728 x 90

وحشت از قرار گرفتن اروپا در کنار آمریکا رو در روی رژیم آخوندی!

آمریکا و اتحادیه اروپا
آمریکا و اتحادیه اروپا
پس از بیانیه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در مورد برجام و چهار شرطی که درباره اجرای آن قابل شد، رسانه‌ها و مهره‌های رژیم را هراس برداشته است.

هراس این است که در رابطه با تحقق این 4شرط، دولت آمریکا با کشورهای اروپایی هماهنگی به‌عمل آورد، و آنها نیز با موافقت با این شروط عملاً در کنار آمریکا و رو در روی نظام آخوندی قرار بگیرند.

حرف اصلی هم این است که اتحادیه اروپا در واکنش نسبت به حرفهای ترامپ چرا واکنش منفی نشان نداده و بیانیه را مورد توجه قرارداده است.

خبرگزاری حکومتی ایرنا 23دی 96 بخشی از بیانیه اتحادیه اروپا را چنین منعکس کرده است: ”در بیانیه جمعه شب اتحادیه اروپا آمده است: اتحادیه اروپا بیانیه دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا درباره توافق هسته‌یی با ایران (برجام) را مورد توجه قرار می‌دهد. به‌عنوان گام اول، با سه کشور اروپایی امضا کننده برجام (فرانسه، آلمان و بریتانیا) و سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، برای ارزیابی مشترک این بیانیه و پیامدهای آن، هماهنگی خواهیم کرد. ما هم‌چنان به ادامه اجرای کامل و مؤثر'برنامه جامع اقدام مشترک' متعهد هستیم. “.

روزنامه حکومتی خراسان نیز دل نگران این است که چرا پس از بیانیه ترامپ، اتحادیه اروپا آن را قاطعانه رد نکرده است و این بیانیه با ”موضع محتاطانه اروپایی‌ها“ همراه شده است.

خراسان در این رابطه می‌نویسد: ”مذاکره بر سر برجام موجود در دستور کارشان نیست اما اکنون همگی به جای این‌که بر موضع قبلی و همیشگی خودشان تأکید کنند، از بررسی و تصمیم‌گیری درباره شروط ترامپ صحبت می‌کنند“.

این روزنامه حکومتی در پایان نوشته‌اش به دولت روحانی و به نظام گوشزد می‌کند: ”این که آنها این موضوع را قابل بررسی دانستند، مسأله‌ای است که ما باید در محاسبات خود آن را لحاظ کنیم و نباید به اروپایی‌ها خوش‌بین باشیم“. (روزنامه خراسان 25دی 96)

سایت حکومتی خبرآنلاین 25دی 96نیز موضع اتحادیه اروپا در رابطه با بیانیه ترامپ و شروط آن برای برجام را نشانه همراهی اروپا با آمریکا در رابطه با برجام و خوراندن جام‌زهرهای دیگر به رژیم در آینده تلقی کرده و در این رابطه می‌نویسد: ”ظاهراً مکرون با ترامپ توافق کرده مذاکرات موشکی با ایران را در قبال خارج‌ نشدن آمریکا از برجام به جریان بیندازد. طرح مذاکرات موشکی از سوی ترامپ، بی‌تردید وارد‌ کردن فرانسه و اروپا به یک بازی بی‌نتیجه است“.

سایت حکومتی دیپلوماسی ایرانی 25دی نیز ضمن این‌که 4شرط ترامپ را ”شبه اولتیماتوم ترامپ به اروپا در بار برجام“ نامیده، این موضعگیری را در هماهنگی با اتحادیه اروپا می‌داند آنجا که می‌نویسد: ”اظهارات و موضع‌گیریهای ترامپ و مقامات آمریکایی نشان می‌دهد در پشت پرده، اروپایی‌ها نقش مهمی در متقاعد کردن ترامپ برای به تعویق دیگر باره تحریمها تا چهار ماه آینده داشته‌اند“.

سایت روز نو 25دی نیز تیرخلاصی به امیدهای آینده رژیم در مورد نقش اتحادیه اروپا در حفظ برجام در آینده را می‌زند زیرا از نظر آن ”اتحادیه اروپای امروز از جهات بسیاری گرفتار مشکلات و حتی بحرانهای داخلی است و انسجام لازم برای ایستادگی در برابر برخی تصمیم های واشینگتن از جمله موضوع برجام را ندارد“.

حرف نظام ولایت و از جمله رسانه‌ها و مهره‌های آن در زمینه بیانیه ترامپ و موقعیت اروپا در رابطه آینده برجام این است، شروطی که ترامپ گذاشت برای تحت فشار قرار دادن اروپا برای اتخاذ مواضع سخت‌تر در رابطه با برنامه موشکی، دخالتهای آن در منطقه و... است.

بنابراین آمریکا از این طریق می‌خواهد برای تحمیل جام های زهر دیگر به رژیم فشار بیاورد، و ضمن وادار کردن رژیم به این شروط، برجام را نیز به پوسته‌ای بی‌خاصیت برای نظام کرده و اتحادیه اروپا را نیز همراه خود خواهد داشت.

این چنین است که به قول یکی از رسانه‌های رژیم ”واکنش محتاطانه اتحادیه اروپا“ به بیانیه ترامپ، به حول و ولای درونی رژیم در زمینه بی‌خاصیت شدن برجام و تحمیل جام‌زهرهای دیگر به نظام دامن زده است.

رسانه‌ها و مهره‌هایی از رژیم، موضع اتحادیه اروپا را در مورد بیانیه ترامپ در جهت سست شدن برجام و هم‌چنین در راستای خوراندن جام‌زهرهای دیگر به نظام ولایت‌فقیه ارزیابی می‌کنند.

در رابطه با موضع فرانسه فرجی راد سفیر سابق رژیم می‌گوید: ”مکرون ضمن مشاوره با سایر کشورهای اروپایی به این نتیجه رسیده که بر حفظ برجام تأکید کند اما برای این‌که آمریکا را راضی کند، به‌نحوی با زبان نرم‌تر از آمریکا، گفت وگوهای منطقه‌یی با ایران و مباحث موشکی و... را مطرح می‌کند.» (رادیوگفتگو 25دی 96)
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/22d8e32d-7a98-4911-afba-90fac634f671"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات