728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی – پنجشنبه ۳۱مرداد۹۸

گزیده روزنامه های حکومتی
گزیده روزنامه های حکومتی

در روزنامه‌های حکومتی روز پنجشنبه آخرین روز مرداد ماه، طبق معمول دود و دم و اعتراف نسبت به اوضاع وخیم اقتصادی و اجتماعی و ابراز نگرانی نسبت به آینده نظام به هم آمیخته است. عنوان مشترک اغلب روزنامه‌ها به ضدو نقیض گویی‌های خامنه‌ای در دیدار با هیأت دولت اختصاص یافته است. در کنار آن خبرهای سفر ظریف به اروپا به‌صورت یک طرفه با درج ادعاهای ظریف و مسکوت گذاشتن سخنان طرف حسابهای خارجی دیده می‌شود. حاشیه‌های بحث حذف ۴صفر و نمایشی بودن مبارزه با فساد از دیگر مطالب روزنامه‌های امروز است.

 

در مورد دیدار خامنه‌ای با هیأت دولت یک روزنامهٔ باند خامنه‌ای سخنان دور قبل او خطاب به دولت روحانی را یادآوری کرده است:

کیهان: توصیه‌ها به دولت در ۸دیدار چه بود؟ از، مبارزه با فساد، تحمل صدای مخالف تا ممنوعیت مذاکره با آمریکا:.. دیدار بعدی دولت دوازدهم در تیرماه سال ۱۳۹۷صورت گرفت. داشتن احساس مسئولیت مضاعف، عدم یأس و ‌ترس و منفی‌بافی و نمی‌شود و نمی‌توانیم و چکار کنیم مهم‌ترین بخش‌های این دیدار بود. درباره برجام هم گفتند: ما یک روز مشکل اقتصادی کشور را موکول کردیم به برجام، [امّا] برجام نتوانست مشکل اقتصادی کشور ما را برطرف کند؛... آخرین دیدار اعضای هیأت دولت با خامنه‌ای در شهریور سال ۱۳۹۷صورت گرفت؛... در این دیدار با‌ اشاره به این‌که یک مسأله‌ مهم در زمینه‌ مسائل اقتصادی که مناسب است بنده تذکّر بدهم، بحث مدیریّت اقتصادی است؛...ایشان در ادامه فرمودند: اروپا جایی نیست که ما بتوانیم برای مسائل گوناگون خودمان از جمله همین مسأله‌ برجام و مسائل اقتصادی و مانند اینها به آنها امید ببندیم؛ نه، اینها کاری نخواهند کرد؛ قطع امید [بکنید]. مسأله‌ دیگر در قضیّه‌ سیاست خارجی، آمریکا است. این‌که حالا باز بعضی زمزمه شروع کرده‌اند که «در حاشیه‌ اجلاس مجمع عمومی، ممکن است مذاکره انجام بگیرد»، این به‌طور قطع منتفی است؛

 

یک روزنامه باند روحانی هم در واکنش به حرفهای خامنه‌ای خطاب به روحانی نوشته است:

آرمان: دیپلماسی مهم است اما در دامن دیپلماسی مطلق رفتن هم ما را وادار می‌کند که از خود وادادگی نشان دهیم... این‌که ما دست روی دست بگذاریم و منتظر باشیم که آیا می‌خواهیم با آمریکا مذاکره کنیم یا نکنیم، اصلاً این مسائل را باید کنار بگذاریم.

روحانی باید مقداری در نگاهش تجدیدنظر کند. به توصیه‌ها و راهنمایی‌های رهبری توجه کنند. ظاهراً ایشان علاقه‌مند نیست که زاویه نگاهشان را اصلاح نمایند. یک جاهایی صحبت‌های انقلابی به ظاهر انجام می‌دهند ولی در یک جای دیگر آن صحبت‌های انقلابی خودشان را مورد نقد قرار می‌دهند. لذا ما باید داخل کشور ید واحد باشیم و یک اصول را همه با هم بپذیریم.

 

در روزنامه‌های هر دو باند حاکم اعتراف به بن‌بست نظام در سفر ظریف به کشورهای نوردیک و فرانسه و بی‌حاصل بودن دریوزگیهای آخوندها، دیده می‌شود:

سیاست روز:‌ در حالی وزیر خارجه در سفر به برخی کشورهای اسکاندیناوی از عدم تعهد اروپاییها به برجام انتقاد کرد که این سؤال از ظریف باید پرسیده شود که در یک‌سال گذشته دستاورد شما از سفر به کشورهای اروپایی چه بوده است؟ رایزنی و تأکید بر توسعه مناسبات با کشورهای اروپایی بخشی از دیپلماسی و سیاست خارجی خارجی جمهوری اسلامی ایران به‌شمار می‌رود اما وقتی کشورهای اروپایی حتی توان اجرای طرح اینس‌تکس را ندارند و معامله نفت در برابر غذا را پیش گرفته‌اند، ضرورت این همه وقت و انرژی و هزینه برای سفر به این کشورها نیاز است؟!

ایران: این‌بار پاریس گزینه دیگری را (مذاکره با ایران) روی میز گذاشته است؛ ایده کمک مالی فرانسه به تهران مشروط به فراهم شدن مقدمات گفتگو پیرامون سه موضوع چالش‌برانگیز.

نخستین درخواست پاریس از ایران گفتگو پیرامون بندی از برجام موسوم به «بند غروب» است که محدوده زمانی ۱۰ساله توافق هسته‌یی را مورد اشاره قرار می‌دهد

افزون بر این، پاریس از تهران می‌خواهد در ازای کمک اقتصادی، به‌ درخواست گفتگو درباره فعالیت‌های موشکی‌اش و مسائل مورد بحث در منطقه خاورمیانه پاسخ مثبت دهد. پاریس همچنین خواستار آن شده که تهران در صورت پذیرفتن این پیشنهاد در زمینه اجرای برجام خویشتنداری کرده و شرایط تعهدات برجامی‌اش را به نقطه آغاز بازگرداند.

 

اذعان به نمایشی بودن مبارزه با فساد در نظام در یک روزنامه باند روحانی دیده می‌شود:

آرمان: هنوز برخورد با دانه درشتها صورت نگرفته است و کسانی که امروزه اسامی آنها منتشر می‌شود تنها دستورات مقامات بالاتر را اجرا می‌کردند. متأسفانه بسیاری از مسئولان کشور در این فسادها شریک بوده‌اند و اگر قرار بر برخورد باشد باید با آنها نیز برخورد صورت بگیرد. آن موقع مردم و فعالآن اقتصادی می‌توانند این اقدامات را جدی بگیرند.

 

برخی از سایر بحرانهای اقتصادی اجتماعی رژیم در عنوانهای صفحات اول روزنامه‌ها دیده می‌شوند:

آرمان: ۱۰۰هزار میلیارد «زیان انباشتهٔ خودروسازان»

آرمان: عارف: آیه یاس خواندن و منفعل بودن چاره کار نیست

عصر ایرانیان: اگر وزارت اطلاعات و سایرین به وظیفه‌شان عمل می‌کردند وضع فساد این‌گونه نبود

شرق: پرونده قضایی حراج ۶۰تن طلا کجاست؟

خراسان: تولید در ۷۰خان مشکلات

کیهان: تسهیلات ۲۷۰۰میلیاردی گرفتند اما اجحاف و گران فروشی کردند

کیهان: مگر می‌توانید مسئولیت دولت در حراج ۱۸میلیارد دلار را انکار کنید؟

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/1b62f5e3-82e9-4bd3-bfd7-088e11d9937f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات