاره کرده‌اند:

آرمان: حجم نقدینگی با رشدی برابر ۱/۲۳درصد، در پایان سال ۹۷از مرز ۱۸۰۰هزار میلیارد تومان نیز عبور کرده است.

آفتاب اقتصادی: صنعت موتور سیکلت کاملاٌ متوقف است

اخبار صنعت: غربت مستاجران در آشفته بازار اجاره بها

همدلی: سال گذشته، ۷۴۷هزار کارگر بیکار شدند

جهان صنعت: رشد شاخص فلاکت به روایت آمار؛ فصل استیصال... مهم‌ترین عاملی که در سال ۹۷توانست اقتصاد را در یک بن‌بست اقتصادی گرفتار سازد، خروج یکجانبه و ناگهانی آمریکا از برجام و اعمال محدودیت‌های بسیار بر سر صادرات و فروش نفت ایران بود.

جهان صنعت: دولت در تازه‌ترین اقدام در راستای سانسور آماری، بانک مرکزی را از انتشار گزارش «مالی و بودجه» که به آمار عملکرد درآمدها و هزینه‌های بودجه عمومی اختصاص داشت، منع کرد. پیگیریهای حاکی از آن است که به‌دلیل افزایش شکاف درآمدها و هزینه‌های دولت، دولت بانک مرکزی را از انتشار این گزارش منع کرده است.

مردم‌سالاری: به‌جرأت می‌توان گفت که اکثریت قریب به اتفاق مردم طی یک‌سال گذشته فشارهای اقتصادی را با پوست و گوشت و استخوان احساس کرده‌اند و هم‌چنان نگران رسیدن روزهای سخت‌تر هستند. آمار و ارقام می‌گویند که رشد اقتصادی سال ۱۳۹۷نزدیک به منفی ۵درصد بوده و مردم حداقل ۷درصد فقیرتر شده‌اند. با توجه به رشد نرخ تبدیل دلار به ریال ایران و با توجه به پیروی نرخ و قیمت کالاها از رشد قیت دلار، به‌نظر می‌سد که نرخ تورم امسال از نرخ تورم در سال ۱۳۷۴هم سبقت بگیرد.

 

تنها یک روزنامه حکومی سالروز قیام ۱۸تیر سال۷۸و سرکوب دانشجویان در کوی دانشگاه را یادآوری کرده است:

همدلی: واقعه ۱۸تیر یک شوک بود، یک بختک بود که به دانشگاه خورد... به‌رغم آن که آن حادثه کاملاٌ مورد نقد، نکوهش و مخالفت همه مسئولان بلندپایه نظام قرار گرفت،... نهایتاً آن‌گونه که باید و شاید حتی به تصویر کشیده نشد که چه کسانی آگاهانه یا نا آگاهانه و نابخردانه این حادثه را ایجاد کردند، مسائل فراوانی ایجاد شد.

این رخداد در بخش قضایی هم نهایتاً به یک تصمیم ضعیف در حد حکم یک ریش‌تراش و دو سرباز منجر شد و امروز هم این حادثه هم‌چنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. نهایتاً مشخص نشد آنهایی که این کارها را انجام دادند نسبت به دانشجویان توهم داشتند یا متکی بر برنامه‌یی از پیش‌ساخته دست به این اقدام زدند

 

در روزنامه حکومتی داد و فغان از توقیف نفتکش رژیم ادامه دارد. برخی هم چنگ و دندان تروریستی نشان داده و عده‌یی زنهار داده‌اند که کاری نکنید به ضرر نظام شود:

حمایت: رئیسی: اگر نفتکش ایرانی رفع توقیف نشود انگلیس منتظر عواقب آن باشد

رسالت: لطف‌الله فروزنده عضو شورای مرکزی جمنا: جمهوری اسلامی باید به غربی‌ها اخطار بدهد. اگر انگلیسیها نفتکش ایرانی را رفع توقیف نکردند، باید به گونه‌یی مقابله به مثل کند که آنها بدانند، جمهوری اسلامی با هیچ کشوری شوخی ندارد

آرمان: محبعلی مقام پیشین وزارت‌خارجه گفت: بهتر است از راه حقوق بین‌الملل و راههای بین‌المللی این موضوع پیگیری شود... محبعلی درباره این‌که آیا ایران می‌تواند از اختلاف اسپانیا و انگلیس در خصوص جبل الطارق استفاده کند گفت: این دو کشور هر چقدر هم با هم اختلاف داشته باشند، آن‌قدر روابط آنها با هم پیچیده‌تر است که این امکان را به ایران نمی‌دهد که که اسپانیا را در وضعیتی قرار دهد که بین ایران و انگلیس، ایران را انتخاب کند.

 

در حملات باندی حول برجام در روزنامه‌های هر دو باند حاکم وضعیت بن‌بست و استیصال رژیم دیده می‌شود:

وطن امروز: مکرون هم آمدیم آمد و بعدش رفت! خب بعدش؟! بیشترین عنصر ایرانی که با غربی‌ها پای مذاکره نشسته و مکرر از قدرت غرب و به‌ویژه آمریکا، تعاریف آن‌چنانی کرده، کسی نبوده جز ظریف! و شگفتا! چه باید باشد نتیجه؟! تصحیح روند غلط ۶سال گذشته یا باز هم دلی خوش به صدقه موهوم دشمن؟!

همدلی: هنوز در دوره قرون وسطی باقی مانده‌ایم و همواره میان عقیده و روش، هیچ تمایزی قایل نیستیم...‌ای کسانی که خود را عقل کل می‌دانید، شما که تحریم‌ها را تنها ۲۰درصد تاثیرگذار در وضعیت کنونی کشور می‌دانید، چرا دائم ناراحت از این هستید که ترامپ برجام چرا را ترک کرده و اینس‌تکس هم بازی اروپاست.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a28fb613-0ef5-4fdf-bd83-2b04ef0c7bd0"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات