728 x 90

چهارشنبه سوری و تقلاهای «نرم» و »سخت» نظام

ترقه و فشفشه
ترقه و فشفشه

کمتر از یک هفته به چهارشنبه ‌سوری باقی مانده است. عدد روزشمار رسیدن به چهارشنبه‌ سوری هر چه کوچکتر می‌شود، علائم ترس و وحشت رژیم هم از تجمع مردم و شکل‌گیری حرکات مردمی در آن روز بیشتر می‌شود.

از یک طرف مردم و به‌ویژه جوانان به‌شدت به‌دنبال تهیه و تدارک برای تبدیل این روز به قیامی دیگر هستند و متقابلاًً و از طرف دیگر، مقامات رژیم هم هر روز حجم بیشتری از تبلیغاتشان را در ضدیت با این مراسم و تخطئه آن اختصاص می‌دهند.

رحیمی سرکرده‌ انتظامی تهران بزرگ ۱۴اسفند ۹۶در تلویزیون رژیم به صحنه آمد تا رجزخوانی کند. وی از جمله گفت: «الآن اخبار و اطلاعاتی که ما داریم این مواد غیرمجاز دارد فروش می‌شود، به فروش می‌رسد. من اعلام کردم بیش از 9انبار بزرگ مواد محترقه را ما در طی چند روز گذشته کشف کردیم باندهایی که این اقدامات را می‌خواستند انجام بدهند را متلاشی کردیم و این اقدام و کار پلیس کماکان ادامه خواهد داشت».

این چنگ و دندان «سخت» در کنار ترفندهای «نرم» رسانه‌های حکومتی آمپرسنج عمق وحشت نظام می‌شوند.

رسانه‌های حکومتی اعم از کانالهای مختلف تلویزیونی تا سایتها و حتی گروه‌های به‌اصطلاح تئاتری حکومتی کارشان هشدار نسبت به خطر مواد محترقه و ارائه آمارهای آن‌چنانی از حوادث سالهای قبل است. عجبا نظامی که مردم تحت حاکمیتش را به گورخوابی و کلیه‌فروشی و بچه‌فروشی انداخته است چه شده که الآن نگران است مبادا «جیز» بشوند و دست به آتش بزنند و «اوخ» شوند.

در خبری اعلام شده: این روزها در همه نشستهایی که فرماندهان ناجا برگزار می‌کنند بخش قابل‌توجهی از پرسش و پاسخها به حوادث چهارشنبه آخر سال اختصاص می‌یابد.

چندی پیش حسین اشتری فرمانده نیروی انتظامی گفت: در ایام باقیمانده تا پایان سال به‌خصوص چهارشنبه آخر سال، افراد شروری که به‌دنبال ایجاد بی‌نظمی هستند، بدانند به‌طور حتم نیروی انتظامی با هماهنگی دستگاه قضا مانع فعالیت‌های شرورانه آنان می‌شود.

اشتری افزود: «از مردم درخواست می‌کنم مدیریت کنند تا فرزندانشان از مواد محترقه که سبب آسیب‌رسانی صوتی و فیزیکی می‌شود استفاده نکنند و امیدوارم با کمک رسانه‌ها و اطلاع‌رسانی بتوانیم مانع آسیب رسیدن به مردم شویم».

جدیت جوانان و اطلاعیه‌های کانونهای مختلف مردمی در حمایت از فراخوان چهارشنبه سودی ستاد فرماندهی مجاهدین در داخل کشور پاسدار اشتری را مثل تخمه روی تابه کرده است که تند تند بالاوپایین می‌پرد. یک بار روی دنده نرم و «نگرانی برای فرزندان خانواده‌ها» پایین می‌آید بار دیگر نوبت آن‌ روی سگی نظام است که پاچهٴ «شروران» و «فروشندگان» و «خریداران» مواد محترقه را نشانه برود.

و در یک خبر دیگر از مدل «نرم» آخوندی سایت حکومتی جماران وابسته به نرم‌تنان هم‌سو با باند روحانی نوشته است معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی بهروز کلیدری اظهار داشت: اگر نگاهی به ۵سال قبل بیاندازیم با روند صعودی حادثه دیدگان چهارشنبه‌ سوری مواجهیم...

کلیدری با اشاره به این‌که در سال گذشته یک مورد فوتی داشتیم، اظهار داشت: بیشترین گروه مخاطب در این موضوع افراد ۱۶تا ۲۳سال هستند و تعداد مصدومان مرد ۴برابر مصدومان زن است.

 

خبرگزاری حکومتی ایرنا هم از پایگاه خبری پلیس گزارش کرده: سرهنگ ابراهیم ملاشاهی روز سه‌شنبه ۱۵اسفند اظهار داشت: «در پی کسب خبری مبنی بر این‌که افرادی سودجو مواد محترقه در سطح شهر زاهدان توزیع می‌کنند موضوع دستگیری این افراد در دستور کار تیمی از کارآگاهان پلیس آگاهی استان قرار گرفت».

همین پاسدار افزود: «مأموران با اشراف اطلاعاتی و تحقیقات میدانی متخلفان را شناسایی و در یک عملیات غافلگیرانه ۲متهم را در مخفیگاهشان به همراه ۸۰هزار عدد ترقه دستگیر کردند».

وی از عموم شهروندان خواست «با نزدیک شدن به چهارشنبه پایان سال بر رفتارهای جوانان و نوجوانان نظارت بیشتری داشته باشند تا شاهد حوادث ناگوار برای خانوادها نباشیم».

یک مدل دیگر تبلیغات نرم آخوندی برای جلوگیری از تبدیل چهارشنبه‌ سوری به قیامی دیگر، دلواپس شدن برای «آداب و سنن ملی و قدیمی چهارشنبه سوری» است.

خبرگزاری صدا و سیمای آخوندی به یک کرشمه ۲کار کرده و به‌نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور، دکتر مهرداد علی بخشی نوشته است: «مراسم چهارشنبه‌ سوری در سال‌های اخیر به‌دلیل همراه شدن با برخی اعمال خطرآفرین، بی‌احتیاطی‌ها و نیز فاصله گرفتن از اصل آداب و سنن قدیمی، آسیب‌ها و صدمات جسمانی به‌بار آورده که گاه غیرقابل جبران بوده است یا هزینه‌های زیادی را به خانواده‌ها تحمیل می‌کند».

در خبر دیگری از اردبیل، خبرگزاری حکومتی ایرنا گزارش کرده: «دادستان عمومی و انقلاب اردبیل گفت: افرادی که با اقدامات نابهنجار و قانون‌شکن، اخلال در نظم و امنیت و آسایش شهروندان به بهانه چهارشنبه‌ سوری داشته باشند، حداقل تا پایان تعطیلات نوروزی در بازداشت خواهند بود».

اما فارغ از تمامی این قدرت‌نمایی‌های آمیخته به عجز و لابه، جوانان قیام‌آفرین و کانونهای شورشی کار خودشان را پیش می‌برند. تصاویر به آتش کشیدن عکس‌ها و بنرهای بزرگ خامنه‌ای در شهرهاى مختلف میهن در شبکه‌های اجتماعی و شعارنویسی بر در و دیوار شهرها گوشه‌یی از اعلام تدارک بزرگ آنان برای وعده‌گاه چهارشنبه‌سوری است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a5c7b050-a806-4d7d-b433-e41a60fd0b5a"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات