728 x 90

ورشکستگی سهامداران در «بورس خوب ایران»!

ورشکستی بورس
ورشکستی بورس

طی چند روز اخیر سهامداران بازار بورس در مقابل سازمان بورس تجمع کردند و علیه دولت روحانی و بالاکشیدن پولشان اعتراض کردند.

در این رابطه روزنامه اقتصاد سرآمد۲۲ آبان نوشت: «دیروز برای چندمین بار سهامداران معترض مقابل سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت به‌عملکرد دولت در این بازار تجمع کردند. تعدادی از سهامداران معترض که اغلب از سهامداران خرد بازار محسوب می‌شوند باز هم دیروز مقابل سازمان بورس و اوراق بهادار در منطقه ونک تجمع کردند».

واقعیت این است در همان زمانی که در اردیبهشت‌ماه۹۹ دولت روحانی در بادکنک بورس دمید و این بادکنک روزبه‌روز رشد کرد، چنین روزی و چنین وضعیتی که سرمایه‌گذاران خرد در این بازار به سرنوشت سرمایه‌گذاران در مؤسسات مالی اعتباری دچار شوند پیش‌بینی می‌شد.

پیش‌بینی می‌شد که به‌زودی بادکنک برس می‌ترکد و ارزش سهام می‌ریزد و سرمایه‌گذاران خرد به خیابان می‌آیند و اعتراض می‌کنند.

در همان زمان ۲۵کارشناس حکومتی «در خصوص فاجعه پیش رو» به دولت «هشدار دادند اما گوش هیچ مسئولی شنوا نبود». (روزنامه ابتکار ۲۲آبان ۹۹)

در همان زمان که دولت روحانی در زمینه رشد رونق و رشد بازار بورس تبلیغات راه انداخته بود به‌خوبی می‌دانست که چنین روزی در تقدیر است، اما به روی نامبارک نمی‌آورد در حالی که بسیاری از کارشناسان و رسانه‌های هر دو باند رژیم به او هشدار می‌دادند.

زیرا دولت ورشکسته او به‌شدت محتاج تأمین کسری بودجه بود که تنها راه برای تأمین آن را در افزایش فروش اموال و شرکتهای ورشکسته دولت در بازار بورس می‌دید.

آخوند حسن روحانی روز ۷ اردیبهشت ۹۹ در جلسه ستاد کرونا گفت: «می‌گویند تمام دنیا بورس بهم ریخته چرا بورس ایران خوب است؟ خب بورس ایران خوب است، به‌خاطر تلاش همه شرکتها فعالان اقتصادی و خوشبختانه عرضه کردن سهام شرکتهایی که شرکت‌های بزرگ هستند خب شستا اعلام کرد امیدواریم به‌زودی شستا هم اعلام بکند در بورس بانکها سهامشان را به‌زودی عرضه خواهد کرد در بورس، بورس ما رونق پیدا می‌کند حالا شورای عالی بورس باید مراقبت خودش را بکند ما برویم جلو» . (تلویزیون شبکه خبر ۷اردیبهشت۹۹)

اما در همان زمان حرف‌های روحانی مورد واکنش منفی رسانه‌ها و کارشناسان وابسته به نظام قرار گرفت و آنها خطر بورس برای مردم و اقتصاد کشور را گوشزد کردند، اما روحانی و دولتش به گوش نگرفتند.

بسیار روشن بود که رشد بازار بورس رشدی منطقی نیست، زیرا موانع تولید و اشتغال برطرف نشده و بخش حقیقی و نه مجازی و بادکنکی اقتصاد غیرفعال بود.

در چنین شرایطی قابل پیش‌بینی بود که مهار نقدینگی در بازار سرمایه از دست می‌رود، و ترکیدن حباب بورس به‌زودی دامان سرمایه‌گذاران در این بازار و اقتصاد کشور را خواهد گرفت.

رشد حباب‌گونه بازار بورس ناشی از تعطیلی بنگاهها و مؤسسات تولیدی بود که صاحبان سرمایه را ناگزیر کرد سرمایه‌شان را در بازار سهام سرمایه‌گذاری کنند، امری که مشخص بود بیش‌از‌پیش به نابودی تولید داخلی و بیکاری کارگران و پیوستن آنها به ارتش بیکاران و رشد کالاهای وارداتی منجر می‌شود.

با همه این مخاطرات رشد بادکنکی بورس برای تولید و اقتصاد کشور، تنها طرفی که سود برد دولت روحانی و سفته‌بازان و دلالان وابسته به دولت و حاکمیت بودند.

در همان زمان یکی از کارشناسان حکومتی در روزنامه رسالت نوشت: «برآوردها حکایت از کاهش ۴۰هزار میلیارد تومانی دولت از محل درآمدهای مالیاتی است، اگر این میزان را با کسری بودجه دولت در سال گذشته جمع کنیم به عدد نزدیک به ۸۰هزار میلیارد تومان خواهیم رسید، تنها راه دولت برای جبران این کسری بودجه تأمین سرمایه از بازار بورس است، دولت قصد دارد سهام شرکت‌های دولتی خود را در این بازار عرضه کرده تا با عمق بخشی به این بازار رونق آن را تداوم بخشد و از طرف دیگر با انتشار اوراق مختلف سرمایه بسیاری از صنایع مهم کشور را نیز تأمین بخشد، برای دولت حفظ بازار سرمایه بسیار مهم بوده و برای آن برنامه‌یی مدون طراحی کرده است». (رسالت ۹اردیبهشت۹۹)

در شرایطی که برای همگان به‌وضوح روشن شده، سیاست دولت روحانی در بازار بورس باعث ورشکستگی و مالباختگی بسیاری از سرمایه‌گذاران خرده پا در بازار سرمایه شده است، اما دولت روحانی وقیحانه طلبکار مردم است و سرمایه‌گذاران را عامل وضعیت ورشکستگی‌شان می‌داند.

در این رابطه روزنامه جهان صنعت ۲۲آبان۹۹ نوشت: «در حالی که تحلیلگران بازار سرمایه و کارشناسان اقتصادی دخالت‌های دولت در بازار سرمایه طی چند ماه گذشته را مخرب توصیف کرده و این عملکرد را اصلی‌ترین دلیل رشدها و ریزش‌های غیرطبیعی بازار سهام در ماه‌های گذشته می‌دانند اما وزیر اقتصاد هم‌چنان مصر است که رفتار سهامداران را به‌عنوان عامل اصلی معرفی و تقصیرها را متوجه ذات نوسانی بازار کند. این واکنش وزیر اقتصاد در حالی صورت می‌گیرد که روز گذشته نیز سهامداران حقیقی معترض به وضعیت بازار سرمایه برای سومین روز پیاپی مقابل ساختمان سازمان بورس تجمع کرده بودند.

تحلیلگران بازار سرمایه از ابتدا درباره تهدید روند شفاف و بی‌حاشیه بازار سرمایه با ورود دولت، هشدار داده بودند. در این مدت سهامداران حقیقی به دلایل مختلفی اعم از ماهیگیری برخی حقوقی‌ها از آب گل‌آلود بازار، عدم آشنایی با بستر بازار سرمایه، ایجاد موج‌های سهمگین خرید و فروش در بازار توسط دولت، عملکرد ناکارای سازمان بورس و تعلل شورای‌عالی بورس در تشکیل جلسات در مقاطع حساس بازار و… زیان بسیاری را متحمل شده‌اند».

سیاست دولت روحانی در زمینه جذب سرمایه‌ها در بازار بورس زمانی مفید واقع می‌شد که باعث ایجاد اشتغال و حرکت کارخانه‌ها در جهت تولید می‌گردید. اما با هجوم سرمایه‌ها به بازار بورس توسط دلالان و سفته‌بازان وا بسته به حاکمیت این سرمایه‌ها دست به دست شد و حتی بخش اندکی از آن نیز به سوی کارخانه‌های تولیدی نرفت و در باز‌دهی مؤسسات تولیدی نقشی ایفا نکرد.

اکنون همگان به‌وضوح دریافته‌اند که دولت ورشکسته آخوندی برای غارت سرمایه‌های مردم و تأمین بخشی از کسری بودجه‌اش مسبب بروز فاجعه در بازار بورس است و باید پاسخگوی مردم مال غارت شده در بازار بورس باشد.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/95f10832-a168-4f32-9332-1439eeeddc51"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات