728 x 90

قطعنامهٔ دو حزبی محکومیت رژیم درکنگرهٔ آمریکا

سخن روز
سخن روز

ارائهٔ قطعنامهٔ قطعنامه دوحزبی «محکومیت تروریسم رژیم ایران، جنگ نیابتی منطقه‌یی و سرکوب داخلی»، در کنگره آمریکا، یک ضربه بسیار سنگین سیاسی و بین‌المللی بر این رژیم بحران‌زده بود.

رندی وبر، نمایندهٔ تگزاس در کنگره آمریکا و عضو کمیته فضا و تکنولوژی، درباره این قطعنامه گفت: «من مفتخرم که این قطعنامه را همراه با ۱۴۵ نماینده ایالات متحده اعم از جمهوریخواه و دموکرات ارائه کردم. رژیم یاغی حاکم بر ایران باید سرنگون شود. امروز، ما آخوندهای بی‌دین را که سر مار جنگ و ترور در خاورمیانه هستند، محکوم می‌کنیم».

در بخشی از قطعنامهٔ ۱۱۴۸ که روز سه‌شنبه ۲۸فروردین با امضای ۸تن از رؤسای کمیته‌های مجلس نمایندگان و رؤسای ۳۷زیرکمیته در کنفرانس کنگرهٔ آمریکا ارائه شد، آمده است:

- رژیم ایران از اکتبر ۲۰۲۳ به‌طور فزاینده‌یی به‌عنوان سر مار تروریسم و جنگ در منطقه عمل کرده است.
- نادیده گرفتن دخالت مستقیم تهران در درگیری و بحرانهای متعاقب آن، ولی‌فقیه علی خامنه‌ای و سپاه پاسداران را ترغیب می‌کند تا به این درگیری دامن بزنند.
- بقای رژیم ایران به‌طور جدی بستگی به سرکوب داخلی و فعالیت‌های تروریستی آن در خارج از کشور با استفاده از تروریستهای نیابتی خود دارد.

این قطعنامه ضمن «حمایت از برنامه ۱۰ ماده‌یی خانم رجوی، حمایت از حقوق مجاهدین در اشرف۳ و به‌رسمیت شناختن مبارزه کانون‌های شورشی با سپاه پاسداران»، خاطرنشان می‌کند:

- اعتراضات چشمگیر در سال‌های ۱۴۰۱، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۶ بازتاب خواست مردم ایران در رد ولایت فقیه و حق حاکمیت مردم در یک جمهوری مبتنی بر آرای عمومی است.
- مردم ایران از آزادیهای اساسی خود محروم شده‌اند و هم‌چنانکه در شعارهای آنها دیده می‌شود دیکتاتوری سلطنتی و استبداد مذهبی را رد می‌کنند.
- اعدام بیش از ۳۰ هزار زندانی سیاسی با فتوای خمینی در مورد تمام کسانی که به سازمان مجاهدین وفادار بودند با تشکیل هیأت‌های مرگ در ۱۹ ژوئیه ۱۹۸۸ که ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور فعلی رژیم از اعضای آن بود، به اجرا درآمد.
- بیش از ۹۰۰ زن و مرد مستقر در اشرف۳ زندانیان سیاسی سابق هستند که شاهد جنایات رژیم ایران در زندانهای رژیم بوده‌اند و بسیاری از آنها شاهد قتل‌عام ۱۹۸۸ و سایر قتل‌های سیاسی در ایران هستند و از جمله برخی از آنها شاهدان عینی جنایات ابراهیم رئیسی هستند، لذا آنها باید به‌طور کامل برای شهادتهای احتمالی در برابر هر دادگاه بین‌المللی که در مورد قتل در ایران تحقیق می‌کند محافظت شوند.

در این قطعنامه از دولت ایالات متحده می‌خواهند با همکاری آلبانی، حفاظت کامل از پناهندگان سیاسی ایرانی در کمپ اشرف۳ را در برابر توطئه‌ها و فشارهای رژیم ایران تضمین کند و آنها را از تمامی حقوق مندرج در کنوانسیون ژنو ۱۹۵۱ و کنوانسیون اروپایی حقوق‌بشر، از جمله حق حیات، آزادی و امنیت، حفاظت از املاک و دارایی، و هم‌چنین آزادی بیان و گردهمایی بهره‌مند سازد.

تام مک کلینتاک، نمایندهٔ کنگره از کالیفرنیا و عضو کمیته قضایی، که از سخنرانان جلسه ارائه قطعنامه بود، گفت: ظلم و ستم رژیم به مردم ایران به‌راحتی از بین نمی‌رود. هر روز که این رژیم ادامه می‌یابد، تهدید در کل منطقه افزایش می‌یابد. و این تهدید تا سرنگونی آخوندها و محاکمهٔ آنها به‌خاطر جنایت علیه بشریت ادامه خواهد داشت.

مک کلینتاک ضمن تأکید بر این‌که «سر مار در تهران است» خاطرنشان کرد «این قطعنامه این واقعیت ساده را به‌رسمیت می‌شناسد و از تمایل مردم ایران برای رهایی از آن و ایجاد یک جمهوری دموکراتیک، آزاد، مرفه و غیرهسته‌یی مبتنی بر جدایی دین و دولت حمایت می‌کند».

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/0672c436-76bb-4432-b678-09ebbee317b2"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات