728 x 90

«زنگ خطر» آژانس برای نظام

سخن روز
سخن روز
قیل و قال و ولوله بر سر برجام دوباره در رژیم بالا گرفته است. این ولوله هفته گذشته بر سر سفر نیکی هیلی به ‌وین و دیدارش با آمانو مدیرکل آژانس بالا گرفت و اکنون بر سر جواب آمانو به ‌سؤال اساسی نیکی هیلی از وی. آمانو در مصاحبه با آسوشیتدپرس گفته است: «طبق برجام آژانس در صورت وجود اطلاعات معتبر و نگرانی از فعالیت اعلام نشده، می‌تواند به‌هر سایتی، چه نظامی و چه غیرنظامی در کشورمان دسترسی داشته باشد» (1) و این گفته منشأ ولوله کنونی در رژیم شده است.

مهره‌ها و رسانه‌های حکومتی دعوای کنونی بر سر برجام را «جنگ تفسیرها» می‌نامند که گویا دو تفسیر از برجام وجود دارد؛ یکی تفسیر رژیم که بر اساس آن آژانس حق بازرسی از مراکز نظامی را ندارد و دیگری تفسیر آمریکا که آژانس حق دارد هر جا را که به‌آن ظن داشته باشد، مورد بازدید و بازرسی قرار دهد و اکنون «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تفسیری از مفاد برجام ارائه داده که دقیقاً تفسیر موسع و دلخواه آمریکایی‌هاست و این مهمترین مرحله از تکمیل پازل ضدایرانی برجام است چرا که این آمریکاست که نبرد تفسیرها را برنده شده». (2)

جالب است که رسانه‌های رژیم، به‌اصطلاح این تفسیر آمریکا یا آژانس را یک تفسیر مغرضانه، غیرواقعی و تحریف‌آمیز توصیف نکرده‌اند، بلکه آن را «تفسیر موسع» (توسعه یافته) نامیده‌اند، چرا که نمی‌توانند این واقعیت را کتمان کنند که از قضا تفسیر غیرواقعی و تحریف‌آمیز تفسیر رژیم است زیرا نه تنها با متن برجام مباینت دارد، بلکه به‌کلی عاری از منطق است؛ زیرا چگونه ممکن است آژانس زیر بار ممنوعیت بازرسی از مراکز نظامی رژیم برود، در حالی که همه می‌دانند پروژه‌های اتمی رژیم عمدتاً در همین مراکز نظامی مستقر بوده است. این موضوع آن قدر بدیهی است که روزنامه حکومتی شرق (11شهریور) نیز از «حق اصولی آژانس» برای بازرسی سخن گفته و نوشته است: «بعضی اظهارنظرهای نه‌چندان حرفه‌یی در ایران، دبیرکل آژانس را ناچار کرد که بر حق اصولی آژانس مبنی بر دسترسی به‌ «مکانهای مربوطه» در صورت وجود تردیدهایی درباره فعالیتهای هسته‌یی در آنها تأکید کند». اگر ‌چه این حرف خنده‌دار است که اظهارنظرهای غیرحرفه‌یی بعضیها موجب شده که آژانس لج کند! اما مهم این است که حتی این روزنامه حکومتی هم به‌ «حق اصولی آژانس» برای بازرسی... «در صورت وجود تردید» اذعان کرده است.

متوسل شدن به ‌یاوه «تفسیر موسع» آمریکا با اظهارات علنی اوباما، جان کری و سایر مقامهای آمریکا هنگام مذاکرات برجام نیز در تناقض است. اوباما در یکی از اظهارات علنی خود (9مرداد 94) که در رسانه‌های رژیم هم منعکس شد، در تشریح توافق به‌عمل آمده صراحتاً گفت: «رژیم بازرسیها به‌صورت فشرده تا 15سال آینده ادامه خواهد داشت... و (این سیستم) امکان نظارت 24ساعته در 7روز هفته از تمام تأسیسات» رژیم ایران را تضمین می‌کند. (3)

اما به‌رغم این‌که سردمداران رژیم و به‌خصوص دست‌اندرکاران برجام به‌خوبی می‌دانند متن برجام اجازهٴ بازرسی از مراکز نظامی را می‌دهد، هیاهوی کنونی در رژیم، دو علت می‌تواند داشته باشد، نخست این‌که این موضوع دستاویزی برای تصفیه حساب باندی شده است. (4)

دوم، درست است که اوباما و دولت او در قرائت این نکته از برجام (بازرسی بدون شکاف) کاملاً صریح بوده‌اند، اما از آنجا که برای اوباما آنچه اولویت داشت، امضای هر چه سریعتر برجام بود، برایش چندان مهم نبود که رژیم آخوندی چه می‌گوید و چه تفسیری از آن دارد و از آنجاکه اطمینان داشت این اظهارات و این تفسیرها، چیزی را تغییر نمی‌دهد، بر آنها چشم می‌بست؛ کما این‌که از برخی تخلفات رژیم که آنها را فرعی تشخیص می‌داد، چشم پوشی می‌کرد؛ اما ساکنان کنونی کاخ سفید درست به‌عکس در صددند برای تخلفات و نقضهای طرف مقابل که می‌دانند وجود دارد، سند و مدرک پیدا کنند و برجام را اگر نه منتفی، دست‌کم مورد تجدیدنظر قرار دهند.

روزنامه‌ جوان ارگان بسیج سپاه پاسداران (11شهریور) اهداف آمریکا در حال حاضر را چنین برمی‌شمارد:
1 ـ استانداردسازی همیشگی رفتار ایران در عرصه بین‌المللی (برجامیزاسیون کردن رفتار ایران)
2 ـ نشاندن ایران (پشت) میز مذاکرات غیرهسته‌یی
3 ـ بازنگاری برجام
4 ـ معرفی ایران به‌عنوان ناقض برجام و احیای 6قطعنامه گذشته و اجرای دوباره تحریمهای گذشته».

به‌ این ترتیب هراس رژیم از به‌راه افتادن قطاری است که هفته گذشته از نخستین ایستگاه خود، (سفر نیکی هیلی به‌وین) گذشت و روز 10شهریور با سخنان آمانو مدیرکل آژانس (بازرسی بدون استثنا از همهٴ مراکز نظامی و غیرنظامی) از ایستگاه دوم نیز عبور کرد  روز 17اکتبر (25مهر 96)  اين قطار وارد ايستگاه سوم خواهد شد که در آن وزارت‌خارجه آمریکا باید بر اساس گزارش آژانس، پایبندی رژیم به‌ برجام را مورد تأیید قرار دهد یا رد کند.  طی این 45روز ، نهایتاً روشن خواهد شد که آیا نوری در تونل تاریک برجام مشاهده می‌شود یا آن‌چنان‌که کیهان خامنه‌ای (8شهریور) در همین رابطه نوشته بود: «اگر در تونلی تاریک نوری مشاهده کردید خیلی هم خوشحال نشوید، شاید قطاری باشد که می‌آید تا زیرتان بگیرد!».

پانویس: ــــــــــــــــــــــــــ
1 ـ کیهان خامنه‌ای ـ 11 شهریور
2 ـ روزنامه جوان ارگان بسیج سپاه پاسداران- 11شهریور
3 ـ سایت حکومتی خبرنامه دانشجویان ـ 10مرداد 94
4 ـ کیهان خامنه‌ای 11شهریور 96: «این‌که در متن برجام چه بندهایی گنجانده شده که مدیرکل آژانس (نه آمریکا یا سایر اعضای 1+5) تصریح می‌کند، هر گاه احساس نیاز کنند، می‌توانند از هر سایت نظامی و غیرنظامی کشورمان بازدید کنند؟ سؤالی است که دولت محترم باید پاسخگوی آن باشد».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/53ddc5d4-b5f4-4b40-b5da-78114b371b95"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات