728 x 90

پس‌لرزه‌های خبر فیلترینگ تلگرام

پس‌لرزه‌های خبر فیلترینگ
پس‌لرزه‌های خبر فیلترینگ

خبر فیلترینگ تلگرام که روز ۱۲فروردین توسط علاءالدین بروجردی اعلام شد بیشترین واکنش‌های سیاسی و اجتماعی را در میان هموطنانمان ایجاد کرد؛ به‌نحوی که تقریباً پس از گذشت ۲روز هنوز خبر اول رسانه‌های داخل کشوری است.

در این نوشته کوتاه تلاش می‌گردد جدیدترین موضع‌گیریهای چهر‌ه‌های موسوم به اصلاح‌طلبان بررسی گردد. چرا که فیلترینگ تلگرام بیش از تمامی باندها و دستجات حکومتی روی وضعیت اجتماعی همین باند تاثیر مستقیم دارد.

 روز سه‌شنبه ۱۴فروردین ۹۷ حمیدرضا جلایی‌پور ضمن مخالفت با فیلترینگ تلگرام در یک سایت محلی به اسم «نصف‌جهان» نوشت: «برجام و حفظ تلگرام مهم‌ترین دستاوردهای دولت روحانی بوده‌اند، در حالی‌که اولی توسط دولت ترامپ در معرض تهدید قرار گرفته است، حفظ دومی ضرورت بیشتری پیدا کرده است. بدون برجام و تلگرام دولت روحانی نزد بخش بزرگی از جمعیت ایران... بی‌دستاورد محسوب خواهد شد».

وی سپس برای ترساندن باند رقیب نتیجه گرفته:‌ «بر اساس نظرسنجی‌های معتبر ریزش از حامیان دولت نه به سمت اصول‌گرایان که به سمت ناامیدان از اصلاح و بریدگان از نظام سیاسی است و به همین دلیل شایسته است فیلترینگ تلگرام مورد نقد اصول‌گرایان هم باشد».

از سوی دیگر آخوند محسن ماندگاری هم در متنی کوتاه اما آکنده از نیش و طعنه آخوندی همان روز در سایت نصف‌جهان نوشته: «آیا هیچ پیام‌رسان داخلی نمی‌تواند جایگزین تلگرام در ایران شود؟ اگر حاکمیت بتواند همه راههای عبور از فیلترینگ را مسدود کند(که تقریباً غیرممکن است) و همزمان یارانه سنگینی به پیام‌رسانهای داخلی بدهد تا آنها بتوانند با حذف هزینه خرید اشتراک اینترنت، به‌صورت رایگان خدمات رسانه‌یی به مخاطبان بدهند و در عین‌حال برخی خدمات بانکی و اداری را در بستر آن طراحی کنند، می‌توان امیدوار بود بخشی از مردم که دغدغه سیاسی و یا امنیتی ندارند به این پیام‌رسانها اقبال نشان دهند. این کاری است که الآن پیام‌رسان سروش وابسته به صدا و سیما شروع کرده و تبلیغات آن هم از تلویزیون پخش می‌شود؛ استفاده از پیام‌رسان سروش با ترافیک رایگان همراه اول و ایرانسل. خلق این محصولات در ظاهر نیز در راستای حمایت از شعار سال یعنی حمایت از کالای_ایرانی است».

اما وی نیز هنگام نتیجه‌گیری با تمسخر گفته: «به همان اندازه که ایران خودرو و سایپا با زور و ضرب محدود کردن رقبای خارجی و سوبسیدهای کلان دولتی در خلق یک برند ملی موفق بوده‌اند، می‌توان به موفقیت پیام‌رسانهای داخلی که با وام بدون بهره ۵میلیاردی و سوبسیدهای کلان دولتی آغاز بکار کرده‌اند، امیدوار بود».

 

در یک موضع‌گیری دیگر صادق زیبا کلام در روزنامه حکومتی آرمان  مورخ ۱۴فروردین ۹۷ نوشت: «اگر فرض بگیریم که آقای روحانی مخالف فیلترینگ تلگرام باشد اما همه از راست و چپ، اصلاح‌طلب و اصول‌گرا، دانشجو و کارمند، می‌دانند که رئیس‌جمهور به‌لحاظ قانونی و قدرت‌ تاثیرگذاری، توانایی کافی را ندارند که در مقابل این تصمیم ایستادگی کرده و جلوی فیلترینگ تلگرام را بگیرد. نه ایشان، نه مجلس شورای اسلامی نه مجمع تشخیص مصلحت نظام و نه هیچ نهاد دیگری در ساختار قدرت در جایگاهی نیست که بتواند مانع از بسته شدن و فیلترینگ تلگرام شود. حتی با این فرض که آن نهاد مخالف اصل فیلترینگ هم باشد».

وی همچنین نوشته: «(در صورت مسدودکردن تلگرام) آن‌چه مخالفان تلگرام به آن توجه ندارند آن است که گیریم آنها در یک روز توانستند با قدرت خود تلگرام را به‌طور کامل ببندند اما با فضایی که به‌وجود آمده و با وجود جوانان و نسل‌های بعد از انقلاب چه متاعی توسط اصول‌گرایان تهیه خواهد شد؟ گیریم که معجزه‌یی اتفاق افتاد، اساساً و به‌طور کل فضای مجازی نابود شد ولی آنها از خود نمی‌پرسند که با مخاطبان میلیونی فضای مجازی چه می‌خواهند بکنند؟ با میلیون‌ها متولد دهه ۶۰، ۷۰ و حتی دهه هشتادی‌ها چه می‌خواهند بکنند؟ آیا در عالم واقع این امکان وجود دارد که آب رفته را به جوی و سرچشمه خود بازگرداند؟ اصول‌گرایان همواره عادت دارند که به جای حل مسأله که چرا مردم هر روز به فضای مجازی اقبال بیشتری نشان می‌دهند، مانند همیشه صورت‌مسأله را پاک کنند. به راستی آنها چرا نمی‌اندیشند که اگر این فضا را در فرض محال از جوانان بگیرند آثار اجتماعی و سیاسی آن در آینده نه‌چندان دور چه خواهد شد»؟

وی نوشته‌اش را با این جمله به پایان برده: «بیاییم عاقلانه‌تر بیاندیشیم و قبل از انجام هر اقدامی آثار احتمالی آن را دقیق‌تر بررسی کرده و بعد تصمیم بگیریم. تلگرام حدود۴۰ تا ۵۰میلیون عضو در کشور دارد و این سؤال مطرح می‌شود که با مخاطبان تلگرام در صورت فیلترینگ آن، چه خواهید کرد»؟

در مطلبی دیگر عباس عبدی نوشت: «داستان امروز تلگرام در ایران، داستان دیروز رسانه در ایران است. امروز و پس از حدود ۲قرن که از ورود اولین رسانه مدرن، یعنی روزنامه به این کشور می‌گذرد، داستان برخوردهای رسمی با روزنامه، هم‌چنان با رسانه‌های بعدی نیز تکرار شده است و هنوز نیز عده‌یی در سودای تکرار این برخورد با تلگرام هستند. ولی چنین سیاستی نه از روی اعتماد به‌نفس و عقلانیت، بلکه از روی انفعال و ترس از آینده و بی‌اعتمادی به مردم و جامعه است».

محمدرضا بادامچی نماینده رژیم از  تهران نیز در توئیتر خود نوشت: «فیلتر تلگرام به ۲۰۰هزار شغل آسیب می‌زند و زندگی نیم‌میلیون نفر را دچار اختلال مالی می‌کند. آقای روحانی برای جلوگیری از فیلترینگ تلگرام مذاکره کند».

از سوی دیگر روزنامه حکومتی ابتکار هم در مقاله‌یی روز سه‌شنبه ۱۴فروردین ۹۷ خود نوشته:

«گروهی به‌شدت از فیلترینگ تلگرام حمایت می‌کنند و آن را در راستای منافع ملی می‌دانند و گروهی دیگر فیلترینگ تلگرام و سایر شبکه‌های پیام‌رسان خارجی را همانند سیاست مقابله با دستگاههای ویدئو و دیش‌های ماهواره‌یی تجربه‌یی محکوم به شکست می‌دانند... در حالی‌که هر دو گروه نسبت به مسأله اعتماد عمومی و اجتماعی غافل مانده‌اند».

در ادامه  همین مطلب، نویسنده خطاب به باند رقیب عنوان کرده:  «(شاخص اعتماد اجتماعی در ایران) در سال‌های اخیر به‌شدت پایین آمده و به کمتر از ۲۴درصد رسیده است».

به گزارش سایت حکومتی جماران نیوز،  نهایتاً روز سه‌شنبه ۱۴فروردین خود روحانی هم به صحنه آمد و در واکنش به فیلترینگ تلگرام، در دیدار با جمعی از مدیران ارشد کشوری، در خصوص احتمال فیلتر تلگرام گفت: «بنای نظام بر رفع انحصار از فضای پیام‌رسانها بوده است نه فیلتر و بستن فضای مجازی».

 روحانی ادامه داد: «کام مردم را با این‌گونه حرفها تلخ نکنید، در فضای بحران "بیکاری"، تیشه به ریشه اشتغال نزنید».

وی به این ترتیب شیادانه مسئولیت فیلترینگ تلگرام را مستقیماًً متوجه شخص خامنه‌ای کرد و خود را از دم برق مردم کنار کشید.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/bc3abbfc-7967-4b27-aa1e-a3463f5a71c7"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات