728 x 90

هراس از فرا رسیدن مهلت ضرب‌الاجل!

ترس از فرارسیدن ضرب‌الاجل برجام
ترس از فرارسیدن ضرب‌الاجل برجام

با توجه به تغییرات اخیر در دولت آمریکا و مواضع مقامات این کشور در رابطه با نظام آخوندی و به‌خصوص برجام، تردیدی باقی نمانده که اگر این حکومت  شرایطی را که دولت آمریکا تعیین کرده رعایت نکند، آمریکا از برجام خارج خواهد شد.

طبعا با خروج آمريکا از برجام، پیامدهای آن برای رژیم که درگام اول به‌صورت تشدید تحریمها بروز پیدا می‌کند، سنگین خواهد بود.

برای فرار یا مقابله با چنین وضعیتی هر یک از باندهای حاکم بر راه‌حلهای خود اصرار می‌ورزند، و راه‌حل باند مقابل را رد می‌کنند. طبعاً این موضوع تضاد و شکاف بین باندهای درونی رژیم عمیق‌تر کرده است.

عباس عراقچی، معاون وزارت‌خارجه، از حملات باند مقابل این‌چنین شکوه و شکایت می‌کند: «نمی‌دانم بعضی‌ها چه علاقه‌یی دارند جمهوری اسلامی را تحقیر کنند. اگر تصور کنند وزیر خارجه جمهوری اسلامی تحقیر شده است، اینها ذوق می‌کنند و در بوق و کرنا می‌دمند. چرا سعی می‌کنند وانمود کنند جمهوری اسلامی تحقیر می‌شود و از این کار خود لذت می‌برند؟ اصرار دارند ثابت کنند آمریکا سر ایران کلاه گذاشته است. این مسیری است که ما بعد از مذاکرات هسته‌یی و برجام طی کرده‌ایم و به اعتقاد بنده در طول این مسیر، مدیریت عالی و هوشمندانه حضرت آقا مشخص و بارز است». (خبرگزاری حکومتی تسنیم ۶فرودین ۹۷)

حسین بهشتی‌پور یکی از عناصر باند روحانی منتقدان برجام از باند خامنه‌ای را نصیحت می‌کند: «این‌که مرتب تکرار کنیم آمریکا بدعهد است کمکی به اصل قضیه نمی‌کند».

این مهره حکومتی، مخالفان برجام از باند خامنه‌ای را به «ایجاد تشکیک درباره عملکرد کسانی» متهم می‌کند که آنها «۲سال خون‌دل خوردند تا بتوانند در وضعیت بسیار بد‌ آن زمان به توافقی برسند». (سایت حکومتی اعتماد آنلاین ۱۲فروردین ۹۶)

متقابلاً عناصر و مهره‌های باند خامنه‌ای نیز آخوند حسن روحانی و دولتش را زیر ضرب گرفته‌اند که با امضای برجام برای نظام گرفتاری به‌وجود آورده‌اند.

آخوند نبویان از باند خامنه‌ای می‌گوید: «متأسفانه تقریباً هر موردی که دولت آقای روحانی دخالت کرده است جز زیان و ضرر برای ملت ثمره دیگری نداشته است. برای نمونه دست دولت در مذاکرات باز گذاشته شد و نتیجه‌اش امضای متن آماده‌شده از سوی آمریکا به‌عنوان برجام شد و ملت ایران تقریباً تمام منافع هسته‌یی خود را از دست داده یعنی فردو تعطیل شده و اراک بتن‌ریزی شده و استفاده از نسلهای بالاتر از نسل یک سانتریفوژها ممنوع شده و کارخانه تولید هر نوع سانتریفوژ تعطیل شده است و تولید بالاتر از ۳/۶۷درصد ممنوع شده است».(سایت باشگاه خبرنگاران ۱۲فروردین ۹۷)

پاسدار محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت آخوندی نیز دولت روحانی را متهم به اتخاذ رفتار غیرشجاعانه در زمینه مشکلاتی که آمریکا در رابطه با اجرای برجام به‌وجود آورده می‌کند و می‌گوید: «حدود یک سال است که ترامپ، ایران را به خروج از برجام تهدید می‌کند. دولت ما اگر می‌خواست آمریکا از برجام خارج نشود، باید رفتار شجاعانه تری در پیش می‌گرفت. دولتمردان ما می‌توانستند کاری کنند که ترامپ بگوید توافقی بهتر از برجام در جهان وجود ندارد».

جنگ و جدال باندها منحصر به نمونه‌های فوق نیست و در این زمینه موارد زیادی وجود دارد که مجال نقل همه آنها نیست.

اما آن‌چه که از خلال این نمونه‌ها بسیار بارز است، روی دست ماندن برجام برای حاکمیت آخوندی و بن‌بستی است که در این رابطه گرفتار آن شده است.

 زیرا با خروج آمریکا از برجام و عدم تأیید لغو تحریمها توسط رئیس‌جمهور آن کشور، وضعیت تحریمها تقریباً به‌حالت قبل از برجام برمی‌گردد.

واضح است که در چنین شرایطی شرکتهای بزرگ اروپایی و آسیایی نیز منافع رابطه با شرکتهای آمریکایی برایشان بیشتر حایز اهمیت است. بنابراین هیچ شرکت بزرگ و معتبری وجود نخواهد داشت که به‌خاطر معامله با حکومت ایران تن به تحریم‌های سنگین آمریکا بدهد.

در چنین شرایطی وضعیت حاکمیت آخوندی در حکم کسی است که  «از اینجا مانده و از آنجا رانده» است، یعنی هم جام‌زهر برجام و عقب‌نشینی از بمب‌سازی اتمی را پذیرفته است و هم این‌که وضعیت تحریم‌ها تقریباً به وضعیتی مشابه قبل از نوشیدن جام‌زهر برجام برخواهد گشت.

روشن است چنین وضعیتی با توجه به بحران اقتصادی و شرایط انفجاری جامعه ایران، رژیم ولایت فقیه را با چه خطرات جدی مواجه خواهد ساخت.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/060c6086-2c00-473e-8d37-dfbca9b28e90"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات