728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی - چهارشنبه ۱۰مهر ۹۸

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی در روز چهارشنبه مهم‌ترین مطالب خود را به دعوای باندی حول برجام اختصاص داده‌اند. تیتر مشترک اغلب روزنامه‌های چهارشنبه اعترافات پاسدار قاسم سلیمانی سرکردهٔ نیروی تروریستی قدس در مورد دخالت‌های رژیم در لبنان، اختصاص یافته است.

در روزنامه‌های حکومتی همچنین اعتراف به نقش رژیم در حمله به تأسیسات نفتی عربستان دیده می‌شود، این در حالی است که تمام روزنامه‌های حکومتی به جز یک روزنامه، در مورد افشاگری سازمان مجاهدین خلق ایران در مورد نقش رژیم در حمله به تأسیسات آرامکو در عربستان سکوت کرده‌اند.

 

برجام در روزنامه‌های حکومتی هم موضوع تعمیق شکاف در نظام هم بیانگر بحران بی‌راه‌حلی و چشم دوختن به اروپا و مذاکره است:

کیهان: دولت در حالی از پیشنهاد «بیشتر در برابر بیشتر» می‌گوید که این سیاست در عمل منجر به امتیازدهی بیشتر به غرب و تحمیل خسارت بیشتر به کشور خواهد شد... وقتی تبدیل شدن ۱+۴به ۱+۵برای آقای روحانی یک گام مهم تلقی می‌شود، این چیزی جز پوست خربزه زیر پای رئیس‌جمهور نیست. نشان به آن نشان که وقتی ترامپ از برجام خارج شد، روحانی گفت مزاحم رفت و ما برجام را با ۱+۴ادامه می‌دهیم. حالا چطور اضافه شدن مزاحم به یک گروه، گام مهم تلقی می‌شود؟!

ایران: «گام‌های مهمی برای تشکیل نشست ۱+۵در نیویورک برداشته شد»؛ «همه ارکان نظام از تغییرات جزیی در برجام حمایت می‌کنند» این جملات رئیس‌جمهوری ایران و سخنگوی وزارت امور خارجه که طی روزهای گذشته بر پیشانی رسانه‌ها نقش بسته است و با شنیده‌های پشت‌پرده همراه شده است، نشان می‌دهد تدارک ویژه‌یی برای بازگشت آمریکا به برجام و برپایی نشست ایران و ۱+۵فراهم شده است.

آرمان: در موضوع برجام، به‌نظر می‌رسد بعد از تلاش‌هایی که در نیویورک برای میانجیگری صورت گرفت و جلسه‌یی که میان سران کشورهای ۱+۴مطرح شد، صحبت‌های آقای روحانی در خصوص نزدیک شدن به مذاکرات در قالب ۱+۵به‌معنی آن است که بستری برای این مذاکرات در حال فراهم شدن است. به احتمال زیاد این مذاکرات در سطح وزرای امور خارجه خواهد بود

 

در روزنامه‌های باند روحانی از اعتراف به حمله به تأسیسات نفتی عربستان تا ضرورت عقب‌نشینی در برابر این کشور دیده می‌شود:

آفتاب یزد: واقعیت میدانی نشان می‌دهد، حمله به آرامکو از لحاظ استراتژیک بیانگر این است که اگر عربستان بخواهد از سر قدرت و موضع نظامی‌ با ایران برخورد کند ضربه پذیرتر از آنی است که محاسبه می‌کرد

همدلی: بیگدلی موانع مذاکره و ایجاد روابط با عربستان را حرکت در مسیر چشم‌پوشی از برخی سیاست‌های فعلی منطقه‌یی یا تغییر آنها دانست

بنابراین لازم است که در یک دیپلماسی محرمانه با عربستان ضمن مطرح‌سازی نقاط قوت کشور در مواردی چون نفوذ در برخی کشورهای عربی و مواردی از این قبیل در یک اقدام موازی نسبت به‌شدت حمایت از شیعیان بحرین و عربستان و نیز دامنه حضور در سوریه، تجدید نظرهایی صورت گیرد.

ستاره صبح: لاریجانی در گفتگویی که به‌تازگی با شبکه الجزیره داشته، تأکید کرده است که می‌توان با عربستان سعودی وارد تعامل شد و به حوثی‌های یمن گوشزد کرده از هر گونه آتش‌بس با ائتلاف سعودی استقبال کنند. سخنان علی لاریجانی درباره امکان تعامل میان ایران و عربستان، آن‌هم در شرایطی که منطقه خاورمیانه در شرایط بحرانی و خطرناکی به‌سر می‌برد، پیش از هر چیز این نکته را گوشزد می‌کند که برای برقراری تعامل می‌بایست از اظهارات تند پرهیز کرد. موضوعی که نه‌تنها از منظر امنیت و ثبات منطقه، بلکه می‌تواند به اقتصاد کشور نیز کمک کند.

 

ابراز نگرانی از تحرکات آمریکا موضوع مشترک روزنامه‌های هم‌سو با باند روحانی است:

آرمان: مهدی مطهرنیا: اگر فرض را بر این بگیریم که آمریکایی‌ها تنها به‌دنبال انتقال تجهیزات اصلی و حیاتی خود از قطر به کارولینا هستند، آن وقت باید منتظر پیامدهای خطرناک این تصمیم شد؛ چرا که این اقدام می‌تواند به این معنا باشد که قرار است در منطقه درگیری نظامی صورت بگیرد و آمریکایی‌ها به‌دنبال آن هستند تا از تیررس خارج شوند. خروج کامل از پایگاه العدید، پیام خوشایندی از منظر نظامی ندارد و حتی می‌تواند مخابره کننده پیام‌های معنادار باشد.

مردم‌سالاری: ناظران با دقت در انتظار رویدادی غافلگیرکننده در نیویورک بودند، همان رویدادی که مکرون به آن اشاره می‌کرد، رویدادی که تحولات جدیدی را در موضوع درگیری با ایران سبب ساز شود، اما چنین اتفاقی نیفتاد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4acbae6d-b7f3-4b2f-b3aa-8f827e270983"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات