728 x 90

وحشت از غلط خودکرده گرانی بنزین!

گرانی بنزین و اعتراض مردم
گرانی بنزین و اعتراض مردم

چند روز قبل آخوند روحانی اعلام کرد برای بودجه سال آتی « ۳۰۰هزار میلیارد تومان کسری دارد و این پول باید از یک جایی بیاید». پیش از آن گفته شده بود در روز ۳۰شهریور در جلسه سران سه قوه تصمیم گرفته شده که یارانه سوخت حذف شود. ولی جزییات این تصمیم از ترس واکنش مردم اعلام نشده بود. سرانجام رژیم در ساعات پایانی پنجشنبه‌ شب اعلام کرد از ساعت صفر ۲۴آبان قیمت بنزین را افزایش می‌دهد. این ساعت اعلام که اغلب مردم در خوابند و فردایش هم جمعه و تعطیل است، حاکی از وحشت رژیم از بازتاب اجتماعی این اقدام چپاولگرانه است. اما روز جمعه مردم شهرهای مختلف به اعتراض برخاستند و این وحشت در جمعه‌بازارهای خامنه‌ای بازتاب یافت.

از صبح جمعه شهرهای میهن یکی یکی علیه این اقدام آخوندی بپا خاستند. شهرهای استان خوزستان، آغاز کننده بودند و به تدریج سایر شهرها بپا خاستند. به‌رغم تمهیدات رژیم در حفاظت از پمپ‌بنزینها و آماده‌باش مزدوران مردم مشهد با شعار دیکتاتور حیا کن مملکتو رها کن نفرت خود را از این اقدام نشان دادند.

در بروجن مردم یک تانکر بنزین را آتش زدند و از اهواز تا شیراز و از تهران تا سیرجان و از مشهد و بیرجند تا کرج و بهبهان و دیگر شهرهای مهین، به خیابان‌ها ریختند و با شعارهایی از قبیل «دیکتاتور حیا کن مملکتو حیا کن» و « ذلت نمی‌پذیریم، مملکتو پس می‌گیریم»، «نه غزه نه لبنان جانم فدای ایران»، «توپ، تانک، فشفشه، آخوند باید گم بشه» خشم‌ و کین خود را علیه رژیم فاسدی ابراز کردند.

در جمعه‌بازارهای خامنه‌ای وحشت از قیام مردمی در اثر این اقدام چپاولگرانه به اشکال مختلف دیده می‌شد.

آخوند کاظم فتاح دماوندی، در جمعه‌بازار دماوند، گفت: «باید مواظب باشیم دشمنان از مسأله سهمیه‌بندی بنزین سوء‌استفاده نکنند». او ضمن این‌که اعتراف کرد «بیشتر بنزین تولیدی کشور به قیمت یک هفتم برای کشورهای همسایه عرضه می‌شود». شیادانه خود را با مردم هم‌سو نشان داد و گفت: «مردم حق دارند که از چگونگی هزینه صحیح منابع مالی حاصل از این صرفه‌جویی عظیم بنزین مطلع شوند».

این آخوند شیاد گرانی سایر اقلام که در اثر گرانی سوخت در چشم‌انداز است را پیشاپیش به پای کسبه گذاشت و از دولت خواست جلوی گرانی دیگر اقلام را بگیرد.

آخوند دژکام، در نمایش جمعه شیراز، به عکس‌العمل مردمی به اقدام چپاولگرانه افزایش قیمت بنزین اشاره کرد و گفت: « بحث گران شدن بنزین امروز در صدر اخبار قرار گرفت و همه مسائل از جمله نکاتی که یک خطیب قرار داشت بگوید، تحت‌الشعاع قرارداد». آخوند دژکام واکنش‌ها را ناشی از «جنگ روانی» دانست و با نگرانی گفت: « این جنگ روانی خیلی‌ها را مدتی اذیت خواهد کرد». وی در مورد بازتاب گران شدن بنزین گفت: « آن کسی که مشکل مالی ندارد دو تا درد دارد و انکس که مشکل مالی دارد احساس می‌کند تغییر پردامنه‌ای در مباحث اقتصادی زندگی‌اش خواهد داشت».

وی برای کوچک‌نمایی ابعاد این چپاول گفت: «این موضوع بنزین یک گوشه‌ای از بحث تورم است و البته مستقلا حساب دیگری ندارد اما برای جلوگیری از تورم باید پرسید چه باید کرد؟» آخوند دژکام بدون پاسخ به سؤال خود اعتراف کرد« ما به این خاطر گرفتار تورم می‌شویم که پولی پشتوانه تولید مردم همراه آن نیست». وی در دعوای باندی تورم و پایین آمدن ارزش پول را علت گرانی بنزین دانست و با بیان این‌که: «در این سال‌ها خیلی معطل برجام ماندیم» تقصیر را به گردن باند روحانی انداخت.

بر خلاف آخوند دژکام، آخوند عباس امینی گماشته ولی‌فقیه در شاهرود به کارگزاران حکومتی هشدار داد « این تصمیمی است که به‌هرحال مجلس و دولت و مجمع تشخیص مصلحت نظام و اهل‌ فن آن را گرفته‌اند اما موضوع مهم این است که نباید از این فضا، دوقطبی ساخت چرا که هم‌گرانی‌ها و هم یارانه‌ها متعلق به همه نظام است».

در نمایش جمعه رباط کریم هم آخوند ترابی با بیان این‌که: «این اقدام توسط جمعی از افراد تصمیمگیری شده است» آنرا تلویحا تصمیم نظام دانست.

در جمعه‌بازار تهران و برخی از شهرهای دیگر تلاش کردند پیشاپیش گرانیهای سایر اقلام و پیامدهای آن را به گردن کسبه بیندازند و نقش نظام در شوک سنگین به قیمت ها را لاپوشانی کنند.

در تهران آخوند امامی کاشانی گفت: «مسأله بنزین اینجور که برایم نقل کردند یک تصمیمی است که دولت و مجلس و همان فرهیختگانی که مربوط به مسائل اقتصادی هستند تصمیم گرفتند ولی باید به اجرا توجه کرد. دقت در اجرا کرد. نظارت کرد. علاوه بر نظارت علاوه بر مسأله اجرا و آن کسی که میوه می‌فروشد و به اون کسی که کالا و جنس می‌فروشد باید گفت که این چه رفتار است که اگر بنزین گران شد آن میوه هم گران بشود، آن کار و اون کالاها هم گران بشود و در همه اثر بگذارد. این انصاف باید باشد آن کسی که آنها که می‌آیند جمع می‌شوند مسأله‌ای مطرح می‌کنند به‌عنوان بنزین یک مسأله اقتصادی را برای کشور تصویر می‌کنند، ولی هم اجرای آن مهم است، هم دقت در اجرا باید باشد. هم نباید همه بروند دنبال این کار حالا که گران شد پس فلان چیز هم گران شد. فلان چیز هم فلان چیز هم گران و بعد بحران درست کنند».

در جمعه‌بازار ورامین هم آخوند محسن محمودی برای مردم اشک تمساح ریخت و دولت را ناجی مردم برای جلوگیری از گرانیها معرفی کرد و گفت: «نگذارید عده‌ای خون مردم را در شیشه کنند».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/9d51e01b-8225-4dbf-9cb2-8661c00ce4c5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات