728 x 90

به یاد شورشگران سرفراز آبان۹۸

به یاد شورشگران سرفراز آبان۹۸
به یاد شورشگران سرفراز آبان۹۸

فروغ لاله‌ٔ گلشن به سیمای تو می‌زیبد
قبای پیشواز گُل به بالای تو می‌زیبد

سازمان مجاهدین خلق ایران در ۲۵شهریور ۱۳۹۹ اسامی ۵۶تن دیگر از شهیدان قیام سراسری مردم ایران در آبان ماه ۱۳۹۸ را منتشر کرد.

۲۰تن از آنان شهیدان سرفراز از ماهشهر بودند که عموماً در نیزارهای این شهر به‌دست دژخیمان خامنه‌ای به‌شهادت رسیدند. به این ترتیب تاکنون اسامی ۸۱۱تن از شهیدان سرفراز قیام منتشر شده است.

کمتر از یک ماه پس از سرکوب مردم به دستور خامنه‌ای جنایت‌پیشه در آبان ۹۸ سازمان مجاهدین خلق ایران در آذر۹۸ طی اطلاعیه‌یی کشتار مردم را «جنایت علیه بشریت» خواند و اعلام کرد: «تاکنون سازمان مجاهدین خلق ایران بیش از ۱۵۰۰تن از شهیدان قیام مردم ایران را در شهرهای مختلف کشور ثبت کرده است. شمار بازداشت شدگان از ابتدای قیام تاکنون از مرز ۱۲۰۰۰تن گذشته است». (اطلاعیه شورای ملی مقاومت ـ قیام ایران ـ شماره ۵۵ ـ۲۴ آذر۱۳۹۸)

-۵۶ تن از شهیدان قیام آبان ۹۸، همراه با عکس ۱۹تن از شهدای نیزار ماهشهر

۵۶ تن از شهیدان قیام آبان ۹۸، همراه با عکس ۱۹تن از شهدای نیزار ماهشهر

قیام آبان ۹۸ در یک نگاه

در شرایطی که مردم زیر بار فقر و تورم افسارگسیخته تحت سخت‌ترین فشارها بودند، افزایش ۲ تا ۳برابری قیمت بنزین توسط روحانی با تأیید خامنه‌ای جنایتکار آن هم بدون اطلاع قبلی در ساعات پایانی نیمه‌شب پنجشنبه ۲۳آبان ۹۸، انفجاری از خشم فشردهٔ سالیان را از صبح روز ۲۴آبان فروزان کرد.

قدرت و تهاجم برق‌آسای ارتش گرسنگان و شدت تخریب اماکن سرکوب و حوزه‌های تزویر و غارت آن‌قدر بالا بود که بسیاری از ارگانهای مؤثر غارت و چپاول و سرکوب اعم از بانکها، فروشگاههای وابسته به سپاه، بسیج و مراکز نظامی و انتظامی را در بیش از ۲۰۰شهر به کام شعله‌های سرکش خشم مردم فرو برد.

حامد کاشانی در شبکهٴ حکومتی تلویزیون افق ۲۸آبان ۹۸ گفت: «اتفاقی که این چند روز افتاد از نظر من مثل بمب اتم می‌ماند».

فرمان کشتار توسط خامنه‌ای جنایتکار

رژیم وحشت‌زده از گسترش قیام سراسری، از عصر روز شنبه ۲۵آبان هم‌زمان با فرمان آتش خامنه‌ای جهت زمینه‌سازی کشتار، اینترنت را به‌طور کامل قطع کرد.

آلپ تاکر، مدیر سایت نت بلاکس گفت: «قطعی شبکه اینترنت در ایران با بیش از ۳۰۰ شبکه‌یی که مختل شد یکی از پیچیده‌ترین مواردی است که ما ردیابی کردیم» (توئیتر مدیر سایت نت بلاکس ۱۶نوامبر ۲۰۱۹)

هر چند اینترنت قطع شده بود اما شورش فروکش نکرد و خامنه‌ای که وضعیت را بحرانی می‌دید در روز ۲۶آبان برای فرمان قتل‌عام مردم به صحنه آمد.

«فیلیپ لوتر» مشاور عفو بین‌الملل برای خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: «این واقعیت که بسیاری از کسانی که به ضرب گلوله کشته شده بودند هیچ تهدیدی نداشتند نشان‌دهنده بیرحمی محض کشتار غیرقانونی نیروهای امنیتی می‌باشد». (سایت عفوبین‌الملل ۲۰مه ۲۰۲۰)

خوزستان و مردم قهرمان ماهشهر در قیام آبان ۹۸

مردم محروم خوزستان هم‌چون سایر استانهای کشور در اعتراض به ۳برابر شدن قیمت بنزین از بعدازظهر۲۴ آبان در شهرهای اهواز، خرمشهر، اندیمشک، دزفول، بهبهان، سیرجان و ماهشهر دست به تظاهرات زدند و با آتش زدن لاستیک، خیابان‌ها را مسدود کردند.

در اهواز نیروی سرکوبگر انتظامی به مردم معترض حمله‌ور شده و شیشه‌های شماری از خودروهای آنان را خرد کردند. با یورش نیروهای گارد ویژه چند نفر از جمله در سیرجان، بهبهان و ماهشهر به شهادت رسیدند.

در قیام مردم سیرجان روح‌الله نظری فتح‌آباد، ۳۷ساله، به شهادت رسید و شمار زیادی از تظاهرات‌کنندگان مجروح شدند. (اطلاعیه شماره ۲ شورای ملی مقاومت ایران ـ ۲۵آبان ۹۸)

در شهرک کوره از توابع ماهشهر درگیریهای شدیدی میان مردم و نیروهای امنیتی رخ داد. شهرک طالقانی (کوره) در محاصره نیروهای سرکوبگر است. دست کم ۱۶تن از مردم شهید، ۱۵۰تن دستگیر و شمار زیادی مجروح شدند. (اطلاعیه شماره۲۲ شورای ملی مقاومت ایران ـ ۲۸آبان ۹۸)

گزارش یک هموطن از جنایت پاسداران در ماهشهر

یک هموطن از ماهشهر روز دوشنبه ۱۱آذر۹۸گفت: «من اهل ماهشهر هستم. ماهشهر با داشتن بیش از ۲۰ مجتمع پتروشیمی یکی از بزرگ‌ترین قطب‌های پتروشیمی ایران و حتی خاورمیانه است. هم‌چنین با داشتن بندر خمینی دارای یکی از بزرگترین بنادر تجاری در ایران و صادرات نفت در کشور است.

در کنار این شهر که از لحاظ جمعیت در رتبه دوم شهرهای خوزستان بعد از اهواز قرار دارد، چند شهرک قرار گرفته که همه کارگرنشین و به‌شدت فقیر هستن.

اهالی ماهشهر و این شهرک‌ها حتی یک بانک آتش نزدند، حتی یک مغازه هم صدمه ندید. تنها کاری که مردم کردند درست کردن راه‌بندان و بستن جاده‌های دسترسی به منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی (مجتمع‌های پتروشیمی) و بستن راه دسترسی به بندر خمینی بود. آن هم با آتش زدن چند حلقه لاستیک و قرار دادن چند تا سنگ توی جاده و خاموش کردن چند تا کمپرسی و کامیون در جاده.
اما به دستور استاندار، سپاه خوزستان یک تیپ ویژه تکاور به ماهشهر فرستاد به همراه دو تانک و شش نفربر و کلی سلاح سنگین و نیمه‌سنگین و حتی هلیکوپتر نظامی! به‌محض ورود به ماهشهر ابتدا توی شهر چمران (جراحی) وارد شدند و مردم را با تیربار دوشکا به گلوله بستند.

حتی به سمت مردمی که در خانه‌ها بودند و حتی توی راهپیمایی اعتراضی شرکت نکرده بودند شلیک کردند. در همان ساعت اول حدود ۱۷نفر از جمله دو کودک ۴ و ۸ساله و یک پیرزن هفتاد و چند ساله با تیر مستقیم پاسداران کشته شدند. آمار بقیه کشته‌ها به‌علت فرار جوانها به بیشه‌ها و تیراندازی کور پاسدارها به این نیزارها هنوز مشخص نیست».

اعتراف سردمداران جنایتکار رژیم به کشتار مردم بی‌دفاع

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، عضو هیأت‌رئیسه مجلس ارتجاع، به کشتار در نیزارهای ماهشهر اعتراف کرد و گفت: «در ماهشهر تعداد زیادی از افراد کشته شده‌اند، دقیق می‌دانیم چه کسانی بودند». وی در ادامه گفت: «در این میان ممکن است به جمع بی‌گناهی هم آسیب وارد شده باشد که حاکم اسلامی وظیفه دارد آن را جبران کند، دیه پرداخت و به خانواده آنان رسیدگی شود». (روزنامه ایران ـ رژیم ۲۱ آذر۹۸)

پروانه سلحشوری، نماینده مجلس ارتجاع گفت: «تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران کشور... باید پاسخگوی مادران داغدار و پدران رنج‌کشیده باشیم. ». . (خبرگزاری مجلس رژیم‌ـ ۱۹آذر ۹۸)

لیلا واثقی، فرماندار بسیجی شهر قدس به سایت ایران آنلاین رژیم در ۱۰آذر۹۸ گفت: «من گفته بودم بهشان که هر کس از در فرمانداری وارد شد داخل بزنید». .

آخوند جنایتکار بهرامی، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح رژیم، در توجیه کشتار کور مردم گفت: «ممکن است در اتفاقات اخیر کسی هم به‌صورت عبوری لطمه‌ای خورده باشد که این اتفاق نیز در جنگهای شهری طبیعی است». (خبرگزاری حکومتی ایسناـ ۳آذر ۹۸).

ثبت آمار شهیدان افشای ماشین کشتار ولایت فقیه

ثبت آمار شهدا و مجروحان قیام با کارسترک و شبانه‌روزی هواداران سازمان و کانون‌های شورشی در داخل کشور از همان روز نخست قیام در شرایط سخت خفقان و سرکوب آخوندی آغاز شد.

سازمان مجاهدین خلق ایران در اطلاعیه شماره ۴۳ اعلام کرده بود:

«ثبت شمار شهیدان و احراز هویت آنان در حالی صورت می‌گیرد که فاشیسم دینی حاکم بر ایران تمامی اهرم‌های سرکوبگرانه و امنیتی و ماشین جهنمی سانسور و خفقان خود را برای مخفی نگه‌داشتن ابعاد جنایت علیه بشریت به کار گرفته است». (شورای ملی مقاومت «قیام ایران» ۱۲آذر۹۸)

اهمیت و جایگاه انتشار آمار شهدای قیام از طرف مقاومت ایران را می‌توان در قدرت و جایگاه توده‌یی مجاهدین در بین مردم دید، زیرا تاکنون هیچ ارگان و سازمان بین‌المللی نتوانسته است از شهیدان قیام چنین آماری با مشخصات کامل منتشرنماید.

متعاقباِ ارگانهای بین‌المللی و کشورهای غربی بر همین آمار تأکید کردند.

«فیلیپ لوتر» درباره پنهان‌کاری رژیم از آمار کشته‌شدگان قیام گفت: «امتناع حکومت از بیرون دادن آمار حقیقی کشته شدگان، انجام تحقیقات جنایی و مؤاخذه و حسابرسی از مسئولانی که دستور این کشتار را داده‌اند، تنها باعث افزایش درد و رنجهای روحی بیشتر شده است». (سایت عفوبین‌الملل۲۰ مه ۲۰۲۰)

خون جوشان قیام آبان

رژیم آخوندی در قیام آبان با قطع اینترنت موقتاً توانست صدای مردم را با کشتار بیش از ۱۵۰۰نفر سرپوش بگذارد. اما به یمن افشاگری فعال هموطنان، تصاویر مربوط به این قتل‌عام هولناک در فضای مجازی منتشر و در رسانه‌های بین‌المللی منعکس شد.

نیویورک تایمز در۱۰ آذر ۹۸ در گزارش مفصلی از قیام مردم نوشت: «رژیم ایران با سرکوب بیرحمانه در بدترین ناآرامی طی ۴۰سال روبه‌رو شد. عمدهٔ ناآرامی‌ها در محله‌ها و شهرهای با مردم کم‌درآمد و خانواده‌های کارگری بود... بدترین خشونت ثبت شده در استان خوزستان در جنوب غرب ایران بوده است... پاسداران نیروی بزرگی، روز دوشنبه ۱۸نوامبر ۲۷ آبانماه برای سرکوب تظاهرات به ماهشهر فرستادند.

در شهر ماهشهر... سپاه پاسداران تظاهر کنندگانی که اغلب مردان جوان غیرمسلح بودند را در یک مرداب (نیزار) که در آن پناه گرفته بودند، محاصره و به آنها شلیک کردند که ۴۰ تا ۱۰۰ کشته به‌جای گذاشت». .

عفو‌بین‌الملل در۲۰مه ۲۰۲۰ (۳۱ اردیبهشت۹۹) در گزارشی تحت عنوان «۶ ماه بعد از کشتار آبان۹۸»، سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز مردم ماهشهر را قتل‌عام نامید و نوشت: «عفو بین‌الملل در این گزارش با استناد به گزارشات قبلی و درخواست از مقامات رژیم برای بررسی عاملان کشتار مردم بی‌دفاع، خواستار بررسی عادلانه این قتل‌عام توسط شورای حقوق‌بشر شده است».

انعکاسات بین‌المللی آمار شهدای قیام آبان ۹۸

پس از انتشار اطلاعیه شورای ملی مقاومت و اسناد سازمان مجاهدین خلق ایران مبنی بر شهادت بیش از ۱۵۰۰تن از قیام‌آفرینان بسیاری از رسانه‌ها و خبرگزاریها و ارگانهای معتبر جهانی ضمن ارائهٔ گزارشی از وضعیت قیام آبان آمار ۱۵۰۰ را تأیید کردند.

خبرگزاری رویترز در۲ دی ۹۸ درباره آمار شهیدان قیام اعلام کرد: «به‌دنبال چندین روز اعتراضات در سراسر کشور در کمتر از دو هفته از این ناآرامی که در ۱۵نوامبر (۲۴آبان) شروع شد، حدود ۱۵۰۰نفر کشته شدند».

الشرق‌الأوسط لندن در ۳دی ۹۸ نوشت: «در طی کمتر از دو هفته ناآرامی در ایران حدود ۱۵۰۰نفر کشته شده‌اند. برایان هوک، نماینده ویژه وزارت‌خارجه آمریکا در امور ایران، پیش‌تر از احتمال کشته شدن بیش از هزار نفر در این اعتراضات خبر داده بود».

سناتور اسکات روز دوم دیماه ۹۸در پیامی در توئیتر گفت: «سرکوب معترضان در ایران به دستور مستقیم آیت‌الله بوده است. یک ماه بعد از آن دستور، ۱۵۰۰تن کشته شده‌اند».

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا طی مقاله‌یی در فیگارو فرانسه نوشت: «وحشیگریهای رژیم فعلی را نخست خود مردم ایران متحمل می‌شوند.  تنها در سال گذشته، نیرو‌های امنیتی حدود ۱۵۰۰ معترض صلح‌جو در سراسر ایران را که پس از افزایش قیمت سوخت به خیابان آمده بودند، کشتند». (سایت وزارت‌خارجهٔ آمریکا ـ ۲۴شهریور ۹۹)

پیام شورش‌گران ۹۷ تا قیام‌آفرینان ۹۸

پیام شورشگران ۹۷ هم‌چون نوید افکاری تا قیام‌آفرینان ۹۸ چون مصطفی صالحی این است که باید این راه را ادامه داد و تا سرنگونی این نظام پیش رفت تا مزدوران تاوان همه جنایت‌های خود را در برابر مردم محروم ایران‌زمین پس بدهند.

خانم مریم رجوی رئیس جمهور برگزیده مقاومت در کنفرانس «سیاست در قبال ایران، ضرورت تحریم و حسابرسی از رژیم - اجلاس در دوسوی آتلانتیک» در ۲۸شهریور گفتند:

«شش روز پیش سراسر ایران به‌خاطر اعدام یک جوان شورشگر و یک قهرمان کشتی در سوگ و اشک و خشم فرو رفت. او نوید افکاری است؛ قهرمان شورشگر ملی در قیام علیه دیکتاتوری دینی.

جرم‌اش برخاستن و مبارزه کردن برای سرنگونی رژیمی است که ایران را در خون و ویرانی و غارت غرق کرده است. اکنون نوید شورشگر در جان هزاران رزمنده کانون شورشی، به مقاومت و قیام برای آزادی و عدالت ادامه خواهد داد».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/fddfa71b-b8e2-4768-8b7d-7cee22602adf"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات