728 x 90

کشتی بی‌ثبات و بی‌لنگر و سرنشینان ابن‌الوقت و مذبذب!

قیام ایران
قیام ایران
شرایط انفجاری جامعه و رشد اعتراضات مردمی در داخل کشور و هم‌چنین فشارهای فزاینده بین‌المللی و منطقه‌ای علیه رژیم، باعث رشد تضادهای داخلی رژیم از یک طرف و رشد تضادهای درون باندی و ریزش نیروها و ایادی آنها شده است.

ضمنا این تضادها در درون دستگاههای اجرایی هم ریخته است و این امر نیز باعث ریزش نیروهایی از رژیم شده است.

تضادهای درونی و ریزش نیروهای باندها به حدی است که رسانه‌های رسمی حکومتی و در شبکه‌های اجتماعی به‌طور روزمره منعکس می‌شود.

ریزش در میان نیروهای باند روحانی آن‌چنان است که موجی از پشیمانی از رأی دادن به حسن روحانی در میان آنها شکل گرفته، و این موج آن‌چنان گسترده شده که طی هفته‌های اخیر موضوع بحث رسانه‌ها و مهره‌های وابسته به این باند و رسانه‌های باند خامنه‌ای شده است.

در واکنش به این موج انفعال، بریدگی و پشیمانی است که آخوند حسن روحانی ناگزیر به آن پاسخ داد و گفت که ”سر پیمان خود تا آخر خواهم بود“ و خطاب به پشیمان شده‌هایی که به او رای داده و ریزشیهای باندش گفت: ”از شما مردم می‌خواهم که بر سر پیمان بمانید. ما با هم کاری را شروع کردیم. ما باید با هم ادامه بدهیم. روحانی در تمام ساعتهای دولت دوازدهم به شما، به رأی و نظر شما، به حمایت و انتقاد شما نیازمند است“.

در چنین فضایی از ریزش، انفعال و بریدگی است که زمزمه‌هایی در زمینه نا کارآمدی باند حسن روحانی و باند موسوم به اصلاح‌طلبان در میان نوشته‌های رسانه‌ها و گفته‌های چهره شاخص این باند در روزهای اخیر به وفور دیده می‌شود.

با چنین زمینه‌ای است که آخوند فاضل میبدی از آخوندهای حامی روحانی و از باند موسوم به اصلاح‌طلب ”اصلاحات“ را ”عقیم شده“ می داند، زیرا ”اصلاحات باید یکسری مفاهیم و مسائل نو بسازد که برای نسل جوان جذابیت داشته باشد. به‌همین دلیل است که هنوز جوانگرایی لازم صورت نپذیرفته است و هم‌چنان انسجام و فعالیتی که نسل جوان امروز ما باید داشته باشد، دیده نمی‌شود“ (روزنامه آرمان 6دی 96)

روزنامه جمهوری اسلامی وابسته به باند روحانی نیز ضمن شرح کشافی در زمینه مسائل و مصائب نظام توصیه می‌کند که در این شرایط ”عقل و منطق ایجاب می‌کند از مسائل اختلافی بپرهیزیم و برای تحکیم و تعمیق وحدت و انسجام ملی در سراسر کشور از هیچ کوششی فروگذار نکنیم“ (جمهوری اسلامی 6دی 96)

در میان باند خامنه‌ای نیز ریزش آن‌چنان شدید است که یکی از مهره‌های این باند به نام رجبی دوانی دور از انتظار می‌داند که این باند بتواند جمعیت لازم را برای بزرگ داشت روز 9دی (9دی 88که رژیم با وحشیگری تمام قیام را سرکوب کرد) نیرو بسیج کند. در این رابطه رجبی دوانی در گفتگو با خبرگزاری سپاه پاسداران (فارس) 2دی 96ضمن اعتراف به بی‌اعتمادی نیروهای نظام نسبت به آینده می‌گوید: ”خودی‌ها زمینه‌ساز نفوذ می‌شوند، اگر اعتماد عمومی نباشد «۹دی» ها در کار نیست“. و امیدوار است که نظام از بن‌بستی که در آن گرفتار شده بیرون بیاید (خبرگزاری فارس 2دی 96)

روزنامه جوان ارگان بسیج سپاه پاسداران ضدخلقی نیز بسیاری از نیروهای نظام را خارج از ”خط قرمز“ نظام می‌داند وریزش و انفعال را آن‌چنان گسترش یابنده می‌داند که نگران سوت و کور بودن مراسم 9دی رژیم است و می‌نویسد: ”در نهمین سالگرد حماسه ۹دی چرا باید شاهد ریزش ۹درصدی نمایندگان ملت باشیم. چرا نسبت به بزرگ‌ترین دستاورد نظام در مقابله با جنگ نرم دشمن و انهدام برج و باروی یک کودتای مهندسی شده آمریکایی با بی‌مهری مسئولان، دولتمردان، هنرمندان، اصحاب رسانه، فیلم‌سازان و... مواجهیم. “ (جوان 6دی 96)

ملاحظه می‌شود اضافه بر شقه وشکاف درونی باندهای درونی رژیم و ریزش و انفعال ایادی و مهره‌های آنها، ریزش در میان نمایندگان مجلس نیز وجود دارد که ارگان بسیج ”شاهد ریزش 9درصد نمایندگان“ آن است. ریزشیهای رژیم طبعاً نتیجه لرزان شدن و از دست رفتن هیمنهٴ رژیم در اثر ناتوانی رژیم به پاسخگویی به شرایط انفجاری جامعه در سطح داخلی و انزوای فزاینده بین‌المللی است و همین منجر به هزار پاره شدن ایادی رژیم در هر دو باند است.

آن‌چنان که یکبار روزنامه حکومتی ابتکار 12مرداد 96 دراین زمینه نوشت «امروزه بیش از ۲۴۰نحله و به تعبیر مقام معظم رهبری، قبیله سیاسی وجود دارد که قریب به اتفاق آنان فاقد مواضع روشن مبتنی بر نظریه‌پردازی و مرام‌نامه هستند، خب در چنین شرایطی، طبیعی است که مثل کشتی بی‌لنگر در شرایط متغیر سیاسی، دائماً از این سو به سوی دیگر تغییر موضع می‌دهند». (روزنامه حکومتی ابتکار 12مرداد 96)

واضح است وضعیت فلاکت‌بار نیروها و باندهای رژیم که این روزنامه حکومتی به آن اعتراف می‌کند، ناشی از تزلزل نظام و گیرکردن آن در گل در آستانه فرو رفتن در غرقاب است.

بنابراین طبیعی است در شرایطی که کشتی نظام این چنین بی‌ثبات و بی‌لنگر است، عناصر آن هم متزلزل، ابن الوقت باشند که دائماً از این سو به سوی دیگر تغییر موضع بدهند و در نهایت ریزش کنند.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/d93277cc-1df9-409f-abf5-3f2afddffbe1"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات