728 x 90

فعال شدن مکانیزم ماشه بر سر دوراهی مرگ یا خودکشی!

دوراهی مرگ یا خودکشی!
دوراهی مرگ یا خودکشی!

روز ۲۴دیماه خبرگزاریها اطلاع دادند که کشورهای اروپایی عضو برجام، مکانیزم ماشه را فعال کرده‌اند. این اقدام در واکنش به نقض تعهدات برجام توسط رژیم انجام گرفت. کشورهای انگلستان، فرانسه و آلمان در اطلاعیه مشترک خود تأکید کردند این اقدام به‌منظور آوردن رژیم پای میز مذاکره جدید برجام است. اقدامی که بلافاصله واکنش‌های گوناگونی را در درون رژیم برانگیخت. این واکنش‌ها قبل از هر چیز انعکاس استیصال رژیم در مقابل این ضربه بود.

خبر فعال شدن مکانیزم ماشه مواضع متفاوتی در رژیم ایجاد کرد. آخوند روحانی که تمام سرمایه‌اش را در سبد برجام ریخته بود و اکنون آن را بر باد رفته می‌بیند ناامیدانه بر وفاداری نظام به برجام تأکید کرد و گفت: «و به آمریکا و اروپا می‌گویم ندمید در مشکلات منطقه، اروپایی‌ها می‌گویند در مسأله هسته‌ای ایران نمی‌دانم گام چندم را برداشته، گام پنجم را برداشته، ما هم باید گام برداریم گامی که شما باید بردارید بازگشت به تعهدات هست. ما این را به صراحت به شما گفتیم. من به ۲نفر از رهبران اروپا که همین روزها با آنها صحبت کردم به صراحت به آنها گفته‌ام آنچه ما انجام دادیم اولاً قابل بازگشت هست یک، دوماً هر کاری در هسته‌ای انجام می‌دهیم با نظارت آژانس است دو. بنابراین این‌که ایران دنبال سلاح هسته‌ای است، ما نمی‌گذاریم از این حرف‌های بی‌اساس و واهی و لاطائل لطفاً تکرار نکنید...».(شبکه خبر رژیم ۲۵دی ۹۸)

ظریف، وزیر خارجه رژیم هم در حالی‌که می‌خواست باب مذاکره با اتحادیه اروپا باز بماند گفت: «(رژیم) به دیپلماسی باور دارد اما به مذاکره مجدد درباره یک قطعنامه توافق شده شورای امنیت خیر!».(خبرگزاری حکومتی ایسنا ۲۵دی ۹۸)

یک وجهه فعال شدن مکانیسم ماشه از سوی ۳کشور اروپایی، تشدید بحران درونی رژیم بر سر برجام است.

محمد ابراهیم رضایی، رئیس کمیسیون هسته‌ای مجلس رژیم در واکنش به فعال‌سازی مکانیسم ماشه از سوی طرفهای اروپایی رژیم با حمله به دولت روحانی گفت: «یکی از انتقاداتی که به‌شدت از طرف جامعه ایرانی نسبت به تیم مذاکره‌کننده وارد بود همین شرط است که شرایطی را برای طرفهای مقابل فراهم کرد تا بتوانند از ابزار مکانیسم ماشه علیه ایران در صورتی که به اهداف خود نرسیدند، استفاده کنند».(سایت حکومتی خانه ملت ۲۵دی ۹۸)

وجه دیگر فعال شدن مکانیزم ماشه ابراز افسوس از کلان‌ضربه به هلاکت رسیدن پاسدار سلیمانی است. مهدی محمدی، عضو تیم مذاکره‌کننده پاسدار جلیلی، با اشاره به تحریم‌های جدید آمریکا و فشار جامعه جهانی به رژیم نوشت: «آمریکا حس می‌کند اکنون زمان آن رسیده که در اعمال فشار علیه ایران ریسک کند، چرا که ظاهراً ایران یکی از تکیه‌گاههای مهم خود برای تحمل فشار را از دست داده است.

ایده پشت ترور حاج قاسم سلیمانی این بوده که باید اعتماد به‌نفس نظام در ایران را درهم‌شکست. تکنیکی که آمریکا سعی دارد از آن استفاده کند -و فعال کردن مکانیسم ماشه از سوی اروپا نیز در همین راستاست- این است که به نظام بگوید قصد ندارد به‌نحو پیش‌بینی‌پذیر، محاسبه‌شده، متناسب و منطقی عمل کند و آماده است دیوانه‌بازی در بیاورد و اگر نظام می‌خواهد از این دیوانگی آمریکایی جان به در ببرد، باید کوتاه بیاید».(خبرگزاری حکومتی فارس ۲۵دی ۹۸)

وجه دیگر بازتاب فعال شدن مکانیسم ماشه در درون رژیم را فریدون مجلسی دیپلمات پیشین رژیم به نمایش گذاشت و در روزنامهٔ حکومتی ستاره صبح ۲۵دی ۹۸ از بازگشت تحریم‌های جهانی و خفگی کامل نظام ابراز وحشت کرد: «وقتی پرونده ایران به شورای امنیت برود و در صورت رفع نشدن اختلافات، طبق مکانیسم حل اختلاف برجام، حتی روسیه و چین هم نمی‌توانند با وتوی خود مانع روند مکانیسم ماشه شوند و قطعنامه‌های قبلی به‌صورت اتوماتیک علیه ایران بازمی‌گردد؛ یعنی عملاً ما به پایان دوره احمدی‌نژاد که تحریم‌های بین‌المللی علیه کشور اجرا می‌شد، بازمی‌گردیم».

این تلاطم‌ها در درون رژیم ۲۴ساعت پس از فعال شدن مکانیسم ماشه، قبل از هر چیز حاکی از بحران بی‌راه‌حلی در درون نظام است. چرا که رژیم بار دیگر به دوراهی مرگ و خودکشی از ترس مرگ رسیده است. دوراهی بن‌بست.

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/7194f448-66dc-4d7e-bce5-6f79770f2a9c"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات