728 x 90

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز ۱۶شهریور ۹۶

نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
در روزنامه‌های باند روحانی و شرکا فضاحتهای پیش آمده در مسابقه فوتبال بین تیم رژیم و سوریه بیشترین عنوانها را به خودش اختصاص داده:

آرمان: حضور در ورزشگاهها حق شهروندی زنان!

آفتاب یزد: برخی نمایندگان زن مجلس به‌دنبال طرح سؤال از وزیر ورزش به‌دلیل ممانعت از حضور زنان در ورزشگاه آزادی هستند، در جستجوی مقصر

کارون: تبعیض جنسیتی بود، تبعیض ملیتی هم اضافه شد؛ ورزشگاهها فقط برای «ژن» های خوب!
فضاحتهای پیش آمده در حاشیه مسابقه فوتبال با سوریه باعث شده باندهای حکومتی حرفهای دیگری را هم مطرح کنند.

آفتاب یزد: نخستین تناقض میدان سه‌شنبه، حضور زنان سوری بر روی سکوها و ایجاد محدودیت برای بانوان ایرانی به‌رغم تهیه بلیت بود. این نکته‌یی قابل تأمل بود
تناقض نخست را بگذارید کنار تناقض حجاب زنان سوری. این دو تناقض در کنار یکدیگر باعث می‌شود آن عصبانیتی که ذکر گردید نمود بیشتری پیدا کند.
به ضرس قاطع می‌توان گفت با اقدامی که روز سه‌شنبه ‌صورت گرفت هم به مردم ایران جفا شد و هم به مردم سوریه.

ابتکار: در واقع برچسب «مصلحت عمومی» را نمی‌توان روی هر موضوعی چسباند و با پشتوانه نام بردن از «ملت» اجرای آن را توجیه کرد.
نمود چنین موضوعی را می‌توان به‌عنوان مثال در مجموع حواشی دیدار روز سه‌شنبه تیم‌های ملی فوتبال ایران و سوریه در هفته پایانی رقابتهای مقدماتی جام‌جهانی 2018در منطقه آسیا مشاهده کرد؛ جایی که مسائل مختلفی از بحث ندادن اجازه ورود زنان ایرانی به استادیوم آزادی و حضور زنان – حتی بی‌حجاب – سوری در ورزشگاه، امکان تبانی دو تیم برای ایجاد امکان صعود سوریه به پلی‌آف مقدماتی جام جهانی، جدال‌های درون زمین، سخنان سردار آزمون (مهاجم تیم ملی ایران) درباره فحاشی بازیکنان سوری در زمین و البته ویدیویی که از سوی دو باز یکن تیم ملی سوریه بعد از کسب تساوی برابر ایران پخش شد و شعارهای توهین‌آمیز ضدایرانی در آن شنیده می‌شد، مشاهده کرد. ایران و سوریه سال‌هاست در ساحت حاکمیتی دوستانی استراتژیک محسوب می‌شوند.
این موضوع به‌خصوص با حضور مستشاری ایران در مقابله سوریه با داعش بیش‌از‌پیش به چشم آمد و تلفات ایران در این جنگ با نام «شهدای مدافع حرم» نامیده شدند.
مسأله در واکنش‌های مردمی به این حواشی از جایی شروع می‌شود که دو طرف در تبیین این روابط، از واژگان «ملت» «دوست» و «برادر» استفاده می‌کنند
نمی‌توان این بخش قابل‌توجه را «ملت» ایران نامید. کما این‌که در سوی دیگر ماجرا، بخش بزرگی از مخالفان بشار اسد – رئیس‌جمهوری سوریه – جمعی از مردم سوریه هستند که به دلایل نزدیکی دولتهای دو کشور، ایران را دوست و برادر نمی‌دانند و نمی‌بینند.

قتل کولبران کرد و حادثه مرگ دانش‌آموزان هرمزگانی هم از موضوعات دیگر روزنامه‌های باند روحانی است:

آرمان: بازداشت ۵متهم در جریان مرگ ۲کولبر

آفتاب یزد: بازداشت ۵متهم حادثه مرگ دو کولبر
آفتاب یزد: حضور پر رنگ مسئولان در منزل جانباختگان و مصدومان حادثه داراب، محدثه: می‌ترسم وعده‌ها فراموش شود

سایر بحرانهای داخلی و منطقه‌یی موضوع عنوانهای صفحات اول روزنامه‌های نزدیک به دولت روحانی هستند:

آفتاب یزد: ولایتی: دانشگاه آزاد جای ضدانقلابها نیست
آفتاب یزد: ادعاهای جدید وزیر خارجه سعودی با طعم توهین، جبیر معادلات را به هم ریخت

ابرار: ظریف: اگر عربستان خواهان ایجاد صفحه جدید با ایران است ما آماده‌ایم

ابرار: وزیر خارجه سعودی: سخنان ظریف خنده‌دار است

جهان صنعت: مالباختگان کاسپین باز هم تجمع کردند؛ اصرار بر حق‌طلبی، حمایت از مظلوم

شهروند: رنج طبیب شدن؛ یکی از متخصصان زنی که دوره طرحش را در سرپل‌ذهاب گذرانده:‌ گاهی در اتاق عمل برای بخیه زدن مجبور بودیم از چراغ موبایل استفاده کنیم. مسولان کرمانشاه می‌گفتند پول نداریم

برجام و ابراز نگرانی از مواضع اخیر نیکی هیلی موضوع مشترک عنوانهای صفحات اول روزنامه‌های هر دو باند حاکم است:

آرمان:‌ مصباح یزدی: بزرگانی در کشور حاضرند تا کمر جلوی مسئولان آمریکا خم شوند

آفتاب یزد:‌ظریف: تداوم برجام بدون آمریکا ناممکن نیست

کیهان: آمریکا هم کلاه گشاد برجام را تأیید کرد

جوان: بازگشت برجام به نقطه صفر!

واکنش هراس‌آلود به اظهارات دو روز قبل نیکی هیلی در اندیشکده «امریکن اینترپرایز» دربارهٴ رژیم و برجام مضمون مشترک روزنامه‌های باند خامنه‌ای است که ضمن آن به به باند حسن روحانی هم حمله کرده‌اند:

کیهان: نماینده آمریکا در سازمان ملل مدعی شد که اجرای کامل برجام از سوی ایران به‌معنای پایبندی نیست! مقامات غربی به‌دنبال آن هستند تا محدودیتها و بازرسی‌های بی‌سابقه برجام دائمی شده و مسائلی مانند نابودی یا مهار توان موشکی ایران و قدرت منطقه‌یی کشورمان نیز به آن اضافه شود.
وی در این نشست مدعی شد رعایت محدودیت‌های غنی‌سازی و سانتریفوژ به‌معنی پایبندی کشور ایران به برجام نیست.
نیکی هیلی گفت که آمانو در سفر وین، نظارت بر پایبندی ایران به برجام را به «جورچین» تشبیه کرده و گفته که «برداشتن تنها یک قطعه از آن تصویر کاملی در اختیار شما قرار نمی‌دهد».
وی گفت: «در بحث ما، آمانو نظری مطرح کرد که توجه من را جلب کرد. او گفت نظارت بر پایبندی ایران، مانند جورچین است. برداشتن فقط یک قطعه، تصویر کاملی در اختیار شما قرار نمی‌دهد.
گفتنی است «باراک اوباما» رئیس‌جمهور سابق آمریکا- فروردین 95- در کنفرانس خبری نشست امنیت هسته‌یی در واشینگتن با‌ اشاره به این‌که روح برجام تغییر رفتار ایران است!، مدعی شد: شرط برخورداری ایران از امتیازات اقتصادی، کنار گذاشتن توانایی موشکی و متوقف کردن اقدامات منطقه‌ای] یعنی همان قطع کمک به جبهه مقاومت] است.
مقامات آمریکایی با همراهی اتحادیه اروپا و کشورهای اروپایی عضو 1+5در پی تحقق دو امر فوق‌العاده مهم هستند؛ نخست این‌که ایران با عقب‌نشینی از ارزش‌ها و اهداف انقلاب اسلامی در برابر غرب عدول کرده و خود را با سیاستهای سلطه‌طلبانه و استکباری آمریکا هماهنگ و همصدا کند که این آرزوی غرب در سال‌های پس از انقلاب اسلامی بوده و این آرزو را نیز به گور خواهند برد. این هدف، هدف کلان و طولانی‌مدت آمریکا از بهانه‌تراشی‌ها در موضوع رفع تحریم‌های هسته‌یی و عقیم گذاشتن مسأله برجام است اما هدف ثانویه آنها از این بهانه تراشی‌ها که به‌شدت درصدد رسیدن به آن هستند این است که ایران دست از حمایت جنبش‌های حق‌مدار و آزادی‌بخشی هم‌چون حزب‌الله برداشته و جبهه مقاومت را رها کند
پس از امضای برجام، کلیدواژه‌هایی هم‌چون «برجام منطقه‌ای»، «برجام ۲و ۳»، «منطقه قوی‌تر به جای قوی‌ترین کشورِ منطقه» و... بارها از سوی مقامات غربی و روزنامه‌های زنجیره‌یی مطرح شد.
این ایده غلط و مغایر با منافع ملی، در حقیقت بر لزوم کوتاه‌آمدن از سیاستهای انقلابی ایران در منطقه، کاهش حمایت از متحدان استراتژیک منطقه‌یی و گفتگوی بی‌پشتوانه با کشورهای مرتجع منطقه تأکید دارد.

جوان: «اروپا، برجام را بدون آمریکا هم ادامه می‌دهد» این جدیدترین موضعگیری محمدجواد ظریف درباره برجام است، وی در گفتگو با یک سایت خبری داخلی عنوان می‌کند: «فعلاً اروپایی‌ها تأکید بر این دارند که در هر شرایطی برجام را اجرا خواهند کرد. این‌گونه می‌گویند. معتقدند که آمریکا با سیاستی که اروپا دنبال کرده در منفعت خود نخواهد دید که از برجام خارج شود... اتحادیه اروپا هم بارها اعلام کرده برجام قابل مذاکره مجدد نیست.»
ظریف در گفتگو با المیادین یک گام را فراتر گذاشته و از رضایت ایران مبنی بر اجرای برجام منهای آمریکا سخن به میان می‌آورد: «تداوم برجام بدون آمریکا غیرممکن نیست». گفته‌های وزیر امور خارجه در حالی بیان می‌شود که آمریکایی‌ها چندین بار نقض، تحریم‌ها را به روز رسانی و خواسته‌های فراتر از آنچه در برجام ذکر شده (نظیر بازرسی از مراکز نظامی) را طرح می‌کنند و در چنین شرایطی انتظار است محمدجواد ظریف رویه‌ای متفاوت‌تر اتخاذ نماید. ظریف همراه با سایر مقامات ارشد دولت، بهتر است قبل از اتمام مهلت ۹۰روزه دونالد ترامپ (که به وزارت امور خارجه این کشور مأموریت داده تا موارد نقض برجام از سوی ایران را احصا کنند) با اقدامات آمریکایی‌ها ـ از نقض برجام گرفته تا درخواست‌های غیرمعقول آنها ـ برخورد فعال‌تری کند تا بیش از این منافع ملی تهدید نشود، چرا که بر اساس قوانین ایالات متحده، پس از اعلام عدم پایبندی ایران به برجام توسط دونالد ترامپ، کنگره آمریکا می‌تواند تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع کند... اظهارات محمدجواد ظریف نه تنها تئوری «برای رفع تحریم‌ها و مرتفع کردن پرونده هسته‌یی کشورمان باید با کدخدا وارد تعامل مستقیم شد» را از اساس بی‌معنا و بدون نتیجه دانسته بلکه بازگشت به نقطه صفر اختلافات فی مابین ایران با نظام سلطه است، نقطه‌ای که باید برای رفع اختلافات مبنایی از جمله هسته‌ای، موشکی، حقوق‌بشر، تروریسم با کشورهای غیر از ‌آمریکا مذاکره کنیم در حالی که بسیاری از ساختارهای تحریم‌های بین‌المللی را دولت و کنگره آمریکا شکل داده است.

روزنامه‌های باند روحانی نیز ضمن واکنش هراس‌آلود به اظهارات نیکی هیلی بر ضرورت ادامه مسیر زهرخوران تأکید کرده‌اند:

جهان صنعت: مقدمه چینی هیلی برای خروج از برجام
حمایت‌ طرف‌های اروپایی از ایران در ماجرای برجام به کشورمان کمک کرده تا بتواند در برابر سیاستهای ضدبرجامی آمریکا قد علم کند‌. به گفته کارشناسان، آمریکایی‌ها می‌دانند اگر به‌صورت یک‌طرفه برجام را نقض کنند خود به انزوا کشیده می‌شوند بنابراین تمام سیاستهای خود را در این راستا به‌گونه‌یی چیده‌اند تا ایران به‌صورت یکطرفه دست به نقض برجام بزند. این در صورتی است که مقامات ایرانی به هیچ روی حاضر نیستند زیر بار فشارهای آمریکا دست به‌عملی یک‌جانبه بزنند‌.

جمهوری اسلامی: دکتر ظریف در گفتگو با المیادین: تداوم برجام بدون آمریکا غیرممکن نیست

اعتماد: ایران باید از شورای امنیت بخواهد در مقابل موضع‌گیریهای آمریکا واکنش نشان دهد... دستگاه سیاست خارجی ایران باید توپ را به زمین جامعه بین‌الملل بیندازد. به هر حال از آنجا که قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در تأیید برجام تصویب شده است، بهتر است که ایران به شورای امنیت مراجعه کند. ایران می‌تواند به شورای امنیت بگوید که به تعهداتش مطابق برجام عمل کرده است و حال انتظار دارد که تعهداتی که اعضای دایم شورای امنیت بر اساس این توافق داشتند، عملی کنند.

شرق: حیله‌گری برای بحران‌سازی
سخنرانی نیکی هیلی درباره دیدگاههای همفکران ترامپ در دولت آمریکا راجع به برجام در مؤسسه امریکن اینترپرایس (یکی از مراکز اصلی نومحافظه‌کاران آمریکا) حائز اهمیت است. او در این سخنرانی جزئیاتی را درباره نگرش و مشی ترامپ و همفکرانش ارائه کرده که قبلاً در چنین سطح و با چنین تفصیلی مطرح نشده بود. او به‌طور خلاصه مدعی شد «پایبندی تکنیکی ایران به برجام برای ادامه پایبندی آمریکا به این توافق کافی نیست» و این‌که «توافق هسته‌یی نمی‌تواند در انزوا بررسی شود و برعکس دشمنی ایران با آمریکا و رفتارش در خاورمیانه در محاسبات آمریکا برای تأیید یا رد پایبندی ایران به برجام مدنظر قرار می‌گیرد».
تمام تلاش هیلی در این سخنرانی این بود که توجیهاتی برای آنچه از چندی پیش به «گزینه سوم» شهرت یافته، بتراشد.
سخنان هیلی به این معنی است که او و همفکرانش در دولت در پی تشویق ترامپ به خودداری از تأیید پایبندی ایران به برجام و ارجاع تصمیم در مورد اعاده یا اعاده‌نشدن تحریم‌ها (یعنی خروج یا خروج‌نکردن از برجام) به کنگره هستند. ترجیح ترامپ نیز ظاهراً همین است. اما با توجه به موافق‌نبودن عناصر نسبتاً واقع‌بین در دولت و کنگره و نیز مخالفت متحدان اروپایی، اتخاذ تصمیم قطعی هم‌چنان با دشواریهای زیادی مواجه خواهد‌ بود.
البته این احتمال نیز وجود دارد که موضع‌گیریهای این‌چنینی در واشینگتن ترفندی برای واداشتن ایران به مذاکره مجدد یا کسب امتیازاتی از متحدان اروپایی درباره موشک یا وضع دوره بعد از خاتمه برجام باشد. سخنان رئیس‌جمهور فرانسه در ٢٩آگوست مبنی بر این‌که «برجام می‌تواند با کارهایی در مورد دوره بعد از ٢٠٢٥و استفاده از موشکهای بالستیک تکمیل شود» در این رابطه قابل‌توجه است. سخنان هیلی و سابقه اخیر انداختن توپ موضوع DACA (درباره اقامت کسانی که به‌طور غیرقانونی در کودکی همراه والدینشان به آمریکا مهاجرت کرده بودند) در زمین کنگره، می‌تواند به‌معنی بررسی جدی انجام اقدام مشابهی در ارتباط با برجام باشد. در چنین صورتی، ترامپ دست به اقدام علیه تصمیمات اوباما می‌زند و از این طریق رضایت پایگاه رأیش را تأمین می‌کند و در عین‌حال با توجه به وحشتی که از واقعیات عینی و مخاطرات پیش‌رو دارد، به‌نحوی غیرمسئولانه، از تصمیم‌گیری نهایی خودداری کرده و مسئولیت هر تصمیمی را که گرفته شود یا گرفته نشود، بر دوش کنگره می‌اندازد.

تناقض اظهارات روزنامه‌های حکومتی در مورد رابطه با عربستان، انعکاسی از انزوای منطقه‌یی رژیم است:

جمهوری اسلامی:
وزیر خارجه کشورمان در ادامه گفت: ما به‌منظور پایان دادن به درگیریهای سوریه، بحرین و جنگ غیرعاقلانه یمن آماده‌ایم با تمام کشورهای اسلامی از جمله عربستان همکاری کنیم. عربستان، امارات و کشورهایی که در حال جنگ با یمن هستند تاکنون هیچ دستاوردی نداشتند.
وی در ادامه با اشاره به عربستان گفت: ایران همیشه آماده گفتگو بوده است اما کشورهای همسایه آمادگی را نداشتند و ما از هر گونه تحول در این راستا استقبال می‌کنیم. اگر عربستان خواهان ایجاد صفحه جدید با ایران است ما نیز آماده آن هستیم و برای ایجاد صفحه جدید نباید به اوضاع منطقه نگاه کرد، زیرا وضع بحرانی است و به جای آن باید در مورد همکاری بحث شود. تفاهم و گفتگو در منطقه نیازمند تغییر برخی روش‌ها است که مهم‌ترین آنها وارد کردن امنیت از خارج است، زیرا کشورهای منطقه قدرت و توانایی آن را دارند که پایه‌های امنیت و ثبات را بنا کنند.
ظریف در ادامه با اشاره به این‌که افراط‌گرایی در تمام کشورهای منطقه وجود دارد و هیچ‌یک از کشورهای منطقه چه عربستان و چه کشورهای دیگر از این قاعده مستثنی نیستند، گفت: برای ایران نه تنها ثبات منطقه خلیج‌فارس بلکه ثبات تمام کشورهای منطقه مهم است و ایران یک شریک مهم و آماده برای همکاری با تمام همسایگان به‌منظور ایجاد امنیت و ثبات است.

وطن امروز: ادامه سیاست «نه» سعودی در جواب سیاست «دست دراز ظریف»

جبیر: روابط ایران و عربستان نزدیک نمی‌شود
وزیر خارجه عربستان‌سعودی باز هم آب پاکی را روی دست برخی طیف‌های خوشبین در داخل ایران ریخت و گفت سیاست عربستان نزدیکی روابط با ایران نیست. عادل الجبیر در ساعتهای پایانی روز سه‌شنبه به وقت تهران، در لندن گفت اظهارات اخیر محمدجواد ظریف درباره نزدیکی 2کشور مضحک است. جبیر هم‌چنین گفت مذاکرات و هماهنگی‌های میان ایران و عربستان درباره حج هیچ ارتباطی با مناسبات دیپلوماتیک 2کشور ندارد.

وزیر خارجه عربستان باز هم ایران را متهم به ایجاد ناامنی در منطقه کرد و این بار مدعی شد ایران سران القاعده را در تهران تحریک کرده در عربستان عملیات تروریستی انجام دهند! به گزارش «وطن امروز»، وزیر خارجه عربستان در واکنش به سخنان وزیر امور خارجه کشورمان، گفت هیچگونه نزدیکی در روابط میان ایران و عربستان وجود ندارد. آن‌گونه که العربیه، رسانه وابسته به خاندان سعودی گزارش داده، عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی شامگاه سه‌شنبه 5سپتامبر / 14شهریور، سخنان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران درباره نزدیکی میان ایران و سعودی را «مضحک» توصیف کرد. روسیا الیوم نیز گزارش داد عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان در واکنش به سخنان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران مدعی شد: سخنان محمدجواد ظریف تمسخرآمیز است و هیچگونه نزدیکی روابط میان ایران و عربستان وجود ندارد. وی در ادامه ادعا کرد: هیچگونه جدیتی برای گفتگو با ایران نمی‌بینم. جبیر در ادامه با طرح اتهامی جدید علیه ایران گفت: فرماندهانی از گروهک القاعده در تهران وجود دارند که دستور انجام عملیاتی در داخل عربستان را داده‌اند. جبیر هم‌چنین مدعی شد: ایران از طریق حزب‌الله و حملات تروریستی در منطقه بی‌ثباتی ایجاد می‌کند و اگر تهران می‌خواهد با عربستان روابطی ایجاد کند باید عملیات تروریستی و دخالت در منطقه عربی را متوقف کند. وی هم‌چنین تأکید کرد: تماس‌های دیپلوماتیک و گفتگوهای مسئولان ایرانی و سعودی در ارتباط با مراسم حج امسال، به‌معنای عادی‌سازی روابط و نزدیک شدن 2کشور نیست و هیچ ارتباطی با سیاست ندارد. اظهارات جبیر در حالی است که اخیراً وزارت امور خارجه ایران از گشایش‌های دیپلوماتیک میان ایران و عربستان خبر داد. محمدجواد ظریف اول شهریورماه این خبر را اعلام کرد و گفت: پس از برگزاری مراسم حج، یک هیأت دیپلوماتیک عربستانی به‌منظور بازدید از سفارتخانه این کشور در تهران، به ایران می‌آید. بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه نیز

3مردادماه درباره بهبود روابط میان ایران و عربستان گفت: همان‌طور که می‌دانید روابط یک موضوع دوطرفه است. ما (ایران) اقدامات لازم را انجام داده‌ایم و امیدواریم مقامات عربستانی با واقع‌بینی بیشتری شرایط منطقه را تجزیه و تحلیل کنند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/14af18a2-c3ab-4609-a24d-295ee111861b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات