728 x 90

واکسن جناحی و بی‌اعتمادی ملی - مروری بر رسانه‌های حکومتی

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

روزنامه‌های حکومتی امروز دهم دیماه، به‌خصوص روزنامه‌های باند ولی‌فقیه صفحات اولشان را به نمایش تزریق واکسن اختصاص داده و با تیترهایی مثل «افتخار ایرانی و حیرت جهانی» یا «در تاریخ بنویسید ایران ۳- آمریکا و اروپا صفر» تلویحا مدعی نهایی شدن واکسن شده و زمینه را برای گریز دولت روحانی از خرید واکسن مهیا کرده‌اند. در روزنامه‌های حکومتی هم‌چنین دعوا بر سر تصویب لوایح اف.ای.تی.اف همراه با مذاکره با آمریکا ادامه دارد. البته بحث مذاکره و تصویب لوایح و حتی بودجه در روزنامه‌های حکومتی به موضوع خرید واکسن و وضعیت خراب معیشت مردم نیز گره خورده است.

واکسن جناحی و بی‌اعتمادی ملی

روزنامه حکومتی همدلی در مورد تست انسانی واکسن کرونا توسط رژیم به‌نقل از ۱۶۷داروساز نوشته است داروسازان در نامه خود به مقامات حکومتی «مطالعات بالینی برای تولید واکسن کرونا را «در حد یک شوخی» خواندند و نوشتند: «با کدام جرأت ادعای تولید چنین واکسنی را داریم؟» دارو سازان هم‌چنین نوشته‌اند: «ما که قابلیت خرید چند فریزر برای انتقال و نگهداری واکسن را نداریم، تجهیزات تولید واکسن آن هم برای ۸۰میلیون نفر را داریم؟»

همدلی در مطلب دیگری با عنوان «واکسن مسأله جناحی نیست» با اشاره به این‌که پس از گسترش تزریق واکسن کرونا حتی در کشورهای منطقه، «این موضوع در ایران تبدیل به یک مسأله سیاسی شده و گروهی چه در دولت و چه در حکومت گفتند واکسن خارجی نمی‌زنیم».

همدلی در ادامه در مورد رویکرد دوگانه دولت روحانی نوشته است: «آنچه مهم است رویکرد دولت در این امر بود که موضع میانه‌ای کج‌دار و مریز اما به سود جناحی که به واکسن خارجی نه گفتند، گرفت. گویا دولت ایران نیز کم‌ و بیش در این دوگانگی گیر کرده است».

روزنامه شرق هم با عنوان «نگرانی اجتماعی از مدیریت کرونا و واکسن» ضمن یادآوری ضدونقیض‌گویی روحانی و مقامات حکومتی از ابتدای شیوع کرونا تاکنون نوشته است: «اگر یک پرسش نگران‌کننده در اذهان جمعی شکل می‌گیرد، بی‌دلیل نیست. آیا واقعاً در ایران تزریق واکسن ضدکرونا می‌تواند عملی شود؛ انتقادات رسانه‌یی نیز حاکی از این نگرانی است؛ زیرا احساس می‌شود که قوه مجریه در وارد کردن واکسن کرونا برای استفاده شهروندان، به‌خوبی عمل نمی‌کند».

در این میان اعترافات ظفرقندی رئیس سازمان نظام پزشکی مطالب سایر روزنامه‌ها را مهر تأیید می‌زند. روزنامه ایران بعد از درج نکاتش در مورد رفتار پر ضد و نقیض دولت از ابتدا تاکنون به‌نقل از او نوشته است: «سازمان نظام پزشکی در تصمیم‌سازیها دعوت نشد». بعد هم افزوده است: «برای این‌که به روال عادی زندگی برگردیم راهی نداریم جز این‌که برای تهیه واکسن کرونا هزینه کنیم». و در پایان هم در مورد ادعای آماده‌سازی واکسن تا پایان بهار گفته است: مشکل عمده خط تولید واکسن است یعنی واکسن دستگاه چاپ می‌خواهد که برای نیاز کشور در ابعاد چند میلیونی به‌سرعت باید تهیه شود؛ ما این دستگاه را نداریم و برای وارد کردن دستگاه هم همان موانع خرید واکسن وجود دارد».

بودجه با چشم به خارج و دست در جیب مردم

روزنامه‌های هر دو باند حاکم کماکان روی غیرواقعی بودن بودجه و این‌که کسری نجومی آن منجر به تورمی فراتر از پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول می‌شود تأکید می‌کنند. اما هر یک روی نکات خاصی دست گذاشته‌اند.

جهان صنعت از باند مغلوب در مطلب خود با عنوان «پیام سیاسی بودجه» ضمن تأکید بر غیرواقعی بودن بودجه نوشته است: «دولت برای تحقق درآمدی که از محل فروش نفت پیش‌بینی کرده، به تحولات سیاسی اخیر تکیه کرده و در دستیابی به توافق با آمریکا امیدوار است. در صورتی که ایران بتواند مذاکراتش را با آمریکا از سر بگیرد سال‌ها طول خواهد کشید تا به یک توافق جامع که به لغو تحریم‌ها و برداشتن فشارهای اقتصادی از روی ایران منجر شود دست یابد».

روزنامه سیاست روز از باند خامنه‌ای هم در دعوای باندی یک فقره از شاهکارهای بودجه‌نویسی آخوند روحانی و ادعای آب و برق و گاز مجانی را برملا کرده و زیر تیتر: جبران کسری بودجه دولت از قبوض گاز نوشته است: «مشترکینی که صورت حساب قبوض خود را برای دفتر روزنامه ارسال کرده‌اند این‌گونه عنوان می‌کنند که متوسط قبض‌های صادر شده برای آنها در ماههای قبل چیزی در حدود ۵هزار و ۳۰۰تومان بوده اما به یکباره بدون هیچ‌گونه اقدام غیرقابل قبولی صورت حساب قبوض مصرفی گاز آنها برای ماه آذر به رقم ۷۳۵هزار و ۸۰۰تومان رسیده است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a6718275-7cfd-459e-bf2b-77789a1eb941"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات