728 x 90

معلمان ایرانی علیه دیکتاتوری (۵)

معلم می‌میرد ـ ذلت نمی‌پذیرد

خیزش سراسری معلمان ـ  ۲۲ آبان
خیزش سراسری معلمان ـ ۲۲ آبان

«همه‌اش نباید ترسید، راه بیفتیم ترسمان می‌ریزد».

این جمله‌یی است از کتاب ماهی سیاه کوچولو، اثر ماندگار معلم شهید صمد بهرنگی. این جملهٔ انگیزاننده را معلمان به‌پاخاسته مریوانی در قطعنامهٔ حرکت اعتراضی خود در ۱۰اسفند۹۳گنجانده بودند.

معلمان ایرانی همان‌گونه که گفته بودند با تأسی به معلم شهید خود، صمد بهرنگی، رسم ایستادگی در برابر دیکتاتوری آخوندی را پیموده‌اند تا شاگردانی که در زیر دست آنها تربیت می‌شوند، نسل شایستهٔ آزادی و سازندگان ایرانی آزاد، آباد و دموکراتیک باشند.

 

۲۲ آبان ـ معلمان آزاده‌ی میهنمان به فراخوان پاسخ دادند

اعتصاب سراسری معلمان ۲۲آبان

اعتصاب سراسری معلمان ۲۲آبان

 

همان طور که انتظار می‌رفت از صبح سه‌شنبه ۲۲ آبان، معلمان و فرهنگیان در مدارس و دبیرستانها در پاسخ به فراخوان قبلی در شهرهای مختلف اعتصاب و تحصن کردند. آنها در اعتراض به وضعیت معیشتی و زندگی در زیر خط فقر، از رفتن به کلاسهای درس خودداری کردند و در دفاتر دبیرستانها و مدارس شهرهای مختلف تجمع کردند.

طبق آخرین اخبار این اعتصاب از ابتدای صبح سه‌شنبه در اصفهان، کرمانشاه، همدان، یزد، تهران، تبریز، چابکسر، کرج، ایلام، اردبیل، بانه، سقز، سنندج، ساوه، شیراز، شهر جم، لامرد، مریوان، ایوان غرب،جلفا و بابل ... شروع شده است.

در مقالة شمارهٔ ۳معلمان ایرانی علیه دیکتاتوری به دو اعتصاب و تحصن سراسری طی سال ۹۷پرداختیم. اینک می‌خواهیم به نمونه‌های دیگری از خیزش‌های اعتراضی معلمان اشاره کنیم؛ البته این مقاله در برگیرندهٔ تمامی خیزش‌ها نیست و تنها به مهم‌ترین آنها می‌پردازد.

یک مرور کلی و کرنولوژیک خیزش‌ها و اعتراضها در یک برش زمانی خاص (سال۹۳تا ۹۷) نشان می‌دهد که هیچگاه معلمان و فرهنگیان آزادهٔ ایرانی از خروش باز نمانده‌اند. آنها با شیوه‌های مختلف در برابر دیکتاتوری ایستاده و خواست‌های برحق خود را در پیوند با قیام سراسری خروشیده‌اند. در این مسیر اگر ‌چه بارها مورد اذیت و آزار، دستگیری و شکنجه و زندان قرار گرفته‌اند اما در نهایت آنچه پیش رفته و حرف خود را بر کرسی نشانده آنها بوده‌اند. زندگی شرافتمند و آزاد، حق معلم ایرانی است و برای آن باید بجنگد. هم‌چنان که در جریان آزادی معلم آزاده هاشم خواستار دیدیم این حکومت آخوندی است که باید در برابر اتحاد و همبستگی معلمان و فرهنگیان شریف ایرانی تن به عقب‌نشینی بدهد.

۱می‌زنم فریاد....

می‌زنم فریاد....

 

۱۰اسفند۹۳ـ برگزاری تجمعهای اعتراضی معلمان در ۲۸شهر کشور 

روز یکشنبه ۱۰اسفند تجمعهای اعتراضی معلمان در ۲۸شهر از استانهای مختلف کشور از جمله تهران، شیراز، مریوان، خرم‌آباد، بروجرد، ایلام، کرمانشاه، روانسر، جوانرود، زنجان، یاسوج، بوشهر، اردبیل، بندرعباس، سنندج، اراک، قزوین، اصفهان، رشت، قائمشهر، همدان، پاوه، سقز، آبادان، بندر گناوه، تبریز، ابهر، کرج، برگزار شد.

این تجمع‌ها که در بسیاری شهرها با حضور هزاران تن از معلمان و فرهنگیان زحمتکش برگزار شد، به‌دنبال اطلاعیه‌یی صورت گرفت که در روز ۲۷بهمن از طرف تشکلهای معلمان منتشر شد.

خواست این اعتراضها «رفع تبعیض از معلمان و دریافت حداقل حقوق برابر با خط فقر و افزایش حقوق سالیانه برابر با افزایش تورم و برخورداری از بیمه کارآمد» بود.

پیشتر از این حاکمیت به‌منظور جلوگیری از این تجمع‌ها شماری از معلمان را احضار کرده و با تأکید بر حساس بودن شرایط کشور، آنها را برگزاری این تجمع‌ها برحذر داشته بود اما اثری نبخشید و تجمع‌های معلمان در ابعادی گسترده شهرهای مختلف کشور را فراگرفت. زنان که در این تجمع‌ها حضور و نقشی چشمگیر داشتند، برای رفع تبعیض شعار می‌دادند.

در تجمع اعتراضی تهران که با شرکت حدود شش هزار نفر از معلمان در مقابل مجلس رژیم برگزار شد، شماری از تجمع‌کنندگان از جمله فردی که پلاکاردی با شعار آزادی زندانیان سیاسی را در دست داشت، توسط عوامل اطلاعاتی رژیم بازداشت شدند.

 معلمان ایرانی علیه دیکتاتوری ـ ۱۰اسفند۹۳.

معلمان ایرانی علیه دیکتاتوری ـ ۱۰اسفند۹۳

 

شرکت‌ کنندگان در این تجمعات پلاکاردهایی را به همراه داشتند که بر روی آنها نوشته شده بود:

فعالان صنفی معلمان را آزاد کنید »، «آینده معلم تأمین بایدگردد»، «خط فقر۳میلیون حقوق معلم یک میلیون»، « زندانی سیاسی آزاد باید گردد»، «نه زندان، نه تهدید، نه اخراج، معلم زندانی آزاد باید گردد، «جای معلم در زندان نیست»، «امنیت معلم تأمین باید گردد»، « «تشکل حق مسلم ماست»، «منزلت، معیشت حق مسلم ماست»، «بیمه تکمیلی کارآمد حق مسلم ماست»، «ما خواهان حقوق بالاتر از خط فقر هستیم»، «آقای روحانی در عدالتت شک کن»، «تحقیر اجتماعی و اقتصادی معلم تا کی»، «حقوق ما هیچ تناسبی با تورم کمرشکن ندارد»، «ما خواهان رفع تبعیض از سطوح مختلف آموزش و پرورش هستیم»، «معلم بیدار است از تبعیض بیزار است»، «تشکل یابی حق مسلم ماست»، «خصوصی سازی مدارس را متوقف کنید»، «آموزش کیفی برابر و رایگان می‌خواهیم»، «ما خواهان آموزش مدرن و مبتنی بر نیازهای جامعه هستیم» و «معلم می‌میرد تبعیض نمی‌پذیرد».

 

۱۷اردیبهشت۹۴ـ تظاهرات معلمان و فرهنگیان در تهران و تعدادی از شهرهای ایران 

پنجشنبه ۱۷اردیبهشت۹۴تجمع‌ها و تظاهرات معلمان و فرهنگیان شریف و آزاده در تهران و شهرهای مختلف کشور مانند مشهد، اصفهان، تبریز، زنجان، سنندج، همدان، قزوین، شهرکرد، سبزوار، دامغان، همدان، شیراز، اصفهان، ساری، کرمانشاه، اهواز، بابل، مریوان، سنندج، زنجان، اردبیل، قم، بوشهر و گتوند در اعتراض به وضعیت مشقت‌بار زندگی خود و خانواده‌هایشان شکل گرفت.

در تهران ۶۰۰۰معلم در مقابل مجلس رژیم دست به تجمع زدند.

معلمان معترض در پلاکاردهایی که با خود حمل می‌کردند نوشته بودند «می زنم فریاد هر چه باداباد وای از این توفان وای از این بیداد»، «رسول بداقی معلم زندانی را آزاد کنید»، «معلم بیدار است از تبعیض بیزار است»، «ما خواهان استخدام مربیان پیش دبستانی و معلمان پیمانی و حق‌التدریسی هستیم»، «تحصیل رایگان و برابر حق همه فرزندان این ملت است»، « معلم فریاد می‌زنه، رسانه سانسور می‌کنه»، و «خصوصی سازی مدارس و کالایی شدن آموزش را متوقف کنید».

تظاهرات معلمان در شرایطی صورت گرفت که علی خامنه‌ای روز پیش از آن با تأکید بر این‌که «معلمان متوجه توطئه‌های دشمنان و افراد کینه توز نسبت به نظام اسلامی هستند که می‌خواهند به بهانه معیشت معلمان شعارهای فتنه‌گرانه و خطی و سیاسی مطرح و برای نظام دردسر درست کنند» برای جلوگیری از تجمع معلمان و سرکوب آنها چراغ سبز داده بود.

همزمان مأموران سرکوبگر با توسل به انواع تهدیدها و بگیر و ببندها تلاش کردند از برپایی این تجمعهای اعتراضی جلوگیری کنند.

چهارشنبه شب ۱۶اردیبهشت وزارت اطلاعات رژیم دبیرکل و سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران را با تهدید به اجرای احکام ۱۰سال و ۹سال زندان، مجبور کرد از سمت خود استعفا کنند و اعلام نمایند در تجمع شرکت نخواهند کرد.

همچنین شماری از معلمان فعال در تهران و شهرهای مختلف توسط مأموران اطلاعات احضار و تهدید شده یا به‌صورت تلفنی به آنها اخطار داده شده که نبایستی در تجمع روز پنجشنبه شرکت کنند.

معلمان ایرانی علیه دیکتاتوری ـ ۱۷اردیبهشت ۹۴

معلمان ایرانی علیه دیکتاتوری ـ ۱۷اردیبهشت ۹۴

 

۳۱تیر ۹۴ـ تجمع معلمان و فرهنگیان در مقابل مجلس رژیم 

چهارشنبه ۳۱تیر ۹۴شماری از معلمان و فرهنگیان در مقابل مجلس رژیم آخوندی دست به تجمع زدند. این تجمع در اعتراض به دستگیری شماری از معلمان و همچنین در اعتراض به پایمال شدن حداقل حقوق آنها از سوی فاشیسم دینی حاکم بر ایران صورت گرفت. گروههایی از معلمان از شهرهای مختلف کشور برای شرکت در این تجمع به تهران آمده بودند.

نیروهای سرکوبگر به‌منظور جلوگیری از شکل‌گیری این تجمع از اولین ساعتهای بامداد محل را قرق کرده، خیابانهای منتهی به این منطقه را بسته و ارتباطات تلفنی را مختل کرده بودند. هرکس را که تلفن در دستش بود و یا عکس می‌گرفت بازداشت می‌کردند.

نیروهای سرکوبگر در ورودی مترو بهارستان با باتون و سپر مستقر شده و در مترو به‌طور مستمر از بلندگو اعلام می‌کردند که مترو در ایستگاه بهارستان توقفی ندارد.

شمار زیادی از معلمان تلاش کردند از سد نیروهای سرکوبگر گذشته و در مقابل مجلس ارتجاع تجمع کنند. حضور معلمان زن در این تجمع چشمگیر بود. زنان بسیجی و اطلاعاتی رژیم به تهدید زنان معلم می‌پردازند.

در یورش نیروهای سرکوبگر به معلمان تجمع کننده حدود ۱۰۰تن از آنان دستگیر و به نقاط نامعلومی منتقل شدند.

 

تهران ۲۷مرداد ۹۴- تحصن اعتراضی در مقابل مجلس ارتجاع 

تهران ۲۷مرداد ۹۴- تحصن اعتراضی در مقابل مجلس ارتجاع از سوی معلمان پیش دبستانی که به‌صورت شبانه روزی از چند روز پیش آغاز شده بود و در این روز وارد چهارمین روز خود گردید. معلمان متحصن که اغلب از زنان بودند اعلام کردند تا رسیدن به خواست‌های خود به تحصن ادامه خواهند داد.

 

۱۹مهر۹۴ـ تجمع سراسری معلمان و فرهنگیان در تهران و شهرهای ایران 

در روز پنجشنبه ۱۹مهر به‌دنبال فراخوان تشکل‌های صنفی معلمان برای برگزاری تجمع‌های سراسری در روز ۱۶مهر، معلمان و فرهنگیان شریف در تهران و دیگر شهرهای کشور دست به تجمع زدند.

این تجمع‌ها به‌ مناسبت روز جهانی معلم (۵اکتبر) و در اعتراض به «ادامه و تشدید روند احضار، تهدید، بازداشت و زندانی نمودن معلمان»، همچنین در اعتراض به پایمال شدن ابتدایی‌ترین حقوق آنها از سوی فاشیسم دینی حاکم و «ناکارآمدی آموزش و پرورش در انجام رسالت آموزشی و تربیتی خود»، برگزار شد. این حرکت اعتراضی علاوه بر تهران، در شهرهای سنندج، مریوان، سقز، سردشت، کرمانشاه، اصفهان، شیراز، همدان، مشهد، تربت حیدریه، رشت، ساری، اهواز، خرمشهر، تبریز، جیرفت، قم، کرج، قیر و کارزین، بندرگز، بندر ترکمن، آق قلا و علی آباد در مقابل ادارات آموزش و پرورش، یا در مقابل ساختمان استانداری از جمله در استانهای گلستان، مازندران و خوزستان برگزار شده است.

آزادی معلمان زندانی از جمله از زندانهای اوین در تهران و گوهردشت (رجایی‌شهر در کرج)، از خواستهای این تجمع سراسری بود. شرکت‌ کنندگان در این تجمع‌ها پلاکاردهایی در دست داشتند که بر روی آنها نوشته شده بود: «سکوت تا کی، معلم به‌پاخیز برای رفع تبعیض»، « معلم بیدار است از تبعیض بیزار است». «خط فقر سه میلیون، حقوق ما یک میلیون»، «حذف فضای امنیتی از آموزش و پرورش»، «فشار بر تشکلهای صنفی را متوقف کنید»، «وای بر جامعةی که معماران فرهنگش در زندان باشند»، «تحصیل رایگان حق مسلم کودکان است»، «دانش آموزم، گرسنه‌ام، چه کنم؟»...

در تهران تجمع معلمان در مقابل اداره کل آموزش و پرورش در میدان فلسطین و به‌رغم حضور فشرده لباس شخصیهای رژیم برگزار شد. یک جوان عکاس به‌خاطر عکسبرداری از این تجمع و اعتراض به برخوردهای سرکوبگرانه عوامل اطلاعاتی رژیم بازداشت شد. موتورسواران یگان ویژه ضدشورش به‌منظور تشدید فضای ارعاب و متفرق کردن مردم در کوچه‌های اطراف این محل مستقر شده بودند.

تجمع فرهنگیان شریف در سنندج در حالی صورت گرفت که مزدوران یگانهای گارد ضدشورش از چند روز قبل در سطح شهر پراکنده بودند و به هر ترتیب تلاش می‌کردند از شکل‌گیری این تجمع جلوگیری کنند.

صدها تن از فرهنگیان کرمانشاه در مقابل آموزش و پرورش این شهر در خیابان سنگر دست به تجمع زدند.

شماری از فرهنگیان استان گلستان نیز با تجمع در مقابل ساختمان استانداری در این حرکت اعتراضی شرکت کردند.

صدها تن از معلمان آزاده قیر و کارزین (استان فارس) نیز در همبستگی با دیگر همکاران خود به فراخوان تجمع سراسری معلمان پاسخ مثبت دادند. این در حالی بود که عوامل اطلاعاتی رژیم در این شهرها از صبح پنجشنبه با تماسهای مکرر تهدیدآمیز و احضار مسئولان «کانون صنفی معلمان» به شعبه اطلاعات آخوندی زیر عنوان «حراست» و ممنوع اعلام کردن تجمع، آنها را از شرکت در این حرکت اعتراضی بر حذر می‌داشتند.

 

۲۹تیر۹۵ـ تحصن معلمان نهضت سواد آموزی از استانهای مختلف کشور در مقابل مجلس ارتجاع

روز سه‌شنبه ۲۹تیرماه ۹۵ گروه‌های مختلف از معلمان نهضت سواد آموزی برای دومین روز به تجمع اعتراضی و تحصن خود مقابل مجلس ارتجاع ادامه دادند.
معلمان که از استانهای مختلف از جمله اردبیل، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان و دیگر استانها به تهران آمده بودند شب را در مقابل مجلس ارتجاع گذرانده و در اولین دقایق صبح تجمع اعتراضی خود را شروع کردند.

بسیاری از تجمع‌کنندگان که اکثریت آنها را معلمان زن تشکیل می‌دهند با فرزندان و خانواده‌های خود در تجمع شرکت کرده‌اند. آنها می‌گویند ۱۲سال است که ما را بلاتکلیف گذاشته‌اند.
تجمع‌کنندگان پلاکاردهای در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود:
«۱۲سال بلاتکلیفی
تکلیف آموزش دهندگان را روشن کنید
حداقل خواسته ما، حق‌التدریسی ماست
بیمه، گزینش، استخدام».

۴معلمان ایرانی علیه دیکتاتوری ـ ۲۹تیر۹۵.

معلمان ایرانی علیه دیکتاتوری ـ ۲۹تیر۹۵

 

۱۴ آذر۹۵تظاهرات گستردهٔ فرهنگیان بازنشسته در تهران و کرمانشاه 

صبح روز یکشنبه ۱۴آذر۹۵شهرهای تهران و کرمانشاه شاهد تظاهرات گسترده فرهنگیان بازنشسته و کارگران معترض و اقشار مختلف مردم بود.

در تهران، همزمان با سخنرانی آخوند روحانی بیش از دو هزار نفر از فرهنگیان بازنشسته، غارت‌شدگان مؤسسه حکومتی موسوم به ثامن‌الحجج و کارگران شیشه گاز در مقابل مجلس رژیم دست به تظاهرات زدند. آنها نسبت به سیاست‌های چپاولگرانه کارگزاران رژیم و وضعیت بد معیشتی و پایین بودن حقوقشان اعتراض داشتند.فرهنگیان بازنشسته شعار می‌دادند: « خط فقر سه میلیون حقوق ما یک میلیون »، « معیشت منزلت حق مسلم ماست». آنها پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود:«معلم بیدار است از تبعیض بیزار است»، «درمان رایگان حق بازنشستگان»، «این زندگی حق بازنشسته فرهنگی نیست».

فرهنگیان بازنشسته کرمانشاه نیز همزمان با فرهنگیان تهران در مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی این شهر تجمع اعتراضی گسترده‌یی برگزار کردند. آنها پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود:«فرهنگی بیدار است از تبعیض بیزار است».

 

۱۹اسفند ۹۵تجمع اعتراضی فرهنگیان و معلمان شاغل و بازنشسته در تهران و شهرهای مختلف 

صبح روز پنجشنبه ۱۹اسفند۹۵هزاران تن از فرهنگیان و معلمان شاغل و بازنشسته در یک تجمع اعتراضی در تهران و شهرهای مختلف خواستار آزادی معلمان زندانی و نقض احکام قضایی علیه فعالان فرهنگی شدند. آنها همچنین خواهان دریافت حقوق و مزایای حداقل و همسان سازی حقوقشان با سایر کارمندان دولت شدند.

در حالی که خط فقر تعیین شده توسط رژیم برای یک خانوادهٔ چهار نفری چهار میلیون تومان است حقوق بخش عمده معلمان از یک میلیون تومان فراتر نمی‌رود و عموم آنها در وضعیت مشقت باری زندگی می‌کنند. اصلاح ساختار بیمه و پرداخت پاداش پایان خدمت فرهنگیان و بازگرداندن پولهای چپاول شده صندوق بازنشستگی فرهنگیان از دیگر خواستهای معترضان بود.

تجمع اعتراضی فرهنگیان شهرهای تهران، کرج، شهریار و قم در مقابل مجلس رژیم در تهران برگزار شد. آنها پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها نوشته شده بود: «معلم زندانی آزاد باید گردد»، «تامین ۱٪، گرسنگی ۹۹٪»، «بیمه کارآمد حق مسلم ما است»، «فقر و تبعیض دیگر بس است» و « اسماعیل عبدی آزاد باید گردد».

آقای عبدی که روز ۱۹آبان ماه برای چندمین بار در منزلش بازداشت شد به اتهام مسخره «اجتماع و تبانی به قصد اقدام علیه امنیت کشور» و «تبلیغ علیه نظام» به شش سال زندان محکوم شده است.

حضور فرهنگیان زن که به همراه فرزندان خود به تجمع آمده بودند چشمگیر بود. نیروهای سرکوبگر انتظامی تلاش می‌کردند با تهدید مردم از گسترش تظاهرات جلوگیری کنند. آنها از فیلمبرداری یا عکاسی از صحنه جلوگیری می‌کردند. اینترنت منطقه مجلس و اطراف آن نیز قطع بود.

تجمع‌های مشابهی در مقابل ادارات آموزش و پرورش شهرهای شیراز، مشهد، کرمانشاه، اراک، رشت، قزوین، تبریز، اردبیل، زنجان، اصفهان، اهواز، سنندج، مریوان، قروه، سقز، بانه، کامیاران، دیواندره و دهگلان، بوشهر و کنگان، الیگودرز و رومشگان، تربت حیدریه، فردوس، بجنورد، لردگان و شاهرود برگزار شد. روی پلاکارد تجمع اهواز نوشته شده بود: «جای معلم در کلاس است نه زندان» و بر پلاکاردهایی که معلمان در مریوان به دست داشتند نوشته بود: «تحصیل رایگان حق بچه‌های ماست». در تجمع شیراز فرهنگیان به نشانه گرسنگی و زندگی محنت بار خود بر سر سفره‌های خالی که در سراسر خیابان مقابل اداره آموزش و پرورش پهن کرده بودند، نشستند.

قطعنامه‌این تظاهرات سراسری از جمله خواستار تبدیل وضعیت نیروهای قراردادی، حق‌التدریسی و پیمانی به‌رسمی و تأمین امنیت شغلی آنان، تأمین امنیت شغلی مربیان پیش‌دبستانی و نیروهای آموزشی شاغل در بخش خصوصی شده بود است. این قطعنامه همچنین خواهان توقف سیاست‌های سرکوبگرانه علیه معلمان و ‌لغو هر گونه محکومیت فعالان فرهنگی و جبران خسارت وارد شده به آنان، تحصیل رایگان برای کودکان و نوجوانان شده است. هزینه سنگین باعث محروم شدن بسیاری افراد از تحصیل شده است.

 

۱۳مهر۹۶ـ تجمع اعتراضی فرهنگیان در ۲۸شهر کشور به‌ مناسبت روز جهانی معلم 

پنجشنبه ۱۳مهر (۵اکتبر) به‌ مناسبت روز جهانی معلم دست‌کم ۲۸شهر از ۲۰استان کشور شاهد تجمعات اعتراضی فرهنگیان بود. در تهران فرهنگیان شاغل و بازنشسته به همراه فعالان کارگری و کارگران بازنشسته و دیگر بازنشستگان و خانواده‌های زندانیان سیاسی در مقابل سازمان برنامه و بودجه رژیم دست به تجمع زدند. حضور زنان فرهنگی به جان آمده از ستم آخوندی در این تجمع سه هزار نفری، چشمگیر بود. تجمع‌کنندگان شعار می‌دادند: «معلم به‌پاخیز برای رفع تبعیض»، «معلم زندانی آزاد باید گردد»، «این همه بیعدالتی هرگز ندیده ملتی»، «یک اختلاس کم بشه، مشکل ما حل میشه»، «بودجه عادلانه، حق مسلم ماست» و «سفره ما خالیه، پْز شما عالیه».

معلمان آزاده دست نوشته‌هایی در دست داشتند که روی آن نوشته بود: «معلم، کارگر، دانشجوی زندانی آزاد باید گردد»، «دست غارتگران از صندوقهای بازنشستگی کوتاه باد»، «جای معلم زندان نیست» و «ما خواهان حقوق بالاتر از خط فقر به میزان حداقل ۴میلیون تومان هستیم».

همزمان معلمان شاغل و فرهنگیان بازنشسته در شهرهای مختلف از جمله شهرهای اهواز، اصفهان، شهرکرد، یزد، کرج، قزوین، تبریز، رشت، ساری، آزاد شهر (استان گلستان)، مشهد، بجنورد، تربت حیدریه، خرم‌آباد، الیگودرز، ملایر، کوهدشت و رومشکان و دلفان (استان لرستان)، همدان، کرمانشاه، سنندج، سقز، مهاباد، مریوان و بوشهر و... دست به تجمع زدند. در شیراز فرهنگیان در اقدامی نمادین یک تابوت را به‌مثابه نماد نابودی آموزش و پرورش کشور تشییع کردند.

فرهنگیان در قطعنامه سراسری خود خواستار پرداخت ۹ماه مطالبات معوقه، همسان سازی حقوق معلمان شاغل و بازنشسته با دیگر کارکنان دولت به‌نحوی که حقوق هیچ معلمی زیر خط فقر نباشد، برقراری بیمه درمانی کامل، تأمین امنیت شغلی و روانی عموم معلمان اعم از معلمان بخش خصوصی، معلمان حق‌التدریسی و معلمان آزاد و پوشش بیمه درمانی برای آنها، ارتقای نظام تربیت معلم کشور، کیفیت بخشیدن به آموزش کودکان به‌ویژه در مناطق محروم و کودکان بازمانده از تحصیل و مهاجر، تأمین نیازهای دانش‌آموزان با توجه به تنوع جغرافیایی، فرهنگی و قومی آنها، تأمین الزامات پیشگیری از آسیبهای اجتماعی در مدارس شدند.

۵معلمان ایرانی علیه دیکتاتوری ـ ۱۳مهر۹۶.

معلمان ایرانی علیه دیکتاتوری ـ ۱۳مهر۹۶

 

۲۰اردیبهشت ۹۷ـ تجمع سراسری فرهنگیان شاغل بازنشسته ۳۱شهر ایران 

صبح پنجشنبه ۲۰اردیبهشت (۱۰مه) فرهنگیان شاغل و بازنشسته در دست کم ۳۱شهر در نقاط مختلف کشور از جمله تهران، اراک، قزوین، زنجان، کرمانشاه، اصفهان، همایونشهر، شیراز، ممسنی، شهرضا، شهرکرد، مشهد، بجنورد، بیرجند، کازرون، سقز، بانه، سنندج، دهگلان، مریوان، مهاباد، قروه، زیویه، دیواندره، تبریز، رشت، ساری، خرم‌آباد، بهبهان، بندرعباس، بوشهر و همدان، در اعتراض به حقوقهای بسیار پایین، وضعیت معیشتی دشوار و محرومیت از حداقل مزایای شغلی از جمله بیمه درمانی کارآمد و نداشتن تأمین شغلی و رسیدگی نشدن به خواستهایشان دست به تجمع زدند.

در تهران این تجمع در مقابل مجلس و سازمان برنامه و بودجه رژیم برگزار شد. آنها از جمله شعار می‌دادند بیمه کارآمد حق مسلم ما است؛ معلم زندانی آزاد باید گردد. بر روی تراکتهای معترضان نوشته شده بود: معلم، کارگر،دانشجو، اتحاد؛ حقوق و دستمزد بالای خط فقر حق معلمان است؛ نان،‌کار، آزادی، عدالت آموزشی؛ دسترسی به آموزش کیفی، رایگان و عادلانه حق تمام کودکان است؛ نیروهای سرکوبگر با حمله به تجمع‌کنندگان درصدد پراکنده ساختن آنها بر آمدند. مردم با شعار فریاد فریاد از این همه بیداد؛ به مقابله با آنها برخاستند. در این حمله دهها تن دستگیر و شماری مجروح شدند. چشم یکی از معلمان زن بر اثر شدت ضربات وارده پاره شده است. مزدوران برای جلوگیری از انتشار خبرهای این تجمع اعتراضی مردم را مورد ضرب و جرح قرار داده و گوشیهای تلفن همراه آنها را ضبط می‌کردند.

اعتراضات معلمان در شهرهای مختلف کشور در مقابل اداره کل آموزش و پرورش برگزار شد.

در کازرون تجمع‌کنندگان شعار می‌دادند:‌معلم می‌میرد، تبعیض نمی‌پذیرد، معلم زندانی آزاد باید گردد؛. بر روی تراکتهایی که در دست آنها است نوشته شده است: جای معلم کلاس درس است نه زندان؛

در ساری معلمان با شعار «معلمان زندانی را آزاد کنید» و «حقوق بالای خط فقر حق معلمان و بازنشستگان است؛ و «مدارس استاندارد حق دانش‌آموزان و معلمان است؛ دست به تجمع زدند.

در ممسنی فرهنگیان تراکتی در دست داشتند که بر روی آن نوشته بود: «جای معلم کلاس است نه آژانس مسافربری».

در همدان معلمان تراکتی در دست داشتند که بر روی آن نوشته بود: «دشمنان معلمان، دشمنان این آب و خاک‌اند».

در اصفهان معلمان شعار می‌دادند: ‌«معلم بیدار است از فرق و فقر بیزار است؛ حقوق ما ریالیه هزینه‌ها دلاریه؛ وزیر بی‌لیاقت نمی‌خوایم نمی‌خوایم. همکاران فرهنگی حمایت حمایت». بر روی تراکتهای آنها نوشته بود: «ما خواستار رفع هر گونه تبعیض (قومی، جنسیتی،مذهبی، طبقاتی) از ساختار نظام آموزشی کشور هستیم؛ تشکل یابی مستقل و آزاد حق ماست». آنها همچنین خواستار آموزش رایگان، باکیفیت و عادلانه شدند.

در مریوان معلمان در تراکتی که در دست داشتند سرکوب تجمع معلمان در تهران را محکوم کردند.

در مشهد روی تراکتهای فرهنگیان معترض نوشته بود: نظارت فرهنگیان با عملکرد صندوق ذخیره فرهنگیان؛ پولی سازی و خصوصی‌سازی آموزش را متوقف کنید. آنها خواستار آموزش رایگان تا پایان دوره متوسطه و گسترش آموزش عالی کشور شدند.

در کرمانشاه معترضان تراکتهایی در دست داشتند که بر روی آن نوشته بود: «تشکل یابی مستقل حق مسلم ما است». آنها بی‌توجهی به آموزش و پرورش را مایه فقر و بی‌عدالتی و تبعیض و اختلاس خواندند.

در شیراز سخنرانان با اشاره به وضعیت دشوار معیشتی فرهنگیان و اوضاع اسفبار آموزش و پرورش چپاولگریهای کارگزاران و مقامات حکومتی را مورد اشاره قرار دادند.

در بوشهر معلمان به نشانه نابودی آموزش و پرورش کشور برای آن نماز میت برپا کردند.

در خرم‌آباد بر روی تراکتها نوشته شده است:‌ «بیمه کارآمد حق معلم».

در بجنورد عوامل نیروهای سرکوبگر با محاصره تجمع‌کنندگان مانع هر گونه عکس یا فیلمبرداری از تجمع شدند.

 

۲۲و ۲۳مهر ۹۷ـ تحصن سراسری معلمان 

روز یکشنبه ۲۲مهر (۱۴ اکتبر) معلمان شریف و آزاده در سراسر کشور در اعتراض به وضعیت وخیم معیشتی خود و سرکوب و فضای امنیتی در مدارس و به‌منظور دستیابی به حقوق پایمال شده‌شان دست به تحصن زده و از رفتن به کلاسهای درس خودداری کردند.

این تحصن سراسری به دوشنبه ۲۳مهر نیز کشیده شد.

تحصن و اعتراض معلمان علاوه بر تهران استانهای البرز، اصفهان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، فارس، خراساًن رضوی، خراساًن شمالی، کردستان، کرمانشاه، سمنان، قزوین، مازندران، همدان، یزد، مرکزی، لرستان، ایلام، بوشهر، چهار محال و بختیاری، کهگیلویه و بویر احمد را فرا گرفت.

معلمان متحصن از جمله به پایین بودن حقوق و مزایای خود و زندگی در زیر خط فقر، تورم و گرانی افسارگسیخته و کاهش قدرت خرید؛ زندانی کردن معلمان؛ محرومیت از تشکل‌های مستقل؛‌ برخوردار نبودن از بیمه کارآمد و فراگیر؛ چپاول موجودی صندوق ذخیره فرهنگیان؛ اجرا نشدن قانون مدیریت خدمات کشوری از سال ۸۵؛ اجرا نشدن طرح رتبه‌بندی طی سه سال گذشته و اجرا نشدن طرح معلم تمام وقت معترض بوده و خواستار تأمین امنیت فعالان صنفی، آزادی معلمان دربند، لغو احکام درون سازمانی در خصوص فعالان صنفی و بازگشت به کار فعالان صنفی و فرهنگی شدند.

متحصنان همچنین به نقض حق تحصیل رایگان برای همه؛ غیراستاندارد و ناایمن بودن مدارس؛ افت فاحش آموزش کشور و پایین بودن محتوای کتب آموزشی؛ فشردگی و شمار بالای دانش‌آموزان کلاسها؛ و نبود بودجه مورد نیاز آموزش و پرورش کشور اعتراض داشتند.


پانویس ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

مرجع اطلاعات پایه این مقاله اطلاعیه‌های شورای ملی مقاومت می‌باشد.

 

مطالعهٔ شماره‌های قبل:

معلمان ایرانی علیه دیکتاتوری (قسمت اول)

معلمان ایرانی علیه دیکتاتوری (قسمت دوم)

معلمان ایرانی علیه دیکتاتوری (قسمت سوم)

معلمان ایرانی علیه دیکتاتوری (قسمت چهارم)

 

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/04c98a8b-eeb1-4ebd-a88f-ce364ddfbcba"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات