728 x 90

واردات میوه‌های لاکچری با وام‌های میلیاردی دولتی!

میوه‌های لاکچری
میوه‌های لاکچری

رسانه‌های حکومتی از واردات میوه‌های لاکچری با وام‌های میلیاردی دولتی خبر می‌دهند که در فروشگاههای زنجیره‌ای در مناطق اعیان‌نشین با قیمت‌های سرسام‌آور به مشتریان عرضه می‌شوند.

بنا بر همین گزارشات در «فروشگاههای میوه و هایپرهای میوه‌فروشی» نمونه‌هایی از میو‌ه‌های خارجی مشاهد می‌شود که قیمت بعضی از آنها ۱۲۰هزار تومان است و در هیچ جای ایران این میوه‌ها به‌عمل نمی‌آید.

این میوه‌ها که در «فروشگاههای زنجیره‌ای میوه‌های لاکچری با اسم‌های عجیب و غریب» به فروش می‌رسند، با اسم‌هایی چون «درایان، گلابی قرمز آفریقایی، گل موز سوپر، کاستارد اپل بزرگ، جک بروت کامل با پوست، رد کارنت، گوسیبری، با قیمت‌های بالا خودنمایی می‌کنند و به‌صورت دانه‌ای به خریدار عرضه می‌شوند».(سایت باشگاه خبرنگاران جوان ۱۳مهر ۹۸)

در این رابطه سایت حکومتی همشهری آنلاین ۲۶خرداد ۹۸ می‌نویسد: «میوه‌هایی استوایی یا آفریقایی که واردات برخی از آنها به‌دلیل تأثیر بر کشاورزی ممنوع است. با گشتی در بازار تجریش و فروشگاههای لوکس شمال شهر متوجه می‌شوید این ممنوعیت آنقدرها هم جدی گرفته نمی‌شود».

وجود میوه‌های لاکچری در بازار برای مصرف پولداران و عناصر وابسته به حاکمیت آخوندی در شرایطی است که مردم فقیر و محروم ناگزیرند از بازارهای تره‌بار میو‌ه‌های دورریز و خراب را جمع‌آوری کنند.

واضح است که ورود میوه‌های لاکچری با «‌اسامی عجیب و غریب» بدون دخالت مقامات و نهادهای رسمی نمی‌تواند از گمرکات حکومتی عبور کند. اعتراف به «وامهای میلیاردی دولتی» برای وارد کردن این میوه‌های لوکس اثبات‌کننده این واقعیت است.

سایت حکومتی کسب‌وکار ۱۳مهر ۹۸ می‌نویسد: «تعداد انگشت‌شماری واردکننده، میوه‌های لوکس خارجی با وامهای میلیاردی دولتی انواع میوه‌های خارجی را از دلالان وارد کشور می‌کنند و با قیمتهای گزاف به مردم می‌فروشند و در نهایت ضرر و زیان متوجه مصرفکننده خواهد شد».

در زمینه چگونگی وارد شدن این میوه‌های لوکس به بازار کشور نیز رئیس اتحادیه باغداران می‌گوید: «قطعا میوه‌های لوکس از طرف کولبرها وارد کشور نمی‌شوند و این میوه‌ها به اندازه خود حساسیت دارند و اگر امکانات حمل و نقلی تخصصی و ماشینهای یخچال‌دار و یا سیستم‌های هوایی خنک‌کننده نباشد این میوه‌ها به این شکل در بازارها دیده نمی‌شود.(سایت شبکه خبر ۱۳مهر ۹۸)

تسهیلاتی که دولت ضدمردمی و وزارت کشاورزی در زمینه واردات میوه‌های لاکچری ایجاد می‌کنند آن‌چنان آشکار است که رسانه‌های وابسته به هر دو باند رژیم این سؤال را مطرح می‌کنند که با وجود ممنوعیت رسمی واردات میوه‌های لوکس، میوه‌های لاکچری موجود در فروشگاههای لاکچری چرا و چگونه وارد شده است؟

بر اساس ابلاغیه رسمی دولت و وزارت کشاورزی جز چند میوه گرمسیری وارات هر گونه میوه ممنوع است، اما با این وجود در فصل‌های مختلف بازارها پر از میوه‌های خارجی است و پرتقال ترکیه، سیب فرانسه، گلابی چین، نارنگی پاکستان و انگور آفریقا در تمام فروشگاههای بزرگ میوه و تره‌بار فروخته می‌شود.

مابه‌ازای این حجم از واردات میوه خصوصاً میوه‌های لوکس، ارز با نرخ دولتی ۴۲۰۰تومانی از کشور خارج می‌شود و واردکنندگان وابسته به رژیم میوه‌های وارداتی را با نرخ ارز در بازار آزاد و میوه‌های لوکس را با نرخ چندبرابر ارز در بازار آزاد به فروش می‌رسانند.

واردات میوه خصوصاً مرکبات به کشور بازار میوه داخل را با مشکلاتی مواجه کرده، باغات را به نابودی کشانده و بسیاری از باغداران را به خاک سیاه فقر نشانده است و همه‌ساله این محصولات روی دست باغداران می‌ماند.

مقامات دولت آخوند حسن روحانی مدعی‌اند میوه‌های خارجی موجود در بازار به‌صورت قاچاق وارد می‌شود، در صورتی‌که حجم زیاد میوه‌جات خارجی در بازار، بیانگر این است که این حجم توسط کانتینر یا کشتی وارد شده و امکان واردات قاچاق آنها وجود ندارد.

مشکل همه‌ساله باغداران مرکبات در شمال کشور وجود حجم انبوه مرکبات خارجی در بازار است، اما با این وجود دولت مجوز واردات مرکبات به کشور را صادر می‌کند. صدور مجوز برای واردات میوه توسط دولت ضدمردمی در شرایطی است که به گزارش سایت رجا نیوز «باغداران شمالی در اعتراض به سیاست‌های نادرست دولت و واردات بی‌رویه میوه، میوه‌های خود را به دریا ریختند».(رجا نیوز ۱۸اسفند ۹۵)

واردات بی‌رویه میوه در شرایطی است که همه‌روزه کلیپ‌هایی در زمینه نابود کردن انواع مختلف میوه توسط کشاورزان به‌دلیل به صرفه نبودن فروش آنها در رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌شود.

از جمله آنها کلیپ از بین بردن محصول خیار و هندوانه توسط کشاورزان قروه و مازندران به‌دلیل عدم حمایت دولت از آنها در ۲۵مرداد ۹۸ است.

باغداران چند روستای مشکین‌شهر به‌خاطر قیمت پایین سیب، درختان مملو از بار سیب را به‌حال خود رها کردند.

واقعیت این است که مافیای حکومتی واردات از جمله واردات میوه چه از نوع لوکس و لاکچری‌اش و چه از نوع معمولی آن با حمایت نهادهای قدرت از جمله سپاه پاسداران کارشان را می‌کنند بر سرمایه‌های خود می‌افزایند و آنچه برای کشاورزان و مردم محروم باقی می‌گذارند فقر و بدبختی است.

بی‌دلیل نیست که مردم فریاد می‌زنند: «ملت گدایی می‌کند، آقا خدایی می‌کند»!

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/29f5692e-2369-4cc3-b1e5-ad5070300c93"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات