728 x 90

حوادث کار و سایه مرگ بر کارگران

 سایه مرگ بر کارگران
سایه مرگ بر کارگران
در سایه حاکمیت غارت و چپاول ولایت‌فقیه، روزی نیست که خبر فوت و مصدوم شدن کارگران را در سوانح کارگری نداشته باشیم. بی‌کفایتی و بی‌عملی رژیم در این زمینه باعث شده که ایران رکودار دار و رتبهٴ اول سوانح کارگری جهان را به خود اختصاص دهد.

خبرگزاری سپاه پاسداران موسوم به فارس در این باره به‌نقل از یکی کارگزاران رژیم این چنین اعتراف می‌کند: «مرگ هر کارگر به جز تبعات خانوادگی غم‌انگیز آن باعث هدررفت ۷هزار و ۵۰۰نفرساعت روز کاری می‌شود. سالانه ۳۰هزار میلیارد تومان صرف هزینه‌های پنهان ناشی از این حوادث کاری می‌شود و روند صعودی این هزینه‌ها نگران‌کننده است».

این در حالی است که مصدومان ناشی از کار نیز در زمره قربانیانی هستند که به‌خاطر ایمن نبودن شرایط کار صدمات جدی و جبران ناپذیری می‌بینند. زمین‌گیر شدن این کارگران که بیشتر روزمزد کار می‌کنند، خسارات‌ بسیاری برای این افراد به بار می‌آورد و در موارد زیادی منجر به نابودی خانواده کارگران شده است.

هر چند که رژیم ضدکارگری ولایت‌فقیه در وحشت از گسترده شدن اعتراضات اجتماعی از ارائه آمار واقعی سوانح کارگری همانند سایر پدیده‌های اجتماعی خودداری می‌نماید و در نتیجه بسیاری از مرگ ومیرهای ناشی از حوادث کار مکتوم و پوشیده می‌ماند اما مراجعه به همین تعداد بسیار تقلیل یافته آمار قربانیان در حوادث کارگری بیانگر واقعیتی هولناک در مورد شرایط کار و استثمار توده‌های کارگر تحت حاکمیت ولایت‌فقیه می‌باشد.

نگاهی کوتاه به چند نمونه از این حوادث فاجعه‌بار تنها در چند روز گذشته به‌خوبی بیانگر طینت کارگز ستیز رژیم قرون‌وسطایی آخوندی می‌باشد:
- خبرگزاری حکومتی ایلنا ۲۵شهریور ۹۶: منابع خبری در کارخانه فولاد قزوین؛ از مرگ یکی از کارگران این کارخانه بر اثر برق گرفتگی خبر دادند.

- خبرگزاری حکومتی ایلنا ۲۷شهریور ۹۶: در دو حادثه جداگانه، دو کارگر ساختمانی در استان مرکزی جان خود را از دست دادند.

- سایت حکومتی برنا ۲۸شهریور ۹۶: مسمومیت با گاز اسیدی جان ۳کارگر که برای پاکسازی به محل نگهداری مایعات اسیدی وارد شدند را گرفت. این حادثه در شرکت تولیدکننده خوراک دام و طیوردر هیدج از توابع شهرستان ابهر رخ داد.

-خبرگزاری حکومتی میزان ۲۸شهریور ۹۶: انفجار مخزن یک کارخانه در شهرضا دو کشته و یک مجروح بر جای گذاشت.

- خبرگزاری حکومتی مهر مورخ سه‌شنبه ۲۸شهریور ۱۳۹۶: آتش‌سوزی و در پی آن انفجار مخزن مواد اشتعال‌زا در کارخانه روغن کشی گرمسار جان یک کارگر را گرفت.

- سایت حکومتی شاخ شمیران ۲۸شهریور ۱۳۹۶: برق گرفتگی در قالیشویی ورودی شهر تازه آباد جان یک نفر را گرفت.

-خبرگزاری حکومتی ایلنا مورخ ۲۸شهریور ۹۶، سرپرست اورژانس کشور از کشته و زخمی شدن ۷نفر بر اثر ریزش تونل در محور شهرکرد مسجد سلیمان خبر داد.

اینها گوشه‌هایی از حوادث فاجعه‌بار کار ظرف تنها ۴روز اخیر از ماه شهریور می‌باشد و نشان‌دهنده مشت نمونه خروار می‌باشد.

افزایش روزافزون و فاجعه‌بار حوادث کار در حاکمیت ضدکارگری ولایت‌فقیه چنان افکار عمومی را به خشم آورده است که خبرگزاری حکومتی ایلنا ۷خرداد ۹۶ مجبور می‌شود وحشت و هراس خود را از اوضاع به‌غایت انفجاری محیط‌های کارگری این چنین بیان می‌کند: «در ماههای اخیر دو حادثه کار با ابعادی هولناک اتفاق افتاده که تاکنون بنا بر هر دلیلی هیچ گزارشی از دلایل وقوع و پیشگیری از آن از سوی کمیته‌های تحقیق منتشر نشده است. در حادثه اول که در ۱۳اردیبهشت ماه امسال اتفاق افتاد، ۴۴کارگر جان خود را از دست دادند. و در حادثه دوم بر اثر انفجار کوره ذوب مجمتع فولاد بویر احمد، نیز ۹کارگر شدیداً مصدوم شدند که ۳نفر از آنها به‌علت شدت بالای جراحت و عفونت‌های ناشی از آن جان خود را از دست دادند... افکار عمومی هنوز پاسخ قانع کننده‌ای در خصوص حادثه معدن یورت دریافت نکرده و نقاط مجهول زیادی باقی مانده است که با شروع فعالیت کمیته حقیقت‌یاب حالا وقت آن است که به همه این سؤالات پاسخ داده شود».

در یک نمونه دیگر روزنامه حکومتی ایلنا ۲۸شهریور ۹۶ به‌نقل از به‌اصطلاح رئیس کانون کارگران ساختمان رژیم مجبور به اعتراف می‌شود که: «آمار قابل‌توجه ۱۲۰۰کشته و ۱۵۰۰قطع نخاعی در بین کارگران ساختمانی ایران در هر سال، که فقط بخشی از ۱۵هزار کارگران ساختمانی آسیب دیده در هر سال هستند، لزوم توجه جدی به مطالبه این قشر برای تصویب سخت و زیان آور بودن کار کارگران ساختمانی را دو چندان می‌کند».

ارگان تروریستی قدس موسوم به تسنیم ۱۰شهریور ۹۶ با استناد به تناقصات آمار اعلام شده از طرف پزشکی قانونی تهران و وزارت کار رژیم می‌نویسد: «در حالی که معاون روابط کار وزیر کار خبر از کاهش ۱۳درصدی حوادث ناشی از کار در سال گذشته داده است روز گذشته مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران از رشد ۳۴درصدی حوادث کار در استان تهران خبر داد. اوایل مرداد ماه سال جاری بود که احمد مشیریان، معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از کاهش ۱۳درصدی حوادث ناشی از کار در سال گذشته خبر داد و گفت: در سال ۱۳۹۵به ازای هر ۱۰۰هزار نفر ۸۴مورد حادثه داشتیم که روند کاهشی داشته است.

این در حالی است که سه‌شنبه ۷شهریورماه ۹۶، مسعود قادی پاشا، مدیر کل پزشکی قانونی استان تهران درباره حوادث ناشی از کار گفت: بیش از نیمی از حوادث کار منجر به مرگ در بخش ساختمان رخ می‌دهد. سال ۹۴قریب ۱۲۰۰کارگر ساختمانی جان خود را در اثر حوادث ناشی از کار از دست دادند.

به گفته وی سال ۹۵این آمار ۳۰درصد افزایش یافت و تنها در شش ماهه اول این سال، بیش از ۸۰۰کارگر ساختمانی در اثر حوادث ناشی از کار جان باختند، و حوادث کار منجر به مرگ در استان تهران رشد ۳۴درصدی در مقایسه با آمار مدت مشابه سال قبل خود داشته است به‌گونه‌یی که در چهار ماه اول سال جاری حوادث ناشی از کار جان ۱۲۱نفر را در استان تهران گرفته است. سقوط از بلندی، اصابت جسم سخت، سوختگی و کمبود اکسیژن از مهمترین عوامل حوادث کاری اعلام شده که به فوت کارگران منجر شده است».

در یک نمونه دیگر خبرگزاری ایسنا ۲۰شهریور ۹۶ تحت عنوان افزایش ۱۰۰درصدی مرگهای ناشی از حوادث در کار در مازندران به‌نقل از مدیر کل پزشکی قانونی مازندران می‌نویسد: مرگ‌ومیر ناشی از حوادث کار در چهار ماهه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۱۰۰درصد افزایش یافت و از ۱۷نفر در چهار ماهه سال گذشته به ۳۴نفر در سال جاری رسیده است که از این تعداد، ۳۰نفر متأهل و مابقی مجرد هستند.
بر اساس آمارهای موجود، سقوط از بلندی با ۱۷مورد فوتی رتبه اول مرگهای ناشی از حوادث کار را به خود اختصاص داده است؛ هم‌چنین برق‌گرفتگی و اصابت جسم سخت هر کدام با ۷فوتی و سایر با ۳در رتبه‌های بعدی مرگ بر اثر حوادث کار قرار دارند.

خبرگزاری حکومتی مهر آخوندی ۵تیر ۱۳۹۶ می‌نویسد: «در ۹ماهه ابتدایی سال گذشته در مجموع ۱۳هزار و ۶۳نفر در حوادث ناشی از کار دچار حادثه شدند. استان تهران بیشترین «مشمولان در معرض خطر حوادث کار» را به خود اختصاص داده بود.

اما بیشترین حادثه دیدگان ناشی از کار در ۹ماهه نخست سال گذشته به استانهای اصفهان با ۱۲۶۸نفر و استان تهران با ۱۱۰۰نفر و کمترین آن به استانهای خراسان شمالی با ۳۵نفر و اردبیل ۵۴نفر بوده است».

شایان یادآوری است که با وجود آمار بالای حادثه دیدگان کارگری نه تنها هیچ حمایتی از کارگران محروم و زحمتکش نمی‌شود بلکه میلیونها کارگر عملاً از حقوق اصلی خود از قبیل بیمه تأمین اجتماعی، بیمه فوت، بیمه مصونیت و نقص‌عضو محروم هستند و هنگام بروز پیش آمدهای این چنینی فرد مصدوم و خانواده‌اش هیچ‌گونه حمایت مالی هم نمی‌شوند. چرا که بیشتر کارخانه‌ها و کارگاهها متعلق به رژیم و کارگزاران آن می‌باشد و برای آنها جز سود و منفعت هیچ چیز دیگر معنا ندارد لذا اهمیتی هم به جان کارگران نمی‌دهند.

کلاه ایمنی، کفش، کمربند ایمنی، دستکش و دیگر وسائل ایمنی از ابتدایی‌ترین الزامات ایمنی کار محسوب می‌شوند اما این وسائل یا فرسوده و غیرقابل استفاده‌اند و یا اساساً وجود ندارند. کمبود یا نبود این الزامات در کارخانه‌ها و کارگاهها خود از اصلی‌ترین دلائل این‌گونه حوادث به‌شمار می‌آیند.

در تأیید این مطلب خبرگزاری حکومتی ایلنا ۷خرداد ۹۶ وحشت وهراس خود را از اوضاع به‌غایت انفجاری محیطهای کارگری در میهن اسیر را ضمن بازتاب گوشه‌یی از اعتراضات کارگران پس از حادثه انفجار کوره ذوب مجتمع فولاد بویر احمد این چنین بیان می‌کند: «تعدادی از کارگران در گفتگو با رسانه‌ها از نبود مسئول ایمنی در شیفت شب گلایه کرده و تأکید داشتند که کارفرمای این مجمتع صنعتی کلاه و لباس مناسب کار محیط کارگاههای ذوب را در اختیار آنها نگذاشته است».

هم‌چنین فراموش نکرده‌ایم که در معدن زمستانی یورت به‌دلیل فقدان حس‌گرهای سنجش حرارتی که قیمت آن بسیار ناچیز بود بیش از ۴۰کارگر زحمتکش این معدن که متعلق به بسیج ضدمردمی است قربانی شدند. در توصیف شرایط به‌غایت ضدکارگری در این معدن خبرگزاری حکومتی ایسنا این‌گونه مجبور به اعتراف شد: «این معدن فاقد هرگونه دستگاه سنجش گاز و سیستم تهویه و الزامات ایمنی بوده و تونل به‌صورت یکطرفه و محوطه بسته بوده است»
جان کلام این‌که عامل اصلی سیه‌روزی کارگران و افتادن آنها به کام مرگهای ناشی از کار، حاکمیت دزد و غارتگر آخوندی است که تنها به فکر حفظ قدرت جهنمی خود و چپاول هرچه بیشتر مردم و استثمار بی‌وقفه کارگران و سایر اقشار جامعه ایران است و زیراکمترین ارزشی برای جان کارگران میهن قابل نیست.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/6d902b06-e73e-49ae-b14d-6cd07620f79e"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات