728 x 90

هزارپای ولایت‌فقیه در تلهٔ تحریم‌ها (۷)

هزار پای ولایت
هزار پای ولایت

بنیادهای رنگارنگ تعاونی و هدف علی خامنه‌ای از ایجاد آنها

«اگر چه فهرست طولانی شرکتها و هلدینگ‌ها، اراضی، مستغلات و انواع دارایی‌های سرازیر شده به بیت خامنه‌ای و سپاه پاسداران و... سرسام‌آور است، اما برای نهادهای مزبور، موتور اصلی کسب درآمد‌های معتنابه بازارهای پولی است. سوداگری مالی در ذات خود عنان‌گسیخته است، اما سوداگری مالی ولایت‌فقیه بنا‌ به سائقه انحصارطلبی آن به‌مراتب مهاجم‌تر است؛ زیرا تا آنجا که به قلمرو سرمایه نامولد (بانک‌ها، مؤسسات مالی و اعتباری، بیمه، بازار بورس و فرابورس، تجارت خارجی و داخلی، بازار کالاهای سرمایه‌یی، مستغلات و...) مربوط می‌شود، خامنه‌ای همه را ـ شتر را با بارش ـ یک جا فرو برده است. این دست‌اندازی از طریق به‌اصطلاح «تعاونی»ها صورت گرفته است».

 

چنگ‌اندازی بر اقتصاد ایران و ملاخور کردن آن از سوی ولایت‌فقیه تحت عنوان «خصوصی‌سازی» با تفسیر جدید از اصل ۴۴قانون اساسی موضوع بحثهای گسترده‌ای است. که در حد حوصلهٔ این مقاله نیز به آن اشاره خواهد شد. بخشی از این چنگ اندازی، شامل پر و بال دادن به بنیادهای تعاون است.

***

برای پی بردن به نیات شوم خامنه‌ای در رابطه با ایجاد بنیادهای تعاون و مؤسسات مالی مختلف برشی از کتاب «ایران یک تئوکراسی با ۱۴امپراطوری اقتصادی»، نوشتهٔ «احسان امین الرعایا» را با هم از نظر می‌گذرانیم:

 

بلعیدن بازارهای پولی

«اگر چه فهرست طولانی شرکتها و هلدینگ‌ها، اراضی، مستغلات و انواع دارایی‌های سرازیر شده به بیت خامنه‌ای و سپاه پاسداران و... سرسام‌آور است، اما برای نهادهای مزبور، موتور اصلی کسب درآمد‌های معتنابه بازارهای پولی است. سوداگری مالی در ذات خود عنان‌ گسیخته است، اما سوداگری مالی ولایت‌فقیه بنا‌ به سائقه انحصارطلبی آن به‌مراتب مهاجم‌تر است؛ زیرا تا آنجا که به قلمرو سرمایه نامولد (بانک‌ها، مؤسسات مالی و اعتباری، بیمه، بازار بورس و فرابورس، تجارت خارجی و داخلی، بازار کالاهای سرمایه‌یی، مستغلات و...) مربوط می‌شود، خامنه‌ای همه را ـ شتر را با بارش ـ یک جا فرو برده است.

این دست‌اندازی از طریق به‌اصطلاح «تعاونی»ها صورت گرفته... در مورد کار کرد این تعاونی‌ها در بازارهای پولی یک دهه اخیر نیز لازم است دوباره یادآور شویم که اگر چه برخی از آنها از سال‌ها پیش تأسیس شده‌اند، اما از سال ۸۴بود که ورود آنها به بازارهای پولی حالت و هیأت یک هجوم مغول‌وار را به خود گرفت و این شخص خامنه‌ای بود که در همان ابلاغیه‌های خرداد سال ۸۴راه افزایش خلق‌الساعه این تعاونی‌ها و ورود آنها به این بازارها را باز کرد.

در ابلاغیهٔ مزبور، تأکید شده است که باید سهم بخش تعاونی در اقتصاد کشور تا پایان برنامه پنجم (۱۳۹۳) به ۲۵درصد برسد. به‌علاوه دولت از طریق تخفیف مالیاتی و ارائه تسهیلات اعتباری به‌وسیله «کلیه مؤسسات مالی کشور» از آنها حمایت کند، از حضور تعاونی‌ها در تمام عرصه‌ها از جمله بانکداری و بیمه رفع محدودیت کند و «به‌صورت جامع» در مورد بازار نهایی به آنها اطلاع‌رسانی کند. به عبارت دیگر فرصت برخورداری آنها از رانتها را در حداکثر متصور «به‌صورت جامع» برایشان فراهم کند.

یک سال بعد در ۱۲تیرماه ۱۳۸۵خامنه‌ای در ابلاغیه دیگری «در خصوص سیاست‌های کلی توسعه بخش‌های غیردولتی» سازمان دادن اقتصاد کشور در قالب تعاونی‌های سپاه و بسیج و بنیادهای تحت کنترل خود به‌ویژه ستاد اجرایی را با وضوح کاملی تشریح کرد.

جنبه توجه‌ برانگیز این ابلاغیه، مشخص کردن مصارف درآمد‌های حاصل از واگذاریهاست. از جمله:

ـ اختصاص ۳۰% از درآمدهای حاصل از واگذاری به تعاونی‌ها

ـ اعطای تسهیلات (وجوه اداره شده) برای تقویت تعاونی‌ها

معنای عملی این ابلاغیه‌ها به‌سادگی این است که خامنه‌ای در سال ۸۴بازارهای پولی (بانک، بیمه، بورس و...) را به قبضه خود در آورد، یک سال بعد درآمدی را که دولت از محل فروش بنگاههای دولتی کسب کرده بود، به سوی تعاونی‌های سپاه و بسیج سرازیر کرد.

در سال ۲۰۱۵، ابتدا عباس آخوندی وزیر «راه و شهرسازی» و سپس اسحاق جهانگیری «معاون اول رئیس جمهور» رژیم این سؤال را عنوان کرده‌اند که مبلغ ۱۰۰میلیارد دلاری که از محل فروش بنگاههای دولتی به‌دست‌ آمده، کجا رفته است؟

حال‌ آن که یک دهه پیش خامنه‌ای به‌وضوح مشخص کرده است که این درآمدها باید به صندوق ولایت‌فقیه وارد شود.»

 

تبعاًت و آثار عملکرد خامنه‌ای بر بازارهای پولی ایران از طریق تعاونی‌ها

آنچه ولایت‌فقیه در بازارهای پولی ایران انجام داد به‌طور خلاصه این بود که:

یکم ـ در چارچوب تعاونی‌ها، تعداد پرشماری مؤسسه‌های مالی و اعتباری به‌وجود آورد. در گام بعدی، برخی از آنها را به بانک‌های خصوصی تبدیل کرد. در سال ۵۷ایران دارای ۳۶بانک و صندوق بود. در سال ۹۳بنا‌ به گزارش رسمی، شمار این مؤسسات به ۳۱بانک دولتی و خصوصی،۳۶لیزینگ مجاز، بیش از ۴۶۰لیزینگ غیرمجاز، نزدیک به هزار تعاونی اعتبار مجاز و هفت هزار مؤسسه مالی و اعتباری غیرمجاز رسید.»

دوم ـ مؤسسات و بانک‌های مزبور با استفاده از تسهیلات و حمایت‌های دولتی سپرده‌های مالی جامعه را جذب کردند.

سوم ـ در عین‌حال همین بانکها و مؤسسات حجم نقدینگی در کشور را با سرعت عجیبی چند برابر کردند.

چهارم ـ با توجه به شرایط تورمی اقتصاد کشور، جذب این سپرده‌ها مجرای انتقال بخش مهمی از دارایی مالی جامعه به صندوق ولایت‌فقیه شد؛ زیرا تورم بسیار زیاد در این ده‌ ساله، ارزش پول مردم را پایین ‌آورد. ولی بهره بانکی به اندازه‌یی نبوده و نیست که این کاهش را جبران سازد.

در واقع سپرده‌های مردم در بانکها «مثل برف در آفتاب تموز» تورم‌های ۵۰ـ ۶۰درصدی ذوب می‌شد و به همین نسبت، ارزش اندوخته بانکها بالا می‌رفت.

پنجم ـ ثروتی که از این راه توسط مؤسسه‌های مالی و اعتباری و بانکها کسب می‌شد، کجا می‌رفت؟

ـ تحت حمایت خامنه‌ای، مطابق آنچه در ابلاغیه‌های سال ۸۴او آمده بود، عدهٔ کم‌شماری از پاسداران و کارگزاران او که عمدتاً اداره‌کنندگان بنگاههای اقتصادی بنیادها و شرکت‌های بیت خامنه‌ای و نیروهای نظامی‌اند، از وام‌های سفارشی برخوردار شدند. مطابق گزارش بانک مرکزی، ۲۹درصد سپرده‌های بانکها فقط به ۱۷۳متقاضی داده شده است. این افراد هر کدام وام‌های بالاتر از ۵۰میلیارد تومان دریافت کرده‌اند؛ و این همان وام‌هایی است که اغلب به بانکها باز نمی‌گردد و سبب پیدایش بحران معوقه‌های بانکی شده است.»

***

در قسمت‌های بعدی مقاله بیشتر به تبعاًت و دامنهٔ عملکرد تعاونی‌ها در تخریب اقتصاد ایران و تبدیل آن به حیات خلوت خامنه‌ای بحث خواهیم کرد.

در ادامه هلدینگ‌ها و شرکت‌های متعلق به چند بنیاد تعاون را با استناد به اطلاعات کتاب «ایران یک تئوکراسی با ۱۴امپراطور اقتصادی» را از نظر می‌گذرانیم:

 

بنیاد تعاون بسیج

این بنیاد متعلق به نیروی شبه‌نظامی بسیج، است که یکی از نیروهای پنج‌گانه سپاه پاسداران محسوب می‌شود. این بنیاد در برگیرنده شمار زیادی هلدینگ و مؤسسه مالی است؛ از جمله:

 

شرکت سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان 

این شرکت حضور چشمگیری در بازار بورس تهران دارد. مانند سایر بنگاههای اقتصادی ولایت فقیه، این شرکت نیز یک‌شبه راه صد ساله طی کرد. عباس رضایی مدیر عامل سابق شرکت سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان در سال ۸۸گفت: «۳۲ماه قبل شرکت سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان را با ۲۰تا ۳۰میلیارد تومان تحویل گرفته است. در شرایطی مهر را ترک می‌کنم که ارزش سبد سرمایه‌گذاری شرکت به ۱۴هزار میلیارد ریال رسیده است».

برخی از بنگاههای این شرکت عبارتند از

الف ـ هلدینگ توسعه معادن روی

شرکت کالسیمین

تولید روی بندر عباس

اسیدسازان زنجان و رویین‌کاران الوند

شرکت ملی سرب و روی ایران

ذوب روی بافق

فرآوری مواد معدنی ایران

تولید روی ایران

شیمیایی کاتالیست پارسیان

صنعت روی زنگان

معدن‌کاران انگوران

بازرگانی توسعه صنعت روی

سرمایه‌گذاری اندیشه محوران

مهندسی و تحقیقاتی فلزات غیرآهنی

آلفا ماشین پویا

صنعتی و معندی شمال‌شرقی شاهرود

جام امید البرز

 

ب ـ شرکت تجلی مهر ایرانیان

این شرکت یک هولدینگ عمران و ساختمان است و مجموعه‌یی از جمله شرکت‌های زیر را در بر می‌گیرد:

ـ شرکت فراسوی شرق

ـ شرکت سازندگی انصار

ـ شرکت مهندسی مشاور کوشاپایدار

ـ شرکت کوثر آذرباییجان

ـ شرکت افتخار خوزستان

ـ شرکت تکنوکار (سازنده پمپ‌های توزیع سوخت و مخازن سوخت)

 

ج ـ تراکتورسازی ایران(تبریز)

این شرکت خود شامل چند شرکت زیر است:

شرکت موتورسازان

شرکت خودروسازان دیزلی آذرباییجان

تراکتور سازی کردستان

تراکتور سازی ارومیه

تراکتورسازی اوگیران

تراکتورسازی ونیران

شرکت ریخته‌گری تراکتورسازی ایران

خدمات صنعتی تراکتور سازی

ماشین‌آلات صنعتی تراکتور سازی

ریخته‌گری تراکتور سازی

موتورسازان تراکتور سازی

آهنگری تراکتور سازی

مهندسی و تأمین قطعات تراکتور سازی

ساخت ماشین و ابزار تراکتور سازی

سیبا موتور

تاجیران

موتیرا

 

د ـ بانک پارسیان

ه ـ شرکت صنایع آلومینیوم ایران (ایرالکو)

و ـ فولاد مبارکه اصفهان

[بخشی از این صنعت متعلق به تعاونی سپاه و بخشی نیز متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی ست]

زـ شرکت تاید واتر خاورمیانه

[این شرکت در اسکله رجایی بندرعباس فعالیت می‌کند که ۶۰درصد کل واردات/صادرات ایران از طریق آن انجام می‌گیرد]

ح ـ بانک مهر اقتصاد ایران

این بانک سابقاً«مؤسسه مالی و اعتباری مهر (قرض الحسنه بسیجیان سابق) نام داشت. و به‌نوشته سایت همین بانک با سرمایه فقط یک میلیون تومان « سرمایه اهدایی مقام معظم رهبری» آغاز به کار کرده است. این بانک با ۷۰۰شعبه و ۸میلیون سپرده‌گذار در سراسر کشور، بزرگ‌ترین شبکه بانکی غیررسمی کشور است.

ط ـ سایر

ـ شرکت سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی

ـ شرکت سرمایه‌گذاری توسعه آذربایجان

شرکت سرمایه‌گذاری مسکن و عمران مهر

ـ شرکت توسعه معدن انگوران

ـ شرکت توس‌گستر

ـ شرکت لوله و تجهیزات سدید

ـ شرکت داروسازی جابر ابن حیان

ـ باشگاه فوتبال تراکتور سازی تبریز

ـ کارگزاری مهر اقتصاد ایرانیان

ـ شرکت کوشا پایدار

ـ شرکت کوثر آذرباییجان

ـ شرکت خدمات بازرگانی آینده‌نگر مهر

ـ شرکت تدبیرگران آتیه

 

خامنه‌ای در چارچوب تعاونی‌ها، تعداد پرشماری مؤسسه‌های مالی و اعتباری به‌وجود آورد. در گام بعدی، برخی از آنها را به بانک‌های خصوصی تبدیل کرد. در سال ۵۷ایران دارای ۳۶بانک و صندوق بود. در سال ۹۳بنا‌ به گزارش رسمی، شمار این مؤسسات به ۳۱بانک دولتی و خصوصی،۳۶لیزینگ مجاز، بیش از ۴۶۰لیزینگ غیرمجاز، نزدیک به هزار تعاونی اعتبار مجاز و هفت هزار مؤسسه مالی و اعتباری غیرمجاز رسید. مؤسسات و بانک‌های مزبور با استفاده از تسهیلات و حمایت‌های دولتی سپرده‌های مالی جامعه را جذب کردند. در عین‌حال همین بانکها و مؤسسات حجم نقدینگی در کشور را با سرعت عجیبی چند برابر کردند.

 

بنیاد تعاونی سپاه 

از این بنیاد به‌عنوان قوی‌ترین نهاد پولی کشور نام برده می‌شود. در اساسنامه‌ این به‌اصطلاح تعاونی، ماده ۴، گفته شده است که «سرمایه اولیه بنیاد در تاریخ تأسیس ده میلیون ریال می‌باشد که از طرف مقام معظم رهبری اهدا گردیده است». و در ماده ۲۳آن تصریح شده که «کلیه سرمایه و دارایی‌های بنیاد متعلق به مقام معظم ولایت‌فقیه بوده و در صورت انحلال بنیاد پس از تسویه کلیه مایملک و داراییهای آن در اختیار معظم له قرار خواهد گرفت».

این بنیاد یکی از ۵هلدینگ بزرگ اقتصادی کشور به‌شمار می‌رود.

بخشی از شرکت‌های و گروه‌های تجاری و مالی زیر مجموعه ‌این بنیاد عبارتند از:

 

یکم ـ گروه خودروسازی بهمن

بخش مهمی از این مجموعه(۴۵%) متعلق به تعاونی سپاه و بخشی نیز متعلق به شرکت سرمایه‌گذاری غدیر است.

این مجموعه خود شامل شرکت‌های زیر ا ست:

الف ـ شرکت سایپا

سایپا دومین تولیدکننده اتومبیل در ایران است. اگر چه ۱۷درصد از این شرکت متعلق به سپاه پاسداران است اما تصمیم‌گیرنده و سود برنده اصلی شرکت در عمل سپاه است. شرکت‌های متعلق به سایپا از جمله عبارتند‌از:

ـ پارس خودرو

ـ زامیاد

ـ سایپا دیزل

ـ ایران کاوه(دیزل)

ـ سایپا آذین

ـ سایپا شیشه

ـ رادیاتور ایران

ـ سایپا پرس

ـ سایپا پیستون

ـ پویا صنعت

ـ نیروساز اراک

ـ لیزینگ رایان سایپا

ـ بیمه ملت

ـ خدمات بیمه‌یی سایان

ـ خدمات بیمه‌یی رایان سایپا

ـ شرکت سرمایه‌گذاری کارکنان سایپا

ـ سرمایه‌گذاری رنا

ـ سرمایه‌گذاری سایپا

ـ شرکت توسعه سرمایه رسا

ـ حمل‌ و نقل سایپا

ـ شرکت مهندسی و مشاور سازه‌گستر سایپا

ـ شرکت توسعه صادرات صنعتی

ـ سایپا تور

ـ شرکت ساختمانی دهکده پاسارگاد

ـ شرکت فرهنگی ورزشی سایپا

 

ب ـ شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران

 

ج ـ شرکت سرمایه‌گذاری بهمن

 

د ـ شرکت بهمن لیزینگ

 

ه ـ شرکت بهمن دیزل(سازنده کامیونهای شرکت ژاپنی ایسوزوی)

 

وـ سرمایه‌گذاری اعتبار ایران (۷۹درصد)

ز ـ شرکت کارگزاری بهمن

 

ح ـ شرکت سرمایه‌گذاری توسعه اعتماد

 

دوم ـ مؤسسه‌های مالی و اعتباری 

ـ مؤسسه ثامن

ـ مؤسسه مالی و اعتباری ثامن الائمه

این مؤسسه که با نام تعاونی اعتبار ثامن الائمه هم شناخته می‌شود. ۵۰۰شعبه دارد. این مؤسسه به تنهایی تا پایان سال ۸۸بیش از ۴۳هزار میلیارد تومان تسیهیلات به متقاضیان پرداخت کرده است.

 

سوم ـ شرکت‌های سرمایه‌گذاری 

ـ شرکت سرمایه‌گذاری صنعتی بهشهر (۱۶درصد)

ـ شرکت سرمایه‌گذاری نگین خاتم ایرانیان(از سهامداران بانک انصار)

ـ سرمایه‌گذاری سامان مجد (وابسته به مؤسسه اعتباری ثامن)

ـ شرکت سرمایه‌گذاری ایاک

 

چهارم ـ بانک انصار 

این بانک با ۶۰۰شعبه در سرتاسر کشور، چهارمین شرکت بزرگ ایران محسوب می‌شود و از خودش از چندین شرکت تشکیل شده است. شامل:

الف ـ هلدینگ سرمایه‌گذاری ایرانیان اطلس

این مجموعه دست‌اندرکار امور ساختمانی و خدماتی است و خود شرکت‌های زیر را در بر می‌گیرد:

ـ شرکت مهندسان مشاور طرح و اندیشه شیوا اطلس

ـ شرکت ستاره اطلس پارس

ـ شرکت باغ فردوس ایرانیان

ـ شرکت ستاره آرمان توس

ـ شرکت طرح و توسعه آریا عمران پارس (۳۳%)

ـ شرکت بناگستران هشتم توس (۳۰%)

ـ شرکت پردیس اطلس پارس (۵۰%)

ـ شرکت مهندسان مشاور طرح و اندیشه شیوا اطلس

ـ شرکت عمران اطلس ایرانیان

ـ شرکت سرمایه‌گذاری و توسعه شهری توس گستر

ـ شرکت شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه

ـ پردیس اطلس پارس

ـ شرکت بازرگانی و صنعتی ایران اطلس کیش

ب ـ شرکت سامانه الکترونیک انصار

ج ـ شرکت سامانه الکترونیکی هوشمند راهبرد ایرانیان

د ـ شرکت نوین پدیده انصار

ه ـ شرکت مادر تخصصی کارکنان بانک انصار

و ـ سرمایه‌گذاری دانایان پارس

ز ـ سرمایه‌گذاری ایرانیان اطلس

ح ـ فناوران حفیظ سامانه

ط ـ صرافی انصار

 

پنجم ـ صنعتی 

ـ پتروشیمی کرمان (۲۵درصد)

ـ صنایع پتروشیمی کرمانشاه

ـ فولاد زاگرس،

ـ صنایع معدنی شهاب سنگ،

ـ صنایع جوشکاری ایران

ـ صنایع شاسی سازی ایران

ـ شرکت مخابراتی و الکترونیکی موج نصر گستر،

ـ شرکت ذوب روی اصفهان،

ـ مهندسی افق توسعه صابرین،

ـ شرکت صنایع ارزش آفرینان

ـ شرکت پشم بافی بهاریزد،

ـ مهندسی افق توسعه صابرین،

ـ مهندسی آماده بهینه ساز

ـ شرکت بازرگانی و صنعتی ایران اطلس کیش

ـ داروسازی سینا (بیش از ۳% متعلق به «سرمایه‌گذاری ایرانیان» است)

 

ششم ـ مخابرات 

ـ «شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران»

سهامداران این شرکت شامل بنیاد مستضعفان، شرکت مادر تخصصی مالی و سرمایه‌گذاری سینا، شرکت سرمایه‌گذاری کوثر بهمن، شرکت صنایع قطعات الکترونیک ایران و صاایران است

ـ شرکت تالیا (اپراتور تلفن همراه که بخشی از آن در سال ۹۱خریداری شده)

ـ شرکت مخابراتی و الکترونیکی موج نصرگستر

ـ کنسرسیوم توسعه اعتماد مبین

این کنسرسیوم خریداری کننده ۵۱درصد شرکت مخابرات است و خود متشکل از سه شرکت است. «شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران» و «شرکت شهریار مهستان»، متعلق به «بنیاد تعاون سپاه» و «شرکت سرمایه‌گذاری توسعه اعتماد» متعلق به «ستاد اجرایی فرمان خمینی » شرکت‌های تشکیل دهنده این کنسرسیوم هستند.

ـ شرکت ارتباطات سیار (ارائه دهنده سرویس همراه اول)

بخشی از این شرکت متعلق به «ستاد اجرایی..» است. سهامداران عمده این شرکت را شرکت مخابرات، شرکت شهریار مهستان، شرکت مهر اقتصاد مبین، شرکت گسترش الکترونیک مبین و شرکت توسعه ارتباطات جامع مبین تشکیل می‌دهند.

به گفته مسعود مهردادی از گردانندگان اصلی فعالیت‌های تجاری و مالی سپاه پاسداران، درآمد این شرکت در سال ۹۱از محل فروش سیم کارت و شارژ تلفن و.... ۸هزار میلیارد تومان بوده است.

ـ ایران سل (سیم کارت)

سهامداران عمده این شرکت گروه‌ام آی تی آفریقای جنوبی (۴۹%) و شرکت گسترش الکترونیک ایران ۵۱% است.

 

هفتم ـ غذایی و کشاورزی 

ـ صنایع شاداب خراسان

ـ شرکت غذایی مائده

ـ شرکت کشت و صنعت شاداب خراسان

ـ مواد غذایی خمیرمایه چهارمحال و بختیاری

 

هشتم ـ ساختمانی 

ـ شرکت مهندسی مشاور سازه‌های پیش ساخته سبک

ـ شرکت جهاد خانه‌سازی در ۲۰استان کشور

ـ شرکت مجتمع خانه‌سازی سپاهان

ـ مجتمع خانه‌سازی رزمنده

 

نهم ـ بازرگانی و خدماتی 

ـ هواپیمایی پارس

ـ پیمانکاری نفتی (نفت و گاز در پارس جنوبی)

ـ مؤسسه خدمات بازرگانی مشاوره‌ای راهیان کمیل،

ـ شرکت خدمات هوایی پارس،

ـ شرکت بهرستان کیش،

ـ مؤسسه فرهنگی خدماتی ثامن الائمه

ـ شرکت آلاله کبود کویر،

ـ شرکت اندیشه و عمران محیط،

ـ شرکت بهاران،

ـ نوید بهمن،

ـ مؤسسه کوثران

ـ مؤسسه میثاق بصیرت

ـ شرکت عصر بهمن

ـ شرکت نگار نصر سهامی‌خاص

ـ شرکت تعاونی مصرف کارکنان انصار

 

دهم ـ گروه مالی پاسارگاد 

گروه مالی پاسارگاد از بانک پاسارگاد و مجموعه‌ای از شرکتها تشکیل گردیده که در زمینه‌های فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات، خدمات پرداخت الکترونیک، بیمه، بیمه اتکایی، کارگزاری سهام، لیزینگ ماشین‌آلات، لیزینگ ساختمان، صنعت ساختمان، صنعت و معدن، انرژی و سایر امور خدماتی مشغول به فعالیت می‌باشند.

بانک پاسارگاد یکی دیگر از شرکتهای وابسته به سپاه پاسداران است. اکثر سهام آن از آن شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان است و سهام‌داران عمده همین شرکت عبارتند از: شرکت سرمایه‌گذاری سایپا، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر، و صندوق بازنشستگی صنایع فولاد.

با توجه به محدود شدن شدید بانک‌های وابسته به سپاه بر اثر تحریم‌ها در سال‌های پیش از عقب‌نشینی ولایت‌فقیه از برنامه اتمی، مدیران بانک پاسارگاد با جدیت تلاش می‌کردند رابطه خود با سپاه پاسداران را انکار کنند، اما شواهد بسیاری حاکی از آن است که بانک پاسارگاد نقش مهمی در امپراطوری اقتصادی سپاه باز می‌کند.

یکی از سهامداران عمده این گروه شرکت سرمایه‌گذاری سامان مجد است که وابسته به مؤسسه مالی و اعتباری ثامن‌الائمه و بخشی از بنیاد تعاونی سپاه پاسداران است. در ژوئن ۲۰۱۶گزارش رسواکننده‌ای در روزنامه‌های دولتی منتشر شد که نشان می‌داد یک شبکه بانکی در تمام زندانهای ملاها مستقر است که با حیله پول نقد بازداشت‌ شدگان را مصادره می‌کند. و این شبکه بانکی بخشی از بانک پاسارگاد است. در ۱۴ژوئن ۲۰۱۶بانک پاسارگاد با انتشار اطلاعیه‌یی سوء‌استفاده مالی از زندانیان را انکار کرد اما وجود شعبه‌های خود در تمام زندانها را تأیید کرد و نوشت:‌

«در راستای ایفای مسئولیت‌های اجتماعی خود عهده‌دار این وظیفه خطیر گردیده و با توجه به سرمایه‌گذاری قابل توجهی که برای راه‌اندازی این خدمت در کلیه ندامتگاههای کشور به‌عمل آورده، هیچ‌گاه به‌دنبال کسب درآمد از این محل نبوده‌است».

 

علاوه بر بانک پاسارگاد سایر شرکت‌های این گروه عبارتند از:

ـ شرکت مادر تخصصی (هلدینگ) توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (سهامی عام)

ـ شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان (فناب)

ـ شرکت بیمه پاسارگاد (سهامی عام)

ـ شرکت بیمه اتکایی ایرانیان (سهامی عام)

ـ شرکت لیزینگ ماشین‌آلات و تجهیزات پاسارگاد

ـ شرکت لیزینگ پاسارگاد

ـ شرکت ارزش آفرینان پاسارگاد

ـ شرکت مبنای خاورمیانه

ـ شرکت گسترش انرژی پاسارگاد

ـ شرکت پرداخت الکترونیک بانک پاسارگاد

ـ شرکت خدمات ارزی و صرافی پاسارگاد

ـ شرکت کارگزاری بانک پاسارگاد

ـ شرکت ساختمان شهر سازی هشتم

ـ شرکت توسعه انبوه سازی پاسارگاد

ـ مؤسسه مطالعات و توسعه مدیریت و سرمایه انسانی پاسارگاد

ـ شرکت مشاور سرمایه‌گذاری ارزش پرداز آریان (آیکو)

ـ شرکت مدیریت ساختمانی نظام مهندسی آرین

ـ شرکت مدیریت ساختمانی آریان پاسارگاد

ـ شرکت سرمایه‌گذاری پارس آریان

ـ شرکت مالی و سرمایه‌گذاری بانک پاسارگاد

ـ شرکت سرمایه‌گذاری بانک پاسارگاد

ـ شرکت مدبران ساخت آریان

ـ شرکت مشاوره رتبه‌بندی اعتباری ایران

ـ شرکت سامان ساخت آریان

ـ شرکت خدمات پشتیبان پاسارگاد آریان

ـ شرکت تأمین آتیه کارکنان گروه مالی پاسارگاد

ـ شرکت توسعه تجارت اندیشه نگر پاسارگاد

ـ شرکت تدبیرگران پاسارگاد

ـ شرکت مدیریت بازرگانی آینده نگر پاسارگاد

ـ شرکت توسعه و گسترش بازرگانی بین‌المللی گروه پاسارگاد

ـ شرکت ساختمانی گسترش و نوسازی صنایع ایرانیان مانا [سهامی خاص]

ـ شرکت فولاد زرند ایرانیان [سهامی خاص]

ـ شرکت بازرگانی آفتاب درخشان خاورمیانه [سهامی خاص]

ـ شرکت فولاد سیرجان ایرانیان [سهامی خاص]

ـ شرکت مهندسی معیار صنعت خاورمیانه [سهامی خاص]

ـ شرکت سرمایه‌گذاری پارس حافظ

 

با توجه به شرایط تورمی اقتصاد در تیول خامنه‌ای، جذب سپرده‌ها مجرای انتقال بخش مهمی از دارایی مالی جامعه به صندوق ولایت‌فقیه شد؛ زیرا تورم بسیار زیاد در این ده‌ ساله، ارزش پول مردم را پایین ‌آورد. ولی بهره بانکی به اندازه‌یی نبوده و نیست که این کاهش را جبران سازد. در واقع سپرده‌های مردم در بانکها «مثل برف در آفتاب تموز» تورم‌های ۵۰ـ ۶۰درصدی ذوب می‌شد و به همین نسبت، ارزش اندوخته بانکها بالا می‌رفت.

 

 

بنیاد تعاون ارتش (بتاجا)

بنگاههای اقتصادی مربوط به این بنیاد از جمله به این شرح است:

ـ مؤسسه اعتباری نیروهای مسلح

ـ مؤسسه صندوق تعاون و سرمایه‌گذاری بنیاد تعاون ارتش

ـ مؤسسه مسکن‌سازان بنیاد تعاون ارتش

ـ مؤسسه صندوق بیمه بنیاد تعاون

ـ بنیاد بیمه صبا

ـ صندوق سرمایه‌گذاری و توسعه

ـ قرارگاه سازندگی قائم (عج)

ـ کارخانه‌های گروه صنعتی اسپادانا (اصفهان)

ـ تولید درب و پنجره‌های UPVC۱۴۴۰آلومینیومی

ـ تولید شیشه دوجداره

ـ تولید درهای چوبی

ـ تولید نمای آلومینیومی (کامپوزیت)

ـ مؤسسه آموزشهای آزاد

 

بنیاد تعاون ستاد کل نیروهای مسلح(ودجا)

این بنیاد شرکت‌های متعددی را در بر می‌گیرد.

به گفته رئیس سابق این بنیاد « منابع بنیاد تعاون (ودجا) از ۱۰۰میلیارد تومان در سال ۸۸به ۷هزار میلیارد تومان در سال ۹۲رسیده و بودجه آن نیز از ۶۵میلیارد تومان در سال ۸۸به ۱۵۰۰میلیارد تومان در سال ۹۲رسیده است».

 

تحت حمایت خامنه‌ای، مطابق آنچه در ابلاغیه‌های سال ۸۴او آمده بود، عدهٔ کم‌شماری از پاسداران و کارگزاران او که عمدتاً اداره‌کنندگان بنگاههای اقتصادی بنیادها و شرکت‌های بیت خامنه‌ای و نیروهای نظامی‌اند، از وام‌های سفارشی برخوردار شدند. مطابق گزارش بانک مرکزی، ۲۹درصد سپرده‌های بانکها فقط به ۱۷۳متقاضی داده شده است. این افراد هر کدام وام‌های بالاتر از ۵۰میلیارد تومان دریافت کرده‌اند؛ و این همان وام‌هایی است که اغلب به بانکها باز نمی‌گردد و سبب پیدایش بحران معوقه‌های بانکی شده است.»

 

بنیاد تعاون نیروی انتظامی (ناجا)

این بنیاد مربوط به نیروی انتظامی است. اما خارج از نظارت وزارت کشور است. تعاونی ناجا که امروز یکی از بزرگترین هلدینگ‌های کشور محسوب می‌شود، در سال ۱۹۷۶تأسیس شده اما بیشترین گسترش خود را از سال ۱۳۸۴به بعد یافته است. در سال ۹۳رسانه‌های حکومتی، میزان سرمایه واقعی این تعاونی را بیش از ۱۰هزار میلیارد تومان ارزیابی کردند.

شماری از بنگاههای اقتصادی زیر مجموعه ‌این بنیاد عبارتند از:

ـ بانک قوامین

[دربرگیرنده تعداد زیادی شرکت از جمله:

ـ عمران نقش پردازان امین

ـ سایان کارت

ـ افق توسعه قرن

ـ مؤسسه فرهنگی، ورزشی و آموزشی یاس

گروه اقتصادی مهرگان]

سرمایه‌گذاری مهرگان (شامل شرکت سنگ‌آهن گل‌گهر و آلومراد)

ـ مؤسسه صندوق بیمه امید ناجا

ـ مؤسسه علمی آموزشی رفاهی ناجا

ـ مؤسسه تأمین اقلام مصرفی ناجا

ـ مؤسسه صندوق تعاون و سرمایه‌گذاری مسکن

ـ مؤسسه ناجی هنر (فیلم‌سازی و سینما)

ـ مؤسسه راهگشا (پیمانکار در حوزه‌های راهنمایی و رانندگی)

عمران و مسکن سازه پایدار قرن [مالک ۵۱شرکت از جمله «مهندسی عمران و تولیدی نیرو»، «ناجی‌سازان امین»، «صنایع مفتولی تهران‌گستر»، «فولاد و سیم تاکستان»، «انبوه‌سازان سبزاندیشان»، و «عمران و مسکن سازه پایدار فضا کار قرن»]

هلدینگ تجارت و بازرگانی به‌نام «توان سرمایه پویا»(شامل فروشگاه نجم و چیت ری، شرکت ناجی پاس، شرکت توان تأمین شفق)

هلدینگ صنعت و معدن (شامل شرکت‌های «ناجی نشر» (راه فردا)، «ناجی پوشش»، «زاگرس نوش مهرگان»، «سیمان عرش نطنز»، «پشم‌بافی آسیا»، و «بیوایمپلنت کیش»)

هلدینگ خدمات،

هلدینگ حمل‌ ونقل

شرکت واردات خودرو

بنیاد گروه هتل‌های پردیس مالک هتل‌های ثامن‌الحجج، باختر، صدر، نگین، زمرد، پارسا (در مشهد) بوستان، باغچه، باغ پردیس (تهران) ـ ملاصدرا در شیراز، نرگس زیبا کنار (در رشت) و مجتمع خزرآباد در ساری و هتل کاروانسرای آبادان.

مگامال، هاپیرمی، یاس (سوپرمارکت داری)

شرکت پژوهش و توسعه ناجی(شامل لاله کامپیوتر)

افق توسعه انرژی خلیج‌فارس

دفتر توسعه مساجد

شرکت ناجی قدر(شامل «شرکت مهندسی و توسعه تأسیسات دریایی»)

شرکت ناجی سفر(شامل آژانس مسافرتی «توکاتور» و آژانس «آسیاگشت غرب»)

شرکت سرمایه‌گذاری هتل‌های پارس

تعاونی تولیدی و توزیعی عطر گل یاس(شامل ده شرکت از جمله شرکت مؤسسه مشاوره حقوقی و وکالت عدالت‌خواهان یاس)

 

سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا)

ساتا در برگیرنده طیف وسیعی از شرکت‌های صنعتی و سرمایه‌گذاری است. از جمله:

شرکت سرمایه‌گذاری نیروهای مسلح شامل:

ـ مجتمع پتروشیمی مارون

ـ مجمتع پتروشیمی یارس

ـ شرکت حفاری شمال

بخشی از این شرکت به «ستاد اجرایی...» نیز تعلق دارد

مجتمع پتروشیمی بوشهر

ـ نیروگاه سیکل ترکیبی گیلان

ـ شرکت مدیریت بهره‌برداری گیلان

 

ادامه دارد

هزارپای ولایت‌فقیه در تلهٔ تحریم‌ها (۱)

هزارپای ولایت‌فقیه در تلهٔ تحریم‌ها (۲)

هزارپای ولایت‌فقیه در تلهٔ تحریم‌ها (۳)

هزارپای ولایت‌فقیه در تلهٔ تحریم‌ها (۴)

هزارپای ولایت‌فقیه در تلهٔ تحریم‌ها (۵)

هزارپای ولایت‌فقیه در تلهٔ تحریم‌ها (۶)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0c2c77b4-149c-4bff-8b45-5c6de7b351df"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات