728 x 90

بن‌بست سرکوب و چشم‌انداز قیام - مروری بر رسانه ها

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

بن‌بست سرکوب و چشم‌انداز قیام

روزنامه‌های حکومتی شنبه دوازدهم مهر، بازتاب بحرانهای داخلی و منطقه‌یی نظام و هم‌چنین چشم‌انداز تشدید انزوای جهانی او است. در بحرانهای داخلی علاوه بر گسترش کرونا و بی‌عملی نظام، اذعان به بن‌بست سرکوب و چشم‌انداز قیام موضوعی است که در عرصه‌های مختلف مطرح شده است.

روزنامه حکومتی مستقل در مقدمه مطلبی نوشته است: «چند روز پیش پدر یکی از زندانیان سیاسی (که) زیر حکم اعدام می‌باشد دست به خود کشی زد و جان سپرد. این خبر موجی از غم را در جامعه ایرانی و در میان لایه‌های مختلف جامعه پدیدار ساخت». این روزنامه در ادامه در مورد چشم‌انداز سرکوب نوشته است: «به نظر می‌رسد درس گرفتن از تجربه دیگر کشورها راهگشا باشد، آنجا برای مخالف حق حیات و سپس آزادی بیان قائل هستند. تجربه کشته شدن بیژن جزنی و دوستانش و هم‌چنین قتل‌های زنجیره‌یی که این نیز نشان‌دهنده فرهنگ (نظام) در عدم قبول رأی و به تبع آن گروه مخالف است. شاید حاکمان امروزی گمان کنند که نپذیرفتن مخالف برای آنان که در قدرتند بی‌زیان است».

روزنامه حکومتی همدلی هم در شرح مسئولیت گریزی نظام از پیامدهای فاجعه کرونا نوشته است: «اگر حرف مقامات بهداشت خریداری داشت، نه تنها دانش‌آموزانِ معصوم بلکه پدر و مادرهای زیادی هنوز زنده بودند و به حیات خود ادامه می‌دادند. اما چه کنیم که تصمیم‌گیرنده‌های این مملکت یکی دوتا نیستند، دهها نفرند! و به وقتش اگر صدای مردم در بیاید (شبیه گرانی بنزین) هیچ‌کدام مسئولیت را برعهده نمی‌گیرند».

کشتار کرونا نتیجهٔ برنامهٔ حکومت

برخلاف ادعای امروز روحانی که بالارفتن آمار تلفات کرونا را به «معاندین» نظام اختصاص داده روزنامه دولتی همشهری نوشته است: «در حالی که آمارهای کرونا در ایران هر روز بالاتر می‌رود و احتمال رکوردشکنی وجود دارد، اما ستاد ملی کرونا به ریاست، رئیس‌جمهور هیچ تصمیمی برای تهران، چهارراه تبادل ویروس نگرفته است. ضمن این‌که دولت همه تقصیر را گردن مردم می‌اندازد». همشهری در ادامه نوشته است: «علیرضا زالی، فرمانده ستاد کرونا در تهران با انتقادی تلویحی از ستاد ملی کرونا گفت: «بسیاری از تصمیم‌گیریها با تأخیر انجام می‌شود و اقدامی که برای بازگشایی اصناف از سوی ستاد صورت گرفت، شتاب‌زده بود.

ما در تهران هر تصمیمی که بخواهیم بگیریم، با تأخیر یک تا ۲ هفته‌یی مواجه می‌شود بی‌تصمیمی برای تهران، نشانه بزرگ سهل‌انگاریهایی است که وجود دارد».

روزنامه حکومتی شرق هم‌سو با دولت روحانی هم اعتراف کرده است: «در شرایطی که ستاد ملی مقابله با کرونا با مصوبه‌یی، افزایش سقف اجاره‌بها در مناطق شهری کشور را محدود کرده بود، بررسی آمارهای رسمی نشان می‌دهد که شاخص رشد اجاره‌بها در شهرهای کشور بیش از سقف تعیین‌شده در مصوبه مذکور بوده است».

خفگی اقتصادی، بن‌بست سیاسی و ضرورت تسلیم

در روزنامه‌های حکومتی بحث تشدید تحریم‌ها و فروپاشی همراه با ضرورت غلط‌کردم‌گویی و تسلیم عجین شده. مثلا همدلی نوشته است: «قطعاً شرایط تحریمی اعمال شده بر اقتصاد ایران پس از خروج آمریکا از برجام، شرایط بسیار سهمگینی بر کشور حاکم کرده است». این روزنامه در ادامه نوشته است: «نگارنده، شرایط امروز اقتصادی را مشابه شرایط بهار ۶۷ در جبهه‌های جنوب و غرب کشور تصور می‌کند که با

عقب‌نشینی‌های سریع از جبهه‌های فاو و شلمچه و مجنون و در نهایت از حلبچه اتفاق می‌افتاد. متأسفانه این روزها، جبهه ارز در حال فروریزی است، جبهه بورس، فرو ریخته است، دشمن تورم در حال پیشروی در جبهه مسکن و مایحتاج ضروری مردم است... آیا شرایط موجود اقتصادی، حاصل فقط تحریم‌هاست یا حاصل سیاست‌های نادرست اقتصادی و سیاسی مجموعه دستگاههای سیاست‌گذار، قانونگذار و برنامه‌ریز است؟».

ستاره صبح هم نوشته است: «برخی افراد همواره از بحران اقتصادی کشور سود برده‌اند و خواهان حل مشکلات نبوده و نیستند. وضعیت ناگوار اقتصادی فعلی کشور نتیجه عملکرد یک دولت و یک شخص نیست، بلکه ۴۰سال سیاست‌گذاریهای نادرست و تصمیمات نسنجیده کشور را در دچار بحران اقتصادی کرده است». این روزنامه در پایان تأکید کرده: «ما در وضعیت مناسبی قرار نداریم. نداشتن تعامل سازنده با دنیای خارجی، از جمله مشکلاتی هستند که موجب درماندگی اقتصاد کشور در شرایط فعلی شده است».

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/bae49764-5b47-4605-b21c-34080f9f342b"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات