728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی - شنبه ۴آبان ۹۸

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی روز شنبه چهارم آبان مهم‌ترین بحرانهای جهانی، منطقه‌یی و داخلی رژیم دیده می‌شود. موضوع FATF و برجام، تحولات لبنان و عراق و مذاکره کردن یا مذاکره نکردن با آمریکا از جمله مطالب روزنامه‌های حکومتی در روز شنبه هستند. بخشی از روزنامه‌های حکومتی هم در این روز منتشر نشده‌اند.

 

ابراز نگرانی از تحولات لبنان و عراق در روزنامه‌های هر دو باند حاکم، دیده می‌شود. روزنامه‌های حکومتی قیام مردم این دو کشور علیه مظاهر حکومت آخوندی به قدرتهای خارجی نسبت داده و با ریختن اشک تمساح برای خواسته‌های اقتصادی قیام‌کنندگان از سرنگونی دولتهای هم‌سو با رژیم ابراز نگرانی کرده‌اند.

کیهان: تحولات عراق و لبنان و اعتراضات خیابانی این دو کشور، که با مطالبات بر حق مردم آغاز شده بود، شکل فتنه به خود گرفته و تبدیل به اعتراضات ساختار شکن شده است.

کیهان: حسن نصرالله نگرانی شدید خود را از انحراف مسیر اعتراضات در لبنان ابراز کرد... وی گفت که همه مسئولیت دارند که مسالمت‌آمیز بودن این اعتراضها را حفظ کنند... نصرالله نهایتاً از هوادارن جنبش حزب‌الله خواست تا اعتراضها را ترک کنند و آن را به کسانی بسپارند که به آن باور دارند.

مردم‌سالاری: احزاب عراقی شیعه و مخالف ایران نیز در ایجاد بلوا و مشکلات، نقش آفرین بوده و هستند... کشته شدن بیش از ١٥٠نفر در تظاهرات عراق و هزاران زخمی را که با شلیک‌ها و تک‌تیراندازان وابسته صورت گرفت، همه را بر گردن جمهوری اسلامی انداختند... نخست‌وزیر عراق در بیانیه‌یی قول همکاری و خدمت رسانی گسترده را داد؛ لیکن تاکنون این قول‌ها اثری نداشته و حضور جوانان در خیابانهای بغداد، لحظه به لحظه افزوده می‌شود. پیش‌بینی می‌شود این تظاهرات به سرتاسر عراق گسترش یابد.

جهان صنعت: از زمان روی کار آمدن دولت جدید در عراق، این شدیدترین اعتراضهای مردمی است. تظاهر کنندگان به بیکاری، فساد مالی و ناکارآمدی خدمات عمومی اعتراض دارند.

 

در روزنامه‌های هر دو باند حاکم از تشدید انزوای جهانی رژیم سوزوگداز شده و برخی فراخوان به مذاکره داده‌اند:

جهان صنعت: ایالات متحده از ورود مقامات ارشد و هیات ایرانی برای شرکت در اجلاس بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول جلوگیری کرده است.

دشمنی ایالات متحده با ایران کاهش نیافته و مقامات آمریکایی، جداسازی ایران از جامعه بین‌المللی را به‌عنوان یک راهبرد مؤثر و مفید دنبال می‌کنند... روشن است که با این اوصاف ایران نباید زمینه افزایش فشارها و انزواگرایی را برای خود ایجاد کند.

آرمان: قبل از هر مذاکره‌ای ما باید تکلیف خود را با مجموعه‌های داخلی روشن کنیم. وقتی ما نمی‌توانیم با رقبای داخلی خود کنار بیاییم و با آنها به گفتگو بنشینیم، چگونه می‌توانیم از مذاکره با دشمنی سخن بگوییم که بدون وحدت در داخل امکان توفیق در مذاکره با او وجود ندارد؟ معلوم است که در این شرایط نمی‌توانیم کاری از پیش ببریم.

 

در روزنامه‌های باند روحانی در مورد صحبت‌های او در اجلاس عدم تعهد دود و دم شده است. یک روزنامه‌ این باند ضمن رد این ادعاها به ضرورت تسلیم و مذاکره جویی تأکید کرده است:

 

آرمان: جنبش عدم تعهد محصول رقابتهای بلوک شرق و بلوک غرب بوده و در دوران جنگ سرد متولد شده و امروز توان پیش‌برد اهداف خود را ندارد.

هیچ‌کدام از این نهادهای چند‌ جانبه‌گرا در حال حاضر نمی‌توانند حلّال مشکلات ایران باشند و جمهوری اسلامی نباید فرصت نقد مذاکره با آمریکا را به‌خاطر فرصتی نسیه در آینده از دست دهد

اگر تا پیش از پایان دوره اول ریاست‌جمهوری ترامپ توافقی امضا نشود، شرایط در آینده برای ایران سخت‌تر خواهد شد.

 

روزنامه‌های هم‌سو با روحانی در مورد برجام و FATF به باند رقیب حمله کرده‌اند:

جمهوری اسلامی: معلوم نیست چرا علم‌الهدی در قامت سخنگوی امام رضا علیه‌السلام سخن می‌گوید! علاوه بر این، اصولاًً‌ ایشان با تکیه بر کدام آمار می‌گوید کسی روی زمین به شما به‌خاطر برجام احترام نمی‌گذارد؟ پیشنهاد می‌شود علم‌الهدی، یک همه‌پرسی انجام دهد تا معلوم شود برجام در کشور چقدر طرفدار دارد.

ایران: علی ربیعی سخنگوی دولت: برخی هنوز از کهن الگوهای مربوط به مبارزه با برنامه تعامل با جهان دولت پیروی می‌کنند. هم بدان خیال موهوم که جزیره شدن و بستن درهای کشور به روی جهان خارج یعنی مبارزه با آمریکا! واقعیت‌های جهانی به‌خوبی نشان می‌دهد در صورت قرار گرفتن در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی انتقال پول اندک حتی از کشورهای همسایه امکانپذیر نخواهد بود.

ایران: اکبر ترکان: بعضی‌ها نسبت به این موضوع بی‌مسئولیتی می‌کنند. می‌گویند رهبری نظام چیزی به ما ابلاغ نکرده است. اما مسأله اصلی همین است که چیزی نباید به مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شود. مجمع برای بن‎‌بست شکنی در مسائل به‌وجود آمده است، قرار نیست خودش بن‌بستی باشد که برای گشوده شدن مسیرش به ابلاغ از نهاد دیگری محتاج است

آرمان: برخی با دور زدن تحریم‌ها پول مملکت را باز نمی‌گردانند... آنچه که برخی بیان می‌دارند در جهت حفظ منافع خودشان در سایه عدم شفافیت و به بهانه دور زدن تحریم‌هاست.

 

یکی از روزنامه‌های باند روحانی ترفندهای او در سرپوش گذاشتن چپاولها و ناکارآمدی‌های باندی‌اش را در دعوای باند مورد حمله قرار داده است:

جهان صنعت: آیا مشکلاتی فراوان و عدیده‌ای که کشور با آن روبه‌روست، آیا الزاماً باید از رهگذر و مسیر تصویب این لوایح برطرف شود؟

سهم و نقش اعضای نا کارآمد و فشل کابینه در حل مشکلات چه می‌شود؟ و چه کسانی در بروز مشکلات دهشتناکی چون: گرانی کمر شکن، تورم افسار گسیخته، بیکاری بی‌لجام، ناامیدی از آینده، نحوه گزینش و چینش غیرطبیعی کابینه، فساد سیستماتیک حلقه‌های نزدیک به او، شکست پروژه اعتمادسازی و در نهایت شکست سیاست تنظیم بازار نقش داشته‌اند؟... باید به روحانی و اعضای کابینه‌اش گفت که کشور قبل از این‌که بخواهد از طرف نهادها و جریانهای مخالف لوایح چهارگانه تعطیل شود، از مدت ها پیش و از رهگذر سیاست‌های نادرست روحانی تعطیل شده است. جناب روحانی: ما را به خیر تو امیدی نیست، لطفاً شر مرسانید.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/94c954b3-8cb2-45d8-a925-d92ff8c2880b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات