728 x 90

برجامهای بعدی؛ فشار از بیرون، جنگ در درون

حسن روحانی!
حسن روحانی!
بعد از خوردن جام‌زهر هسته‌یی توسط خامنه‌ای، یک رشته زلزلهٴ مداوم رژیم را مستمرا تکان می‌دهد. زلزله برجام گسل عظیمی در رژیم ایجاد کرده است و در حال حاضر با مطرح شدن برجامهای بعدی و روی میز قرار گرفتن زهر موشکی و منطقه‌یی و حقوق‌بشری، وارد مرحله جدیدی شده است.

حسن روحانی و باندش هنوز برای حفظ برجام با جامعه جهانی چانه می‌زنند و چنین وانمود می‌کنند که در حال ایستادگی در مقابل آنان هستند. خبرگزاریهای رژیم به‌نقل از ظریف نوشته‌اند: «درباره برجام مذاکره مجدد نمی‌کنیم/ به‌دنبال اقدامات عملی اتحادیه اروپا در حمایت از برجام هستیم... ظریف تصریح کرد: محورهای اصلی مورد گفتگوی وزرای خارجه حاضر در این کنفرانس بین‌المللی (در ایتالیا) مسائل منطقه‌یی و شرایط بسیار خطرناک منطقه و هم‌چنین موضوع برجام خواهد بود» (خبرگزاری آریا ۹آذر).

اما منابع خارجی خبر از فشارهای روزافزون به رژیم می‌دهند. از جمله سایت وزارت‌خارجه فرانسه در روز 9آذر به‌نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه نوشت: «در رابطه با برنامه موشک بالستیکی رژیم ایران، این برخلاف قطعنامه 2231شورای امنیت می‌باشد و منطقه را بی‌ثبات می‌کند. این یک نگرانیست که ما باید در ارتباط با متحدان اروپایی و آمریکایی خود، مستقل از توافق وین، به آن بپردازیم».

سخنگوی وزارت‌خارجه فرانسه افزوده است: «از طرف دیگر، از چند ماه قبل، ما یک گفتگوی سیاسی را با رژیم ایران برقرار کرده‌ایم و این به ما اجازه می‌دهد که به‌طور عام به این موضوع و موضوعات دیگر بپردازیم، از جمله امور منطقه که در این رابطه ما توقعاتی از رژیم ایران داریم».

اظهارات قاسمی سخنگوی وزارت‌خارجه رژیم هم حاکی از فشارهای دیگری است. وی گفته است: «کشورهای اروپایی که در مذاکرات هسته‌یی حضور داشتند واقفند که ایران چگونه با شفافیت کامل سیاست هایش را ادامه می‌دهد و این اتهامی واهی و دروغی شرم‌آور است که دوباره تکرار شد و هیچ ربطی به مسائل دیگر کشورها ندارد. ما در مسائل داخلی دیگر کشورها به‌ویژه لبنان دخالت نکرده‌ایم و نخواهیم کرد» (خبرگزاری صدا و سیما-9آذر).

پاسدار صفار هرندی مشاور ولی‌فقیه ارتجاع صریحتر خواسته‌های جامعه جهانی را از رژیم مطرح کرده است: رسانه‌های حکومتی تحت عنوان «برجام 2و 3 مقدمه جنگ است» به‌نقل از وی نوشته‌اند: «عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام برجام را آزمونی شکست‌خورده دانست و با طرح این سؤال که الآن چرا دوباره دم از مذاکره می‌زنند، گفت: برجام 2و 3به این معناست که همان بلای عراق سر ما بیاید.
اگر رهبری می‌فرمایند ساکت باشید باید ساکت بود و اگر امر بر فریاد است باید فریاد زد اما عده‌یی این‌گونه نیستند. صفار هرندی خطاب به حامیان برجام‌های 2و 3اظهار کرد: خودتان هم می‌دانید از برجام چیزی به دست نیامده است، برای چه چیزی برای مراحل بعدی حرص می‌زنید؟» (جهان نیوز-9آذر).

و یک سایت دیگر زیر عنوان «بازوهای داخلی دشمن!» خبر از شقه دیگری در نظام برای خوردن و یا نخوردن جامهای زهر بعدی داده و با حمله به باند حسن روحانی نوشته است: «همانهایی که تا دیروز از مذاکره بر سر موشکها و صرف‌نظر کردن از توان دفاعی مقاله چاپ می‌کردند، امروز می‌گویند برای حفظ موشکها باید بر سر نفوذ منطقه‌ای‌مان معامله کنیم و شک و تردیدی وجود ندارد که پس از این معامله بار دیگر از مذاکره بر سر موشکها سخن خواهند گفت! متأسفانه گویا برخی در داخل در نقش بازوی دشمن عمل می‌کنند» (سایت نما-9آذر).

سوال این است که این شقه چقدر اصالت دارد؟ هنگامی که خامنه‌ای در سکوت کامل نسبت به ورود هیئت‌های مختلف اتحادیه اروپا برای مذاکره پیرامون بازگشایی دفتر این اتحادیه در تهران و حقوق‌بشر پشت سر هم به تهران می‌آیند و چیزی از مضمون مذاکرات منتشر نمی‌شود، از سوی دیگر سخنگوی وزارت‌خارجه فرانسه خبر می‌دهد از مدتی قبل این کشور با رژیم در مورد مسائل منطقه و موشکی در حال مذاکره است و این کشور از رژیم انتظاراتی دارد و بسیاری از شواهد دیگر، به نظر می‌رسد صداهایی که در رسانه‌های رژیم علیه برجام ۲و ۳ شنیده می‌شود از جنس صدای دلواپسان نظام در مورد برجام است که به جایی نرسید چون ولی‌فقیه ارتجاع پشت صحنه چراغ سبز را به دولت روحانی داده بود. این بار هم سیر وقایع به‌زودی این واقعیت را آشکار خواهد کرد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/171170c2-6b6d-4c0d-8189-e9d0dfd68b61"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات