728 x 90

واکنشهای هراس‌آلود نسبت به سرنوشت برجام و نظام

واکنشهای هراس‌آلود نظام آخوندی
واکنشهای هراس‌آلود نظام آخوندی
درآستانهٴ موضعگیری رئیس‌جمهور آمریکا، مقامات، مهره‌ها و رسانه‌های حکومتی واکنشهای هراس‌آلود نظام آخوندی را به نمایش گذاشته‌اند.

تلویزیون رژیم در روز ۱۸مهر ۹۶ در یک گزارش خبری گفت:
«بازی جدید برجامی رئیس‌جمهور آمریکا و طرح احتمالاتی مثل خروج از برجام یا قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی با واکنشهای مختلف داخلی و خارجی همراه بود». سپس ولایتی را به صحنه آورد تا بگوید: «اما این‌که در مورد برجام آنها می‌خواهند چه بکنند این اختیار تعهد آمریکایی‌ها را به دست یک آدم بدون غیرقابل پیش‌بینی که منطقی بر گفتارش حاکم نیست بسپرند این به ضرر خود آمریکایی‌هاست». بعد از ولایتی که دلواپس «ضرر خود آمریکایی‌ها» شده بود صالحی را به صحنه آوردند تا بگوید: «جامعه بین‌الملل بیشتر از ایران از فروپاشی برجام ضرر می‌کند».

بعد نوبت پاسدار جزایری رسید تا بگوید:
«در بعد نظامی ما سناریوهای مختلفی را تعریف کردیم و پاسخ قاطع آمریکایی‌ها را در عمل نشان خواهیم داد».
از این تناقض که چرا باید برای کسی که ضرر دیده خط‌ و نشان نظامی هم کشید بگذریم، در میان این واکنشهای هراس‌آلود تناقض گوییها و اذعان به انزوای رژیم با هم در آمیخته اند: به‌عنوان نمونه تلویزیون رژیم در مورد ادعای همسویی اتحادیه اروپا با رژیم گفت: «حالا آیا قرار است در روزهای آینده در دورة‌ ترامپ ما شاهد یک اروپای متفاوت و جسور باشیم که از لاک محافظه کاری خود در آمده و به یک برجام خسته و زخمی دلبسته؟».

در حالی که کیهان خامنه‌ای روز ۱۹مهر ۹۶روی ادعای همسویی اروپا با رژیم خط بطلان کشید و نوشت:
«مهم‌ترین پیام دو نشست (شورای آتلانتیک) این بود که دولت ایران در مقابل تهدیدات آمریکا روی حمایت اروپا از برجام حساب باز نکند! و به گفته خود سفرای اروپایی، آنها «به آمریکا پیشنهاد همکاری در زمینه طیف وسیعی از اقدامات برای مهارنظام در منطقه» را ارائه دادند».

یک فقره دیگر تناقض گویی‌ها مربوط به لا پوشانی هراس رژیم از چشم‌انداز پیش روست. مثلاً روز ۱۸مهر ۹۶ تلویزیون رژیم مهدی محمدی مهرهٴ باند پاسدار جلیلی در دورهٴ مذاکرات هسته‌یی را به صحنه آورد تا بگوید:
«چیزی برای نگران بودن خیلی اقلا در مقطع فعلی وجود ندارد»، ولی بلافاصله یک فقره نگرانی عمده صادر کرده و بگوید: «فقط باید در حوزه سیاست‌گذاری امنیت ملی به اندازه کافی حساسیت در این حوزه وجود داشته باشد. این است که آدرس های غلط به افکار عمومی در ایران منتقل نشود».
و در ادامه اظهارات مهدی محمدی تلویزیون رژیم هم نگرانی دیگر نظام را رو کرد و گفت:
«به نظر می‌رسد آنچه با هوشمندی بیشتری باید انجام پذیرد، جلوگیری از فضای شایعه سازی به‌ویژه در فضای مجازی و تشویش اذهان عمومی است».

این در حالی است که منابع حکومتی پیش از همه و بیش از دیگران «تشویش» از خود ساطع می‌کنند:
«مثلاً روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران در روز ۱۹مهر ۹۶ نوشته است: «ترامپ تلاش می‌کند فشارهای گسترده‌تر از جمله اعمال تحریم‌های موشکی علیه ایران اعمال کند و در واقع حق اعمال فشار بر ایران را برای خود محفوظ نگه دارد. «در واقع ترامپ، اصطلاحاً به مرگ می‌گیرد تا به تب راضی شویم.‌ ... اگر رئیس‌جمهور آمریکا سپاه را در فهرست وزارت‌خارجه قرار دهد، این نشانه تصمیم به رویاویی گسترده‌تر با ایران است».

و تلویزیون رژیم در روز ۱۸مهر ۹۶ از زبان یک کارشناس حکومتی به اسم عسکرخانی بن‌بست نظام در برجام را اینگونه توصیف کرده است:
 «از یک طرف فرهنگ را، از طریق ۲۰۳۰نشانه رفته، از یک طرف آمده با تحریمها نفت را نشانه رفته، از یک طرف آمده با اچ آر ۳۳۶۴سپاه پاسداران را نشانه رفته و جالب این‌که از طریق برجام همه اینها را نشانه رفته، ... فردا می‌خواهند بگویند جمهوری اسلامی ایران شیمیایی هم دارد، میکروبی هم دارد و این کار رو می‌کنند».

سایت حکومتی مشرق هم در روز ۱۸مهر به‌نقل از یک مهرهٴ بریده از روحانی به اسم دهباشی نوشت:
«کار را به جایی می‌رساند که در برابر تحریم‌های جدید، ... ، چشم انتظار وعده سر خرمن سرمایه‌گذاری خارجی باشیم و در نهایت جا بزنیم. این بار صنایع موشکی را هم دو دستی بدهیم. بعد اگر لازم شد، نیروی قدس را هم. حزب‌الله لبنان را هم. قرارداد ۱۹۷۱را هم. سهم‌مان از نفت دریای خزر را هم... می‌گویی نه؟ مبالغه است؟ حالا ببین!».

پریشانحالی تلویزیون رژیم به جایی رسیده که به باندهای حکومتی نسبت به انفجار اجتماعی در شکاف تخاصمات درونی هشدار می‌دهد:
 «علنی کردن اختلافات در جلسات عمومی حتی با زبان کنایه و تلویح و سپس واکنشهای متقابل عملاً به‌معنای کمرنگ شدن مسائل مهم و مورد نیاز مردم است. به‌ویژه در اوضاع خاصی که آمریکایی‌ها فشار ویژه بر ایران را در دستور کار جدی قرار داده‌اند». (تلویزیون رژیم- ۱۸مهر).
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d91eb58c-a8a0-4f91-8012-6143e8146e1b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات