728 x 90

ترکیدن بادکنک‌های سرکوب و عرض اندام ایدئولوژیک نظام - مروری بر روزنامه‌های حکومتی

گزیده روزنامه‌های حکومتی
گزیده روزنامه‌های حکومتی

صفحات اول روزنامه‌های حکومتی دو فضای کاملاً متفاوت دارند. در روزنامه‌های باند ولی‌فقیه به‌طور خاص باندهای موسوم به دلواپسان، دود و دم اقتدار نظام در سالگرد ربودن انقلاب ضدسلطنتی مردم ایران توسط خمینی، و چشم‌انداز مثبت اقتصادی در دولت آخوند رئیسی تیترهای اول را اشغال کرده. در کنارش هم از یک‌سو واکنش منفی نسبت به اقدام آمریکا در لغو برخی تحریم‌ها و هم اظهارات امیرعبداللهیان در مورد مذاکرات وین و رسیدن به توافق بهتر دیده می‌شود.

در روزنامه‌های باند مغلوب بحرانهای اقتصادی اجتماعی و اعترافات به بن‌بست نظام در عرصه‌های مختلف دیده می‌شود. تیتر یک اغلب روزنامه‌ها اما به جنایت رخداده در اهواز، یعنی قتل یک زن جوان به دست همسر و با مشارکت برادر همسرش اختصاص یافته است. اغلب روزنامه‌ها موضوع را در حد یک درام خانوادگی تقلیل داده‌اند. برخی مثل روزنامه اعتماد در مطلبی به قلم قرایی مقدم تلاش کرده‌اند قوانین زن سیتزانهٔ آخوندی را کتمان کرده و علت را به گردن سنتهای هزار ساله بیندازند. برخی هم به‌صورت مبهم و دست به عصا به قوانین حاکم در نظام آخوندی در حمایت از قتل زنان اشاره کرده‌اند. مثلا نوشته‌اند: «زنان تا جایی اجازه بروز و ظهور و حضور دارند که تفکر و فرهنگ مردسالارانه اجازه بدهد».

 

ترکیدن بادکنک‌های سرکوب و عرض اندام ایدئولوژیک نظام

شکست نظام در عرصه‌های راهبردی و کاربردی. چه در برابر جهان و چه در برابر مردم ایران مضمون مشترک مطالب روزنامه‌های امروز است.

«انقلاب اسلامی و چالشهای پیش رو» عنوان مطلب روزنامه باند مغلوب مردم‌سالاری است که در جمع‌بندی سالگرد ربوده شدن انقلاب به شکست نظام ایدئولوژیک نظام و سرریز شدن این شکست به درون نظام اذعان کرده و از جمله نوشته است: «برآمدن و عرض‌اندام کردن ایدئولوژی سیاسی با مؤلفه‌های متفاوت با مخالفت و سنگ‌اندازی قدرتهای جهانی و انزوا و از دست دادن فرصت‌های رشد اقتصادی در نظام تجارت جهانی همراه است». در ادامه هم به ضدیت مردم با نظام و هم به بریدگی و ریزش نیروها اشاره کرده و نوشته است: «ارزش‌های مادی و منفعت‌محور، جایگزین ارزش‌های عقیدتی و انقلابی شده است. سست شدن روحیات انقلابی از چالشهای پیش روی نظامهای ایدئولوژیک است و انقلاب اسلامی‌نیز از این قاعده استثنا نیست. یکی از چالشهای پیش‌رو این است که بخش‌هایی از جامعه خسته از چند دهه ناامنی روانی، بی‌ثباتی اقتصادی و سیاست‌زده هستند».

 

پس لرزه‌های قتل سرهنگ نیروی انتظامی در روزنامه‌های حکومتی هم‌چنان ادامه دارد و به هشدار نسبت به پتانسیل برخاسته در برابر نظام بالغ شده.

اعتماد در مطلبی به قلم عباس عبدی به نظام هشدار داده: «در واقع مسأله امروز منحصر به کشته شدن یک افسر پلیس نیست، بلکه مسأله وجود چنین قاتلانی مهم‌تر است.

کارشان به جایی رسیده که اصولاً درک و مسأله‌یی به نام مرگ ندارند

، یا باید بگوییم بی‌باک و متهور است که به پلیسی که اسلحه در دست دارد حمله می‌کند، و تصور یا بهتر است بگوییم ترسی هم از مرگ ندارد».

در ادامه مقاله در حالی که نظام آخوندی را «جامعهٔ ما» نامیده نوشته است: «و این همان موجودی است که وجودش برای جامعه ما خطرناک است».

«تحمل جامعه کم و خشونت زیاد شده» عنوان گفتگوی آرمان است با خرمشاهی وکیل جرم شناس حکومتی. این مقاله با یادآوری این‌که قتل سرهنگ نیروی انتظامی «رد خط قرمز نظام» است به‌نقل از این کارشناس حکومتی در مورد بن‌بست سرکوب و ظرفیت انفجاری جامعه نوشته: «اگر مسئولان راه‌حل مناسبی برای مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردم پیدا نکنند جامعه روزبه‌روز عصبی‌تر خواهد شد و رفتارهای خشونت‌آمیز اجتناب‌ناپذیر خواهد شد. نکته دیگر این‌که خشونت با خود خشونت به همراه خواهد داشت. آمارها نشان می‌دهد که سطح مدارای مردم جامعه ایران نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است».

 

ادعای رفع همهٔ تحریم‌ها و ذوق‌زدگی برای رفع یک تحریم

در روزنامه‌های باند خامنه‌ای از این‌که رفع تحریم‌های اخیر آمریکا، گره‌یی از مشکلات اقتصادی نظام باز نکرده دادو فغان راه انداخته‌اند. مثلا رسالت در دو گفتگو با دو کارشناس حکومتی تیتر «آمریکا می‌خواهد جامعهٔ ایران را نسبت به مذاکرات شرطی کند» را درآورده.

اما در روزنامه‌های باند مغلوب به واقعیتهای دیگری اشاره کرده‌اند. مثلا مستقل به‌نقل از مطهرنیا تحلیلگر از باند مغلوب نوشته است: «ایران بارها پس از تنشهای ترامپ حرف‌هایی مبنی بر خروج از برجام زده است... ولی باز هم ایران به میز مذاکره بازگشته است. با وجود این‌که ایران خواستار برداشتن همه‌ٔ تحریم‌ها بوده اما برداشتن یک تحریم از ۱۵۰۰ تحریم ذوق‌زدگی‌های خاصی را به نمایش می‌گذارد».

همدلی هم در مطلبی به‌نقل از بیگدلی کارشناس دیگر باند مغلوب با اشاره به مخالفت خوانیهای جلیلی و کیهان در مورد مذاکرات، به نظام گوشزد کرده: «شرایط سخت اقتصادی که ایران دارد و این تنگی معیشتی که هر روز ما شاهد نارضایتی در کشور هستیم، این اجازه را به (نظام) نمی‌دهد که بخواهد یک نوع بازی جدید با آمریکا بر سر برجام انجام دهد».

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/df4fbfca-8907-4eaa-880b-9a5a0b859f80"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات