728 x 90

چپاول تحت عنوان سد سازی

سد گتوندمشکلات زیادی برای مردم منطقه ایجادکرد
سد گتوندمشکلات زیادی برای مردم منطقه ایجادکرد
ساخت سد گتوند در سال 1375 دردولت رفسنجانی با پیمان‌کاری شرکت «سپاسد» وابسته به سپاه پاسداران و مشاوره شرکت «مهاب قدس» وابسته به استان قدس رضوی، آغاز شد.

سدگتوند یکی از بزرگترین سدهایی است که در مسیر رودخانه کارون ساخته شده است. احداث این سد  مشکلات بسیاری برای مردم منطقه ایجادکرد، دردوران ریاست‌جمهوری رفسنجانی شروع شد در دولت خاتمی و احمدی‌نژاد ادامه یافت و در سال 90  احمدی‌نژاد آن را افتتاح کرد.

 وجود گنبدهای نمکی در اطراف مخزن سد و محل آبگیری آن باعث شده تا نمک فراوانی در آب سد حل، و از این طریق وارد رودخانه کارون شود که به نمک‌زار شدن مناطق و زمینهای اطراف انجامید.

این طرح آن‌چنان غیرمردمی بود که عیسی کلانتری وزیر پیشین کشاورزی رژیم و رئیس کنونی سازمان حفاظت محیط‌زیست در دولت آخوند حسن روحانی، احداث این سد را جنایت نامید. هم‌چنین مجری طرح آسیب شناسی سد، احداث آن را یک اشتباه ملی دانست که درشورترشدن آب کارون سهم دارد. (سایت تابناک 14اردیبهشت 95)

در مورد شورشدن آب کارون به‌دلیل ایجاد سد گتوند، سخنگوی شورای استان خوزستان از وارد شدن 17میلیون تن نمک طی 4سال به رودخانه کارون خبر داد. (سایت خبرآنلایان 16مهر 94)

سایت حکومتی تابناک نیز در این مورد به‌نقل از یک عضو هیأت علمی دانشگاه تهران نوشت: ” «به‌دلیل انتخاب نامناسب محور سد و وجود سازند نمکی گچساران در ۵کیلومتری بالادست محور سد، با پدیده انحلال نمک‌ها و شور شدن مخزن سد و به تبع آن افزایش شوری آب رها شده به داخل رودخانه کارون در مقطع گتوند روبه‌رو هستیم.» (تابناک 14شهریور 95)

اکنون بی‌طرف وزیر پیشنهادی آخوند روحانی برای وزرات نیرو که مجلس ارتجاع صلاحیت او را رد کرد در دیدار با اعضای مجلس آخوندی از فراکسیون موسوم به امید گفت: ”در زمینه آب‌گیری شدن این سد دردوران احمدی‌نژاد بی‌طرف وزیرپیشنهادی آخوند روحانی برای وزرات نیرو دردیدار با نمایندگان باند روحانی در مجلس رژیم موسوم به فراکسیون امید گفته است: ”در دولت احمدی‌نژاد نیز مطالعات درباره شناسایی «گنبد نمکی» انجام شد و پیش از آن که طرح جداسازی این گنبد نمکی از مخزن و پتورسی به‌طور کامل اجرا شود، سد با یک تصمیم «سیاسی» آب‌گیری شد“. (خبرگزاری مجلس 24مرداد 96)

سایت پاسدار محسن رضایی موسوم به تابناک، نسبت به این سخنان واکنش نشان داد و او را مسئول شورشدن رودخانه کارون دانست و نوشت: ”مشکل بزرگ موجود بر سر راه احداث سد گتوند از ابتدا شناسایی شده بود؛ اما به هیچ‌وجه رفع آن در دستور کار قرار نگرفت». (تابناک 24مرداد 96)

در حالی که شرکت ”سپاسد“ وابسته به سپاه پاسداران سازنده سد بوده است، پاسدار عبادالله عبداللهی، فرمانده قرارگاه موسوم به خاتم‌الانبیاء سپاه پاسداران، می‌گوید که این قرارگاه در طراحی سد گتوند نقشی نداشته: ”این تجربه ناموفق به ما بر نمی‌گردد ضمن این‌که ما مسئولیت اجرا را به عهده داریم اگر در سد گتوند به گنبد نمکی برخوردیم این قضیه به طراحی مشاور بر می‌گردد“. (خبرگزاری ایلنا 2خرداد 95)

روشن است که آنچه در احداث و تکمیل این طرح اساساً مطرح نبوده منافع مردم ایران و به‌خصوص مردم خوزستان بوده است، بلکه سودهای هنگفت و چپاولهای کلان توسط ارگانهای سازنده و دولتهای ضد‌مردمی هدف از آن بوده است.

واقعیت این است که در ایران تحت حاکمیت آخوندی اساساً سد سازی اقدامی است مخرب برای اقتصاد و سودآور و چپاولگرانه برای نهادهای سازندهٴ آن. در دوران حاکمیت آخوندها 554سد اکثراً توسط سپاه ضدخلقی احداث شده که تماماً همین وضعیت را داشته‌اند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ce0e48a0-af18-4452-9b2c-7e40a9ebfeea"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات