728 x 90

هیأت قاتلان مردم ایران در مجمع پناهندگان چه می‌کنند؟

هیأت قاتلان در ژنو...
هیأت قاتلان در ژنو...

به گزارش خبرگزاری فرانسه طبق شکایت حقوقی ثبت شده در روز دوشنبه ۲۰آذر در سوئیس، «رئیس‌جمهور رژیم ایران باید هنگام ورودش به این کشور به اتهام جنایت علیه بشریت مرتبط با قتل‌عام مخالفان در سال ۱۳۶۷ دستگیر شود».

به‌دنبال انتشار این خبر روز سه‌شنبه سایت دویچه‌وله نوشت‌: «رئیس‌جمهوری اسلامی قرار بود در ژنو حضور یابد. حال وزیر خارجه ایران راهی ژنو شده است».

در همین روز (سه‌شنبه ۲۱آذر) تریبون دو ژنو با اشاره به کارزار بزرگ ایرانیان علیه رئیسی جلاد نوشت: «ایرانیان در سوئیس رئیسی را عقب می‌رانند. در پی شکایتی که در برن ارائه شد، سفر رئیس‌جمهور رژیم ایران به ژنو برای شرکت مجمع جهانی پناهندگان لغو شد... رئیسی قرار بود چهارشنبه برای سخنرانی در اولین روز از مجمع جهانی پناهندگان که تا روز جمعه در ژنو برگزار می‌شود، به سوئیس سفر کند. اما به نظر می‌رسد که دیدار او لغو شده است. کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان روز سه‌شنبه اعلام کرد که ریاست هیأت ایرانی را وزیر امور خارجه رژیم ایران برعهده خواهد داشت».

 

کنوانسیون پناهندگی

کنوانسیون پناهندگی ژنو منبع اصلی حقوق پناهندگان است. در این کنوانسیون، پناهنده کسی است که به‌دلیل عقاید سیاسی و نگرانی از تعقیب و آزار حکومت و یا به‌دلیل موقعیت‌های اضطراری مانند جنگ ناگزیر از ترک کشور و خانمان خود شده است.

نقض حقوق‌بشر، اعمال خشونت در مورد افراد و سازمانهای سیاسی مخالف دولتهای حاکم، تعقیب و آزار مخالفان از جمله دلایلی است که در هر دو ثانیه، یک انسان را ناگزیر می‌سازد از محل زندگی و کشورش خارج شود. درد و رنج این بی‌خانمانی و دور شدن از زادگاه و خانواده و دوستان و سرزمینی که در آن به دنیا آمده از تلخ‌ترین تراژدی‌های بشر معاصر است. هر روزه بیش از ۴۰ هزار نفر تلخی آن را احساس می‌کنند امروزه بیش از دهها میلیون نفر یک کوله پشتی با خود حمل می‌کنند که غربت و در به دردی آدمیان را در خود نهفته دارد. به‌همین خاطر مجمع عمومی سازمان ملل متحد به‌منظور همبستگی و همدردی با پناهندگان و آوارگان هر ساله [از ۲۰۰۱] در ۲۰ ژوئن مراسمی برگزار می‌کند و صدها کشور و نهاد و انجمن نیز در این امر مشارکت دارند. هم‌چنین در نخستین مجمع جهانی پناهندگان (۲۰۱۹) اعلام گردید بیش از ۲۵ میلیون پناهنده به ثبت رسیده است. این مجمع هر چهار سال یکبار تشکیل می‌شود تا با راه‌کارهای بهتر و مناسبتر از حقوق پناهندگان دفاع نماید. امسال آخوند رئیسی جلاد ۶۷ قصد شرکت در آن را داشت اما با کارزار بزرگ مقاومت و شکایت شاهدان قتل‌عام، ناگزیر عقب نشست و هیأتی به ریاست وزیر خارجه‌اش روانهٔ ژنو کرد.

 

نظام ولایت فقیه عامل اصلی پناهنده شدن صدها هزار ایرانی

خبر سفر آخوند رئیسی سفر هیأت قاتلان مردم ایران به ژنو و شرکت در مجمع جهانی پناهندگان بلافاصله خشم و اعتراض ایرانیان پناهنده و سایر شهروندان ساکن کشورهای پذیرای پناهندگان را برانگیخت. آنها خواهان دستگیری و محاکمه کسی هستند که در بیش از چهار دهه در سرکوب، شکنجه، اعدام و قتل‌عام جوانان آگاه و دلیر ایران نقش مستقیم داشته است. او از بانیان و عاملان اصلی پناهنده شدن صدها هزار ایرانی مخالف فاشیسم دینی حاکم بر ایران است. صرف حضور جلاد۶۷ در مجامع بین‌المللی نظیر حقوق‌بشر و پناهندگان، توهین به حقوق‌بشر، حق مقدس پناهندگی و همه ارزشهایی است که بشریت معاصر برای رسیدن به آنها دهها میلیون قربانی داده است.

 

کارنامه جلاد در برابر مردم جهان

عموم هموطنان و بسیاری از مردم جهان و به‌ویژه کارشناسان حقوق‌بشر و مدافعان حق پناهندگان می‌دانند آن که امروز رئیس‌جمهور نظام ولایت فقیه است، از ۲۰ سالگی در سرکوب و به خون کشیدن جوانان و روشنفکران و زنان نقش مستقیم داشته است و به‌همین خاطر به بالاترین مقامات قضایی و اجرایی و حکومتی رسیده است. دادستان بیدادگاههای قضاییه، عضو هیأت مرگ در کشتار زندانیان سیاسی در سال ١٣۶٧، معاون و رئیس قوه قضاییه، دادستان ویژه روحانیت، ... تنها بخشی از مناصب او در سرکوب مردم ایران است. در طی این سال‌ها همواره آمار اعدام رو به افزایش بوده است. از سال ۱۳۹۴ به بعد، ایران بالاترین نرخ اعدام نسبت به جمعیت در جهان را دارا بوده است. پس از منصوب شدن رئیسی به ریاست جمهوری، میزان اعدامها افزایش صد درصدی داشته است.

آقای جاوید رحمان گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل متحد در امور ایران، چندین سال است که وضعیت اعدامها در ایران را وخیم نامیده است. وی در دوم آبان۱۴۰۲ در گزارشی به مجمع عمومی سازمان ملل «با اشاره به تعداد بالای دستگیریها، اعدامها (حداقل ۴۱۹ نفر در یک سال گذشته) و "قتل‌های خودسرانه"مدافعان آزادی عقیده و بیان، نسبت به"مسائل گسترده‌تر حقوق‌بشر در ایران" ابراز نگرانی کرد» (دویچه وله۳آبان۱۴۰۲).

ایرانیان آزاده و هواداران شورای ملی مقاومت در برابر محل مجمع جهانی پناهندگان، از مجامع بین‌المللی حقوق‌بشر و مدافعان حقوق پناهندگان می‌خواهند در برابر نمایندگان فاشیسم دینی حاکم بر ایران بایستند و هیأت ویژهٔ قاتلان را از صحن جلسه مجمع به یک دادگاه ذیصلاح در امر رسیدگی به جنایت علیه بشریت معرفی کند.

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a53954d9-fe6c-4eb6-9304-69f2fa37a68a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات