728 x 90

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی ۲۰آبان

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی
گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی
عمده مطالب و عنوانهای روزنامه‌های حکومتی در روز شنبه 20آبان به تکرار خبرهای دو سه روز گذشته اختصاص یافته است. تیتر مشترک آنها به اظهارات هراس‌آلود خامنه‌ای در روز اربعین اختصاص یافته است که برای روحیه دادن به مهره‌هایش گفته بود: «مسیر طی شده انقلاب، نشانه‌هایی امید بخش را نشان می‌دهد». برخی از عنوانهای مشترک روزنامه‌های دو باند هم بر می‌گردد به خط کلی رژیم برای بی‌رنگ کردن نقش رژیم در علت استعفای سعد حریری و خط‌ و نشان کشیدن برای عربستان:
جوان:
روحانی خطاب به سران آل سعود: شاخ قلدر تر از شما را شکستیم شما که چیزی نیستید

رسالت: احمد خاتمی: تهدیدات عربستان عملی شود، سیلی خواهد خورد

مردم‌سالاری: وضعیت مبهم حریری در ریاض
وطن امروز: سعد حریری در بازداشت سعودی است
در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع از سفر هیات اروپایی به تهران ابراز نگرانی شده است:
قدس:
کارشناسان نسبت به تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در تهران هشدار می‌دهند؛ دفتر اتحادیه اروپا یا پروژه نفوذ در ایران

وطن امروز: احتمال راه‌اندازی مخفیانه دفتر اتحادیه اروپا در تهران تحت پوشش همکاریهای اقتصادی!
فرانسوی‌ها حالا شفاف‌تر از گذشته از نقشه دونالد ترامپ برای دچار کردن برنامه دفاع موشکی ایران به برنامه هسته‌ای‌اش استفاده کرده و منفعت خود را پیگیری می‌کنند.

در روزنامه‌های باند روحانی و همسو با دولت از سفر هییت اروپایی استقبال شده و در جهت زهرخوران از ادامه این گفتگوها استقبال هم شده است:
ابرار اقتصادی:
هیأت 70نفره اروپایی به ایران می‌آید؛ وعده تأسیس دفتر اتحادیه اروپا در ایران

جهان صنعت: گفتگوهای انتقادی که از زمان دولت سیدمحمد خاتمی میان ایران و اروپا آغاز شد. از جمله دستورهایی است که اعضای سیاسی این هیأت بلندپایه آن را دنبال خواهند کرد.

برجام و ابراز امیدواری برای بقای آن موضوع اغلب روزنامه‌های همسو با سیاستهای حسن روحانی است:
اطلاعات:
خرازی: اروپا باید از دستاوردهای بزرگ برجام محافظت کند
اطلاعات: موگرینی: برنامه موشکی ایران ربطی به توافق هسته‌یی ندارد

ایران: موگرینی پس از رایزنی در واشینگتن: به نظر می‌رسد کنگره مایل است آمریکا در برجام باقی بماند

مردم‌سالاری: رئیس شورای راهبردی روابط خارجی: به برجام متعهدیم و موشکهای ما جنبه دفاعی دارد

در اغلب روزنامه‌های هر دو باند سیاستهای اتحادیه اروپا و به‌خصوص رئیس‌جمهور فرانسه موضوع دلواپسی مشترک است:
ابرار:
ماکرون باز هم برنامه موشکی مشروع ایران را زیر سؤال برد

جوان: ماکرون: به برجام موشکی نیاز داریم
وطن امروز: رئیس‌جمهور فرانسه: برجام کافی نیست – باید درباره پرونده موشکی ایران مذاکره کرد – احتمال تحریم موشکی وجود دارد

همدلی: رئیس‌جمهور فرانسه چه نقشی بازی می‌کند و از چه سخن می‌گوید؟ باید درباره فعالیتهای موشکی ایران مذاکراتی آغاز شود

ابراز نگرانی از شرایط منطقه‌یی علیه نظام موضوع تیتر اول برخی از روزنامه‌ها شده است:
آفتاب یزد:
مقطع حساس کنونی
ابتکار: سرعت خطرناک تغییرات در منطقه
در روزنامه‌های باند حسن روحانی و باندهای همسو با وی با اشاره به مواضع اتحادیه اروپا بر ضرورت زهرخوران منطقه‌یی و موشکی تأکید شده است:
آرمان:
سرمقاله: اروپایی‌ها خواهان مذاکرات موشکی
اروپایی‌ها همان‌طور که بارها اعلام کردند در قبال ایران و بر سر موضوع برجام با آمریکا اختلاف‌نظر دارند و در زمینه موشکی ایران با آمریکا موافقتهایی دارند. برجام را که بارها گفته‌اند قابل مذاکره مجدد نیست ولی بر سر بحث موشکی ایران، خواهان مذاکره هستند، اما نه چون آمریکایی‌ها که می‌خواهند بدون مذاکره و اخطار قبلی، دست به اعمال تحریم‌های جدید بزنند یا بخواهند این برنامه را از بیخ و بن باطل کنند و از ایران بخواهند دست از این موضوع بردارد. البته آنها هم گفته‌اند در صورت عدم رسیدن به نتیجه در این مورد، ممکن است تحریم‌های جدیدی وضع کنند. البته مواضع اروپایی‌ها تا حدی خردمندانه به‌نظر می‌رسد. هم می‌خواهند که هیاهوی آمریکایی‌ها را ساکت کنند و هم نمی‌خواهند موضوع موشکی ایران به یک بحران غیرقابل بازگشت تبدیل شود. البته ایران هم در موقعیت خوبی قرار دارد و به اهداف خودش رسیده و قادر است که ‌این برنامه‌ها را در همین نقطه کنونی متوقف کند.
بهتر است که ما هم با آغاز مذاکره خطر جنگ و تحریم را از سر بگذرانیم. اگر مذاکره نکنیم ممکن است که اروپایی‌ها مواضع تند و تیز آمریکایی‌ها را در این مورد همراهی کنند.
نکته دیگری که در مذاکرات هست، آن چیزی است که آنها دخالتهای ایران در منطقه می‌نامند. آن‌گونه که از فحوای کلام مطبوعات و رسانه‌های اروپایی بر می‌آید، آنها برای ایران منافعی را در عراق و افغانستان به‌رسمیت می‌شناسند ولی به‌طور مثال برای ایران منافعی در یمن قائل نیستند. بیش از این را مداخله‌آمیز می‌دانند و خواهان مذاکره در این زمینه هستند. مذاکره‌کنندگان ایرانی هم باید به‌ این نکته واقف باشند که برای اروپایی‌ها نیز باید منافعی در منطقه قائل شوند. به‌طور مثال در سوریه و لبنان که فرانسه از دیرباز روابطی با آنها داشته و طبق معاهده ورسای مدتها تحت قیمومیت فرانسه بوده‌اند، چه بسا بتوان با فرانسوی‌ها همکاری کرد.

جهان صنعت: هیأت 70نفره اروپایی که امروز وارد تهران می‌شود، در واقع نشانه مهمی از علاقه اتحادیه اروپا برای توسعه روابط اروپایی‌ها با کشورمان را به نمایش می‌گذارد. هر چند درباره دستور کار این هیأت و برنامه‌هایی که اعضای آن دنبال می‌کنند، اطلاعات روشنی منتشر نشده اما در کنار توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری احتمالاً اهداف دیگری نیز مورد توجه این هیأت قرار دارد... گفتگوهای انتقادی که از زمان دولت سیدمحمد خاتمی میان ایران و اروپا آغاز شد. از جمله دستورهایی است که اعضای سیاسی این هیأت بلندپایه آن را دنبال خواهند کرد. این گفت‌ و گوها پس از پیروزی حسن روحانی، حداقل یک‌بار در ایتالیا و با حضور هیاتی از ایران که در آن نمایندگانی نیز از سوی قوه قضاییه کشورمان حضور داشتند، برگزار شد. در این سفر دو طرف احتمالاً برای تداوم و جهت‌بخشی به این گفت‌ و گوها مذاکره خواهند کرد. گذشته از همه این موارد، نفس ورود یک هیأت بزرگ اروپایی به تهران، آن هم هیاتی که اتحادیه اروپا- و نه یک یا چند کشور- را نمایندگی می‌کند، بیش و پیش از هر چیز مقامات دولت روحانی را درباره حمایتها و همکاریهای تازه قاره سبز در اوضاع کنونی مطمئن می‌سازد؛ حمایتی که تهران هم‌اکنون بیش از هر زمان دیگری به آن احتیاج دارد.

روزنامه‌های باند روحانی خوردن جام‌زهر داخلی توسط ولی‌فقیه و تقسیم قدرت را تنها راه خروج نظام از بحرانها دانسته اند:
اعتماد:
سرمقاله: ضرورت گفتگوی داخلی در برابر تهدید خارجی
اگر امکان گفتگو میان ایران با ٦قدرت جهانی وجود دارد و می‌توان یک بازی باخت –باخت را به بازی برد –برد تبدیل کرد مسلماً این امکان در داخل کشور بیشتر است و با تن‌دادن به گفتگو و لوازم و ضروریات آن بر اقتدار کشور افزود. یک جامعه آگاه و زیرک شناخت دقیقی از تهدید‌ها و فرصت‌های درونی و برونی دارد و خوب می‌داند که اشتباه محاسباتی و نشناختن تهدیدها خصوصاً در شرایط خطیر تا چه حد می‌تواند بنیان بر انداز باشد و برای همه طرف‌ها و جناح‌ها و نهادها خسارات مهلک به بار آورد... وقتی کشور و انقلاب و اسلام فصل‌مشترک همه گروهها و احزاب و شخصیت‌هاست جز افراطیون که با کسی جز «خود» سر سازش ندارند و اصل تفاهم و همدلی را برنمی‌تابند می‌توانیم دور هم بنشینیم و اختلاف‌ها و هزینه‌سازی‌ها را به حداقل برسانیم و با کمک همدیگر به مصاف مشکلات و معضلات داخلی و خارجی برویم. حداکثر گذشت و رحمت در داخل درست آن چیزی است که امکان ظهور و بروز دارد و قطعاً ضرری را متوجه هیچ‌کس نخواهد کرد. ما چون در یک کشتی نشسته‌ایم به سهولت می‌توانیم به یکدیگر اعتماد کنیم و باید از فواید اعتماد داخلی بهره ببریم... جناح‌های سیاسی کشور با وجود همه اختلاف‌ها برای تعامل گفتنی‌ها و اندوخته‌های فراوان دارند. یکی از قدرت برخوردار است و دیگری از محبوبیت و این دو چون نزدیک شوند و یکدیگر را خنثی نسازند بر توان ملی می‌افزایند. راستش ما سال‌هاست که از نزدیک با یکدیگر و بدون واسطه با هم سخن نگفته‌ایم و هنوز در این وادی پای چوبین داریم.

در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع از مواضع اتحادیه اروپا، اظهارات ماکرون و رویکردهای دولت حسن روحانی در قبال اتحادیه اروپا و هیأتی که روز 20آبان به تهران می‌آید ابراز نگرانی شده است:
جوان:
اروپا در مسیر تضییع منافع فراهسته‌یی ایران

شیب تصاعدی رفتارهای ضد‌ایرانی کشورهای عضو اتحادیه اروپا نشان می‌دهد‌ ، سیاست دولت در قبال اروپا (ذیل تاکتیک «ادامه برجام بدون آمریکا» ) فاقد قدرت اثرگذاری لازم بوده و نه تنها به اجرای هیچ‌کدام از وظایف دهگانه اتحادیه اروپا در متن برجام منتهی نشده است بلکه فراتر از این به‌صورت صریح با عربستان نیز همراهی و ایران را متهم به حمله موشکی به این کشور کنند... اروپایی‌ها گام به گام سیاستهای ضدایرانی خود را تکمیل می‌کنند؛ 1- از زیر بار اجرای تعهدات دهگانه خود در متن برجام سر باز نمی‌زنند، 2- در مقابل نقض‌های مکرر برجام توسط ایالات متحده (بر خلاف وظایف مصرح مسئول عالی اتحادیه اروپا در متن برجام) سکوت توأم با توجیه‌گری کرده‌اند، 3- مکرراً همگام و همراه با ایالات متحده آزمایش موشکی ایران را نقض قطعنامه 2231عنوان کرده‌اند، 4- رفتارهای ایران در منطقه غرب آسیا را برهم زننده صلح و ثبات و امنیت منطقه‌یی عنوان کرده و خواهان وضع تحریم‌های بین‌المللی می‌شوند و 5- امروز همراه با عربستان - آمریکا اتهام حمله نظامی ایران به فرودگاه ملک خالد ریاض را مطرح می‌کنند. گسترده شدن اقدامات کشورهای اروپایی در حالی رو به افزایش بوده و حتی در برخی از مصادیق از آمریکایی‌ها نیز پیشی گرفته‌اند که احساس می‌شود دولت باید در مقابل تعهدات اروپا مندرج در پیوست 2برجام، تغییر رفتار داده و خواهان اجرای تعهدات مشروح این کشور‌ها در توافق هسته‌یی شود.
مهم‌تر این‌که پاسخ مناسبی به موضعگیری غیرمدلل و غیرمستند کشورهای اروپایی درباره حمله موشکی ایران به ریاض ارائه دهند آن هم در شرایطی که اروپا تلاش دارد همگام با آمریکا و عربستان با تکرار اتهامات ضدایرانی در باب حمله موشکی به ریاض، تشکیل رویه حقوقی در عرصه حقوق بین‌الملل داده و زمینه تحریم‌های جدید علیه کشورمان را فراهم کند.

وطن امروز: سرمقاله: رمزگشایی از بازی موشکی غرب در قبال ایران

بازی پیچیده‌ای در ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپایی در تقابل با توان موشکی کشورمان آغاز شده است. اصرار معنادار کاخ سفید و تروئیکای اروپایی مبنی بر گنجاندن موضوع توان موشکی ایران در برجام (در قالب الحاقیه) یا آغاز سریع سلسله مذاکرات جدید با تهران با هدف تحدید توان موشکی ایران و انعقاد توافقی ثانویه (برجام 2) در این‌باره جای بسی تأمل دارد.

از سوی دیگر، در طرح مشترک «کاتن- کورکر» که در سنای آمریکا و با هدف تأمین خواسته‌های ترامپ در قبال توافق هسته‌یی آماده شده است نیز حفظ برجام مشروط به اعمال محدودیت در توان موشکی ایران شده است.

ایالات متحده آمریکا و تروئیکای اروپایی قصد دارند بر سر «برد موشکها»، «وزن کلاهک‌ها» و «تعداد موشکهای تحت مالکیت ایران» با کشورمان وارد مذاکره شوند. حتی آنها بر سر اتخاذ راهبرد دووجهی (چماق و هویج) در این‌باره با یکدیگر به توافق رسیده‌اند. حتی بعید نیست در آینده‌ نزدیک تروئیکای اروپایی از ایران بخواهد در ازای عقب‌نشینی ترامپ از درخواست تمدید تحریم‌های زمان‌دار علیه فعالیت‌های هسته‌یی ایران (بندهای موسوم به غروب آفتاب) ، بر سر موضوع توان موشکی خود وارد معامله شود!

وطن امروز: رئیس‌جمهور فرانسه: برجام کافی نیست باید درباره برنامه موشکی ایران مذاکره کرد احتمال تحریم‌های موشکی وجود دارد

کاسب برجام علیه موشکی
رئیس‌جمهور فرانسه که ایده «حفظ برجام به شرط محدودیت برنامه موشکی ایران» را نخستین‌بار او مطرح کرده بود، حالا بسیار صریح‌تر از گذشته این ایده را دنبال می‌کند.

بررسی روزنامه‌ها را با یک اعتراف با بیان معکوس به نفرت مردم از آخوندها پایان می‌دهیم:
ابرار:
شبیری زنجانی: ورود طلاب به فعالیتهای سیاسی محبوبیت آنان را کم می‌کند. در گذشته این صنف محبوب و مورد احترام بود.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/52348e09-3460-47cd-a8d4-a2405b6b9f93"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات