728 x 90

کارکنان محروم مخابرات و سودهای کلان سپاه پاسداران

تجمع اعتراضی کارکنان شرکتی مخابرات در مقابل مجلس ارتجاع
تجمع اعتراضی کارکنان شرکتی مخابرات در مقابل مجلس ارتجاع
شرکت مخابرات ایران، در سال ۱۳۵۰خورشیدی با ۵میلیارد ریال سرمایه اولیه تأسیس شد. اما این شرکت پس از سرکوب قیام مردم ایران و به‌منظور کنترل هر چه بیشتر سپاه بر شبکه تلفن و اینترنت کشور در 5مهر 88، طی یک معامله نمایشی به ارزش حدود 8میلیارد دلار در بورس تهران، با خرید 50درصد از سهام شرکت مخابرات ایران، که ظاهراً به مزایده گذاشته شده بود، رسماً تحت مالکیت سپاه پاسداران در آمد. هنگام واگذاری سهام عمده مخابرات به سپاه، میزان سرمایه این شرکت برای واگذاری در بورس تهران، به 3میلیارد و ۵۰۰میلیون دلار رسیده بود و بیش از ۴۷هزار نفر در شرکت مخابرات و زیرمجموعه‌های آن به کار اشتغال داشتند. بدین ترتیب سپاه علاوه بر چنگ انداختن بر شرکت مخابرات و تشدید شنود و فیلترینگ، با تصاحب شرکت مخابرات که حدود 86میلیون مشترک تلفن ثابت و همراه داشت، سود هنگفتی به‌جیب زد.
در تأیید این نکته سایت حکومتی جهان‌نیوز 14بهمن 89در جنگ قدرت باندهای رژیم فاش کرد: «نگاهی به دخل و خرج شرکت مخابرات ایران نشان می‌دهد که سود شرکت مخابرات در سال ۸۴به میزان ۳۰۰میلیارد تومان بود که این رقم در سال ۸۷به ۱۸۰۰میلیارد تومان رسید و اکنون صحبت از حداقل ۳۰۰۰هزار میلیارد تومان سود است».
از این دوره به بعد و پس از آن که سپاه عملاً بر مخابرات کشور چنگ انداخت، هر بار حقوق کارگران وکارمندان این شرکت را به تعویق انداخت و نه تنها متناسب با رشد نرخ تورم حقوق کارگران و کارمندان را افزایش نمی‌داد، بلکه در مواردی حقوق کارمندان و کارگران بخشی از قسمتهای مخابرات را پایین هم آورد. این سیاستهای ضد‌مردمی باعث شد که هر بار کارمندان و کارگران این شرکت در مناطق مختلف کشور علیه کارفرمایان این شرکتها دست به تجمعات اعتراضی بزنند. آخرین بار 9آبانماه 95 جمعیت زیادی از کارگران مخابرات روستایی از سراسر کشور در مقابل مجلس ارتجاع تجمع اعتراضی برگزار کردند. این کارگران از استانهای خراسان رضوی، زنجان، خوزستان، کرمانشاه، خراسان جنوبی، لرستان و اصفهان بودند که خواستار حذف واسطه‌ها و عقد قرارداد مستقیم با شرکت مخابرات و اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل طبق ماده ۳۶و ۳۸قانون کار و امنیت شغلی بودند. در توصیف شرایط دردناک این کارگران خبرگزاری حکومتی ایلنا 11مرداد 56ضمن اشاره به گوشه‌هایی از فساد و تبعیض در بین کارکنان شرکت مخابرات می‌نویسد: «چند ماهی است که اعتراضات کارکنان شرکتی مخابرات نسبت به ساختار تبعیض‌آمیز مخابرات، عدم اجرای طرح طبقه‌بندی مشاغل و عدم عقد قرارداد مستقیم، ادامه دارد؛ چندین بار و هر بار چند صد نفر از سراسر کشور به تهران آمده‌ و مقابل مجلس تجمع کردند؛ چند باری هم دسته‌دسته در شهرهای مختلف، مقابل ادارات مخابرات جمع شدند و خواستار برآورده شدن مطالبات خود شدند. همه این اعتراضات تا امروز نتیجه‌یی نداده که هیچ؛ یازده نفر از کارکنان شرکتی مخابرات لرستان در جریان همین اعتراضات و تجمعات، از کار بیکار شدند. یازده نفری که هم تخصص دارند و هم سابقه کار و شاید مهارتشان در کار، کمتر از رسمی‌هایی نباشد که با خیال جمع پشت میز‌هایشان نشسته‌اند و حداقل ماهی سه میلیون تومان دریافتی دارند». این منبع در ادامه ضمن اعتراف به نهادینه شدن فساد و تبعیض در تمامیت حکومت آخوندی اضافه می‌کند: «سالهاست که سایه شوم تبعیض فقط بر سر مخابراتی‌ها نیست؛ در خیلی از ارگانها و نهادهای دولتی، این تبعیض حاکم است؛ در آموزش و پرورش، حق‌التدریسی‌ها گاهی یک‌سوم رسمی‌ها دستمزد می‌گیرند و کل تابستان را بدون عایدی سر می‌کنند؛ در وزارت بهداشت، وضعیت پرستاران شرکتی از لحاظ امنیت شغلی و کارانه دریافتی، خیلی کمتر از پرستاران رسمی است؛ به همین منوال می‌توان از ارگانها و نهادهای دیگری هم با شرایط مشابه سراغ گرفت».

اعتراضات گسترده‌هزاران کارگران پیمانی مخابرات ایران در روزهای شنبه و یکشنبه ۱۰و ۱۱تیر 96 در شهرهای مشهد، همدان، شیراز و چند شهر استانهای لرستان و خوزستان ادامه اعتراضات کارگران علیه استثماری است که به آنها تحمیل شده است. آنها خواستار قراردادهای مستقیم کاری و افزایش دستمزدهای زیر خط فقر خود، از شرکت مخابرات رژیم که متعلق به سپاه ضد‌مردمی پاسداران می‌باشد شده‌اند.
                                                
 البته واکنش مسئولان شرکت مخابرات در برابر این اعتراضات تهدید معترضان به اخراج بوده است.
دردناک این‌که هم‌اکنون 23هزار نفر از کارکنان مخابرات با سوابق 10تا 20ساله هم‌چنان با قردادهای موقت و پیمانی مشغول کار می‌باشند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/333c866b-cb6f-4563-b303-3c69dbd107db"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات