728 x 90

گفته‌ها و ناگفته‌ها از میان روزنامه‌های حکومتی روز هفتم خرداد ۹۶

نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
نگاهی به روزنامه‌های حکومتی
روزنامه‌های حکومتی روز یکشنبه هفتم خرداد با عنوانهای خود تعارض علی خامنه‌ای و حسن روحانی را برجسته کرده‌اند:
اطلاعات: خامنه ای: امروز جامعه اسلامی مانند سایر جوامع دچار مشکل است و افرادی نالایق سرنوشت برخی جوامع اسلامی را در دولتهایی هم‌چون سعودی در دست گرفته‌اند

جوان:‌ خامنه ای: سعودیها با ثروت افسانه‌یی مسلمانان می‌خواهند صمیمت دشمنان اسلام را جلب کنند

بهار: حسن روحانی:‌برای رسیدن به توافق با جهان اسلام آماده مذاکره‌ایم

دعوای تقلب در انتخابات دومین موضوع از تخاصمات باندی است که در تیترهای روزنامه‌ها به چشم می‌خورد:
ابتکار: رئیس ستاد انتخابات کشور: حلال و حرام خواندن رأی توهین به مردم است

کارون: واکنش‌ها به تقسیم کردن آرای مردم به «خوب و بد» و «حلال و حرام» ؛ حلال و حرام خواندن آرا توهین به مردم است

جوان:‌ احضار استانداران و فرمانداران متخلف به دادگستری

روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع در عرصه‌های مختلف به باند روحانی حمله کرده‌اند:
کیهان:‌ وزیر دادگستری که تلاش داشت در همایش گرامیداشت آزاده سرافراز مرحوم ابوترابی فرد از سند ذلت‌بار 2030دفاع کند با اعتراض گسترده آزادگان روبه‌رو شده و نتوانست به سخنان خود ادامه دهد.
آزادگان حاضر در مراسم با بیان این‌که انتظار نداشتیم وزیر دادگستری چنین از سند ذلت‌بار 2030دفاع کند اجازه ادامه سخنرانی به پورمحمدی را ندادند.
پورمحمدی در این مراسم علیه نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست‌جمهوری و در دفاع از دولت نیز سخنانی گفت که این سخنان با واکنش شدید حاضران روبه‌رو شده و اعتراضها به بیرون از محل سخنرانی کشیده و حتی تلاش پورمحمدی برای آرام کردن اوضاع نیز نتیجه نبخشید.

کیهان: روحانی با اظهارات نسنجیده خود، عمر 38ساله نظام را به ظلم و جنایت متهم کرده است. این اظهارات برای دشمنان این مرز و بوم یک دستاورد بزرگ! و بادآورده به حساب می‌آید و جای دهها میلیارد دلار که همه ساله برای مقابله با ایران اسلامی و ارائه چهره‌ای وارونه از آن هزینه می‌کنند را پر می‌کند!
بخش تأسف‌آور دیگر اظهارات آقای روحانی، پیام خاصی است که -خواسته یا ناخواسته- به بیرون مخابره می‌شود، توضیح آن که ادعای مورد اشاره آقای روحانی- و برخی دیگر از سخنان هنجارشکنانه ایشان- برای دشمنان بیرونی و گوش خوابانیده، می‌تواند خدای نخواسته این پیام را نیز در خود داشته باشد که جناب روحانی اعتقاد چندانی به انقلاب اسلامی و نظام برخاسته از آن ندارد و - با عرض پوزش - به آسانی قابل معامله است!
مگر حفظ نظام اوجب واجبات نیست؟ بنابراین، لازم است از آقای روحانی بخواهید که هر چه زودتر اشتباه بزرگ خود را با پوزش از ملت جبران کند و در غیراینصورت شما آقایان موضع خود را به صراحت مطرح کنید.

روزنامه‌های باند روحانی نسبت به اقدامات باند حریف در دامن زدن به مطالبات اجتماعی ابراز وحشت کرده و هشدار داده‌اند:
شرق:‌ دامن‌زدن برخی رسانه‌ها و یک جریان سیاسی خاص به مطالبات مردم در ماه‌های منتهی به انتخابات، برای شکست حسن روحانی، نتوانست برای آنان کارگشا باشد و حالا بعد از ناکامی ٢٩اردیبهشت، به‌دنبال دمیدن بیشتر بر تنور مطالبات عمومی هستند... در این‌گونه مواقع، برخی مضامین تکراری که ناشی از جو و فضای تند است نیز شنیده می‌شود مانند این‌که «ما به شما رأی ندادیم روی صندلی‌ها بنشینید و به فکر قدرت‌طلبی خودتان باشید، به شما رأی دادیم مطالبات را پیگیری کنید». در این شرایط تهیه‌کننده خبر در سیما سردمدار جریانهای فکری می‌شود که امری بسیار خطرناک است.

اعتماد: نباید فراموش کنیم که مردم با هیچ‌کس عقد اخوت نبسته‌اند و از هر مسوولی در هر مقامی کار می‌خواهند و در این باره کاملاً جدی هستند و حق هم با آنهاست.

روزنامه‌های باند روحانی نسبت به پیامدهای بازی با بحرانهای اجتماعی به باند رقیب هشدار داده‌اند:
شرق: انتقاد آخوندی از ادعای حمایت برخی نامزدها از حاشیه‌نشینان
نان به نرخ حاشیه‌نشینی
در حاشیه، به‌دلیل غیررسمی‌بودنِ اجتماعِ حاشیه‌نشینان، اساساً سازوکارهای فرهنگی و نهادهای مدنی یا وجود ندارند و یا از کارکرد می‌افتند.
غیرِرسمی‌بودن مانع شکل‌گیری هر گونه سرمایه‌ اجتماعی و مادی و شکل‌گیری امیدِ اجتماعی برای بهبود در آینده می‌شود. ناامیدی اجتماعی جز خشونت، تخریب، عصیان و انتقام فرجام دیگری ندارد. در جریان انتخابات ٩٦، تعدادی از نامزدهای ریاست‌جمهوری ادعاهای گسترده‌یی درباره حمایت از حاشیه‌نشینان کردند، اما به‌زعم من، آنان نه تنها برنامه که کوچک‌ترین درکی از موضوع نداشتند و صرفاً به‌عنوان یک موضوع جذاب انتخاباتی و برای جلب آرای آنان اقدام به طرح موضوع می‌کردند. در زمانی‌که دولت محبوب حضرات بر سرِ کار بود، آنان صورت مسأله را پاک و تمام سیستم‌های تصمیم‌گیری و حمایتی از حاشیه‌نشینان را تعطیل کردند.

هشدار به پیامدهای بازی با «آرای حرام» موضوع مشترک روزنامه‌های باند روحانی است:
آرمان:‌ تقسیم آرا به حلال و حرام خطرناک است
عضو هیأت اجرایی مرکزی انتخابات ریاست‌جمهوری گفت که تقسیم آرای مردم به حلال و حرام و سیاه و سفید غیرقانونی و خطرناک است

آرمان: رأی حلال رأی حرام
به‌کارگیری واژه‌هایی هم‌چون حلال و حرام برای خدشه وارد کردن بر آرای صحیح ماخوذه رقیب با هیچ مبنایی سازگار نیست و برخلاف مروت و جوانمردی سیاسی است. البته، طرف مقابل هم می‌تواند از همین اهرم برای تخفیف و تصغیر آرای ۱۶میلیونی نامزد رقیب بهره گیرد.

اعتماد: امیری: تقسیم آرای مردم به حلال و حرام و سیاه و سفید غیرقانونی و خطرناک است
اینکه بخواهیم بدون دلیل و مدرک روند انتخابات و نتیجه حاصل از آن را زیر سؤال ببریم، به جز این‌که باعث تشویش افکار عمومی و بی‌اعتمادی مردم به مجریان و ناظران انتخابات شود، نتیجه‌یی در پی نخواهد داشت.

جمهوری اسلامی: رئیس ستاد انتخابات کشور با بیان این‌که ناظران شورای نگهبان صورتجلسه نهایی 62هزار و 381شعبه را امضا کرده‌اند، گفت: زیبنده نیست که با این وضع و با این ساختار اجرایی انتخابات و حضور ناظران، اینگونه از تریبونها استفاده شود و بگویند تخلفات یا جرمی واقع شده است.
اگر اشکال و گزارشی است حتماً به مرجع ذیربط ارسال کنند ولی وقتی این را در افکار عمومی مطرح می‌کنیم عده‌یی واقعاً شیطنت می‌کنند و این حرف‌ها را می‌گیرند و می‌گویند نکند در گذشته اینطور آرا را جا به جا کرده‌اند که قطعاً برای کشور و انقلاب ما ضرر دارد.

روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع هم‌چنان با چماق تقلب به باند رقیب حمله کرده‌اند:
کیهان: پاسخ آیت‌الله خاتمی به نامه وزارت کشور درباره تخلفات انتخابات
تحمل نقد لازمه خدمت در مسندی کلیدی است
در این خطبه چند بار تأکید کردم که این تخلفات در سرنوشت انتخابات تأثیرگذار نیست. یعنی منتخب مردم همان است که مردم برگزیده‌اند. پس اصل انتخابات و منتخب مورد تأیید قرار گرفته است. اگر رسانه‌های بیگانه سوء استفاده کرده‌اند از شیطنت آنهاست.
آنچه در رابطه با تخلف به‌صورت گزارش شده است، گفتم همان است که دبیر محترم شورای نگهبان در جلسه هیأت‌رئیسه خبرگان گفته است، عین گفته ایشان این است: «اما تخلفات بسیاری هم شد که بخشی از آن متوجه مسئولان بود که تخلفات بسیاری کردند».
صبر می‌کردید. شورای نگهبان ابراز نظر می‌کرد بعد این بیانیه را صادر می‌کردید،
به نظر شما امام جمعه‌ای را که مقام معظم رهبری او را نصب کرده است، متهم به کذب کردن در راستای اجرای منویات معظم‌له است؟
اجازه دهید خطیب جمعه حرف مردم را (لااقل‌ بخشی) از آنها را بزند و آنها را مدیریت کند تا تسلیم نهادهای قانونی مثل شورای نگهبان باشند.
از وزارت کشور باید پرسید دعوت خطیب جمعه تهران به اجرای قانون و تمکین به آن عجیب است یا قانون‌شکنی‌های فتنه‌گران 88و عدم تمکین آنان به قانون؟

جوان:‌ با آن‌که هم‌چنان حرف و حدیث‌های فراوانی قبل و حین برگزاری انتخابات وجود دارد، لکن جریان مقابل برخلاف رفتار فتنه‌گران سال 88، نجیبانه و با تمکین به قانون و ساختارهای قانونی نه بیانیه دعوت به آشوب و شورشهای خیابانی داد و نه قواعد مردم‌سالاری دینی را زیر سؤال برد
روز پنجشنبه اما جلسه 600نفره جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی برگزار شد. جلسه‌یی که ضمن بررسی نقاط ضعف و قوت، نشانی از ناکامی و شکست در چهره حاضران دیده نمی‌شد، گرچه انتقادات قابل تأملی به رفتارهای دولت مستقر به‌عنوان مجری انتخابات داشتند، اما به اتفاق بر این نکته تأکید کردند که رأی 16میلیونی حجت‌الاسلام رئیسی، پشتوانه و آغاز حرکتی است که باید دنبال کنند... با آن‌که هم‌چنان حرف و حدیث‌های فراوانی قبل و حین برگزاری انتخابات وجود دارد، لکن جریان مقابل برخلاف رفتار فتنه‌گران سال 88، نجیبانه و با تمکین به قانون و ساختارهای قانونی نه بیانیه دعوت به آشوب و شورشهای خیابانی داد و نه قواعد مردم‌سالاری دینی را زیر سؤال برد

روزنامه‌های باند ولی‌فقیه ارتجاع تلاش کرده‌اند به نیروهای ریزشی خود اعتماد بدهند:
جوان: رحیمیان با بیان این‌که برخی از دوستان که تجربه کمی دارند فکر می‌کنند در این انتخابات فاجعه‌ای رخ داده است، اظهار داشت: شکستی اتفاق نیفتاده است، رسوایی که تخلفات و دین‌فروشی‌هایی که برای به دست آوردن رأی و خرید رأی به قیمت فروش دین و انقلاب و ارزش‌ها انجام شد، در طرف مقابل ما از اول هم می‌گفتیم که اگر چنان‌چه نامزدی در مقابل رئیس‌جمهوری مستقر پیروز می‌شد، این یک معجزه بود، چون این طرف 40روز فرصت تبلیغ داشت ولی طرف مقابل چهار سال دولت و تریبون در دستش بود.

روزنامه‌های باند خامنه‌ای، حسن روحانی و سیاستهایش را عامل در لیست رفتن سپاه دانسته و به این باند تاخته‌اند. در این حملات بیشتر بن‌بست استراتژیک نظام بارز شده است:
جوان:‌ بسترساز تحریم‌های جدید آمریکا
کمیته روابط خارجی سنای آمریکا پنجشنبه گذشته با 18رأی موافق و سه رأی مخالف طرح موسوم به «قانون مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران ـ 2017» را به تصویب رساند.
در این طرح سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز هدف مهم تحریم قرار گرفته است. فوکوس کردن تحریم‌ها روی سپاه با کدام چراغ‌سبز آن هم بلافاصله پس از انتخابات صورت گرفته است. این سؤالی است که باید پیش از هر گونه علت‌یابی تلاش آمریکا برای تحریم ایران پاسخ آن را در اظهارات و رفتارهای انتخاباتی کاندیدایی جست‌وجو کرد که امروز بر سریر قدرت اجرایی کشور تکیه زده است.
چه انتظاری از مقامات آمریکایی داریم وقتی می‌بینیم رئیس‌جمهور فعلی و کاندیدای دیروز انتخابات 96برای از گردونه خارج کردن رقیب خود متوسل به تخریب نهادهای قانونی این کشور می‌شود و به کرات وقتی سخن از سرمایه‌گذاری می‌شود، نوک پیکان حمله خود را متوجه سپاه پاسداران کرده و به صراحت قرارگاه خاتم‌الانبیا را مانع بزرگ سرمایه‌گذاری و فعالیت بخش‌های غیردولتی در اقتصاد ایران معرفی می‌کند.

وطن امروز: دوباره ایران! دوباره تحریم!
دوباره تحریم شدیم! شرایط همان‌طور که در دولت باراک اوبامای دموکرات برنامه‌ریزی شده بود در دولت دونالد ترامپ جمهوریخواه ادامه پیدا کرد و پسابرجام برکت نزایید! هیچ امتیاز قابل عرضی دشت نکردیم و در مقابل برنامه اعمال فشار دشمن نیز قدرت و سرعت بیشتری یافت. فی‌الواقع هم باید استقلال و پیشرفت و اقتصاد ملی را بایگانی کنیم و هم به برنامه برجام به‌علاوه تحریم‌های جدید متعهد بمانیم!
برجام مکرر در مکرر نقض می‌شود و هیچ تحریم جدی‌ای نیز به شکل ملموس ملغی نشده است اما دیپلوماتهای ما کماکان متوسل به مسیرهای سرکاری تعبیه شده توسط دستگاه سیاست خارجی آمریکا برای «مقابله» با بدعهدی‌های آمریکا هستند. مقابله که چه عرض کنیم...
شاید باور نکنید اما در دوره پسابرجام حقیقتاً برنامه‌یی مشخص و مصوب به نام «سیاست خارجی» دست‌کم در دولت حسن روحانی وجود ندارد. یک زیرسازه تحلیلی هست که بنا بر آن «هرچه از دوست رسد نیکوست» و تعبیر به خیر می‌شود!
اینها نشانه‌هایی قابل تأمل از فقدان استراتژی دیپلوماتیک در سی ونهمین سال پیروزی انقلاب اسلامی ایران است. تعهدی بین‌المللی را بدون پشتوانه حقوقی لازم پذیرفته‌ایم و امروز که «برژینسکی» پدرخوانده سیاست خارجی دموکراتها مرده است و کسی هم قول‌های یواشکی پیش از انعقاد برجام را ضمانت نمی‌کند، به‌جای در دست گرفتن ابتکارعمل در عرصه روابط بین‌الملل، پول می‌دهیم تا در روزنامه دموکرات‌های بازنده «ترامپ‌ستیزی» کنیم! ترامپ رئیس‌جمهور آمریکاست و این اپوزیسیون‌نمایی نمایشی حزبی به هیچ عنوان تامین‌کننده منافع مردم ایران نیست.
گیرم توئیت‌های ضدترامپ جناب ظریف هزار بار هم میان ایرانیان به اشتراک گذاشته شد، چه تهدیدی متوجه سیاست خارجی ظالمانه آمریکایی‌ها شده است؟ چه تدبیری برای حل مشکلات اقتصادی مردم در دوره ابقای تحریم‌های قدیمی و تصویب تحریم‌های جدید اجرایی شده است؟
تا وقتی «نفت مفت» بفروشیم و هیچ مانیفست حقوقی در دفاع از حق مردم ایران در عرصه بین‌الملل نداشته باشیم اروپایی‌ها هرگز در دفاع از ایران و برجام موضع نخواهند گرفت
سران اروپایی و آسیایی به دلایل زیر از آمریکا و برجام راضی هستند:
1- نفت ارزان و بدون دغدغه به کشورشان می‌رسد و چرخ اقتصاد آنها را نسبتاً از رکود 10ساله خارج کرده است.
- بازاری جدید و پرسود در خاورمیانه در اختیار آنها قرار گرفته که هر روز افق توسعه اقتصاد خارجی‌شان را روشن‌تر می‌کند.
3- مطابق چارچوب متعالی برجام، بابت خرید نفت از ایران نیازی به هزینه‌کرد ارزی ندارند و تسویه‌حساب با روش «کالا در برابر نفت» انجام می‌شود.
4- با حفظ تحریم‌های بانکی امکان خروج دارایی‌های مسدود شده ایران از بانکهای اروپایی و آسیایی کنترل شده و سرمایه ما در اختیار اقتصاد غربی‌ها و شرقی‌ها- مثل دوران تحریم- باقی مانده است.
5- پروپاگاندای وحشت‌افزایی اعراب از ایران کماکان پابرجاست و بر بستر آن معاملات کلان خرید سلاح و ایجاد پایگاههای فراسرزمینی در خاک مسلمین شکل گرفته و انواع مناسبات مبتنی بر دوشیدن کشورهای اسلامی، با قدرت ادامه دارد.
										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/93438706-4312-4927-b7f4-5deca7e29601"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات