728 x 90

معلمان ایرانی علیه دیکتاتوری (۳)

نگاهی به تجمع و اعتصاب سراسری معلمان در سال ۹۷

همبستگی دانش‌آموزان با معلم خود
همبستگی دانش‌آموزان با معلم خود

در شمارهٔ نخست این مقاله گفتیم که معلمان شریف ایرانی در مقابل وضعیت نابه‌هنجار معلمان دست روی دست نگذاشته و به آن تمکین نکرده‌اند. ۶۰۰هزار معلم ایرانی با طیفی در حدود ۱۴میلیون دانش‌آموز سر و کار دارند. جوش و خروش آنها برای آزادی و مبارزه آنان علیه دیکتاتوری نقش تعیین‌کننده‌یی در انگیزش دانش‌آموزان دارد. آنها وقتی آموزگاران خود را در پیشاپیش خویش می‌بینند، قدم به مبارزه می‌گذارند و این پرچم دست‌به‌دست افراشته‌تر می‌شود.

در این مقاله می‌خواهیم نگاهی داشته باشیم به ۲رشته اعتصاب سراسری معلمان در سال ۹۷ تا آن را به راه‌توشه‌ای برای ادامهٔ کارزار تبدیل نماییم.

 

تجمع و اعتصاب سراسری در ۲۰اردیبهشت

معلمان ایرانی در روز پنجشنبه ۲۰اردیبهشت به‌دنبال فراخوان «شورای همآهنگی کانونهای صنفی معلمان سراسر کشور»، در ۳۱شهر ایران از جمله در تهران در مقابل سازمان برنامه و بودجهٔ رژیم دست به تجمع اعتراضی زدند. این تجمع و اعتصاب در اعتراض به وضعیت صنفی معلمان و خصوصی‌سازی مدارس در شرایطی برگزار شد که دور دوم قیام بزرگ مردم ایران(پس از قیام دی ۹۶) در شهرهای کشور جریان داشت و قیام بزرگ کازرون هر روز به قیام سراسری، عمقی تازه می‌بخشید. اعتصاب سراسری معلمان در کنار قیام بزرگ شهرها و قیام کازرون باعث شد تا یک هفته پس از اعتصاب معلمان، اولین دور اعتصاب سراسری بازارهای کشور در سال ۹۷ نیز شکل گیرد. قیامی که مانند قیام مردم قهرمان کازرون، با وارد کردن عنصر قهر به میدان، ارکان دیکتاتوری را به‌شدت به‌لرزه در آورد و باعث تشدید خیزش‌های گسترده‌تری شد به‌نحوی‌ که یک هفته پس از قیام بازاریان و کسبه که در تهران تماماً رنگ شورشی داشت، رانندگان آزاده کامیون نیز روز اول خرداد اولین دور اعتصاب سراسری خود در سال ۹۷ را برپاکردند.

 

سخنرانی یک خانم معلم قهرمان در تظاهرات معلمان

یک خانم معلم شجاع و پیشتاز مشهدی پیشاپیش معلمان و پیش‌کسوتان فرهنگی مشهد در سخنانی که توسط خبرنگاران شبکه‌های اجتماعی مخابره شد از جمله گفت:

«۴۰سال است که دارند بچه‌های ما را نابود می‌کنند، تا کی و به چه قیمتی باید سکوت کرد؟ دیگر بس است»!

 

زندان و سرکوب، پاسخ اعتراض به حق معلمان

کوبندگی اعتصاب معلمان آزاده و آگاه میهن در ۲۰اردیبهشت ۹۷ هنگامی که در تهران به تظاهرات اعتراضی در مقابل مجلس ارتجاع کشیده شد با واکنش وحشت‌آلود آخوندها و پاسدارانشان روبه‌رو شد. وحوش پاسدار و اطلاعات آخوندی در تهران به معلمان شریف تهاجم کرده و دست‌کم ۱۵نفر بازداشت و با دست‌بند و پابند به زندان روانه نمودند. در این تجمع زنان معلم نیز مورد یورش سبعانه قرار گرفتند. افراد بازداشت شده، پس از مدتی با وثیقه‌های ۵۰میلیون تومانی آزاد شدند اما ۶تن از معلمان معترض به زندان اوین منتقل شده و هر کدام از آنها را به ۹ماه حبس و پرداخت جریمه نقدی بدل از ۷۴ضربه شلاق محکوم گردیدند.

محمد حبیبی، از معلمان مقاوم و عضو فعال صنفی فرهنگیان و عضو هیأت مدیرهٔ کانون معلمان استان تهران، جزو بازداشتی‌ها بود و به هفت و نیم سال حبس، ۲سال ممنوعیت از فعالیت در احزاب و ممنوعیت از خروج از کشور و تحمل ۷۴ضربه شلاق محکوم شد.

علاوه بر آن آموزش و پرورش رژیم حقوق ماهانهٔ او را نیز قطع کرد.

شایان یادآوری است که محمد حبیبی همچنین در سال گذشته نیز در مقابل مدرسه‌ای که در آن تدریس می‌کرد دستگیر شده و پس از ۴۴روز با یک وثیقة ۲۵۰میلیون تومانی آزاد شده بود.

این اقدامات نه تنها باعث دلسرد شدن و عقب‌نشستن معلمان آگاه و بپاخاسته نشد بلکه آنان به قدرت اتحاد خود پی‌بردند و این موضوع سبب شد، طیف بیشتری از معلمان و فرهنگیان به میدان بیایند.

 

تجمع و اعتصاب سراسری معلمان در ۱۰اردیبهشت ۹۷

تجمع و اعتصاب سراسری معلمان در ۱۰اردیبهشت ۹۷

 

اعتصاب سراسری معلمان در ۲۲ و ۲۳مهر 

دور دوم اعتصاب سراسری معلمان روز یکشنبه ۲۲مهر ۱۳۹۷ از اولین ساعتهای صبح و با شروع کلاس‌های درس، آغاز شد. در اولین ساعت اعتصاب، خبرهای تصویری از بیش از ۵۰شهر کشور بر روی شبکه‌های خبری قرار گرفت که حکایت از اتحاد گسترده معلمان آزاده و پیروزمند بودن حرکت آنان داشت.

 

شهرهای معلمان اعتصابی

تا نیمروز یکشنبه ۲۲مهر اعتصاب سراسری معلمان در شهرهای زیر در جریان بود:

سقز، یزد، کرمانشاه، شیراز، سنندج، آمل، مریوان، دیواندره، گرمه، مشهد، خرم‌آباد، فیروزکوه، مدارس استانهای کهکیلویه و بویراحمد، روانسر، بابل، اسلام‌آباد غرب، مدارس استان خراسان رضوی، اصفهان،‌ زرین شهر، بجنورد، جوانرود، ساری، کرج، ایوان غرب، همدان، یاسوج، بهارستان، پاوه، اسلام شهر، پلدختر، امیدیه، کازرون،‌ روستای کمار جلفا،‌ شاهین‌دژ، قزوین،‌ فیروزآباد،‌ مهاباد، تهران، خرم‌آباد، شاهین‌شهر اصفهان، رومشکان لرستان،‌ ایلام، گناباد، تربت حیدریه، تبریز، لامرد فارس، سروآباد کردستان، باینگان پاوه،‌ تاکستان،‌ زیویه کردستان،‌ قلعه حسن‌خان تهران.

اعتصاب معلمان و فرهنگیان طی روزهای یکشنبه و دوشنبه ۲۲ و ۲۳مهر  ۹۷، ۲۰۰مدرسه در ۱۰۳شهر از ۲۹استان را دربرگرفت.

 

خواسته‌های معلمان متحصن 

معلمان متحصن به پایین بودن حقوق و مزایای خود و زندگی در زیر خط فقر، تورم و گرانی افسارگسیخته و کاهش قدرت خرید، زندانی کردن معلمان، محرومیت از تشکل‌های مستقل، برخوردار نبودن از بیمه کارآمد و فراگیر، چپاول موجودی صندوق ذخیره فرهنگیان، اجرا نشدن قانون مدیریت خدمات کشوری از سال ۸۵، اجرا نشدن طرح رتبه‌بندی طی ۳سال گذشته و اجرا نشدن طرح معلم تمام‌وقت معترض بوده و خواستار تأمین امنیت فعالان صنفی، آزادی معلمان دربند، لغو احکام درون سازمانی در خصوص فعالان صنفی و بازگشت به کار فعالان صنفی و فرهنگی شدند. متحصنان همچنین به نقض حق تحصیل رایگان برای همه، غیراستاندارد و ناایمن بودن مدارس، افت فاحش آموزش کشور و پایین بودن محتوای کتب آموزشی، فشردگی و شمار بالای دانش‌آموزان کلاسها و نبود بودجه مورد نیاز آموزش و پرورش کشور اعتراض داشتند.

 

تحصن سراسری معلمان در ۲۲و ۲۳مهر ۹۷

تحصن سراسری معلمان در ۲۲ و  ۲۳مهر  ۹۷

 

واکنش‌ حاکمیت به اعتصاب سراسری معلمان

اولین واکنش رژیم در برابر دومین دور اعتصاب سراسری معلمان ایران، به‌شدت منفعلانه بود. رژیم ابتدا تلاش کرد با تهدید و تطمیع‌ غیرمستقیم و به‌کارگیری مزدوران خود که به اسم معلم در صفوف معلمان وارد کرده و با توسل به عناصر اعتصاب‌شکن، به مقابله با اعتصاب معلمان برخیزد، اما به سرعت شکست خورد چرا که سیل خبرهای مربوط به اعتصاب سراسری معلمان از اولین ساعتهای بامداد یکشنبه ۲۲مهر، تمامی نقشه‌های اولیه رژیم را نقش بر آب کرد.

پس از آن رژیم تلاش کرد در برخی شهرها با جلوگیری از ورود دانش‌آموزان به مدارس، از شکل‌گیری هر حرکت دانش‌آموزی در حمایت از معلمان اعتصابی، ممانعت به‌عمل آورد. به‌طور خاص در شهر کرمانشاه، پاسداران انتظامی در خیابانها آرایش گرفته و دانش‌آموزان را از رفتن به مدارسشان باز می‌داشتند. نیروهای سرکوبگر رژیم دانش‌آموزان را ناگزیر از بازگشت به منازلشان می‌کردند.

 

فراخوان برای سومین دور از اعتراض سراسری معلمان 

فراخوان شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی فرهنگیان ایران در اعتراض به طرح معلم تمام‌وقت به تحصن سراسری معلمان در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه ۲۲ و ۲۳آبان، نشان می‌دهد که سرکوب اعتراضات، دستگیر کردن و زندانی نمودن معلمان پیشرو و نیز ربودن آنان هیچ مشکلی از حاکمیت ولایت فقیه حل نخواهد کرد. معلمان ایران نشان داده‌اند تا رسیدن به خواست‌هایشان از پای نخواهند نشست.

مهمترین خواستها [همان‌گونه که در فراخوان آمده]، عبارتند از:

۱ـ تأمین و تضمین بودجه عادلانه برای اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری و رفع تبعیض علیه فرهنگیان شاغل و بازنشسته و اجرای اصل ۳۰قانون اساسی، آموزش رایگان

۲ـ اجرای فاز دوم رتبه‌بندی

۳ـ توقف طرح معلم تمام‌وقت

۴ـ توقف روند پرونده‌سازی و سرکوب معلمان و آزادی معلمان دربند

 

برای مطالعه شماره‌های قبل:

معلمان ایرانی علیه دیکتاتوری (قسمت اول)

معلمان ایرانی علیه دیکتاتوری (قسمت دوم)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ba1299f5-752a-44df-8ac1-4646d0b8af95"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات