728 x 90

«کهنه زخم‌ها» اگر سرباز کنند... ! -مروری بر رسانه‌ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

صفحات اول روزنامه‌های حکومتی با وعده‌درمانیهای روحانی برای تزریق واکسن کرونا پر شده است. در کنار آن دود و دمهای ضداستکباری مقامات و مهره‌های حکومتی به‌خصوص در باند خامنه‌ای دیده می‌شود که طبق معمول آمریکا را دشمن نظام معرفی کرده‌اند. اما در لابلای خبرهای اقتصادی اجتماعی و حتی در میان مطالب مربوط به مذاکره کردن یا نکردن بر سر برجام هم اعترافهای مستقیم و غیرمستقیم دیده می‌شود که دشمن اصلی نظام مردم و دشمن اصلی مردم هم نظام است.

«کهنه زخم‌ها» اگر سرباز کنند... !

«سیاست ورزی در مسیر توهم» سرمقاله ابتکار است که با اشاره به این که «در یک جامعه «سیاست زده» مانند ایران، سیاستمداران تصور می‌کنند کارشناس همه مسائل‌اند» به مقامات نظام به‌صورت سربسته انفجار خشم مردم را گوشزد کرده است که «این «کهنه‌زخم‌» ها زمانی سر باز می‌کنند و در صورت تجمیع این واکنش‌ها نگرانی‌هایی جدی و اساسی به‌وجود خواهد آمد».

روزنامه همدلی در بررسی «بحرانهای روانی سقوط بورس» به‌نقل از جامعه‌شناسان حکومتی به مصائب مادی و روحی مالباختگان بورس اشاره کرده و با اشاره به «خشم شکل گرفته در پی از دست دادن سرمایه در بورس» هشدار داده این خشم متوجه «نظام سیاسی و اقتصادی» خواهد شد.

ایران ارگان دولت روحانی هم به کارنامهٔ نظام ولایت فقیه از بعد ازربودن انقلاب ضدسلطنتی توسط خمینی اذعان کرده و اعتراف کرده است «در عرصه اجتماعی با یک فاصله طبقاتی جدی، انباشت سرمایه و شکل‌گیری طبقه فقیر و غنی روبه‌رو هستیم، در بحث قومیتها و عدالت آموزشی و در حقوق شهروندی باید راه زیادی طی کنیم. بنابراین یکی از آسیب‌هایی که امکان دارد انقلاب را با بحرانهای جدی رودر رو کند همین مسائل و مشکلات در عرصه‌های سیاسی و به‌خصوص اقتصادی و فرهنگی و اجتماعی است».

نظام و سیاست‌هایش؛ غیرقابل تحمل

روزنامهٔ ستاره صبح در مطلب خود با عنوان «هزینهٔ نپیوستن به اف.ای.تی. اف» با یادآوری این حرف جهانگیری که روز گذشته در ایلام گفته «طی سه سال بیش از ۱۰۰میلیارد دلار منابع درآمد ارزی را به‌دلیل تحریم‌ها از دست داده‌ایم» به‌نقل از راغفر اقتصاددان حکومتی اذعان کرده سیاست‌های اقتصادی «از طریق مجامع قدرت» به مردم تحمیل شده است. و در ادامه نوشته است: «هزینه‌های خروج از مناسبات اقتصادی در جهان سنگین بوده و پیامدهای آن را طبقات محروم جامعه تحمل می‌کنند».

«فرصت احیای برجام را از دست ندهیم» عنوان حرفهای فلاحت‌پیشه عضو پیشین کمیسیون امنیت مجلس رژیم است که در گفتگو با روزنامه آرمان به نفرت مردم از سیاست‌های نظام تلویحا اشاره کرده و گفته «دغدغه مردم برجام نیست، دغدغه مردم اقتصاد است، کما این‌که ما چند سال زندگی با برجام هم تجربه کردیم اما مشکلات اقتصادی مردم رفع نشد».

روزنامه جهان صنعت هم در گفتگو با علی بیگدلی کارشناس دیگر باند مغلوب نظام همین مضمون را به‌صورت دیگری اعتراف کرده است. این کارشناس حکومتی برای کشاندن نظام به خوردن جام‌زهر مذاکره بعدی به خشم انفجاری جامعه اشاره کرده و گفته است «این را نیز در نظر بگیرید که تحمل این فشارهای سنگین اقتصادی برای مردم ایران قابل‌تحمل نیست». این کارشناس حکومتی هم‌چنین به سرآمدن دوران دخالت‌های توسعه‌طلبانه در منطقه را به نظام گوشزد کرده و بر ضرورت عقب‌نشینی تأکید کرده و از جمله گفته است: «نباید نادیده بگیریم که این منطقه که ما الآن به اسم خاورمیانه می‌شناسیم قابل دوام نیست. این‌که ایران بتواند در عراق و سوریه و لبنان و یمن مناطق نفوذ سیاسی و امنیتی داشته باشد خیلی قابل دوام نیست و باید اصلاحات عمیقی صورت بگیرد. بنابراین ایران نیز باید تغییرات اساسی در استراتژی‌های منطقه‌یی خود بدهد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4a9800c2-6bca-440f-be1d-5a718e35e6c2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات