728 x 90

گزارش عاصمه جهانگیر، گامی در جهت دادخواهی شهیدان قتل‌عام ۶۷

عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق‌بشر در ایران
عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق‌بشر در ایران
عاصمه جهانگیر، گزارشگر ویژه حقوق‌بشر در ایران روز 3 آبان در گزارش خود به کمیته سوم مجمع عمومی ملل‌متحد چنین گفت:
«‌ برای حرکت رو به جلو من علاقمندم پیشنهاد کنم که ما هم‌چنین باید به عقب بنگریم، در این رابطه تعداد قابل توجهی از دادخواستها، ارتباطات و مدارک پیرامون اعدامهای هزاران زندانی سیاسی از مرد و زن و نوجوان در سال 1988 صحبت از درد عمیق و مستمری می‌کند که باید مطمئناً به آن پرداخته شود، این قتلها بخودی خود توسط بعضی از مقامات بلندپایه حکومت مورد تأیید قرار گرفته است، تقریباً به‌طور روزانه من نامه‌های عمیق و صمیمانه‌یی از بستگان کشته شدگان دریافت می‌کنم که خواهان پاسخگویی هستند، خانواده قربانیان حق غرامت و جبران دارند و و از این حق برخوردارند که از حقایق این وقایع و سرنوشت قربانیان، بدون ریسک تلافی، آگاه شوند. از این‌رو من بر فراخوان خود به حکومت تأکید می‌کنم تا تضمین کند که یک تحقیقات جامع و مستقل در مورد این وقایع صورت بگیرد».

خانم عاصمه جهانگیر در سخنان خود، افزود:
«من عمیقاً نگران گزارشهای متعدد و مستمری هستم که نشان‌دهندهٴ فقدان استقلال دستگاه قضایی و محدودیت‌های اعمال‌شده بر کانونهای وکلا است. هم‌چنین گزارشهای قابل توجهی درباره ارعاب، آزار و اذیت و دستگیری وکلا وجود دارد... من هم‌چنین گزارشهایی درباره سرکوب مدافعان و فعالان حقوق‌بشر دریافت کرده‌ام... می‌خواهم بار دیگر به کسانی ادای احترام کنم که به‌رغم سایهٴ ترس بر آنان و خانواده‌هایشان، هم‌چنان به موضعگیری ادامه می‌دهند و برای مأموریت من اطلاعاتی را فراهم می‌کنند».

‌ سخنگوی وزارت امور خارجه رژیم آخوندی گزارش جدید «عاصمه جهانگیر»، نماینده ویژه سازمان ملل‌متحد درباره حقوق‌بشر ایران به کمیته سوم مجمع عمومی این سازمان را محکوم کرد و آن را «فاقد مشروعیت و اعتبار» خواند.

قاسمی در خصوص گزارش جدید خانم «جهانگیر» گفت:
 «موضع جمهوری اسلامی ایران در خصوص گزارشگر ویژه و گزارشهایی که به مجمع عمومی و شورای حقوق‌بشر ارایه می‌کنند، موضعی اصولی و مبتنی بر ماهیت سیاسی و ناعادلانه انتصاب گزارشگر برای وضعیت حقوق‌بشر در کشورمان است.» (خبرگزاری سپاه پاسداران (فارس) – 4آبان 96)

هم‌چنین خبرگزاری حکومتی ایلنا – 5 آبان در همین رابطه نوشت ” «بهرام قاسمی سخنگوی وزارت‌خارجه:
معتقدیم بهره‌گیری از رویکردهای سیاسی، غیرصادقانه و مبتنی بر استانداردهایی کاملاً دوگانه از سوی ِاندکی از کشورها در حوزه حقوق‌بشر، حاصلی جز تضعیف جایگاه و شان مقوله حقوق‌بشر در سطح جهان و رسوایی بیشتر مدعیان حقوق‌بشر و برخی از متحدان آنها که همگی از کارنامه‌ای تاریک در مباحث حقوق‌بشری برخوردارند، در پی نخواهد داشت».
خبرگزاری صدا و سیمای رژیم هم روز 4آبان این‌چنین گزارش داد: «حسن نژاد نماینده ایران در نشست شورای حقوق‌بشر در واکنش به این گزارش گفت:
1-این گزارش به‌طور کل تصویری تحریف شده و پر از خطا از ایران نمایش می‌دهد.
2-این گزارش به اعمال تحریمهای غیرقانونی و یک طرفه علیه ایرانیان به رهبری آمریکا حتی اشاره هم نمی‌کند.
3-این گزارش حرفی از 17هزار ایرانی که قربانی تروریسم شدند نمی‌زند.
4-تنها قدرت تعیین‌کننده برای حمایت از حقوق‌بشر در ایران، خود ایرانیها هستند و جایی برای افراد خارجی نیست».

و این هم جواب سخیف نماینده رژیم به‌درخواست گزارشگر ویژه برای سفر به ایران و مشاهدهٴ مستقیم وضعیت حقوق‌بشر در ایران: «می‌خواهید به ایران بیایید؟ از سفر شما استقبال می‌کنیم به شرط این‌که 192کشور دیگر هم مثل ایران گزارشگر حقوق‌بشر داشته باشند!». (نماینده رژیم در شورای حقوق‌بشر ملل‌متحد ـ 3آبان 96)

سایت حکومتی مهر نیوز هم در 4آبان نوشت:
«‌ علیرضا میریوسفی رایزن مطبوعاتی ایران در سازمان ملل، گزارش خانم عاصمه جهانگیر درباره حقوق‌بشر در ایران را کاملاً مغرضانه اعلام کرد.
وی در توئیت خود با کنایه به خانم جهانگیر گزارشگرحقوق‌بشر سازمان ملل نوشت: خانم جهانگیر مدعی است علیه ایران غرض ورزی نمی‌کند ولی او حتی با استانداردهای سازمان ملل هم صحبت نمی‌کند و اصرار دارد (دولت) ایران را رژیم ایران بخواند. حمایت از (مجاهدین)... از مفاد گزارش عاصمه جهانگیر است».
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/4cb5efe9-7c23-45eb-82cb-315f0fe939ad"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات