728 x 90

مروری بر رسانه‌های حکومتی –سه‌شنبه ۲۰فروردین ۹۸

گزیده روزنامه های حکومتی
گزیده روزنامه های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی در روز سه‌شنبه بیستم فروردین مهم‌ترین تیترها و مقالاتشان را به موضوع وارد شدن اسم سپاه در لیست تروریستی آمریکا اختصاص داده‌اند. در کنار آن کشمکش‌ها و هشدارها بر سر سیل دیده می‌شود. دعوای FATF و بحرانهای اقتصادی هم در روزنامه‌های در دو باند ادامه دارد.

موضوع برخی از روزنامه‌های رژیم وضعیت و مشکلات اقتصادی است که به آن پرداخته‌اند

ابرار اقتصادی: سکه ۵میلیون تومان شد

اسکناس: زنگنه: مشکل صادرات نفت سیاسی است؛ نه عملیاتی

جهان صنعت: چشم‌انداز رشد اقتصادی ایران به روایت اتاق بازرگانی: تعمیق رکود

کیهان: دولت با آزاد کردن صادرات گوجه فرنگی و خیار قیمت آن را دو برابر کرد!

در روزنامه‌های هر دو باند غالب با متونی کم و بیش مشابه و فرمایشی به لیست‌گذاری سپاه واکنش نشان داده‌اند.

در متون فرمایشی و سرمقاله‌ها فقط دود و دم علیه آمریکا دیده می‌شود. در سایر مطالب به گوشه‌هایی از لاعلاجی و ترس رژیم تلویحا اذعان شده است:

آرمان: حمیدرضا آصفی سخنگوی پیشین وزارت‌خارجه: ما در برابر این اقدام آمریکا باید یارکشی منطقه‌یی و فرامنطقه‌یی کنیم. اقدامی که آمریکا انجام داد در راستای یک سلسله‌ اقدامات بود و در واقع در این شرایط خاص معنای ویژه‌یی دارد، آنها وقتی فهمیده‌اند که ایران از چیزی نگران است و یا با آن با مماشات برخورد می‌کند فشارهای خود را افزایش داده‌اند بنابراین ضروری است که ما در ارتباط با این موضوع از موضع اقتدار و قوت برخورد کنیم.

آرمان: یوسف مولایی: وقتی یک کشور قدرتمند به این اقدام متوسل می‌شود، در چارچوب اقدامات متقابل و تلافی‌جویانه، کشور مقابل چون این قدرت برابر را ندارد، عملاً نمی‌تواند کار بزرگی انجام دهد... با توجه به این‌که آمریکا تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را به تحریم‌های ثانویه علیه اشخاص حقیقی و حقوقی که با ایران می‌توانند طرف معامله قرار بگیرند، تسری می‌دهد، مسلماً برای فعالیت‌های سپاه محدودیتهایی ایجاد خواهد کرد

ایران: این اقدام در سطح جهان بی‌سابقه است؛ آمریکا با قرار دادن نیروی سپاه پاسداران در فهرست تحریم‌های خود، بخشی از حاکمیت جمهوری اسلامی ایران را تحریم کرده است و به این حاکمیت تعرض صورت گرفته است. ایران می‌تواند معترض باشد و به شورای امنیت و سازمان ملل اعتراض کند یا از لحاظ سیاسی تبلیغی اقدامی انجام دهد ولی در واقع امر، به‌لحاظ حقوقی و اجرایی نمی‌تواند کار خاصی انجام دهد.

ایران: نباید امیدوار بود که این کشورها(ی اروپایی) در دفاع از قوانین و حقوق بین‌الملل به مخالفت با چنین اقدامی برخیزند.

ایران: محمد هاشمی: (ایالات متحده)، اهداف شیطانی خود را دنبال می‎کند و خیلی باید مراقب باشیم که به دام آمریکایی‎ها نیفتیم.

 

سیل هم موضوع کشمکش بین روزنامه‌های دو باند است.

رسالت: برای مدیریت بحران در کشور در خصوص حوادثی چون زلزله و سیل و... اول باید به بحران مدیریت در دولت خاتمه داد.

آرمان با اشاره به فضای انفجاری مردم توصیه کرده است« بدون تعارف و رودربایستی سیاسی، جناحی و بی‌توجه به خویشاوند سالاری مقصران بسترساز این‌گونه حوادث را هم با مجازات‌های کیفری و هم با استرداد اموال ناشی از، از بین بردن اموال و یا اعطای امتیازات غیرقانونی به اشخاص مورد تعقیب و واکنش قرار دهد».و در ادامه افزوده است: « چاره‌ای جز اقدامات ضربتی در این موارد نداریم».

 

اذعان به ناکارآمدی نظام در برابر بحرانها و هشدار نسبت به پیآمد آن در روزنامه‌ها دیده می‌شود:

ابتکار: هشدارها در هیچ سطحی جدی گرفته نمی‏شود و زمانی که بحران پدید می‏آید هم‌چون کلافی سردرگم می‏شویم و بحرانی بدتر ایجاد می‏کنیم! آن‌چنان که در درگیری رئیس‏جمهور و سپاه شاهد بودیم! اساس تصمیمات ما در این مواقع، مبتنی بر شتابزدگی، سهل‏انگاری و اشتباه‏های محاسباتی است و این مهم حاصل توسعه‏نیافتگی ماست.

ابتکار: مهدی مطهرنیا: (مردم)دیگر اصلاحات موجود در جامعه را نیز با گفتگوهای گذشته به‌راحتی نمی‌پذیرد. لذا خواهان تحولات عظیم و وسیعی است که در آن نظام حکومتی خود را موظف به پاسخگویی به افکار عمومی، شفاف‌سازی عملکرد خود بداند وگرنه همگرایی ملت با ساختار سیاسی صورت نخواهد پذیرفت.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/e55197b1-546f-49c0-9d2d-eb1e91b9c662"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات