728 x 90

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز ۳۱ اردیبهشت ۹۶

گفته‌ها و ناگفته‌ها
گفته‌ها و ناگفته‌ها
روزنامه‌های حکومتی روز یکشنبه 31 اردیبهشت کلان رقم سازی نجومی در مورد میزان شرکت کنندگان در نمایش انتخابات را مضمون مشترک تیترهای صفحات اول خود کرده‌اند. روزنامه‌های باند علی خامنه‌ای این رقم سازی را خرج «نظام» کرده‌اند و روزنامه‌های باند حسن روحانی آن را «نه» به باند رقیب توصیف کرده‌اند. در روزنامه‌های باند خامنه‌ای برخی حتی رئیسی را برنده نمایش انتخابات معرفی کرده‌اند:

کیهان:‌ حسین شریعتمداری: روحانی، رئیس‌جمهور مستقر بود و طی 4سال گذشته همه امکانات و ظرفیت‌های فراوان قوه مجریه، از جمله ظرفیت‌های تبلیغاتی را در اختیار داشت
روحانی برای تبلیغ انتخاباتی - مستقیم و غیرمستقیم - یک فرصت 4ساله یعنی 1440روز را در اختیار داشت ولی آقای رئیسی کمتر از 2ماه، یعنی فقط 40روز بود که به میدان رقابت آمده بود
و طی همین 2 هفته توانسته بود به حدود 16 میلیون رأی دسترسی پیدا کند که در مقایسه با حدود 23 میلیون رأی آقای روحانی که طی 1440روز و با بهره‌گیری از بسیاری امکانات و ظرفیت‌های دولت به دست آمده بود، رقم بسیار بالا و تقریباً بی‌سابقه‌ای است
به آسانی می‌توان نتیجه گرفت که رأی آقای رئیسی دست‌کم دو برابر آراء اعلام شده یعنی نزدیک به 30 میلیون است چرا که وقتی با امکانات اندک و فرصت 40روزه توانسته است صاحب 16 میلیون رأی شود، به یقین اگر امکانات فراوان و فرصت 4ساله آقای روحانی را در اختیار داشت، تقریباً رأی چندانی برای رقبای ایشان باقی نمی‌ماند.

جوان:‌ سرمقاله: واقعیت‌های انتخابات 96
روحانی هر چند با رأی بالاتری از سال 92 انتخاب شده است، اما باید بداند نزدیک به نیمی از شرکت کنندگان در انتخابات و حدود 60 درصد کل واجدان شرایط به او رأی نداده‌اند. این بدان معناست که نارضایتی جدی نسبت به وضع موجود به چشم می‌خورد. حتی می‌توان ادعا کرد که بخش قابل توجهی از رأی‌دهندگان به آقای روحانی نیز در زمره ناراضیان از وضع موجود بوده‌اند و تنها مطابق روال دولتها، فرصتی چهار ساله دیگر برای حل مشکلات به وی داده‌اند. پیمایش‌های اجتماعی و بررسی وضعیت آرا به خوبی نشان از وجود نارضایتی‌های اقتصادی و معیشتی در جامعه دارد

برخی روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع با متقلب خواندن باند رقیب در جریان برگزاری نمایش انتخابات اذعان کرده‌اند که به‌خاطر وحشت از قیام اعتراض نکرده‌اند:

حمایت:‌در سال 88 پس از اعلام نتایج، کسانی که مدعی تدریس درس مردم‌سالاری بودند، علیه تصمیم مردم و جمهوریت نظام شوریدند و به‌رغم پذیرش قواعد انتخابات در ابتدای رقابتها، تن به قانون نداده و اردوکشی خیابانی را به اعتراضات قانونی ترجیح دادند. در پیش گرفتن این شیوه که با ورود مستقیم عوامل میدانی دشمن اعم از مجاهدین، و معاندان به سمت براندازی نظام پیش رفت، کشور را به مدت 9ماه درگیر تنشها و ناآرامی‌ها کرد و طعم شیرین پیروزی را به کام ملت تلخ کردند.
افزون بر مشکلات بزرگ امنیتی، آبروی نظام اسلامی را در دید ناظران بین‌المللی دچار خدشه کرد اما در انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری به‌رغم این‌که رقیب اصلی و هوادارانش، اشکالاتی را پیش و در حین برگزاری انتخابات مطرح کردند اما از آنجا که انقلاب و نظام را متعلق به خود می‌دانستند، رفتاری فراتر از شئونات قانونی مرتکب نشدند و به قانون و مقررات حاکم تمکین کردند و به خود اجازه ندادند که غیر از ساز و کارهای قانونی، روش دیگری را برای اعتراض و پیگیری مطالبات خود برگزینند.
چرا که به‌رغم بداخلاقی‌های سیاسی خارج از شأن کشور و انقلاب، وقتی بخشی از بدنه سیاسی کشور احساس می‌کند که بازنده شده است، فقط با روش‌های قانونی و نجیبانه با نتیجه انتخابات برخورد می‌کند.
سربلندی از آن نامزد رقیب و طرفدارانش است که انتخابات را به فرصتی برای افزایش ضریب امنیتی در مقابل تهدیدات فزاینده دشمنان تبدیل کرده و به فتنه‌گران نشان دادند که نتیجه انتخابات هرچه که باشد، باید به مرّ قانون تمسک جست و دشمنان را با رفتارهای هنجارشکنانه امیدوار نکرد.

رسالت: زاکانی در یادداشتی در کانال تلگرامی خود، ضمن تبریک به منتخب ملت در انتخابات ریاست‌جمهوری دوره دوازدهم، تأکید کرد: جناب آقای روحانی باید بدانند اعتراضات جبهه انقلاب به تخلفات صورت گرفته از مجاری قانونی دنبال خواهد شد و دلدادگان به انقلاب اسلامی مثل فتنه‌گران، آسمان ریسمان نخواهند کرد.

روزنامه‌های باند خامنه‌ای به‌صورت جمعی موضوع تقلب باند رقیب را برجسته کرده و برای پیگیری «قضایی» آن وعده داده‌اند.

کیهان: رئیسی: برخی بداخلاقی‌های انتخاباتی و تخلفات آشکار در قبل و حین برگزاری انتخابات از لحظات تلخ این انتخابات بود که آن را از مسیر قانون پیگیری خواهم نمود

حمایت: رئیس سازمان بازرسی کشور: شکایات واصله درباره تخلفات انتخاباتی حتماً رسیدگی می‌شود

رسالت: آیت‌الله کعبی: مردم تخلفات انتخاباتی را به مسئولان گزارش دهند

رسالت: معاون پارلمانی دولت دهم گفت: وزیر کشور شخصاً باید پاسخگوی تخلفات باشد. لطف‌الله فروزنده درباره تخلفات صورت‌گرفته در دوازدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری، اظهار داشت: همان‌طور که نگرانی‌ها جدی بود، متأسفانه دولتمردان در روند انتخابات دخالت کرده و این نه به‌ صلاح کشور و نه به‌صلاح خودشان است.
خبرهای مختلفی از تخلفات فرمانداران و بخشداران می‌رسد و شورای نگهبان باید با قدرت این موضوع را بررسی و گزارشات را مستند کند. وی افزود: رسانه ملی این تخلفات را باید افشا و برای مردم رسوا کند.

روزنامه‌های باند خامنه‌ای وعده‌های انتخاباتی روحانی را به سخره گرفته‌اند:

وطن امروز: سامانه طرح کارورزی وزارت کار که یک هفته پیش از انتخابات به‌منظور ثبت‌نام متقاضیان کار و فارغ‌التحصیلان بیکار دانشگاهی آغاز به کار کرده بود، دیروز همزمان با اعلام نتایج انتخابات از دسترس خارج شد.

وطن امروز:‌ گازرسانی به زاهدان دروغ از آب درآمد
دولت وعده‌های بی‌عمل چندی پیش در حالی مشعل گاز را در زاهدان روشن کرد که افتتاح این پروژه عظیم گویا فقط در حد تبلیغات انتخاباتی بود چرا که اکنون مدیرعامل شرکت گاز استان سیستان و بلوچستان وعده داده است تا سال 1400 مردم این شهرستان از نعمت گاز برخوردار می‌شوند

روزنامه‌های باند خامنه‌ای در تقابل باندی با روحانی گوشه‌یی از ورشکستگی نمایش انتخابات در رسانه‌های خارجی را انعکاس داده‌اند

کیهان: بیانیه اعضای پارلمان اروپا علیه انتخابات ایران
156تن از اعضای پارلمان اروپا، در بیانیه‌یی مشترک انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران را «غیرآزاد و نامنصفانه» خواندند. این نمایندگان اروپایی در بیانیه‌ خود، با اشاره به تأیید آنان از سوی شورای نگهبان، از این روند انتقاد کرده‌اند.
این نمایندگان پارلمان اروپا گفته‌اند که در دوره دولت روحانی بیش از سه هزار تن در ایران اعدام شده‌اند. آنها همچنین نوشته‌اند که حسن روحانی از اعدامها حمایت کرده و آن را «قانون الهی» توصیف کرده و از حکومت بشار اسد، حتی پس از حمله شیمیایی در ادلب، نیز حمایت کرده است.
این نمایندگان، مصطفی‌ پورمحمدی، وزیر دادگستری دولت روحانی را نیز از اعضای کمیته مرگی دانسته‌اند که شماری از اعضای گروهک‌ها را اعدام کرده است.
یادآور می‌شود طیف وسیعی از نمایندگان پارلمان اروپا با گروه‌های تروریستی مانند مجاهدین، جبهه‌النصره و... مراوده و ارتباط دارند.

رسالت: روزنامه واشینگتن‌پست: هر دو نامزد انتخابات ایران موافق ادامه رویکرد کشورشان در مسائل عراق، سوریه و یمن هستند. این روزنامه در پایان تأکید کرده است که وقوع تحول واقعی مطلوب آمریکا مستلزم تغییر نظام ایران است: «اما تحول واقعی در ایران مستلزم فروپاشی نظام جمهوری اسلامی است».

روزنامه‌های باند روحانی به باند رقیب در خصوص تداوم تخاصمات و آثار اجتماعی آن هشدار داده‌اند:

آرمان: باید بپذیریم که این بازی در این مرحله پایان یافته است، وقتی بازی به اتمام می‌رسد و داور دست یک فرد را به‌عنوان فرد پیروز بالا می‌برد، باید همه به آن تمکین کنند و در کمال آرامش کار کنند. انتخابات اگر شروعی برای کینه‌ورزی‌ها باشد، برای کشور مضر است و آسیب‌های فراوانی را به‌دنبال خواهد داشت.

روزنامه‌های باند حسن روحانی همچنین نسبت به حملات باند رقیب و ناکارآمدیهای دولت حسن روحانی به وی هشدار داده‌اند:

جهان صنعت: بدانید و آگاه باشید که از لحظه اعلام نتیجه جناح مقابل اگر ‌چه انتخابات را باخته اما در نبرد برای مخالفت و کوبیدن دولت دوازدهم، توپخانه‌اش بیش از همیشه پر و پیمان به سوی شما نشانه رفته و با تمام قوا تلاش می‌کند انتخاب 57 درصدی شما را زیر سؤال ببرد.
در مبارزات و مناظره‌های انتخاباتی، مشکلات و دردهای کشور از زبان شما و دیگر نامزدها که هر کدام در 38سال گذشته، کم و زیاد، عهده‌دار امور مردم بوده‌اید، بدون این‌که راه و چاره‌ای در پی داشته باشد، مطرح شد.
آقای روحانی یکی از ایرادهایی که به شما می‌گرفتند و درست هم هست، به چیدمان دولت شما برمی‌گردد و اینک که به درستی از فساد و رانت و قاچاق و بگیر و ببندها و... نام برده‌اید، نکند با انتخاب برخی همکاران به قول معروف «واعظ بی‌متعظ» باشید که همه وعده‌هایتان را بر باد خواهد داد.

شما در یکی از مناظره‌ها گفتید چند سال قبل کاری کردید تا پرونده یکی از نامزدهای حاضر رو نشود، اگر قرار باشد خلاف و فساد و... را به هر مصلحتی به قول معروف زیر فرش بفرستیم، دیگر نمی‌توان و نباید از شفافیت و مبارزه با فساد و رانت سخن گفت.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/a411a53a-deef-42d6-9dd2-5a885d0e844f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات