728 x 90

هراس و سرآسیمگی در رژیم در پی خودزنی هسته‌یی

آخوند روحانی
آخوند روحانی

خط جدیدی که رژیم با اظهارات دیروز روحانی و بیانیهٔ شورای عالی امنیت رژیم در پیش گرفته و عراقچی آن را خروج تدریجی و گام‌به‌گام از برجام توصیف کرد؛ موجب هراس بسیار کارشناسان و مهره‌های خود رژیم شده و آنها پیاپی نسبت به عواقب خطرناک این سیاست به رژیم هشدار می‌دهند.

 

وحشت از آینده

علی بیگدلی که رسانه‌های باند روحانی او را با عنوان استاد دانشگاه معرفی می‌کنند، در گفتگویی با سایت حکومتی دیپلماسی ایرانی با اشاره به ائتلاف منطقه‌یی که آمریکا علیه رژیم شکل داده، با بیان این‌که نباید به‌گونه‌یی اقدام کرد که زمینه همسویی قاره سبز با آمریکا شکل بگیرد گفت: «در صورت الحاق اتحادیه اروپا و به‌خصوص کشورهای مهم اروپایی یعنی آلمان، فرانسه و انگلستان به این جرگه احتمال هر گونه اتفاق حتی تنش نظامی وجود دارد. چون همان‌طور که گفتم احتمالاً پرونده ما در شورای امنیت ذیل فصل هفتم قرار خواهد گرفت».

بیگدلی با بیان این‌که «ایران، در یک شرایط عادی سیاسی، دیپلماتیک، اقتصادی و حتی امنیتی - نظامی قرار ندارد» گفت: «متأسفانه هر روز که می‌گذرد ما کشور را بیشتر دچار محدودیت می‌کنیم و با در پیش گرفتن این سیاست‌های شعاری هر روز لایه‌های تحریمی بیشتری دور کشور خواهیم پیچید که در آینده برچیدن آن کار بسیار دشواری خواهد بود».

وی با اشاره به بحرانها و مشکلاتی که از هر سو نظام را فرا گرفته، تصریح کرد: «برای برون‌رفت از این مشکلات کشور هیچ راهی جز مذاکره نداریم».(سایت دیپلماسی ایرانی ۱۸اردیبهشت ۹۸)

سایت فرارو با ابراز نگرانی از گزارش آینده آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌یی با اعلام توقف فروش اورانیوم و آب سنگین که موجب انباشت این مواد خواهد شد، نوشت: «با توقف اجرای بخشی از تعهدات ایران، همه نگاهها به گزارش آینده آژانس درباره پایبندی ایران دوخته شده است. آیا گزارش جدید یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، فراتر رفتن میزان ذخایر اورانیوم غنی‌شده و آب سنگین از محدودهٔ مجاز در برجام را اعلام خواهد کرد؟».(فرارو ۱۸اردیبهشت ۹۸)

 

چرا روحانی به اروپا، روسیه و چین نامه نوشت؟

محسن جلیلوند، یکی از کارشناسان سیاسی باند روحانی، با بیان این نکته که مسأله ایران آمریکاست نه اروپا» گفت: نمی‌دانم چرا (روحانی) به اروپا، روسیه و چین نامه نوشته است».

جلیلوند با ابراز نگرانی از عواقب موضع اخیر رژیم گفت: «خروج ایران از برجام تبعاًتی دارد که مهمترین آن اجرایی شدن قطعنامه‌های شورای امنیت است. چرا که این قطعنامه‌ها در قالب برجام لغو نشده بودند بلکه به‌حالت تعلیق درآمده‌اند. با خروج ایران از برجام این قطعنامه‌ها دوباره اجرایی می‌شوند و تحریم‌های بین‌الملل باز می‌گردد. این وضعیت می‌تواند وقوع جنگ را نزدیک‌تر کند». (فرارو ۱۸اردیبهشت ۹۸)

 

جنگ هیبت و حیثیت!

مهدی مطهرنیا که از او با عنوان کارشناس مسائل سیاست خارجی اسم می‌برند،‌ شخص خامنه‌ای را بدون نام بردن از او مورد طعنه قرار داد و گفت: «دونالد ترامپ در تبلیغات انتخاباتی خود وعده داده بود که برجام را پاره خواهد کرد. در همان زمان مقامات گفتند که اگر آمریکا برجام را پاره کند ما آن را به آتش می‌کشیم. به باور من از همان زمان ایران وارد جنگ هیبت و حیثیت با ایالات متحده آمریکا شد... آنچه که امروز آقای روحانی و شورای عالی امنیت ملی اعلام کردند در همین راستاست».

مطهرنیا افزود: « ایران می‌تواند به این تحریک‌ها پاسخ دهد و جنگ هیبت و حیثیت را ادامه دهد، اما باید دید که در نهایت به کجا خواهیم رفت؟ سناریو "ایستاده با مشت" یا "ایستاده با پرچم سفید" را پیگیری می‌کنیم؟ هر کدام از این‌ها دنبال شود، هزینه‌های بسیار بالایی دارد.(فرارو ۱۸اردیبهشت ۹۸)

 

ضرورت گامهای محکم بعدی

در مقابل ابراز وحشت کارشناسان و مهره‌های باند روحانی، مهره‌های باند خامنه‌ای و دلواپسان از این موضع جدید ابراز رضایت می‌کنند، اما آن را ناکافی می‌دانند. مهدی محمدی مهرهٔ اطلاعاتی در یادداشت توئیتری خود نوشت:‌ «امروز اتفاق مهمی رخ داد. اکنون آمریکا و اروپا می‌دانند هزینهٔ مسیری که می‌روند، می‌تواند در کوتاه مدت زوال کامل برجام باشد؛ گامهای نخست می‌توانست قویتر برداشته شود، اما همین هم بد نیست. اکنون حیاتی است که دوباره نغمهٔ مذاکره با آمریکا ساز نشود و گامهای بعدی محکمتر برداشته شود».

 

نگرانی اصلی چیست؟

مهره‌های وابسته به روحانی نسبت به این اقدام ابراز نگرانی می‌کنند و تبعاًت خطرناک آنرا گوشزد می‌کنند.

آنچه را که نباید نسبت به اظهارات مهره‌های باند روحانی از نظر دور داشت، این است که با این اقدام اخیر، رژیم در مخمصه بدی قرار خواهد گرفت و بهای گزافی از این بابت خواهد پرداخت. خصوصاً این‌که در صورت تداوم این سیاست همان‌طور که این مهره‌ها هم اذعان می‌کنند اروپا را نیز علیه خود در صف آمریکا قرار خواهد داد.

در صورت خروج از برجام و ارجاع این پرونده به شورای امنیت ملل متحد،رژیم تحت فصل ۷شورای امنیت متحد قرار می‌گیرد و اقدام نظامی بین‌المللی علیه آن مشروعیت پیدا می‌کند. این دلیل ترس و وحشت مهره‌های باند روحانی از نتیجه اقدام اخیر حکومت آخوندی است.

برمبنای این نگرانی است که حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت مجلس ارتجاع هشدار می‌دهد: « ایران نباید از هیچ معاهده‌ای به‌صورت اعلامی خارج شود چون آمریکا به‌دنبال چنین بهانه‌یی است... ما باید به‌عنوان یکی از راه‌کارهای پیش‌رو وارد مذاکره با آژانس و اعضای برجام برای تولید سوخت ۲۰درصد و بالاتر شویم».

این نگرانی منحصر به عناصر باند روحانی و بعضی از مهره‌های خامنه‌ای نظیر فلاحت‌پیشه نیست، دلواپسان نیز که نعره‌های گوش خراش و دجالگرانه آنها گوش فلک را کرده است، بعضاً چنین نگرانی را دارند.

از جمله این‌که اخیراً یاسر جبرائیلی از عناصر این باند هشدار داد: «هر آن ممکن است با ادعای نقض برجام از سوی یکی از کشورهای اروپایی، در فرآیند «اسنب‌پک»، تمامی قطعنامه‌های قبلی احیا شده و تحریم‌های سازمان ملل دوباره برگردند».

نگرانی از قرار گرفتن تحت فصل ۷شورای امنیت در میان عناصر دو باند در شرایطی است که پیش از این علی خامنه‌ای گفته بود«جنگ نمی‌شود»، با این حال اخیراً وضعیت جنگی اعلام کرد که این بیانگر نگرانی فزاینده او از اوضاع کنونی است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4d11007f-ddaf-445b-8b88-e9978ed311b3"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات