728 x 90

پزشکیان در باتلاق ورشکستگی و جنگ‌افروزی

سخن روز
سخن روز

پزشکیان روز ۲۹مهر، طی اظهاراتی در «همایش صادرات»، درباره گرفتاری نظام ولایت در باتلاق جنگ‌افروزی گفت: «ما در حال جنگ هستیم؛ جنگی که این نامردها بر ما تحمیل دارند می‌کنند و روز به‌روز هم بدتر می‌خواهند بکنند».

وی پس از باتلاق جنگ‌افروزی، که رژیم «روز به روز» بیشتر در آن فرو می‌رود، به باتلاق ورشکستگی اقتصادی پرداخت و گفت: «دولتی بدهکار درست کردند، با ناترازی در بانکها، ناترازی در صندوقها، ناترازی و بعد هم حالا بیا حلش کن! هی می‌خواهیم پنهانش بکنیم... دخالت‌های اقتصادی، ارزی، مقررات و قوانین ما...».

پزشکیان که بارها از تصمیم ناگزیر به جراحیهای اقتصادی به‌عنوان تنها راه‌حل پیش روی نظام بحرانزده سخن به میان آورده، در بارهٔ پیامدهای فاجعه‌بار این تصمیم چنین گفت:

«بالاخره یک سری عوارضی در یک گروهی و دسته‌یی ایجاد خواهد کرد. گروه‌هایی هستند که ممکن است تصمیمات ما باعث شود زیر خط فقر بیفتند و نتوانند زندگی بکنند... وقتی مانع را داریم حذف می‌کنیم بالاخره صدماتش و سیلی که می‌آید، ممکن است یک عده را بشورد و با خودش ببرد. آن عوارض را هم باید در نظر بگیریم وگرنه تصمیم گرفتن به این سادگی نیست که اگر آقا اینکار را بکنی این‌جوری می‌شود، ۱۰تا عارضه دیگر به‌وجود می‌آید باید اینها را هم دید».

پزشکیان در شعبده انتخابات وعده می‌داد که اگر سر کار بیاید فشار اقتصادی بر مردم را کاهش می‌دهد؛ اما اکنون می‌گوید که طبیعی است با تصمیماتی که می‌گیریم، سیلی می‌آید و یک عده را با خودش می‌برد. پیش از این هم گفته بود که یک‌طرف جراحی آن است که مریض ممکن است زیر عمل از بین برود!

به‌گفتهٔ کارشناسان حکومتی، کارگزاران اقتصادی دولت در همین دو سه هفتهٔ اخیر بیش از ۳۰جلسه برای زمینه‌چینی در خصوص افزایش قیمت ارز و قیمت بنزین تدارک دیده‌اند (فرشاد مؤمنی ـ سایت جماران ۲۵مهر)... همین کارشناس می‌گوید جمعبندی این جلسات این است که «اگر اول بازی با نرخ ارز را آغاز کنیم و بعد به بهانه آن قیمتهای بنزین و حاملهای انرژی را افزایش دهیم بهتر است».

لابد بر اساس همین برنامه است که طی همین دو ماه و نیمی که پزشکیان آمده، دلار از زیر ۶۰هزار تومان به ۶۵هزار تومان رسیده، یعنی ارزش پول ۸درصد دیگر سقوط کرده است و این روند هم‌چنان ادامه دارد.

ره آورد دیگر پزشکیان گران کردن۳۰ تا ۱۰۰درصدی نان غذای اصلی مردم و تنها غذای باقیمانده میلیونها ایرانی تهیدست است. نرخ آب و برق و اتوبوس شهری و قطار و غیره هم بالا رفته، بدون آن‌که دستمزد حقوق‌بگیران کمترین افزایشی یافته باشد.

هفته پیش همتی، وزیر اقتصاد پزشکیان، اعلام کرد کسری بودجه در سال جاری به ۸۵۰هزار میلیارد تومان رسیده است (دنیای اقتصاد ـ ۲۶مهر). تأمین این کسری با استقراض از بانک مرکزی و سایر بانکها تأمین شده است. در زمان آغاز کار دولت رئیسی، بدهی دولت به شبکه بانکی و بانک مرکزی به‌ترتیب ۶۴۴هزار میلیارد تومان و ۲۰۱هزار میلیارد تومان بود. بدهیها در طول کمتر از ۳سال به ترتیب ۱۴۸درصد و ۱۲۸درصد جهش را تجربه کردند (ستاره صبح ـ ۳۰مهر).

آنچه برشمردیم فقط گوشه‌یی از باتلاق ورشکستگی اقتصادی رژیم است که رئیس‌جمهور ارتجاع از وقتی روی کار آمده بارها راجع به وخامت آن و بی‌علاج بودن آن روضه‌خوانی کرده و آه و ناله سرداده است.

پزشکیان خود را مجری برنامه و سیاست‌های خامنه‌ای معرفی می‌کند. اما هیچ به روی خودش نمی‌آورد که برنامه و سیاست‌های خامنه‌ای چه نقشی در ویرانی اقتصاد ایران داشته و چگونه سرمایه‌های ملی و دار و ندار ملت ایران را از جیب و سفرهٔ مردم به یغما برده و صرف برنامه‌های اتمی و موشکی و نیروها و ارگانهای سرکوب و جنگ‌افروزی کرده است؛ آن‌هم در شرایط کنونی که رابطهٔ باتلاق ورشکستگی و باتلاق جنگ‌افروزی با همهٔ عواقب فاجعه بارش برای مردم ایران به‌ویژه برای محرومان و زحمتکشان، به‌وضوح پیش روی همگان است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ee635bf7-4e13-4ce9-91ee-4235408ffcbb"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات