728 x 90

​​​​​​​مروری بر رسانه‌های حکومتی – دوشنبه بیست و چهارم اردیبهشت 97

​​​​​​​مروری بر رسانه‌های حکومتی – دوشنبه بیست و چهارم اردیبهشت 97
​​​​​​​مروری بر رسانه‌های حکومتی – دوشنبه بیست و چهارم اردیبهشت 97

مهمترین عنوانهای روزنامه‌های حکومتی در روز دوشنبه 24اردیبهشت به برجام و بحرانها و مخاصمات درونی رژیم حول آن اختصاص دارد:

عصر ایرانیان: واکنش مجلس خبرگان به خروج آمریکا از برجام: روحانی بابت خسارتهای وارده شده از مردم عذرخواهی کند

وطن امروز: مجلس خبرگان: روحانی عذرخواهی کند

همدلی: انتقادات از کابینه دوازدهم به‌دلیل سرانجام برجام تا پای الزام به عذرخواهی دولت و شایعه استیضاح، پیش رفت - ‌دولت آماج، مجلس خبرگان: رئیس‌جمهور عذرخواهی کند

آرمان: هاشم‌زاده هریسی عضو مجلس خبرگان؛ این بیانیه، همه خبرگان نیست – بیانیه غیرمتعارف خبرگان: روحانی عذرخواهی کند!

آرمان: غرضی: می خواهند دولت را به سمت آمریکا سوق دهند

ابرار: جعفری: برجام به جای آن که مانعی برای تحریم باشد تحریم را در کشور نهادینه کرد

افکار: سعید جلیلی: مزاحمتهای آمریکا میخی بر تابوت برجام خواهد بود

ایران: روحانی تأکید کرد حفظ برجام به شرط تأمین منافع ایران

ایران: واکنش عضو کمیسیون امنیت ملی به آتش زدن برجام و پرچم آمریکا در مجلس:

آتش زدن پرچم کشورها، کمک به دشمن برای فشار به ایران است

حمایت: مجلس خبرگان: ماندن در برجام بدون اخذ تضمین خلاف منافع ملی است

در روزنامه‌های حکومتی تقابل باندها در مورد سفر ظریف برای مذاکره بر سر برجام دیده می‌شود:

افکار: سعید جلیلی: مزاحمتهای آمریکا میخی بر تقویت برجام خواهد بود

جوان: لحن ترامپی برلین در پشت کردن به برجام

جمهوری اسلامی: در دیدار ظریف و وانگ پی مطرح شد؛ تأکید ایران و چین بر حفظ برجام

سیاست روز: ناقضان سند مصوب سازمان ملل را چه به گفت و گو، مذاکره با کدام قانون؟

کیهان:‌بیگدلی: اروپایی‌ها حرف می‌زنند، انتظار نداشته باشیم برای برجام کاری بکنند

وطن امروز: نوش‌داروی چینی بعد از مرگ برجام

روزنامه‌های باند خامنه‌ای برای مذاکرات مخفیانه برجامی دولت به روحانی هشدار داده و خط‌ و نشان کشیده‌اند:

کیهان: با خروج آمریکا از برجام برخی که از تهدیدات ترامپ ترسیده‌اند و یا پیش ملت شرمنده شعارهای گذشته خود شده‌اند، هر چند در تناقضی آشکار با مواضع و سخنانشان وحدت و انسجام مردم را نشانه گرفته و حاکمیت دوگانه را القا می‌کنند، دم از وحدت و انسجام می‌زنند!.

همان‌گونه که دولت از آغاز مذاکرات هسته‌یی با اقدام نابجای آقای روحانی در گفتگو با اوباما، تا امضاء و اجرای برجام دچار خطاهای استراتژیک فراوانی شده است که نتیجه‌اش خروج آمریکا از برجام بود

این‌که رهبری با این عتاب و خطاب تأکید کردند «نمی‌شود به این شکل حرکت را ادامه داد!»، این یعنی موضع درست برای نظام، خروج کامل از برجام است.گرچه هنگامی که آقای روحانی در اولین واکنش خود به خروج آمریکا از برجام گفت«بعداز پایان مهلت چند هفته‌یی مذاکرات با اروپایی‌ها تصمیمات نظام را اعلام می‌کنم» همگان دریافتند که موضع مذاکره با سه کشور اروپایی موضع نظام نیست. لذا باید هر گونه تبعات تأخیر در اعلام موضع نظام در خصوص خروج از برجام را خود بپذیرند و هم‌چون برخی موضوعات دیگر از جمله تلگرام درصدد القاء حاکمیت دوگانه بر نیایند.

بر اساس سخنان رهبری که بار دیگر«مشخص فرمودند» «اروپایی‌ها خیلی بعید است تضمین بدهند و نمی‌شود حرکت را ادامه داد»، دولت باید گزینه خروج از برجام را جدی بگیرد. ثالثاً اقدام متقابلی را که دولت خود به مصلحت بداند (که همان ادامه برجام با اروپایی‌هاست) قطعاً با آنچه که مصلحت است، همخوانی ندارد و نتیجه آنچه که دولت خود به مصلحت بداند، آن‌گونه که در برجام عیان شد، تامین‌کننده منافع جریانی و جناحی و خسارت بیشتر و نتیجه آنچه که رهبری «مشخص فرمودند» تامین‌کننده منافع مردم و جلوگیری از خسران بیشتر است.

5- رابعاً اروپایی‌ها در حالی که آمریکا در برجام بود،جرات نداشتند و منافعشان ایجاب نمی‌کرد که در مقابل تهدیدات آمریکا موضع بگیرند و تحریمها را عملاً بردارند، حال آقای روحانی چگونه انتظار دارد اروپایی‌ها بعد از خروج آمریکا از برجام و اعمال رسمی تحریمهای جدید و قبلی، تحریمهای ایران را بردارند.

با توجه به این‌که قبلاً خود آقایان در واکنش به انتقادها در‌باره عدم لغو تحریم‌ها هم اذعان داشتند «برجام قرار نبود تحریم‌ها را لغو کند»!، اکنون اعلام مهلت چند هفته‌یی برای مذاکره با اروپایی‌ها برای برداشتن تحریم‌ها بسیار سؤال‌برانگیز است که چه هدفی پشت این سیاست وجود دارد!؟ اولاً این سؤال مطرح است آیا قرار است هم‌چنان برای تأمین منافع حزبی و جناحی، خسارتها و هزینه‌های بیشتری بر ملت ایران تحمیل کنند؟. ثانیا آیا قرار است ارتباط اروپایی‌ها با ایران در قالب حفظ برجام در جهت بازی‌کردن این کشورها در نقش نیابتی آمریکا برای مذاکرات جدید در‌باره موضوعات منطقه‌یی ایران باشد!؟ ثالثا آیا واگذاری این نقش نیابتی و تأکید این سه کشور اروپایی بر حفظ برجام یکی از موضوعات مورد توافق ترامپ در سفر مکرون و مرکل به آمریکا و گفتگوی تلفنی با ترزامی قبل از خروج از برجام و همچنین بخشی از توافقات و مذاکرات محرمانه اروپایی‌ها با طرفهای ایرانی نبوده است؟

مواضع کنونی سه کشور اروپایی نشان می‌دهد قبل از این‌که به فکر برداشتن تحریم‌های ایران و دادن تضمینهای واقعی باشند، همزمان نگران خروج ایران از برجام و خواهان مذاکره در‌باره قدرت دفاعی ایران هستند و در سخنانی توهین‌آمیز خطرات خروج از برجام را به ایران گوشزد می‌کنند!. دولت و آقای ظریف باید بدانند ملت ایران و رهبر معظم انقلاب هیچ اجازه‌ای به آنها برای مذاکره در‌باره قدرت دفاعی و موشکی و نقش ایران در منطقه در این مذاکرات چند هفته‌یی و عقب‌نشینی از خطوط قرمز نظام آن‌گونه که در مذاکرات هسته‌یی صورت گرفت، نداده‌اند

وقت امتیاز‌دهی پشت پرده و دوران قاجاری گذشته است.

رسالت: گفتگو با اروپا سرکاری است

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اروپا گفته که از رئیس‌جمهور ایران تضمین گرفته است که ایران به‌رغم خروج ترامپ از برجام و وضع تحریمهای جدید هم‌چنان در توافق بماند!

وقتی آمریکا طرف دعوای ماست و تشدید تحریمها و وضع آنها در واشینگتن پخت و پز می‌شود، ما چه طور می‌توانیم هم‌چنان به برجام پایبند باشیم؟ وقتی در یک قرارداد، طرف اصلی زیر آن زده است، کدام عقل سلیم حکم می‌کند ما هم‌چنان به تعهد خود و ماندن در این قرارداد اصرار داشته باشیم؟ مفهوم این سخن آن است که کسی خانه‌یی از یک نفر خریده است، پول آن را هم داده است اما طرف از تحویل خانه خودداری می‌کند، هم او می‌گوید؛ من به عهد خود وفادارم ولو خانه‌یی هم به دست نیاوردم!

این عقلانیت دیپلوماتیک که اکنون دستگاه دیپلوماسی کشور از آن پیروی می‌کند، در کدام دانشکده روابط خارجی تدریس شده و فارغ‌التحصیلان آن چگونه از آن مدرک گرفته‌اند؟

ماندن یا نماندن در برجام چیزی نیست که رئیس‌جمهور بتواند به تنهایی درباره آن تصمیم بگیرد و بعد از سخنان ترامپ مبنی بر خروج از برجام، آن را اعلام کند. این موضع یعنی نادیده گرفتن مجلس شورای اسلامی، هیأت نظارت بر حسن اجرای برجام و شورای عالی امنیت ملی به‌عنوان عالی‌ترین مرجع تصمیم‌گیری در این باره!

توطئه‌یی که امروز در کار است، این است که برجام به تعبیر وزیر خارجه انگلیس هم‌چنان به‌عنوان دست‌بند در دستان ایران عمل کند و ما را به‌عنوان متهم و بدهکار از این گفتگو به آن گفتگو ببرند، بدون این‌که آنها به هیچ‌یک از تعهدات خود عمل کنند!

این سخن که؛ «اگر اهداف ما از برجام بدون آمریکا محقق شود، چه بهتر!» یک آرزو و رؤیای دست نیافتنی است، چرا که فهرست مطالبات اروپایی‌ها مبنی بر ماندن ما در برجام در حالی که هیچ اختیاری هم از خود ندارند، بیشتر و بالاتر از ادعاها و طلبکاری آمریکایی‌هاست.

فیلم سینمایی «زنده باد زاپاتا» را همه به یاد دارند. وقتی که زاپاتا را برای گفتگو دعوت می‌کنند هیچ حرفی جز گلوله‌باران او ندارند. همین و بس! برجام یک مدل بازسازی شده از ادعای گفتگو و مذاکره با زاپاتا بود. کدام عقل دیپلوماتیک حکم می‌کند ما به چنین گفتگوهایی تن بدهیم؟ در این فضایی که آکنده از بوی باروت است ما نباید یک لحظه دست از روی ماشه تفنگ هایمان برداریم. ضربه جولان را یک دستگرمی تلقی کنیم، ضربه نهایی را وارد کنیم تا طرف مقابل بداند گفتگو چیست و نتایج آن کدام است؟ آنها باید طعم تلخ زدن زیر میز مذاکره و بدعهدی را در میدان عمل ببینند نه در میدان حرف!

آمریکایی‌ها هر وقت به کشوری حمله کردند، قبل از آن بخش عظیمی از نیروهای آن کشور را خلع‌سلاح کردند.

دست آنها و وابستگانشان زیر ساطور ملت ایران است. این ساطور را هر چه دیرتر فرود آوریم، خسارات آن بیشتر خواهد شد. حرف از گفتگو با اروپا، یک سر کاری دیپلوماتیک است.

اکنون این سؤال مطرح است که آیا رئیس‌جمهور حرف ملت را می‌شنود و اقتدار و عزت ملی را صیانت می‌کند یا تجربه تلخ دستاوردهای «هیچ» گفتگوهای سال‌های 82و 94 را تکرار می‌کند؟... هیچ تعهدی در این باره به دشمنان اسلام و ایران، معقول و مقبول و مشروع نیست. اگر دولت در این مسیر حرکت کند، به بن‌بست می‌رسد.

وطن امروز: امروز تز مشترک آمریکا و اروپا، همان «خلع سلاح ایران» برای جلوگیری از تبلور قدرت کشورمان است؛ موضوعی که هم واشینگتن و هم تروئیکای اروپایی به آن اعتقاد دارند. در چنین شرایطی دل بستن به «غمزه‌های سران اروپایی» در مقابل «ترامپ» به‌مثابه دل بستن به سراب است.

وطن امروز: فرمانده‌ کل سپاه پاسداران نسبت به خروج آمریکا از برجام واکنش نشان داد.

وی طی سخنانی اظهار داشت: دشمنان ما چند سالی است ‌روی توانمندی هسته‌یی تمرکز کرده‌اند و به بهانه ساخت سلاح هسته‌‌یی، با بسیج کشورها علیه ایران، سعی کردند ما را از دستیابی و استفاده از انرژی صلح‌آمیز هسته‌یی محروم کنند. برجام به‌جای آن که تحریم‌ها را برطرف کند، تبدیل به بستری برای نهادینه کردن تحریم‌ها علیه ایران شد.

مشکل امروز ما، تحریم‌های آمریکا نیست، مشکل ما نگاه به بیرون برخی مسئولان به‌جای نگاه به پتانسیل‌های داخلی است.

متأسفانه تفاوتهایی که در نگاه مبنایی بین مسئولان در بحث اقتصاد مقاومتی وجود دارد، منجر شده تا در پیاده‌سازی اقتصاد مقاومتی توفیقات خوبی نداشته باشیم.

در روزنامه‌های باند روحانی، برای دفاع از برجام ضمن حمله به جنتی پای خامنه‌ای را به میان کشیده و بر ضرورت مذاکره با اروپا ولو بدون دستاوردهای اقتصادی تأکید کرده‌اند:

اعتماد:‌ در شرایط جدید، ایران باید حداکثر تلاش خود را در این مرحله به کار بندد تا برجام را حفظ کند و حتی در صورت امکان به اثربخش‌تر کردن آن برای ایران نسبت به زمانی که آمریکا در آن بود، کمک کند. حفظ برجام برای ایران در شرایط حاضر بسیار اهمیت دارد. برجام سند اعتبار بین‌المللی ایران است که به پشتوانه آن ایران می‌تواند زمینه حل بسیاری از چالشهای بین‌المللی خود را فراهم سازد. برجام بستری بزرگ و تاریخی برای گسترش و افزایش تعاملات بین‌المللی ایران است. لغو برجام نه تنها بازگشت به نقطه صفر است بلکه از بین برنده همه هزینه‌های سیاسی و اقتصادی است که تاکنون ایران برای آن پرداخت کرده و به هدر دادن همه دستاوردها و فرصت‌های سیاسی و اقتصادی است که ایران در پرتو اجرای ٢سال و نیمه برجام به دست آورده است. بنابراین با وجود خواست عده‌یی اندک، به‌نظر می‌رسد ماندگاری برجام، اولویت اصلی ایران است.

چشم‌انداز مشخصی را که می‌توان برای برجام در نظر گرفت این است که در کوتاه‌مدت یعنی در یک دوره ٦ماهه، دولتهای اروپایی تلاش می‌کنند با مانور سیاسی، زمینه‌های اثربخشی تحریم‌های ضدایرانی آمریکا در حوزه اتحادیه اروپایی را کاهش دهند اما واقعیت این است که در میان‌مدت و با عملی شدن تحریم‌ها، قدرت مانور این دولتها در برابر تحریم‌های آمریکا کاهش می‌یابد. نهایت کار این است که این قدرتها به همراهی چین و روسیه با حفظ ظاهر برجام، مانع استفاده آمریکا از شورای امنیت علیه ایران تا پایان دوره ریاست‌جمهوری ترامپ (٢٠٢٠) شوند. سیاست نهایی ترامپ برای ایران، فراهم ساختن زمینه لغو کامل برجام از طرف ایران یا دیگر قدرتهای اروپایی و بازکردن دوباره پای شورای امنیت سازمان ملل به پرونده ایران و اعمال تحریم‌های شورای امنیت است. حفظ برجام، به‌طور قطع مانع از سوءاستفاده آمریکا از شورای امنیت می‌شود. بنابراین مهم‌تر از تضمینهای اقتصادی که تیم دیپلوماسی ایران در مذاکرات جدید با اروپایی‌ها به‌دنبال آن است (تضمین‌هایی که چندان جدی و پایدار و کم‌هزینه به‌نظر نمی‌رسند)، تضمین سیاسی این کشورها در موضوع عدم همراهی با آمریکا در کشاندن پای شورای امنیت به ماجرا حداقل تا پایان دوره نخست ریاست‌جمهوری ترامپ است.

مذاکرات جدید ایران برای حفظ برجام نباید صرفاً رنگ اروپایی بگیرد. ایران باید در کنار مذاکره با کشورهای اروپایی، جبهه‌ای جدید و قدرتمند در حوزه دیپلوماسی با قدرتهای منطقه‌یی باز کند. اگر چه اتخاذ این رویکرد دیر، سخت و نسبت به گذشته پرهزینه‌تر است اما باید قبول کرد که ایران بدون بسترها و زمینه‌های منطقه‌ای، نمی‌تواند در عرصه فرامنطقه‌یی و بین‌المللی موفق باشد. نباید اشتباه گذشته در بی‌توجهی به قدرتهای منطقه‌یی و چسبیدن صرف به قدرتهای بین‌المللی دوباره تکرار شود.

شرق: در صورت خروج ایران از برجام، اروپا نیز از آن خارج خواهد شد که نتیجه محتوم آن شکست کامل برجام، بازگشت تحریم‌ها و فعال مایشاء شدن آمریکا خواهد بود؛ با این تفاوت که این‌بار، هدایت آن در دست ماجراجویان جنگ‌طلبی مانند ترامپ، بولتون و پمپئو خواهد بود. از این نظر، موضعگیری روحانی در اولین ساعتهای پس از سخنرانی ترامپ اقدامی به‌غایت صحیح، سنجیده و در راستای منافع کشور بود.

هم‌زمان با تشدید بحران در سوریه میان ایران و اسرائیل، اکثر کشورهای اروپایی علیه ایران موضعگیری کردند. تداوم این روند در شرایطی که روسیه موضعی عجیب (دعوت به مذاکره دو طرف) اتخاذ کرده است، به‌طور طبیعی تزلزل مواضع اروپا در حمایت از برجام را در پی خواهد داشت. با توجه به اختلاف ‌نظر آمریکا و اروپا درباره توافق هسته‌‌یی، هر دو در موضوعات فعالیت موشکی ایران و نفوذش در منطقه، نقطه‌نظرات و نگرانی‌های مشترکی دارند. ایران باید به‌سرعت درباره حفظ موضع اروپا در توافق هسته‌یی به جمع‌بندی در بالاترین سطوح تصمیم‌گیران رسیده و مانع از «نقش‌آفرینی دیگر موضوعات» در بهشکست‌ کشاندن کامل برجام شود.

در غیراین صورت اروپا تحت فشار آمریکا از ایران فاصله گرفته و مواضع آمریکا و اروپا درباره مسائل غیربرجامی به یکدیگر نزدیک خواهد شد.

شجاعت اروپا در مخالفت با تصمیم اخیر ترامپ و ایستادگی آنها در کنار ایران که برای اولین بار در سال‌های پس از تشکیل اتحادیه رخ می‌دهد، رویدادی مهم است که باید آن را مغتنم دانست.

ایران باید صبورانه با تحولات سوریه برخورد کرده و از افتادن در دام اسراییل و عربستان پرهیز کند. در مواضع مکرون و مرکل و بیانیه اتحادیه اروپا در حفظ برجام بر ضرورت مذاکره بر سر «سایر نگرانی‌ها» تأکید شده است. روشن است تأکید بر سایر نگرانی‌ها در ادبیات رهبران اروپایی، همراهی این کشورها با آمریکاست. تلاش برای حفظ برجام و همراهی با ایالات‌ متحده در موارد موضوعات موشکی و حضور ایران در منطقه، دو بال سیاست کنونی اروپا است.احتمالا گام دوم آنها، تلاش برای تعدیل مواضع هم‌زمان ایران و آمریکاست. نباید اروپا در معرض انتخاب بین ایران و آمریکا قرار گیرد که در این صورت، وزنه آمریکا به دلایل تاریخی، اقتصادی و امنیتی برای اروپا بسیار سنگین‌تر است. تلاش ایران برای حفظ موضع اروپا حتی اگر تأمین‌کننده منافع حداکثری پیش‌بینی‌شده در برجام نباشد، در حفظ منافع حداقلی کشور و به‌خصوص پشت‌سرگذاشتن مرحله حساس در شرایط کنونی حائز اهمیت و ضروری است و باید در اتخاذ تصمیم در این شرایط بسیار حساس در کانون توجه تصمیم‌گیران کشور قرار گیرد.

جهان صنعت: پیش از فرصت‌سوزی باید مذاکره کرد

ایران باید همه توان خود را به کار بندد تا با مذاکره هوشمندانه با همه اعضای برجام و همچنین کشورهای دوست شرایط را به ثبات نزدیک کرده و بهترین بهره‌ ممکن را از آن ببرد‌.

نباید فراموش کرد که برجام از ابتدا بحث حقوقی، سیاسی، بین‌المللی، منطقه‌یی و اقتصادی بوده و در شرایطی هم که ترامپ اعلام خروج از این معاهده کرده است، طبیعتاً آثار آن در همین ابعاد مورد توجه است.

در طول چهار دهه گذشته ایران نشان داده به‌راحتی پشت میز مذاکره نمی‌نشیند اما بعد از این‌که هزینه بالایی متحمل شد مذاکره هسته‌یی را قبول کرد. بنابراین باید مذاکرات مدیریت شود تا در شرایط بد و تضعیف شده بر سر میز مذاکره ننشینیم‌‌. ایران در قطعنامه 598 بعد از پایان جنگ هم در شرایط بدی قطعنامه را پذیرفت که درباره برجام نیز همین موضوع حاکم بود و ایران در شرایط بدی وارد مذاکرات شد هر چند که مدتی قبل مذاکرات پشت پرده آغاز شده بود‌‌.

از همین رو رفتارهایی افراطی از سوی مخالفان داخلی، همنوایی با ترامپ و نتانیاهو است و منافع ملی را تضمین نمی‌کند‌‌.

در چنین شرایطی ایران باید تا آخرین لحظه پایبند به جزییات و همه بندهای برجام باشد و از آنها خارج نشود‌‌. همچنین باید تلاش کند تا دیگر اعضای برجام را ترغیب کند که به تعهدات خود پایبند بمانند و از برجام خارج نشوند‌‌.

در دیپلوماسی ایران اما یک خلأ وجود دارد که بر اساس آن ایران با برخی کشورها مثل عربستان مذاکره نمی‌کند، با آمریکا قطع رابطه کرده‌ایم و اسراییل را هم به‌رسمیت نمی‌شناسیم در حالی که بازیگران دیگر با همه این کشورها مذاکره می‌کنند‌ تا جایی که حتی روسیه هم تفکری شبیه به اروپا پیدا کرده و معتقد است برای دستیابی به نتایج مناسب باید مذاکره کرد‌‌. بنابراین ایران باید به هر شکلی که هست در مسیری حرکت کند که دیگر اعضای برجام تفکری شبیه روسیه پیدا نکنند و از برجام خارج نشوند‌‌. به بیان دیگر با توجه به شرایط بین‌المللی و داخلی ایران باید به سمت تنش‌زدایی حرکت و شرایط را به‌گونه‌یی فراهم کند که منافع ملی تأمین شود‌‌. این موضوع روشن است که مذاکره هیچ قبحی ندارد و نباید از آن دوری کنیم‌‌. می‌توان حتی با دشمن هم مذاکره کرد و بزرگ‌ترین مشکلات را مورد بررسی قرار داد و نتیجه مثبت را به دست آورد‌‌.

ایران: بیانیه بحث‌برانگیز رئیس مجلس خبرگان

آیت‌الله جنتی، رئیس‌جمهوری را مسئول خسارت‌های برجام دانست

روز گذشته بیانیه‌یی به نام واکنش مجلس خبرگان در این خصوص منتشر شد که امضای آیت‌الله جنتی، رئیس این مجلس را داشت.

در بخش‌هایی از این بیانیه لبه تند انتقادات به جای آن که مستأجران کاخ سفید را نشانه رود، تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی و شخص رئیس‌جمهوری را هدف گرفت آنجا که ادعا شد «در مواردی خطوط قرمز مورد نظر مقام معظم رهبری در این توافق رعایت نگردید» و در نهایت از رئیس‌جمهوری خواست بابت خسارت‌های وارد شده به ملت عذرخواهی کند.

بیانیه جنتی در حالی تیم مذاکره‌کننده هسته‌یی را مسبب خروج آمریکا از برجام خوانده است که همزمان حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان هم دیروز در یادداشتی، سخنان رئیس‌جمهوری در مشهد و اشاره وی مبنی بر این‌که اگر اروپایی‌ها تأمین منافع ایران را تضمین کنند، می‌توان برجام را ادامه داد علت خروج ترامپ از توافق هسته‌یی خوانده است.

در چند روز گذشته مقتدایی و بطحایی از اعضای خبرگان رهبری مواضعی اتخاذ کرده‌اند که هیچ سنخیتی با مفاد بیانیه مورد نظر ندارد.

مقتدایی گفته بود: «قطعاً حمله به دولت روحانی در شرایط فعلی، یک حرکت مخالف اسلام، مخالف رضای پروردگار و مخالف نظر امام زمان است.مقام معظم رهبری‌‌ همان موقع که توافق هسته‌یی و برجام صورت گرفت، با وجود آن پیش‌بینی‌های حکیمانه، این توافق را تأیید کردند و ضمن تأیید آقای دکتر ظریف و هیأت مذاکره کننده، از آنها تعریف کردند؛ بنابراین توافق هسته‌یی و برجام، حرکتی بود که نظام جمهوری اسلامی ایران آن را پذیرفته بود و دنبال می‌کرد.»

برخی کارشناسان منتقد بیانیه جنتی برخلاف مواضع وی، معتقدند که برجام تصمیم نظام بوده چنانکه شورای عالی امنیت ملی و مجلس شورای اسلامی بر آن مهر تأیید زده‌اند و بنا بر اظهارات اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌‌یی، جزئیات مذاکرات هم با مقامات عالیه کشور هماهنگ می‌شده است. اگر بنا‌به عذرخواهی مسئولان بابت عملکردهای خود باشد، افراد دیگری هستند که در اولویت قرار دارند.

هادی غفاری هم گفت: همه می‌دانیم نمی‌توان تصمیم بزرگی گرفت که رهبر معظم انقلاب اسلامی از آن مطلع نباشند. بر اساس روایت‌های متواتر، گزارش جلسات ایران و 1+5به مقام معظم رهبری می‌رسید حتی در بعضی جاها تذکراتی داشتند که به‌جا و درست بود و این‌که بگوییم ایشان از این مذاکرات اطلاع نداشتند، دروغ و تهمتی است هم به رهبری انقلاب، هم به رئیس‌جمهوری و هم به ملت.

نکته سوم این‌که اگر امروز کسی باید در پیشگاه ملت بایستد و عذرخواهی کند، حامیان سرسخت محمود احمدی‌نژاد هستند که در هشت سال ریاست‌جمهوری او در مقابل ادبیات و مواضع وی که به صدور قطعنامه‌های متعدد و خسارات علیه ملت انجامید، حرفی نزدند. هنوز یادمان نرفته رئیس‌جمهوری تحت‌الحمایه آقای جنتی، با گفتن جملاتی نظیر این‌که «آنقدر قطعنامه دهید تا قطعنامه‌دان‌تان پاره شود»، «آن ممه را لولو برد»، «آب را بریزید آنجایی که می‌سوزد» و دهها جمله سخیف دیگر و کاغذ‌پاره دانستن قطعنامه‌های تحریمی، کشور را در شرایطی قرار دادند که ناچار به دادن امتیاز پای میز مذاکره کردند.

وقتی کشور از سوی همراهان رئیس‌جمهوری سابق و تحت‌الحمایه رئیس فعلی خبرگان و همفکران و همسویان‌شان به تاراج مادی و معنوی رفت، به نام دور زدن تحریم‌ها هزار هزار میلیارد تومان جابه‌جا شد و منافع ملی و بیت‌المال دور زده شد، صدا از کسی درنیامد. اگر زمان عذرخواهی باشد، نوبت عذرخواهی افرادی است که با سکوت‌شان، رئیس دولتهای نهم و دهم را اگر نگوییم در «میل» بلکه در «حیف» بیت‌المال، یاری دادند.

دعواهای باندی در سایر عرصه‌ها مضمون سایر عنوانهای روزنامه‌های دوشنبه است:

آفتاب یزد: حسین شریعتمداری در بن‌بست تئوری پردازی

ابرار اقتصادی: سقف مجاز خروج ارز همراه مسافر نصف شد

ابتکار: حقوق بازنشستگان در اغما

اطلاعات: لاریجانی: جامعه افسرده نمی‌تواند به سمت توسعه برود

جهان صنعت: وعده پرداخت دلار 4200تومانی محقق نشد؛ سراب ارز تک نرخی؟

شرق: 128نهاد اقتصادی بدون شفافیت

صدای اصلاحات: گزارش تحقیق و تفحص مجلس از دو تابعیتی‌ها منتشر شد؛ فرزندان ظریف و زنگنه دو تابعیتی شدند!

عصر ایرانیان: 21مدیر دو تابعیتی در بدنه حساس نظام شناسایی شدند

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

										
											<iframe style="border:none" width="100%" scrolling="no" src="https://www.mojahedin.org/if/5d33c543-ad45-4c28-a282-fb9772b4c702"></iframe>
										
									

گزیده ها

تازه‌ترین اخبار و مقالات