728 x 90

ضدو نقیض‌گویی‌های عوامل و رسانه‌های حکومتی در مورد خروج آمریکا از منطقه

خروج آمریکا از سوریه
خروج آمریکا از سوریه

چند روزی است در اظهارات مهره‌ها و مقامات حکومتی و همچنین در رسانه‌های رژیم در مورد خروج آمریکا از سوریه حرفهای ضدونقیض به دفعات تکرار شده و می‌شود. در تبلیغات حکومتی خروج آمریکا از سوریه اغلب فرار و شکست آمریکا توصیف شده. ولی آنجا که پای تحلیل جدی راهبردها به میان می‌آید حرفهای دیگری مطرح می‌شود.

از روز ۲۸آذر که خبر خروج نیروهای آمریکا از سوریه و افغانستان اعلام شد، ادعاهایی مبنی بر پیروزی رژیم در اخراج آمریکا از منطقه صفحات اول رسانه‌های حکومتی را پر کرد. مرجع حکومتی نوری همدانی گفت: «اکنون شاهد اتفاقات بسیار خوبی در منطقه مانند خروج آمریکا و هم‌پیمانان آنها در سوریه و عراق هستیم و این نشانه پیروزی برای جامعه اسلامی است». آخوند نوری همدانی این ادعاها را در برابر گروهی از مزدوران برون‌مرزی نظام که از لبنان آمده بودند بیان کرد.

پیش از او سعدالله زارعی، مهرهٔ باند خامنه‌ای، گفته بود: «اعلام خروج نظامیان آمریکایی از سوریه حتی اگر قطعیت هم نداشته باشد و در حین اجرا سرنوشت دیگری پیدا کند، یک خبر «فوق‌العاده مهم» به‌حساب می‌آید».

جوان وابسته به سپاه پاسداران روز ۸دی برای سفر رئیس جمهور آمریکا به عراق تیتر زد: «بلیت ۷تریلیون دلاری یک سفر شکست‌خورده».

اما به‌نظر می‌رسد موج خبرهای بعدی، لحن مقامات حکومتی را تغییر داد.

خبرگزاری نیروی تروریستی قدس به‌نقل از یک تحلیلگر آمریکایی به نام استفان لندمن نوشت: «خواه نیروهای آمریکایی در سوریه بمانند یا از آن خارج شوند برنامه‌های واشنگتن برای تغییر حکومت سوریه باقی خواهد ماند». خبرگزاری نیروی تروریستی قدس به‌نقل از این تحلیلگر آمریکایی نوشت: «آمریکا در حال حاضر ۱۸پایگاه نظامی در سوریه دارد و در حال احداث دو پایگاه دیگر در این کشور است».

خبرگزاری حکومتی ایسنا از پایگاههای جدید در عراق به‌عنوان راه‌کار آمریکا برای کاهش تاثیر خروج از سوریه خبر داد و برخلاف ادعاهای قبلی رژیم مبنی بر فرار یا اخراج نیروهای آمریکایی نوشت: «تصمیم خروج نیروهای آمریکا از سوریه بر اساس قراردادها و توافق‌های انجام شده با روسیه، ترکیه و عربستان سعودی انجام گرفته است».

علی خرم، دپیلمات پیشین رژیم با اشاره به سخنان رئیس‌جمهور آمریکا در عراق گفت: «این سخنان بیشتر وجوه مختلف تصمیمات آمریکا مبنی بر خروج از سوریه و افغانستان را روشن می‌سازد». این مهرهٔ پیشین دیپلماسی رژیم افزود: «وجه دیگری که ترامپ بر آن تأکید کرد، دشمنی همیشگی با ایران بود و اظهار داشت شما سربازان، اینجا هستید تا ایران را زیرنظر داشته باشید. به عبارت دیگر یکی از اهداف حضور نظامی آمریکا در عراق مهار و کنترل ایران از درون عراق است».

به این ترتیب سایهٔ وحشت از انزوای بیشتر در تنگنای سوریه-عراق بر سر رژیم افتاد.

از طرف دیگر ملازهی یک کارشناس حکومتی، بدون اشاره به سفر سراسیمه پاسدار شمخانی به افغانستان برای ملاقات با طالبان، اذعان کرد: «حضور آمریکا در افغانستان به نفع ایران نیست و ایران هم از ابتدا موافق حضور آمریکایی‌ها در نزدیکی مرزهایش نبود ولی حقیقت این است که احتمال دور زده شدن ایران یا نیروهای نزدیک به ایران در افغانستان توسط آمریکا وجود دارد».

این کارشناس سیاست خارجی رژیم با بیان این‌که فکر نکنیم توافق طالبان با آمریکا و خروج نظامی ایالات متحده از افغانستان صددرصد به سود رژیم ایران است، با یادآوری این‌که ایران و افغانستان از خراسان جنوبی تا سیستان و بلوچستان حدود هزار کیلومتر مرز مشترک دارد ابراز نگرانی کرد که مناطقی که دست طالبان خواهد افتاد، هم‌مرز ایران است.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/c93d2003-88eb-4603-b98d-a306f1d103c5"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات