728 x 90

نتیجه وعده‌درمانی‌ها، ۴ماه پس از وقوع سیل

وضعیت سیل زدگان
وضعیت سیل زدگان

چهار ماه از فاجعهٔ ملی سیل در کشور می‌گذرد. از همان روزهای اول وقوع حادثه، با وعده‌درمانی تلاش کرد خشم انفجاری مردم را مهار کند. چرا که مردم سیل‌زده، به حق سیل را ناشی از عملکرد حاکمیت فاسد و ویرانگر آخوندی می‌دیدند. رژیم در این مدت تلاش کرده خبرهای مربوط به مطالبات مردمی را با سانسور و سکوت برگزار کند. اما واقعیت چنان فجیع و ابعاد فاجعه چنان وسیع است که از میان تبلیغات حکومتی هم می‌توان گوشه‌هایی از فاجعه را دید.

روز دوم تیرماه دولت حسن روحانی سه ماه بعد از فاجعه وقوع سیل تازه خبر از تأمین بودجه بازسازی مناطق سیل‌زده داد.

«تصویب اعتبارات لازم برای جبران ناشی از خسارتهای سیل سال ۱۳۹۸کشور. هیأت وزیران به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور با اختصاص مبلغ ۳۹هزار و ۲۰۱میلیارد ریال اعتبار تملک داراییهای سرمایه‌یی از محل تأمین قانون منابع بخشی از مقررات مالی دولت برای بازسازی مناطق خسارت دیده در سیل سال ۹۸موافقت کرد».(تلویزیون رژیم ۲تیر۹۸)

اما بلافاصله روشن شد که تحت عنوان «تقسیم کار ملی» محل تأمین این اعداد و ارقام نه درآمدهای دولت بلکه جیب مردم محروم است.

«رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست مدیر عاملان بانکها گفت قرارگاه بازسازی مناطق آسیب دیده از سیل رقم خسارت سیل اخیر را ۳۸هزار میلیارد تومان برآورد کرده است. نوبخت افزود برای تأمین این رقم و بازسازی خسارات مقرر شد تقسیم کار ملی صورت گیرد.

نوبخت: ۲۳هزار میلیارد تومان از ۳۸هزار میلیارد تومان خسارت وارده را قرار شد که ما از ردیفهای مختلف دولتی و بودجه تأمین بکنیم. که این رقم عمدتاً از اعتبارات دولتی پرداخت خواهد شد، تأمین ۳۸هزار میلیارد تومان بار جدید کار کوچکی نیست. به همین جهت مقرر شد ۲۳هزار میلیارد تومان ما از محل اعتبارات تأمین کنیم و ۱۵هزار میلیارد تومان از محل تسهیلات، و این جاست که نظام بانکی برای این‌که شانه در کنار شانه دولت بگذاره اعلام آمادگی کرد».(تلویزیون رژیم سوم تیرماه ۹۸)

به این ترتیب دولت روحانی برای تأمین بازسازی مناطق سیل‌زده به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم دست در جیب خود مردم کرده است و حتی پر کردن کیسه بانکها را تحت عنوان تسهیلات یا وامهای با بهره کم، فراموش نکرده است.

«برای این‌که بدونیم بانکها چقدر رشد داشتند تو عقد قراردادها آخرین آمار را تا الان ممکنه بفرمایین؟ کارشناس: ما تعداد واحدی که به بانک معرفی کردیم برای عقد قرار داد تعداد ۷۵هزار و ۳۶۴واحد هست که به بانک معرفی شده‌اند در سطح استانهای سیل‌زده».(تلویزیون رژیم: ۴تیر۹۸)

به این ترتیب از جبران خسارت و وام بلاعوض و حتی وام بدون بهره خبری نیست؛ سیل‌زدگان زندگی باخته و هستی از دست داده به بانکها معرفی می‌شوند تا این چپاولگران بدتر از سیل دمار از روزگار مردم درآورند.

«علی طالبی رئیس مرکز مدیریت عملکرد و امور بازرسی وزارت کشور در جلسه بازسازی و نوسازی مناطق سیل‌زده لرستان در سخنانی به رودخانه خرم‌آباد و عدم ساماندهی این رودخانه‌ اشاره کرد و گفت: در این زمینه شاهد وجود یک فضای بسیار زشت و ناکارآمدی هستیم». (خبرگزاری مهر آخوندی – ۱۰تیر)

خبرگزاری نیروی تروریستی قدس در روز دهم تیر در گزارشی اذعان کرد:«سه ماه از سیل ویرانگر پلدختر گذشت، اما‌ مردم هنوز وضعیت مناسبی ندارند و با توجه به این‌که گرمای این منطقه طاقت‌فرساست کسانی که‌ هنوز در چادر زندگی می‌کنند نیاز فوری به وسایل سرمایشی دارند».

خبرگزاری مهر آخوندی روز دهم تیر به‌ نقل از سرکردهٔ بسیج سپاه موسوم به صاحب الامر قزوین از شیوهٔ دیگری برای دست کردن در جیب مردم خبر داد و نوشت: «طرح جهاد همبستگی قرار است همه مردم را پای کار بیاورد. به این صورت که هر مسجد در هر محله‌ای مسئولیت ساخت و تجهیز یک واحد مسکونی را به عهده می‌گیرد».

رژیم ضدبشری پیش از این در سیل سال ۹۵در خوزستان، در جریان زلزلهٔ سال ۹۶درکرمانشاه و قبل از آن در زلزلهٔ های کرمان، خراسان و بم نشان داده که مطلقاً درد مردم را ندارد و اهل تأمین خسارت نیست، و این بار تنها فریادرس مردم، خود مردم و شوراهای مردمی هستند.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/b01d5514-62ea-4674-9721-02d7462de6df"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات