728 x 90

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز دوم مهر ۹۶

نگاهی به روزنامه های حکومتی
نگاهی به روزنامه های حکومتی
روزنامه‌های حکومتی در روز دوم مهرماه اعترافات آخوند روحانی به ناکارآمدی نظام آموزش و پرورش رژیم را تیتر یک کرده‌اند.
آرمان:
روحانی: تربیت دانش‌آموزان برای فردا باشد نه دیروز

آفتاب یزد: روحانی: هر سال فقط جلد کتب درسی تغییر می‌کند

ابرار: روحانی:‌ کتابهای درسی ما دانش‌آموزان را برای دیروز تربیت می‌کنند

بحرانهای اقتصادی – اجتماعی مضمون مشترک اغلب عنوانهای روزنامه‌های حکومتی در روز دوم مهر است:‌
ابتکار:‌ تزریق پول به تولید اشتغال کمک می‌کند؟ بیکاران بدهکار

جوان: منطق درهای باز پس از برجام به غیر از لوکس گرایی چیست؟ وادادگی در بازار مصرف

جوان: بررسی صورتهای مالی ۲شرکتی که اعتراضات کارگران خبرسازشان کرده است، درآمدهای هپکو و آذراب در جیب بانکها

جهان اقتصاد: فرشاد مومنی هشدار داد:‌ قبح خام فروشی شکسته شده است

جهان صنعت:‌ هرج و مرج بازار به‌دنبال حذف برچسب قیمت کالا؛ مردم بیشتر ضرر می‌کنند
عصررسانه:‌ درآمد مالیاتی دولت ۱۰هزار میلیارد تومان عقب ماند

کیهان: پنجه واردات بی‌رویه و قاچاق بر گلوی کارگر ایرانی

همدلی: در میان مالباختگان مؤسسه کاسپین؛ ماجرا فقط پول نیست حیثیت است

سرکوبها و سانسورهای خاص نظام ولایت فقیه در برخی از عنوانها انعکاس یافته است:
شرق:
توضیح کدخدایی درباره توقف فعالیت عضو زرتشتی شورای یزد: فقها گفتند خلاف شرع است

آفتاب یزد: رئیس فراکسیون زنان مجلس: افغانستان نگاه بهتری به زنان دارد!... جایی مثل افغانستان از نظر نگاه توسعه‌ای به زنان وضع بهتری دارد. جامعه مدنی در این کشور البته عقب مانده است اما مسئولانش به این نتیجه رسیده‌اند که باید رشد بدهند اگر ‌چه جامعه مدنی این امر را پذیرا نیست. در مقابل در کشور ما جامعه مدنی رشد کرده اما مسئولان نمی‌پذیرند!

آرمان: ۴۰سال است مشکل نشان‌دادن ساز را حل نکردیم
در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه دود و دم زیادی حول موشک‌پرانی به راه افتاده است:
کیهان:
آزمایش موفقیت‌آمیز موشک راهبردی خرمشهر صهیونیستها به وحشت افتادند... وزیر دفاع چشم‌انداز دفاعی و موشکی ایران اسلامی را متناسب با ترکیب و نوع تهدیدات خواند و تصریح کرد: همه می‌دانیم اگر دشمن فرصت یابد تمام تلاش خود را برای تضعیف کشور و نظام مقدس جمهوری اسلامی به کار می‌گیرد

حمایت: سرمقاله: بازتاب جهانی رونمایی از موشک خرمشهر
ایران سیلی محکمی به ترامپ زد
رونمایی از موشک میان‌برد «خرمشهر» با واکنش جهانی همراه بود تا جایی که برخی از رسانه‌های غربی این رویداد را درست بعد از سخنرانی جنجالی ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل سیلی محکم ایران بر دهان رئیس‌جمهور آمریکا خواندند. در گزارشهای تلویزیون رسمی ایران گفته شده که این موشک میان‌برد قبلاً آزمایش شده اما زمان و مکان این آزمایش اعلام نشده است.

وطن امروز: خرمشهر لندن را لرزاند
اگر چه خبر آزمایش این موشک برد بلند سال گذشته منتشر شده بود اما روز جمعه در مراسم رژه نیروهای مسلح و در حضور حسن روحانی که تازه از سفر نیویورک بازگشته بود، این موشک رونمایی شد.
بلافاصله پس از رونمایی موشک خرمشهر، وزیر خارجه انگلیس موضع گرفت و از رونمایی این موشک به‌شدت ابراز نگرانی کرد. «
ادعای وزیر خارجه انگلیس در حالی مطرح شده که قطعنامه ۲۲۳۱با لحنی غیرالزام‌آور، از ایران خواسته موشکهای طراحی‌شده برای داشتن قابلیت حمل کلاهک هسته‌یی را آزمایش نکند. ایران نیز بارها اعلام کرده است در برنامه دفاع موشکی‌اش موضوع حمل کلاهک هسته‌یی جایگاهی ندارد. البته به اعتقاد کارشناسان، واکنش وزیر خارجه انگلیس بیشتر اعلام همسویی با سیاست جدید کشورهای اروپایی برای محدود کردن برنامه موشکی ایران است. سیاستی که هفته گذشته، امانوئل مکرون رئیس‌جمهور فرانسه در نطق خود در سازمان ملل آن را علنی کرد. مکرون گفت: امیدوارم بتوانیم پس از ۲۰۲۵برنامه موشکی ایران را محدود کنیم.
روزنامه‌های هر دوباند آروزهای کتمان شده نظام در مورد توسعه موشکی را در مقالات غیرجدی خود آورده‌اند که هم نان دود و دم را خورده باشند و هم قیمت آن را ندهند:
کیهان: شکسپیر (گفت و شنود)
گفت: آزمایش موفقیت‌آمیز موشک جدید و دوربرد خرمشهر بدجوری آمریکا و اروپا و رژیم صهیونیستی و برخی از شیوخ عیاش عرب را به وحشت انداخته است.
گفتم: چه بهتر از این؟
گفت: اعلام کرده‌اند که توان موشکی ایران برای اسراییل و اروپا و برخی متحدان منطقه‌یی آمریکا یک تهدید جدی است.
گفتم: باز هم چه بهتر!
گفت: چند رسانه‌ آمریکایی نوشته‌اند آزمایش موشک خرمشهر پاسخ عملی ایران به اظهارات ترامپ و نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل است.
گفتم: ایول! درست حدس زده‌اند. انگار شکسپیر آمریکا و اسراییل را نصیحت کرده که گفته است؛ به اندازه آرزویت تلاش کن یا به اندازه تلاشت آرزو کن. یعنی تو که نمی‌توانی هیچ غلطی بکنی، غلط می‌کنی که غلط زیادی می‌کنی!

جهان صنعت:‌تاسف برای ژاپنی‌ها!
یکی از خوب‌های اینستاگرام‌ ، همین وزیر امور خارجه ژاپن است که در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل‌متحد از آقای ظریف خواسته در برطرف شدن مشکل با کره‌شمالی‌ ، به ژاپن کمک کند! برادر من! اینجا عده‌یی دعوا دارند که چرا از کره شمالی یاد نمی‌گیریم! بعد شما انتظار داری بیاییم وسط دعوا؟
واقعا آدم برای ژاپنی‌ها تأسف می‌خورد‌. مرد حسابی! ما تا دهه ۹۰روی سر تلویزیونهای شما قسم می‌خوردیم‌. الآن یکی را گذاشتید وزیر امور خارجه که حتی دو دقیقه در اینترنت سرچ هم نمی‌کند بفهمد در دنیا چه خبر است! الآن آمریکا ما را گذاشته بغل‌دست کره شمالی که این دو تا گیلاسند! ببخشید این دو تا تهدید جهانی هستند‌. بعد ما خودمان بیاییم با دست خودمان یکی از گیلاس‌ها را خنثی کنیم‌ ، خودمان عین تک‌دانه گیلاس برویم بالای درخت به شما تعارف بزنیم بیا ما را بخور؟
جدا از ژاپن ناامید شدیم‌. به نظر من رئیس سونی را بگذارند وزیر امور خارجه که دست‌کم بداند در دنیا چه خبر است!
ارگان باند فاشیستی مؤتلفه ضمن اذعان به شکست سفر روحانی به نیویورک حسرت نظام از دست نیافتن به بمب اتمی را به زبان آورده و تلاش کرده است با دود و دم هول موشک‌پرانی به روحیه باختگان نظام روحیه بدهد:
رسالت:
سرمقاله: دستاورد سفر به نیویورک
اگر یک سؤال کلیدی مطرح شود و آن، این‌که دستاورد پنجمین سفر به نیویورک چه بود؟ در دو جمله زیر که توسط رئیس‌جمهور و وزیر خارجه بیان شده، خلاصه می‌شود؛ روحانی، رئیس‌جمهور: «مذاکره با آمریکا اتلاف وقت است»! ظریف، وزیر امور خارجه: «مذاکره با آمریکا فایده ندارد»! آنچه امروز از مذاکره با آمریکا، رئیس‌جمهور ما دریافته است، رئیس‌جمهور کره شمالی در اولین دور مذاکرات فهمیده بود. لذا مذاکرات را ترک کرد و رفت دنبال تجهیز کشورش به سلاح اتمی، تا در برابر قلدرمآبی و زورآزمایی هسته‌یی آمریکا بایستد.
دو سال وقت کشور و ظرفیتهای بالقوه و بالفعل ملت را معطل کردیم، اکنون رئیس‌جمهور ما می‌گوید مذاکره با آمریکا اتلاف وقت است! این دستاورد فوق‌العاده بزرگی است. دولت پیشین هم می‌توانست برود توافق در سطح کم و کیف برجام نماید. حتی امتیازات بیشتری را نیز بگیرد. اما دیپلومات های
ما در خلال مذاکرات فهمیدند که آمریکایی‌ها کلک می‌زنند، دروغ
می گویند و فریبکار هستند.
امروز به موضع رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ما مبنی بر
بی فایده بودن مذاکره با آمریکا و اتلاف وقت اکتفا نشده است. فرزندان انقلابی و شجاع ملت ایران در نیروهای مسلح، با آزمایش موفقیت‌آمیز موشک بالستیک دوربرد خرمشهر، پاسخی عملی به بدعهدی آمریکایی‌ها و غربیها دادند. موشک بالستیک دوربرد خرمشهر با برد دوهزار کیلومتر یک پاسخ دندان شکن به نطق سخیف، ابلهانه و زشت ترامپ بود. رئیس‌جمهور در مراسم رژه نیروهای مسلح در آغاز هفته دفاع مقدس از این موشک رونمایی کرد... از این پس قرار است وقتی تلف نشود و مذاکره بی‌فایده‌ای هم صورت نگیرد و سیلی پشت سیلی به دشمن بزنیم.
شکست سفر روحانی به نیویورک، برجام و مذاکره با آمریکا موضوع حملات روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع به باند رقیب است:
کیهان: کوکِ ساز «برجام ۲» در نیویورک! (یادداشت میهمان)
آنچه که در چند روز گذشته در سازمان ملل گذشت مهر تأییدی هم بر اصل خبر «مکمل برجام» و هم بر تحلیل «بازی خطرناک برجام ۲» بود و هماهنگی کامل فرانسه با آمریکا و رژیم صهیونیستی را در زمینه‌سازی برای «مکمل برجام» به نمایش گذاشت... پس از دیدار آقای روحانی و رئیس‌جمهور فرانسه، خبرگزاریهای جهان از جمله رویترز اعلام کردند «امانوئل ماکرون به رئیس‌جمهور ایران پیشنهاد مذاکرات هسته‌یی جدید را داد و به روحانی هشدار داده تهران باید دست از تحریک آمریکا در منطقه بردارد»! ماکرون این اظهارات را در سخنانش در مجمع عمومی سازمان ملل نیز تکرار و اعلام کرد «آمادهگفتگو درباره برخورد با برنامه موشک بالستیک ایران و افزایش تحریم‌های ایران برای محدود کردن برنامه موشکهای بالستیک این کشور است». امانوئل ماکرون شب قبل از سخنرانی در سازمان ملل نیز در دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص «مکمل برجام» گفتگو کرده بود و سپس در شبکه تلویزیونی سی.ان.ان آمریکا گفت: «‌این مسأله را به آمریکا و ایران خاطرنشان کردم که من و ترامپ نگرش‌های مشترکی در‌باره برجام داریم و معتقدیم برجام بهتر از هیچ است، اما باید تکمیل شود»... برخلاف مذاکرات هسته‌یی در مکمل برجام نقش پلیس بد و خوب توسط فرانسه و آمریکا عوض شده است. لذا با توجه به برجسته‌سازی لحن تند ترامپ علیه ایران از سوی رسانه‌های غربی به‌ویژه رسانه‌های فارسی زبان و هم‌چنین برخی رسانه‌های داخلی، مواضع ترامپ علیه ایران را باید در جهت مرعوب سازی و وادار کردن دولت برای پذیرش مذاکره در‌باره «مکمل برجام» با هدف امتیازگیری بیشتر ارزیابی کرد... سخنان ترامپ در حقیقت در چارچوب استراتژی برنامه‌ریزی شده و دیکته شده آمریکایی‌ها از آغاز مذاکرات هسته‌یی است که با عقب‌نشینی قدم به قدم دولت تدبیر و امید، قدم به قدم در حال پیش آمدن برای تحقق اهداف پیدا و نهان خود هستند. بر همین اساس در هماهنگی کامل با فرانسه وزیر خارجه آمریکا نیز در گفتگو با فاکس‌نیوز از شمارش معکوس برای بازنگری برجام با هدف دائمی کردن محدودیت‌های هسته‌یی ایران به بهانه برنامه موشکی خبر داد... سخنان و مواضع هماهنگ آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها و رژیم صهیونیستی در نیویورک و سازمان ملل اولاً نشان داد امید داشتن به حمایت اروپایی‌ها برای حفظ برجام به هر قیمتی ولو دستاورد هیچ و خسارت محض امیدی کاذب و سرابی بیش نیست‌ ، ... ثانیا نشان داد تلاش برخی سیاسیون و مقامات اجرایی و رسانه‌های وابسته به آنها برای تطهیر و بزک کردن چهره آمریکا و جدا کردن آمریکا از رژیم صهیونیستی و متهم کردن دلسوزان کشور به هماهنگی با صهیونیستها یک توهم و بازی کثیف سیاسی برای امضاء عجولانه برجام با خلل و فرج فراوان در جهت منافع حزبی و نه در جهت منافع ملی بود... سؤال این است آقای روحانی چگونه در سخنان متعدد خود در نیویورک از «زنده بودن برجام در تاریخ سیاسی منطقه و جهان» و «لزوم اعتماد برای حفظ برجام و مذاکرات آینده»! سخن می‌گوید و هزینه سنگین خروج از برجام را «بی‌اعتمادی و غیرممکن بودن مذاکرات در آینده»! بر‌می‌شمرد؟! آیا این سخنان به‌معنی ارسال «پالس مثبت»! برای تن‌دادن به مذاکرات «برجام ۲» است؟

کیهان: اظهارات اخیر مقامات غربی نشان‌دهنده این است که برخلاف ادعای مضحک «ایجاد شکاف میان اروپا و آمریکا به واسطه برجام» آمریکا و اعضای اروپایی ۱+۵در پی دائمی کردن توافق هسته‌یی و اضافه کردن توان موشکی و قدرت منطقه‌یی ایران به مفاد برجام هستند.
برنامه اصلی این است که ایران را به مسیری هدایت کنند که آن سرش برجامی دیگر است. برجامی که هدف از آن تعمیم «اقدامات نقد در مقابل وعده‌های نسیه» در دیگر مولفه‌های قدرت ایران است.
توصیه روزنامه‌های باند روحانی و شرکا به نظام،توجه به شرایط خطیر و حفظ برجام به هر صورت است. اعتماد:
در شرایطی که ٢٠ روز به مهلت سه‌ماهه رئیس‌جمهور آمریکا برای امضای نامه تأیید اجرای تعهدات جمهوری اسلامی ایران در برجام برای کنگره باقی مانده است، اظهارات اخیر دونالد ترامپ در مجمع عمومی سازمان ملل‌متحد که این توافق را یک «آبروریزی بزرگ» و «یک‌طرفه‌ترین تراکنش تاریخ آمریکا» عنوان کرد، بار دیگر گمانه‌زنی‌ها در مورد قصد آمریکا برای ادامه اجرای برجام را افزایش داده است. این در حالی است که رئیس‌جمهور آمریکا، چهارشنبه گذشته در پاسخ به خبرنگاران گفت که در مورد ادامه دادن یا ترک اجرای برجام تصمیم قطعی‌اش را گرفته است.

احمد شیرزاد، کارشناس مسائل هسته‌یی و استاد دانشگاه صنعتی اصفهان معتقد است که ترک برجام توسط ایالات متحده آمریکا یک تصمیم ساده نخواهد بود. شیرزاد می‌گوید برجام یک پیمان بین‌المللی است که هیچ‌یک از طرفین به تنهایی نمی‌توانند خواهان لغو یا بازنگری در آن شوند... آن گونه که مواضع سیاستمداران آمریکایی نشان می‌دهد بسیار مشتاق هستند که تخطی از سوی ایران سر بزند و به بهانه دستمالی قیصریه را به آتش بکشند. به اهداف سیاسی خودشان برای ادامه فشارهای دوران تحریم بین‌المللی علیه ایران برگردند. ما چاره‌ای نداریم جز این‌که با شیطنتهایی که آمریکایی‌ها می‌کنند، سازگاری پیدا کنیم و بپذیریم که این بخشی از هزینه‌های سیاست‌ها و مواضع مستقلی است که ایران در منطقه و جهان دارد. اما ما می‌توانیم به پیمان برجام به‌عنوان یک پیمان بین‌المللی که تنها طرفش آمریکایی‌ها نیستند، وفادار بمانیم تا جایی که شرایط شبیه به شرایط موجود باشد. در شرایط کنونی اگر آمریکایی‌ها بخواهند یک‌جانبه اقداماتی بکنند، ما ترجیح می‌دهیم که به این پیمان وفادار بمانیم...

جهان صنعت:
در تقابل تازه‌یی که اکنون میان دولت جدید آمریکا و ایران برپا شده است، نباید منتظر انعطاف از سوی آمریکایی‌ها باشیم. دونالد ترامپ نشان داده است که می‌خواهد سخنان و خواسته‌هایش را به هر قیمت لباس عمل بپوشاند و این برای مردم ایران یک تهدید واقعی است. ایران باید انتظار بدترین سناریو را در دور تازه مقابله با دولت آمریکا داشته باشد و بدترین سناریو این است که تحریم‌های سست و حذف‌شده آمریکا به اقتصاد ایران برگردد... بدترین سناریوی داخلی این است که رفتار دولت آمریکا با اقتصاد ایران را به نفع جناح خود تفسیر و به‌ویژه نهاد دولت را تضعیف کنیم. از آن بدتر اما این است که خوشبینی افراطی نسبت به رفتار احتمالی سایر کشورها را دستمایه سیاستگذاران قرار دهیم به این معنی که به اتکای وعده‌ها و حرف‌های کشورهایی مثل اعضای اتحادیه اروپا، چین یا روسیه تصمیم‌های غیرکارشناسی بگیریم. از همین دو روز قبل که ترامپ سخنان تندی علیه ایران گفت، شاهد نوعی عقب‌نشینی فرانسه و آلمان در حوزه مناسبات اقتصادی و سیاسی با ایران بوده‌ایم. اگر قرار است با آمریکا ناسازگاری را به اوج برسانیم، باید مواظب کسب‌وکار مردم و اقتصاد کلان در فضای مطمئنی باشیم.
باید با دادن امتیازهای خاص کاری کنیم که اتحادیه اروپا منافع ملموس اقتصاد در ایران داشته باشدتا دست از همبستگی با آمریکا بردارد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/ed85d6ee-cb25-4d62-a573-6c9b2a56a17f"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات