728 x 90

جنایتکارانه‌ترین عوامل بروز سیل (۲)

جنایتکارانه‌ترین عوامل بروز سیل
جنایتکارانه‌ترین عوامل بروز سیل

در قسمت قبلی این نوشته به علل تبدیل سیل ۹۸ به یک فاجعه مرگبار اشاره شد. در این قسمت به پیامد‌های به‌هم‌زدن تعادل محیط‌زیست و دخالت‌های پاسداران و دیگر نهادهای حکومتی اشاره می‌گردد.

 

پیامد‌های به‌هم‌زدن تعادل محیط‌زیست و عمق دخالت‌های سپاه پاسداران و وزارت نیرو در ساختار طبیعی زمین و آبراه‌های کشور و تغییر در اکو سیستم‌های مناطق مختلف فراتر از آن‌ چیزی بود که در ابتدا تصور می‌شد.

بودجه‌بندی خائنانه‌ای که حاکمیت آخوندی به‌وجود آورد، تمامی ایران را در برابر ساده‌ترین سوانح طبیعی بی‌دفاع کرد.

بودجه یک شورای چندنفره بررسی مواد درسی زنان طلبه چندین برابر بودجه مصوب برای مقابله با بحرانهای محتمل در کشور است!

 

پیآمد به‌هم‌زدن تعادل محیط‌زیست

اولین پیآمد به‌هم‌زدن تعادل طبیعی محیط‌زیست کشور توسط فاشیسم مذهبی حاکم بر ایران، ایجاد خشک‌سالی و تشدید آن از یک‌سو و بی‌دفاع‌کردن زیست‌بوم‌های طبیعی و مصنوعی در برابر حوادث طبیعی است که اکنون جلوه‌های شوم آن را در فرسایش شدید خاک و نشست‌های عظیم خاک و افزایش صدمات ناشی از حرکت‌ گسل‌ها در مناطق زلزله‌خیز کشور از یک‌سو و بی‌دفاع شدن اماکن شهری، روستایی و زمینهای زراعی در برابر سیلاب‌ها از سوی دیگر می‌توان دید.

صدماتی که در سال‌های اخیر در ایران به‌نحو بی‌سابقه‌ای افزایش یافته و خارج از مقیاس‌های جهانی از مردم ما تلفات می‌گیرند.

در میان عواملی که برشمرده شد، جای یک عامل دیگر خالی است و آن دخالت سودجویانه سپاه‌پاسدارن و قرارگاه موسوم به خاتم و تراست‌های وابسته به آن در تغییر ساختار طبیعی محیط‌زیست کشور است. امری که با سدسازیهای بی‌رویه سپاه و فروش آب‌های سطحی و زیرسطحی کشور به دست سپاه پاسداران و وزارت نیرو اکنون به یکی از ننگین‌ترین پرونده‌های فساد مالی و اداری کشور تبدیل شده است.

 

عمق دخالت سپاه پاسداران و وزارت جهاد کشاورزی و نیرو در انهدام محیط‌زیست

سپاه پاسداران، وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو(به‌عنوان متولی آب کشور) سال‌هاست که در یک پروژه مشترک دست‌اندرکار مدیریت منابع آبی کشور(سطحی و زیرسطحی) هستند.

در یک تقسیم‌کار حکومتی که جنبه قانونی نیز به آن داده شده، وزارت نیرو متولی ‌کلیه منابع آبی کشور معرفی شده است. در این میان سپاه نیز تنها مقاطعه‌کاری است که توان مالی اجرای پروژه‌هایی مانند ساخت سد را دارد.

«رضا اردکانیان، وزیر نیروی روحانی، در جلسه کابینه روز ۶فروردین ۹۸ که به بررسی موضوع سیل شیراز اختصاص داشت در حضور خبرنگاران و در مقابل دوربین آنها گفت: (طبق) تبصره ۳ ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب مصوب ۱۳۶۱ ایجاد هر نوع اعیان و حفاری و دخل و تصرف در بستر رودخانه‌ها و انهار طبیعی و کانالهای عمومی و مسیل‌ها و مرداب و... ممنوع است مگر با اجازه وزارت نیرو». وی به همین مقدار بسنده کرد و بیش از این نگفت که این تبصره و مواد به‌اصطلاح قانونی را کدام نهاد فراقانونی‌ای نقض کرده و این‌همه تأسیسات گوناگون انتفاعی و غیرانتفاعی در منطقه ممنوعه ساخته است.

تنها به‌عنوان یک نمونه، سیل ۹۸ شیراز می‌تواند مثال خوبی برای اثبات ادعای نقش سپاه‌ پاسداران در دست‌کاری ساختار طبیعی محیط‌زیست باشد. تأسیساتی که پاسداران سپاه فجر سیاسی و نیروی انتظامی شیراز بر روی مسیل و در منطقه سیل مرگبار ۹۸ آن شهر ساخته‌اند عبارتند از مجموعه‌ای تفریح‌گاه و رستوران(بوستان نور، مجتمع طلاییه و...).

 

راه‌آهنی که پاسدار جعفری منفجر کرد همان مسیری است که سپاه پاسداران ساخته و پولش را به جیب زده بود!

راه‌آهنی که پاسدار جعفری منفجر کرد همان مسیری است که سپاه پاسداران ساخته و پولش را به جیب زده بود!

 

علت سیل گلستان

در تخریب ساختار طبیعی زه‌کشی‌های منطقه می‌توان درباره راه‌آهن گرگان، آق‌قلا و اینچه‌برون گفت که متولی و مجری آن قرارگاه خاتم‌الانبیای پاسداران بود و مسیر ریلی ایجاد شده به‌مثابه یک سد خاکی کم‌ارتفاع اما بسیار طویل(۸۲کیلومتری) باعث شد تمامی آب‌های سطحی یک دشت عظیم پشت آن سد؟! جمع شده و شهرها و روستاهای منطقه را زیر آب ببرد.

 

ب) عدم تخصیص بودجه عمرانی مناسب برای بازسازی محیط‌زیست

اکنون با ضایعات غیرعادی که سیل ۹۸ در برخی استانهای کشور به‌بار آورده(مانند آنچه که در شیراز و گلستان اتفاق افتاد) ضروری است که به دیگر عوامل دخیل در این فاجعه نیز پرداخته شود.

یکی دیگر از مهم‌ترین علل تبدیل یک سیل به یک فاجعه ملی، نبود هر گونه سازندگی و احیای زیرساخت‌های شهری بود که برای آن در بودجه سالانه کشور ردیف مشخص با مبلغ معین تحت عنوان «بودجه عمرانی» و بودجه محیط‌زیست وجود دارد.

اما در مورد بودجه عمرانی رژیم آخوندها ۲نکته بسیار جدی وجود دارد که آن را از کارآیی می‌اندازد:

- اولا این بودجه مقدارش بسیار ناچیز است.

- ثانیا هرگز در حکومت آخوندها تمامی بودجه عمرانی محقق نشده و تنها بخشی از آن نقد شده است.

 

بودجه عمرانی کشور چقدر است؟

بودجه عمرانی کل کشور برای سال ۹۸، تصویب شده مبلغ ۶۵هزار میلیارد تومان است. این بودجه برای اجرای طرح‌های عمرانی در ۳۱استان کشور به مساحتی بیش از یک میلیون و ۶۴۸هزار کیلومتر مربع در قیاس با کشورهای مشابه و تنوع‌ اقلیمی ایران مبلغ بسیار ناچیزی است.

اما نکته مهم‌تر آن است که همین بودجه ناچیز نیز تماماً محقق نمی‌شود، ضمن این‌که همان میزانی هم که محقق می‌گردد، هزینه‌ کرد آن مشخص نیست و عمدتاً خرج دستمزد پرسنل واحدهای تابعه می‌گردد.

نمودار زیر نشان می‌دهد که از بودجه سالانه عمران کشور، به‌عنوان یک روش ثابت همه‌ساله تنها بخشی از بودجه مصوب، محقق شده و بقیه خرج دیگر ردیف‌های بودجه یا خرید تسلیحات و... شده است.

 

بودجه عمرانی کشور هرگز محقق نشده و تنها بخشی از آن که در حد پرداخت دستمزد پرسنل آن است

بودجه عمرانی کشور هرگز محقق نشده و تنها بخشی از آن که در حد پرداخت دستمزد پرسنل آن است

 

مقایسه بودجه محیط‌زیست کشور با چند نهاد آخوندی

بودجه مصوب محیط‌زیست کشور تنها ۴۰۳میلیارد تومان است. این بودجه هنگامی که با بودجه برخی نهادهای دیگر دیکتاتوری آخوندی مقایسه می‌شود روشن می‌کند که چرا باید در این مملکت یک باران چند دقیقه‌ای‌ به یک سیل تبدیل شود و آن سیل دهها کشته و میلیاردها خسارت بر جای گذارد:

- بودجه محیط‌زیست کل کشور ۴۰۳میلیارد تومان

- بودجه مرکز خدمات حوزه‌های علمیه ۱۰۴۲میلیارد تومان!

- بودجه شورای عالی حوزه‌های علمیه و جامعه‌المصطفی العالمیه ۵۰۸میلیارد تومان!

- بودجه سازمان تبلیغات اسلامی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی۶۶۶میلیارد تومان!

- بودجه صدا و سیمای رژیم ۱۹۸۹میلیارد تومان! (بودجه حقیقی بیش از ۴هزار میلیارد تومان)!

 

بودجه ۴۰۳میلیارد تومانی محیط‌زیست ۱۳بار کمتر از بودجه حوزه‌های علمیه و... است

بودجه ۴۰۳میلیارد تومانی محیط‌زیست ۱۳بار کمتر از بودجه حوزه‌های علمیه و... است

 

بودجه ستاد مدیریت بحران کشور چقدر است؟

یک نکته عامل دیگر در تبدیل سیل اخیر به یک فاجعه جبران‌ناپذیر انسانی درهم‌شکستگی «ستاد مدیریت بحران» کشور است که تنها اسمی از آن روی تابلوی ادارات وجود دارد و هیچ تاثیر اجتماعی جدی در شرایط بحرانی ندارد، چرا که این ستاد نیز بودجه چندانی ندارد و آنچه که دارد در واقع هزینه دستمزد پرسنلش می‌باشد.

بودجه سال ۹۸ این نهاد ۱۲میلیارد و ۷۵۰میلیون تومان است که بیش از ۵میلیارد و ۶۶۰میلیون تومان آن(تقریباً نیمی از آن) هزینه دستمزد پرسنل این نهاد است!

این مبلغ را مقایسه کنید با بودجه نهادهای حوزوی و نهادهای سرکوبگر رژیم تا روشن شود که اولویت رژیم نه حفظ سلامت شهروندان بلکه سرکوب آنهاست. برای مقایسه به نمودار زیر نگاه کنید:

 

بودجه مرکز مدیریت بحران کشور از بودجه تمامی نهادهای تروریست‌پرور آخوندها کمتر است

بودجه مرکز مدیریت بحران کشور از بودجه تمامی نهادهای تروریست‌پرور آخوندها کمتر است

 

ناچیز بودن بودجه سازمان مدیریت بحران کشور هنگامی بهتر درک می‌گردد که با بودجه چند نهاد فاشیسم مذهبی حاکم برکشور مقایسه شود:

این آمار مربوط به سال ۹۷ است که باعث و بانی سیل اخیر شد.

- بودجه سازمان مدیریت بحران کشور ۱۰.۸میلیارد تومان

- بودجه ستاد اقامه نماز جمعه ۲۲.۹میلیارد تومان(یعنی بیش از ۲برابر بودجه سازمان مدیریت بحران کشور)

- بودجه مؤسسه پژوهشی فرهنگی انقلاب اسلامی ۲۵میلیارد تومان(یعنی نزدیک به دو و نیم برابر بودجه سازمان مدیریت بحران)

- بودجه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ۱۳۴میلیارد تومان(یعنی بیش از ۱۲برابر بودجه مرکز مدیریت بحران)

- بودجه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ۳۳۵میلیارد تومان(یعنی بیش از ۳۱برابر بودجه مدیریت بحران)

- بودجه قبر خمینی ۲۵میلیارد تومان!(بیش از دو و نیم برابر بودجه مدیریت بحران کشور)

- بودجه حوزه‌های علمیه ۱۸۶۸میلیارد تومان!(یعنی تقریباً ۱۷۳برابر بودجه سازمان مدیریت بحران!)

 

بودجه عمرانی کشور هرگز محقق نشده و تنها بخشی از آن که در حد پرداخت دستمزد پرسنل آن است

مقایسه بودجه نهادهایی که به سرکوب مردم مأمورند در قیاس با بودجه سازمان مدیریت بحران

 

مقایسه بودجه سازمان مدیریت بحران با نهادهای سرکوبگر نظامی

بودجه سازمان مدیریت بحران ۱۰.۸میلیارد تومان معادل تقریباً ۸۶۷هزار دلار ۱۳هزار تومانی). اکنون این بودجه را مقایسه کنید با بودجه برخی ارگانهای نظامی رژیم:

- بودجه عقیدتی سیاسی ارتش ۵۰میلیارد تومان!(۴.۶برابر).

- بودجه عقیدتی سیاسی نیروی انتظامی ۳۸میلیارد تومان!(۳.۵برابر)

- بودجه نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه پاسداران ۱۱۴میلیارد تومان!(۱۰.۵برابر)

- بودجه ستاد احیاء امر به معروف و... ۱۵میلیارد تومان!(نزدیک ۱.۵برابر)

- بودجه عقیدتی سیاسی وزارت دفاع و سازمانهای وابسته ۱۴میلیارد تومان!

- بودجه نهادهای نظامی(بودجه علنی) ۶۲هزار میلیارد تومان!(نزدیک به ۶برابر)

- بودجه ستاد مشترک سپاه پاسداران(علنی) ۲۵هزار میلیارد تومان!(بیشتر از ۲برابر)

یادآور می‌گردد بودجه اصلی سپاه و دیگر نیروهای نظامی اساساً مخفی است و اعلام نمی‌شود. چرا که بودجه واقعی این ارگانها اساساً بیشتر از مبلغ اعلام شده رسمی است.

 

افزایش بودجه سپاه و قرارگاه ضدخاتم رد سال ۹۸

افزایش بودجه سپاه و قرارگاه ضدخاتم در سال ۹۸

 

مقایسه بودجه سازمان مدیریت بحران با بودجه سپاه پاسدارن

همان‌طور که گفته شد بودجه سازمان مدیریت بحران ۱۰.۸میلیارد تومان است(معادل تقریباً ۸۶۷هزار دلار ۱۳هزار تومانی). این بودجه در قیاس با بودجه ۲۶۰میلیارد دلاری رژیم در سال ۹۸ تقریباً «یکصدهزارم» بودجه کل کشور است!‌

در حالی‌که بودجه نظامی اعلام‌شده آخوندها ۷.۵درصد بودجه کل است و بودجه نیروی سرکوبگر سپاه ۶.۴میلیارد دلار است.(یعنی بیش از ۷۰۰۰برابر)

بودجه نیروی تروریستی قدس ۲۱۳میلیون دلار است.(یعنی تقریباً ۲۴۷برابر)

بودجه موشکی آخوندها نیز مشابه بودجه نیروی تروریستی قدس است.(یعنی تقریباً ۲۴۷برابر)

طبعا این اعداد و ارقام نمایشی هستند و بودجه واقعی این نیروها بسا بیشتر از اینهاست. این را از آنجا می‌توان دریافت که برای نیروی قدس و برنامه‌های موشکی رژیم در بودجه سال ۹۷ هیچ عدد و ردیفی در نظر گرفته نشده بود! در حالی‌که هم نیروی قدس کرور کرور در سوریه و عراق و یمن و... پول خرج می‌کرد و به‌قول قاسم سلیمانی درب انبارهای سلاحهای ایران را به روی عراقی‌ها باز کرده بود! و هم سیستم موشکی رژیم مکرراً از نمونهای جدیدش رونمایی می‌کرد و... این می‌رساند که بودجه اصلی نیروهای سرکوبگر و تروریستی رژیم از منابع دیگری و در ابعاد بسیار بیشتری نسبت به آنچه که رسماً اعلام می‌شود، تأمین می‌گردد، بودجه‌ای که مخفی است و به اطلاع ملت رسانده نمی‌شود. ولی مقایسه همین بودجه‌های حداقلی و دروغین در مقایسه با بودجه ۸۰۰هزار دلاری سازمان مدیریت بحران کشور(دقیقا ۸۶۷هزار دلار) نشان می‌دهد که رژیم حتی عشری از اعشار پولی را که برای سرکوب هزینه می‌کند برای حفظ جان مردم عادی و شهروندان این مملکت هزینه نمی‌کند! و نتیجه می‌شود سیلی که جان و مال ملت را طعمه خود می‌کند.

 

بودجه ناچیز مدیریت بحران، هزینه چیزهای دیگر می‌شود!

روز سه‌شنبه ۶فروردین ۹۸ خبرگزاری حکومتی مجلس(خانه ملت) در خبری گفت: «سید مهدی هاشمی، رئیس سابق کمیسیون عمران مجلس، با انتقاد از عدم تحخصیص بودجه مدیریت بحران کشور گفت:‌ بودجه سازمان مدیریت بحران کشور گویا صرف مخارج دیگری می‌شود... همین سیل گلستان قابل پیش‌بینی بود و اگر در زمینه بودجه به‌صورت اساسی کارها صورت می‌گرفت شاید حجم خسارتها تا این اندازه نبود و نوروز مردم این منطقه تبدیل به عزا نمی‌شد».

 

سیل گلستان قابل پیش‌بینی بود (حجم خسارتها قابل کاهش بود)

رئیس سابق کمیسیون عمران مجلس: سیل گلستان قابل پیش‌بینی بود(حجم خسارتها قابل کاهش بود)

 

پول مردم ایران در سوریه و لبنان

با تمامی آنچه که گفته شد باز هم محورهایی هست که نشان می‌دهند بودجه کشوری ایران، نه در ایران بلکه در کشورهای سوریه و لبنان و کومور و... هزینه تروریسم و جنگ‌افروزی می‌شود، ۳ماهه برای حزب‌اله لبنان یک شهر تقریباً کامل می‌سازد، در سوریه ۳۰هزار باب منزل برای شکنجه‌گران مردم سوریه می‌سازد، برای سنگالی‌ها بیمارستان می‌سازد، در ونزوئلا و بسیاری کشورهای دیگر کمیته امداد خمینی به مزدوران محلی‌اش امدادرسانی می‌کند و... اما به مردم زلزله‌زده کرمانشاه و سیل‌زده گلستان و شیراز که می‌رسد، از مردم درخواست کمک می‌کند!:

 

کمیته امداد خمینی در کومور خانه مجانی می‌سازد!

کمیته امداد خمینی در کومور خانه مجانی می‌سازد!

 

کمیته امدادی که به کمور کمک بلاعوض می‌کند برای سیلزدگان خودمان چشم به پول توی جیب مردم دوخته است

کمیته امدادی که به کومور کمک بلاعوض می‌کند برای سیل‌زدگان خودمان چشم به پول توی جیب مردم دوخته است

 

 

ادامه دارد...

 

بیشتر بخوانید:

جنایتکارانه‌ترین عوامل بروز سیل (۱)

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/cd965979-446a-4812-beea-e4b1b96940ea"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات