728 x 90

صادرات غیرنفتی به‌سرنوشت صادرات نفتی پیوست

صادرات غیر نفتی در ایران
صادرات غیر نفتی در ایران

هیچ کس به درستی نمی‌داند رژیم آخوندی، چه میزان نفت تولید می‌کند و چقدر از آن را صادر می‌کند. اما خالی بودن خزانه دولت و نداشتن ارز قابل توجه برای گردش جاری اقتصاد و مهمتر از همه افزایش بی‌امان نرخ دلار در بازار نشان می‌دهد دست آخوند روحانی در به چنگ آوردن دلارهای نفتی کوتاه‌تر از آن است که تصور می‌شود. به‌تازگی چندین بار به کره جنوبی درخواست دادند که پول‌های انباشته در حساب بانکی رژیم را آزاد کند و کار حتی به تهدید هم کشید ولی مؤثر واقع نشد. همین‌طور چین ـ که دوست گرمابه و گلستان حضرات وانمود می‌شد ـ توجهی به این خواهش‌ها نکرد و بقیه کشورها هم هم به نوعی از اجابت خواسته‌های رژیم آخوندی سر باز زدند.

میزان صادرات نفت در سال ۹۸ چقدر بود؟

بر اساس آمارهای اعلام شده توسط مقامات دولتی، میزان صادرات نفت ایران در سال۹۸ حدود یک‌سوم رقم پیش‌بینی شده توسط دولت در قانون بودجه پارسال بوده است و پیش‌بینی می‌شود در سال جاری وضع از سال۹۸ وخیم‌تر باشد. یکی از مهمترین سؤالاتی که درباره عملکرد قانون بودجه۹۸ مطرح بوده و تاکنون صراحتاً توسط مسئولان دولتی پاسخ داده نشده، میزان صادرات نفت ایران در سال گذشته بوده است. از بررسی گفته‌های کارگزاران ارشد دولت آخوند روحانی اعم از رئیس بانک مرکزی و معاون اول و اقتصادی روحانی، می‌توان گفت چیزی در حدود ۸ و یا ۹میلیارد دلار درآمد نفتی حاصل شده است. خبرگزاری فارس در تاریخ ۴خرداد۹۹گزارش داد: «میزان درآمد نفتی کشور (و نه صرفاً دولت) در سال۹۸، بالغ بر ۸.۹ میلیارد دلار بوده است. در نتیجه، کل درآمد دولت از محل صادرات نفت خام و میعانات گازی در سال گذشته با کسر سهم ۲۰درصدی صندوق توسعه ملی (بدون در نظر گرفتن مجوز داده شده در بند «ه» تبصره ۴ قانون بودجه ۹۸) و هم‌چنین سهم ۱۴.۵ درصدی شرکت ملی نفت ایران، بالغ بر ۵.۸ میلیارد دلار بوده است. بر همین اساس می‌توان گفت چنان‌چه قیمت هر بشکه نفت حدود ۵۰دلار تخمین زده شود، میزان صادرات نفت ایران در سال گذشته، بالغ بر ۴۹۰هزار بشکه در روز بوده است». (دنیای اقتصاد ۴خرداد۹۹)

امید آفرینی به جای آمار واقعی

بگذریم از این‌که وقتی اعضای مجلس رژیم به دولت اعتراض کردند چرا پیش‌بینی فروش نفت در شرایط تحریم را تا یک و نیم میلیون بشکه در نظر گرفته‌اید در حالی‌که واقعی نیست. نماینده دولت در پاسخ گفت «اگر در بودجه، میزان صادرات نفت را به جای ۱.۵میلیون بشکه، ۵۰۰هزار بشکه بگذاریم، یعنی ما در مقابل آمریکا تسلیم شده‌ایم! به عبارت دیگر، همان‌طور که یکی از مسئولان سازمان برنامه و بودجه کشور در یک برنامه رادیویی صراحتاً اعلام کرد، کارکرد رقم بالای صادرات نفت در لایحه بودجه برای امیدآفرینی بود!» (فارس ۴خرداد۹۹)

صادرات غیرنفتی به کمترین رقم یک دهه اخیر رسید

حالا با این شیوه‌هایی که رژیم آخوندی روزگار خود را سپری می‌کند تا شاید فرجی از تحولات ینگه دنیا حاصل شود، به صادرات غیرنفتی آن هم نگاهی می‌اندازیم.

بر اساس آمار گمرک، در نیمه اول سال جاری صادرات غیرنفتی به ۱۳.۵۶۶ میلیارد دلار رسید که کمترین رقم آن در یک دهه اخیر محسوب می‌شود.

«صادرات غیرنفتی در نیمه اول امسال نسبت به سال گذشته ۳۴درصد کمتر شده که بیشترین میزان سقوط آن در دو دهه اخیر محسوب می‌شود.واردات کالا به کشور هم در نیمه اول امسال با کاهش ۲۱.۶۶درصدی نسبت به سال قبل به ۱۶.۷۸۳میلیارد دلار رسیده است. مجموع تجارت خارجی کشور در نیمه اول امسال ۳۰.۳۴۹ میلیارد دلار بوده که کمترین رقم تجارت خارجی در یک دهه اخیر است». (مشرق ۱۹مهر۹۹)

نگاهی به چند نمونه صادرات سقوط کرده غیرنفتی

وضعیت صادرات پسته و فرش یا پوشاک می‌تواند حال و روز بحرانی صادرات غیرنفتی را که روزگاری یک برند ایرانی محسوب می‌شد، نشان دهد

مهدی سیف‌الدینی دبیرخانه کشاورز استان کرمان درباره صادرات پسته می‌گوید: «متأسفانه ما در حال از دست دادن جایگاه پسته در بازارهای جهانی هستیم و دلیل این موضوع هم شرایط سخت صادرات است... . اگر دولت صادر کننده را مجبور به تسلیم ارز در سامانه نیما و سما نکند ارز بیشتری به بازار وارد می‌شود اما دولت راه خودش را می‌رود. با توجه به قوانینی که صادرات را سخت کرده است پسته ایرانی در حال از دست دادن جایگاه خود در بازار جهانی است» (فرارو ۲۲مهر۹۹)

صادرات فرش دستباف ایران در سال۲۰۱۸ به ارزش ۲۳۸میلیون دلار بوده که در سال۲۰۱۹ با کاهش قابل توجهی به ۷۳میلیون دلار رسیده است. این کاهش به‌خاطر وضعیت در انزوا قرار گرفته رژیم آخوندی در مناسبات بین‌المللی است.

«حامد چمن رخ عضو هیأت‌مدیره صادر کنندگان فرش دستباف در این باره گفت: سال۱۳۹۷ صادرات فرش ایران به آمریکا که بازار سنتی و هدف صادرات فرش ایران بود متوقف شد و صادرات فرش حدود ۲۰۰میلیون دلار کاهش یافت به‌طوری‌که در سال بعد از تحریم‌ها یعنی سال۹۸ افت شدید صادراتی را شاهد بودیم و صادرات این کالا به کمتر از ۱۰۰میلیون دلار رسید». (جهان اقتصاد. ۲۰شهریور۹۹)

وضعیت صادرات پوشاک هم به همین منوال است. این صنعت جایگاه خود را در حال حاضر حتی با کشورهای مشابه ایران به‌لحاظ شاخصهای توسعه نیز از دست داده است.

«مهدی رهبری یک فعال صنعت پوشاک، در مورد صادرات گفت: می‌توانم بگویم که صادرات این کالا به صفر رسیده است و تنها به کشورهایی هم‌چون افغانستان، عراق و سوریه آن هم به‌صورت مبادلات مرزی صادرات داریم که البته نمی‌توان روی این نوع مبادلات نام صادرات را گذاشت چرا که بسیار جزیی بوده و با پول محلی انجام می‌شود. از جمله دلایل قطع صادرات پوشاک این است که مواد اولیه در بازار بسیار سخت به دست می‌رسد و از طرف دیگر روابط بانکی ما نیز قطع است بنابراین حتی اگر پوشاک را بتوان صادر کرد اما نمی‌توان پولش را گرفت». (مهر. ۲۵مهر۹۹)

واقعیت این است که رژیم غرقه در بحران آخوندی که طرح و برنامه و راه‌حلی برای بحران‌هایش ندارد تنها در پی آن است که بر هر چیزی که برایش در ساده‌ترین شکل و زودترین بازه زمانی پول‌ساز است و کیسه گشاد غارتگری‌هایش را پر می‌کند، چنگ بیندازد .

از آنجا که صادرات غیرنفتی در نظام ولایت فقیه، وابسته به دلارهای نفتی است، اکنون همان سرنوشت صادرات نفتی را پیدا کرده است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/f1dc284c-4793-458b-bc2b-a2e3b6849d21"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات