728 x 90

روز مادر

روز مادر
روز مادر
هر ساله دومین یکشنبه ماه مه به‌عنوان «روز مادر» در آمریکا، کانادا و کشورهای اروپایی ازجمله انگلیس، فنلاند، دانمارک و استرالیا جشن گرفته می‌شود. در میان بنیانگذاران روز مادر از سه زن می‌توان نام برد: آنا ریوز جارویس (مادر)، دخترش آنا جارویس و جولیا وارد هیو

آنا جارویس (1832- 1905) زن خانه‌داری بود که در امور اجتماعی ازجمله گسترش امر بهداشت به‌منظور نجات کودکان از مرگ و میر بسیار فعال بود. وی با ایراد سخنرانی و سازماندهی زنان به‌منظور پیشرفت وضعیت اجتماعی زنان و کودکان فعالیت‌های خویش را آغاز کرد. در سال 1858وی 'روز کار مادر' را بنیان گذاشت و زنان را بسیج کرد تا با افزایش آگاهی خویش در مورد بهداشت، و با کار جمعی برای نجات زندگی کودکان جامعه و محافظت از آنان در مقابل بیماریها تلاش کنند. آنا جارویس همچنین در ایجاد فضای دوستی بین طرفین جنگ داخلی آمریکا پس از پایان جنگ نیز فعال بود و تلاش داشت که با تحکیم دوستی بین مادران، دوستی بین سربازان دو طرف و آشتی ملی را تقویت کند.

جولیا وارد هئو (1819- 1910) شاعر، زنی بود که از جنگهای داخلی آمریکا و نیز جنگ آلمان و فرانسه متأثر شده و در ادامه کار آنا جارویس در سال 1872روز خاصی را برای مادران و برای صلح بنیان نهاد. بدین ترتیب جولیا وارد هئو سنت روز بزرگداشت مادر را آغاز کرد. بزرگداشت مادر با بزرگداشت صلح آغاز شد و اغلب در این روز مادرانی که فرزندان خود را در جنگهای داخلی از دست داده بودند، گردهم می‌آمدند. اما این روز هنوز در آمریکا رسمی نشده بود.

در روز 9مه سال 1905، آنا جارویس درگذشت و دخترش که نام او هم آنا بود، بر آن شد که کار جولیا وارد هیو را ادامه دهد و همچنین خاطره و سنت مبارزه مادرش را جاودانه سازد. آنا جارویس (1864- 1948) با نوشتن نامه به قانونگذاران کشور تلاش خود را برای رسمی کردن روز مادر آغاز کرد. وی برای اولین بار در 10ماه مه 1908در شهری که مادرش در روزهای یکشنبه در مدرسه کلیسا تدریس کرده بود، روز مادر را جشن گرفت. به تدریج مردم دیگر شهرهاى آمریکا روز مادر را جشن گرفتند تا جایی که در سال 1912چهل و پنج ایالت آمریکا روز مادر را رسمی کرده بودند. در سال 1914، به دستور رئیس‌جمهور وقت آمریکا، وودرو ویلسون، روز مادر به‌عنوان یک روز ملی به‌رسمیت شناخته شد.

چندی پس از رسمی شدن روز مادر، تبلیغات کالاگران برای فروش کالاهای خود به‌عنوان هدیه به مادر در این روز چنان شدت یافت که آنا جارویس مخالفت خود را با کالایی کردن این روز اعلان کرد. سازمانهایی که برای بهبود وضعیت زنان مبارزه می‌کنند، اما شعارهای مبارزاتی خود را در راستای لغو تبعیض علیه مادران هماهنگ می‌سازند و تلاش می‌کنند تا زنان را بسیج سازند تا حول آموزش کودکان، بهداشت کودکان و مادران، ساعتهای کار مناسب و دستمزد برابر برای زنان در سطح اجتماعی برجسته شده و دولت مجبور به سیاست‌گذاری مناسب برای حل این مشکلات شود. در ایران آخوندزده اما نه روز زن و نه مادر، از جایگاه شایسته خود برخوردار نیستند. آخوندهای ضدزن، زنان سرپرست خانوار را به‌رسمیت نمی‌شناسند و مادران را با فرزندانشان، به حبسهای طولانی‌مدت محکوم می‌کنند. از زمان ریاست‌جمهوری حسن روحانی، نزدیک به 80زن، اعدام شده‌اند و سرکوب زنان در شهرهاى مختلف کشور، رشد تساعدی داشته است. زیرگرفتن دختران و زنان با ماشینهای گشت، اسیدپاشی و... همه از نعمات حکومت آخوندهاست و رأی دادن در این حکومت، چیزی را عوض نخواهد کرد.

روز مادر بر تمامی مادران در بند، مادران داغدار، مادران تبعید و مادران مجاهد و مبارز، مبارک باد.

باشد تا با آزادی ایران اسیر از چنگال آخوندهای ضد زن، شادی و نشاط به مادران ایرانی بازگردد.

نرگس غفاری - اتاوا _ کانادا.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ce113a19-8123-4ef8-9e10-ab094e1ecd81"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات