728 x 90

توسکا، گوشه‌ای از ثروت‌ خامنه‌ای و شرکایش

فساد خامنه ای
فساد خامنه ای

روز ۵فروردین ۹۹در جلسه ستاد مبارزه با کرونا هنگامی که یکی از حاضران به رئیس صدا و سیمای آخوندی گفت برای حل و فصل مشکلات مردم که در دوران شیوع کرونا ضروری است در منازلشان بمانند، بهتر است رادیو تلویزیون حکومتی چند برنامه تبلیغاتی رایگان(برای تشویق مردم به خرید آنلاین اختصاص دهد) ناگهان رئیس صدا و سیمای خامنه‌ای از دهانش پرید و گفت تبلیغات از رسانه ملی مختص شرکتی به اسم «توسکا»ست که چنان‌چه بدون مجوز آن شرکت آگهی بازرگانی و تبلیغات از هر نوعی پخش شود، صدا و سیما باید جریمه بدهد! یا حداقل کارش به شکایت و شکایت‌کشی می‌افتد و باید احتمالاً جریمه بدهد!

راستی شرکت «توسکا» متعلق به کیست؟

و پخش آگهی تبلیغات و پیام‌های بازرگانی چقدر درآمد دارد؟

که رئیس سازمان صدا و سیما این‌چنین از اقتدار صاحب «توسکا» حرف می‌زند؟

 

درآمد صدا و سیما از آگهی تبلیغاتی چقدر است؟

برای یافتن پاسخ فقط کافی است به چند مورد از درآمدهای صدا و سیمای رژیم از تبلیغات که در سایت‌های حکومتی منتشر شده، نگاه کنید:

  • ایرنا ۱۴مهر ۹۸: «یکی از مجریان صدا و سیما گفته بود به‌طور مثال در شبکه سه به یک استار سینمایی برای هر برنامه‌ که یک ‌ساعت زمان می‌برد، ۴۵ میلیون تومان دستمزد می‌دهند و همان وقت از حضور او چند برابرش را به جیب می‌زنند».
  • دنیای اقتصاد ۲۸اسفند ۹۸: «شبکه سه سیما به‌طور معمول هر هفته بازیهای استقلال و پرسپولیس را مستقیماً پخش می‌کند این درآمد در مجموع کل لیگ (فقط از آگهی‌های پخش شده هنگام بازی این دوتیم) به حدود ۳۳ میلیارد تومان خواهد رسید».
  • خبرآنلاین ۱۲تیر ۹۴: «تنها در گیم اول بازی دوم والیبال ایران و آمریکا، ۱۷آگهی زیرنویس پخش شد که صورتحساب آن، بالغ ۵۵۰میلیون تومان است».
  • خبرآنلاین ۲۹اردیبهشت ۹۸: «تعرفه پخش هر ثانیه آگهی پیش از نمایش سریال «برادر جان» و در بین آن، بین پنج میلیون و ۲۹۶ هزار تومان تا شش میلیون و ۱۶۳ هزار تومان است.... هر شب ۱۰۲۰ ثانیه تبلیغ به واسطه‌ این سریال پخش می‌شود. پس صدا و سیما هر شب، پنج میلیارد و ۸۴۴ میلیون و ۹۰ هزار تومان از محل آگهی‌های سریال «برادر جان» درآمد دارد. در ۳۰ قسمت این سریال که در ماه رمضان از شبکه سه پخش می‌شود، درآمد صدا و سیما از این محل به ۱۷۵ میلیارد و ۳۲۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان می‌رسد».
  • کندونیوز ۲۲تیر ۹۸: «تبلیغات برای یک نوع دوغ!... درآمدی عالی را عاید این سازمان می‌کند؛ ۱ساعت و ۴۸دقیقه تبلیغ و ۶۲میلیارد تومان درآمد.... تلویزیون روزانه ۱۱۵دقیقه تبلیغات از شرکت دوغ‌سازی مربوطه را فقط در پنج شبکه پخش می‌کند؛ زمانی بیشتر از یک فوتبال و حتی فیلم سینمایی. رقمی که با محاسبه ۹میلیون برای هر ثانیه به دست می‌آید، ۶۲میلیارد و ۱۰۰میلیون تومان می‌شود. اگر این عدد را در ۳۱روز ضرب کنیم، به عدد شگفت‌انگیز ۱،۸۶۳،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰می‌رسیم».
  • سایت خبری تحلیلی راهبرد معاصر ۲۸اردیبهشت ۹۸: «درآمد ۲۰۰۰میلیاردی صدا و سیما از تبلیغات».
  • سایت سلام نو ۹فروردین ۹۹: «بر اساس تعرفه‌های تبلیغاتی صدا و سیما، برای پخش بیش از ده قسمت یک سریال بیش از ۲۰۰میلیارد تومان سود بدون هزینه، نصیب صدا و سیما خواهد شد که رقمی نجومی است».
  • پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما: «اگر میانگین زمان پخش آگهی‌ها در یک روز غیرعزاداری محاسبه شود، به عدد ۶۰ دقیقه می‌رسیم؛ یعنی چیزی حدود ۶۰ دقیقه یا ۳۶۰۰ ثانیه از برنامه‌های روزانه شبکه سوم به تبلیغات تعلق دارد و حتی اگر رقم ۱ میلیون تومان را برای هر ثانیه در نظر بگیریم، صحبت از رقمی بیش از ۳ میلیارد تومان است. این تنها مربوط به یک شبکه است».

سایت حکومت تابناک روز ۲۵مرداد ۹۰یعنی ۹سال پیش نوشته بود تعداد شبکه‌های صدا و سیما به ۱۰۰رسید! این عدد البته اکنون بسیار بیشتر است.

با نگاهی گذرا به همین عدد و رقم‌ها می‌توان حدس زد تبلیغات رادیو تلویزیونی چه درآمد هنگفتی نصیب صاحبش می‌کند.

راستی صاحب صدا و سیما کیست؟ آیا جز ولی‌فقیه نظام است؟!

 

صاحب شرکت انحصاری توسکا کیست؟

پاسخ را کاربران شبکه‌های اجتماعی، سایت‌های حکومتی و سایت‌های پژوهشی در خود دارند تنها باید با کمی دقت به آنها نگاه کرد.

یک سایت حکومتی به اسم «سایت آی‌چیزها» در مورد شرکت توسکا نوشته بود:

«توسکا هزینه تأمین ۷۹برنامه تلویزیونی را بر‌ عهده‌ دارد، این برنامه‌ها که طرفداران زیادی هم دارند شامل خندوانه، برنده باش، کودک شو، فرمول یک، نود، حالا خورشید، به خانه برمی گردیم، عصر جدید، جام جهانی، ماه عسل، فوتبال‌های داخلی و خارجی و... است».

و یک سایت حکومتی دیگر به اسم «سایت پیوست» در تاریخ ۲۲اسفند ۹۷نوشته بود:

« شرکت توسعه کسب‌وکار توسکا در تاریخ ۱۶مهر ۱۳۹۶به‌صورت رسمی ثبت شده شناخته‌شده‌ترین محصول آن، اپلیکیشن روبیکا است

بر اساس آگهی ثبت این شرکت، سهامداران آن:

  • شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول)
  • شرکت سرمایه‌گذاری نور دنا (متعلق به همراه اول)
  • شرکت نقش اول کیفیت (متعلق به همراه اول)

هستند. بدین ترتیب ۱۰۰درصد سهام شرکت توسعه کسب‌وکار توسکا متعلق به همراه اول است.

دی‌ماه ۱۳۹۴ آگهی مزایده واگذاری تبلیغات صدا و سیما در روزنامه جام‌جم به چاپ رسید. که در نهایت شرکت توسکا برنده مزایده شد.

جزئیات قرارداد صدا و سیما با شرکت توسکا اعلام نشده؛ اما گفته می‌شود توسکا باید طی دوره حدوداً سه ساله ۱۲۰۰میلیارد تومان به‌عنوان کف تعهدات خود به حساب صدا و سیما واریز کند و در صورتی که درآمد این شرکت از محل این نوع تبلیغات، بیش از این میزان بود، بقیه درآمد به روشی، تسهیم می‌شود.

 

یک سایت دیگر به اسم «پایگاه خبری جدول یاب» در معرفی مالکان شرکت توسکا تا همانجایی پیش‌رفت که سایت‌های قبلی پیشروی کرده و به شرکت توسعه کسب و کار متعلق به «همراه اول» یعنی بزرگ‌ترین کمپانی ارتباطات کشوری رسیده بودند. شرکتی که تمامی سهامداران توسکا را شامل می‌شود.

مالک شرکت توسکا، همان شرکت «همراه اول» است.

 

«همراه اول» متعلق به کیست؟

سایت حکومتی خبرآنلاین روز ۱۰فروردین ۹۹ پاسخ این سؤال را خیلی خلاصه و در قالب یک پرسش دیگر! داده و نوشته است:

ستاد اجرایی فرمان امام، مالک اپلیکیشن روبیکا و شرکت توسکا است؟

این سایت در ادامه مطلبش از قول خبرگزاری رسمی «ایرنا» نوشته است:

« ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) در پی انتشار برخی اخبار مبنی بر نقش این ستاد در مدیریت و مالکیت شرکت توسعه کسب و کار ایرانی (توسکا) و اپلیکیشن روبیکا اعلام کرد: این ستاد، هیچ‌گونه نقش مالکیتی و مدیریتی در این شرکت و اپلیکیشن ندارد و این خبر از اساس تکذیب می‌شود».

اما همین سایت در همین گزارش نکته‌یی را اضافه کرده است که نشان می‌دهد ستاد اجرایی فرمان دجال چه میزان در تصمیم‌گیریهای این سوپر کمپانی صاحب نفوذ است. خبرآنلاین نوشته است:

«ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) از پاییز ۹۸ از طریق نماینده خود در هیأت مدیره همراه اول مخالفت خود را با هر گونه انحصار در حوزه تبلیغات سرویس‌ها و کسب و کارهای دیجیتال اعلام نموده و از این شرکت درخواست کرده است تا ضمن جلب نظر سهامداران عمده شرکت، زمینه تبلیغ کسب و کارهای دیجیتال دیگر را در این حوزه فراهم کند»!

با همین دم‌ خروس روشن می‌شود که:

اولا ستاد اجرایی فرمان دجال هم‌چنان عضو هیأت‌مدیره همراه اول است.

ثانیا ستاد اجرایی کذا هم‌چنان صاحب‌نفوذ اول در این سوپر کمپانی است.

یک سایت حکومتی دیگر به اسم انصاف نیوز روز ۲۷اسفند ۹۷در معرفی اعضای هیأت‌مدیره همراه اول نوشته بود هیأت‌مدیره همراه اول ۵نفره است، دولت دو نماینده در هیأت‌مدیره همراه اول دارد. ستاد اجرایی نیز به‌نوشته ایرنا «یک عضو» در هیأت‌مدیره همراه اول دارد.

پاسدار مهرداد بذرپاش که از مدیران چند شغله نظام است (مدیرعامل گروه توسعه صنعت و معدن تدبیر، از زیرمجموعه‌های توسکا، رئیس مشاوران جوان احمدی‌نژاد، مدیرعامل پارس خودرو و بعداً سایپا، عضو هیات رئیسه مجلس نهم ارتجاع، عضو هیأت‌مدیره شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران و سهامدار شماری از پیام‌رسانهای داخلی و سپس صاحب‌امتیاز روزنامه وطن‌امروز) در واقع مالک پوششی همراه اول از جانب سپاه پاسداران است. سپاه پاسداران در جریان آبرویزیهای ناشی از افشای مالکیت‌های نامشروعش بر بسیاری از بنگاههای تولیدی و اقتصادی کشور در سال ۹۸و برای سفیدکاری سهام خود در شرکت «همراه اول» را واگذار کرد! ولی بعداً روشن شد که این واگذاری اساساً یک اقدام صوری و یک دست به دست شدن بین قرارگاه خاتم سپاه و عوامل پوششی‌اش نظیر پاسدار مهرداد بذرپاش و دیگر بسیجی‌های پیرامون او بوده است.

 

نتیجه‌گیری

خامنه‌ای چه مستقیم و چه غیرمستقیم ثانیه به ثانیه میلیادرها تومان فقط از پخش پیام‌های بازرگانی و آگهی‌های تبلیغاتی از رادیو تلویزیون این مملکت سود خالص به جیب می‌زند.

و البته بخشی از آن را هم در هیأت‌مدیره شرکت‌های متولی این نهاد، به دیگر سهامدارانش یعنی سپاه و نهادهای پوششی آن و بخشی را نیز نواله دولت می‌کند تا همگی با هم بتوانند اموال مردم ایران را همگی با هم به سرقت ببرند.

با این اوصاف آیا واقعاً راهی جز قیام و شورش هم وجود دارد؟